Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-10-2021 om 10:55

Ik ben het er niet mee eens.

Een korte vraag voor de gescheiden forummers onder ons. 

In hoeverre mag je nog iets zeggen over wat er bij de andere ouder thuis gebeurt? Stel dat iets je ex echt een superslecht plan bedenkt en je weet dat het slecht is voor je kind, heb je dan recht om daar iets van te zeggen, dat plan tegen te houden of gewoon met grof geschut dat hele plan afschieten? Of heb je je daar gewoon buiten te houden en moet je toekijken hoe zaken snel bergafwaarts gaan?


Een hele andere insteek, weet niet of het een optie is: misschien zou je kunnen proberen om bij elkaar te wonen, scheiding kan ook ongedaan gemaakt worden?
Gr Angela

Dat hangt er vanaf waarom het gaat. Als het iets is wat schade toebrengt aan het kind, zou ik me ermee bemoeien, anders niet.

Je weet dat het slecht is voor je kind schrijf je. Jullie hebben al bemoeienis van veilig thuis. Ik denk dat je zelf het antwoord wel weet.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-10-2021 om 12:29

MMcGonagall schreef op 02-10-2021 om 11:59:

Dat hangt er vanaf waarom het gaat. Als het iets is wat schade toebrengt aan het kind, zou ik me ermee bemoeien, anders niet.

De moeder van mn kleine heeft het plan opgevat om een huisgenoot in huis te nemen zodat ze daar kan blijven wonen zonder dat ze mij nodig heeft (zoals afgesproken) maar die huisgenoot vind ik geen geschikte kerel om in de buurt van mn zoon te hebben. Zij ziet echter geen probleem. Ik zie alleen maar problemen eerlijk gezegd.

Tja of het echt schade toebrengt kan ik natuurlijk niet op voorhand zeggen maar verstandig lijkt het me niet

Tja, dat is nou het issue van gescheiden zijn. Je hebt niets meer te zeggen over het leven van je ex.
Als het echt schadelijk is voor het kind wel. En daar kan je dan bij als graadmeter houden. Als dit een ander kind was geweest, had ik dan de instanties ingelicht? Omdat het kind in een schadelijke situatie komt.
Dus als je alleenstaande  buurvrouw met kind met deze man was gaan samenwonen. Had je dan ook de instanties gebeld?
Of vind jij dit gewoon niet wenselijk, maar is het niet perse schadelijk, laatst staan verboden.
Jij kan je ex niet tegenhouden als zij deze man in haar huis wil toe laten. Pas als blijkt dat die man aantoonbaar schade brengt aan het kind.

Kijk eens aan,  je ex doet wat in een eerder draadje al werd geopperd om de financiële teruggang op te vangen nu jij de bijdrage verlaagt: ze neemt een huurder in huis.

Nee, daar heb jij dus niks over te zeggen. Pas als duidelijk zou worden dat hij daadwerkelijk iets doet dat slecht is voor je zoon heb je enig recht van spreken. Op dit moment zou je tegenover de buitenwereld alleen de indruk wekken dat je een jaloerse ex bent. Ik zou me er maar niet mee bemoeien.

Groeten,

Temet

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-10-2021 om 14:44

Temet schreef op 02-10-2021 om 14:41:

Kijk eens aan, je ex doet wat in een eerder draadje al werd geopperd om de financiële teruggang op te vangen nu jij de bijdrage verlaagt: ze neemt een huurder in huis.

Nee, daar heb jij dus niks over te zeggen. Pas als duidelijk zou worden dat hij daadwerkelijk iets doet dat slecht is voor je zoon heb je enig recht van spreken. Op dit moment zou je tegenover de buitenwereld alleen de indruk wekken dat je een jaloerse ex bent. Ik zou me er maar niet mee bemoeien.

Groeten,

Temet

Ja oke, ik snap het, ik kan dus niks anders dan toekijken hoe dit fout gaat. Duidelijk.

Ja, jij bent inderdaad het slachtoffer. Wat zielig.

Misschien moet je eens wat eigen verantwoordelijkheid nemen. Niet veilig thuis voorliegen als er wel vanalles aan de hand is. Zorgen dat je kind vaker bij jou thuis welkom is, en je niet verschuilen achter afstand en werk en andere smoesjes. En eens goed nadenken over de consequenties van jouw eigen acties op gebied van alimentatie, in plaats van alle schuld op de moeder af te schuiven. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-10-2021 om 15:24

Tijgeroog schreef op 02-10-2021 om 15:12:

Ja, jij bent inderdaad het slachtoffer. Wat zielig.

Misschien moet je eens wat eigen verantwoordelijkheid nemen. Niet veilig thuis voorliegen als er wel vanalles aan de hand is. Zorgen dat je kind vaker bij jou thuis welkom is, en je niet verschuilen achter afstand en werk en andere smoesjes. En eens goed nadenken over de consequenties van jouw eigen acties op gebied van alimentatie, in plaats van alle schuld op de moeder af te schuiven.

Ja en wat wil je zeggen? Al deze dingen zijn nu niet meer mijn probleem, zij mag doen wat ze wil met wie ze wil en ik doe daar niks tegen. 

BlueHeart schreef op 02-10-2021 om 15:24:

[..]

Ja en wat wil je zeggen? Al deze dingen zijn nu niet meer mijn probleem, zij mag doen wat ze wil met wie ze wil en ik doe daar niks tegen.

Je zou in het belang van je zoon voor co-ouderschap kunnen gaan.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-10-2021 om 15:29

Dat wil zij niet. O.a vanwege de afstand.

BlueHeart schreef op 02-10-2021 om 14:44:

[..]

Ja oke, ik snap het, ik kan dus niks anders dan toekijken hoe dit fout gaat. Duidelijk.

Wat Temet zegt. Ze lost haar probleem op. Het goede nieuws is dat ze kennelijk haar eigen boontjes kan doppen, Veel andere mogelijkheden heeft ze daar op korte termijn niet voor, zo hebben wij hier een paar weken geleden ook al ingeschat. Als je dit echt zo onverstandig vindt, en het niet wil, kun je je afvragen of je deel wil zijn van een andere oplossing. Langzamer afbouwen bijvoorbeeld. Wil je dat niet dan moet je er maar het beste van hopen. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

02-10-2021 om 15:36

Mija schreef op 02-10-2021 om 15:31:

[..]

Wat Temet zegt. Ze lost haar probleem op. Het goede nieuws is dat ze kennelijk haar eigen boontjes kan doppen, Veel andere mogelijkheden heeft ze daar op korte termijn niet voor, zo hebben wij hier een paar weken geleden ook al ingeschat. Als je dit echt zo onverstandig vindt, en het niet wil, kun je je afvragen of je deel wil zijn van een andere oplossing. Langzamer afbouwen bijvoorbeeld. Wil je dat niet dan moet je er maar het beste van hopen.

Dan zou ik mezelf dingen moeten ontzeggen zodat zij daar kan blijven wonen, ik bedoelde meer dat ze meer uren zou gaan werken of een goedkoper huis zoeken, niet dat ze gaat samenwonen met een beroepscrimineel  die zijn eigen kinderen niet meer mag zien. Ik kan mijn kosten ook niet meer delen met iemand dus ik kan haar niet meer geven. Dus ja ik hoop er maar het beste van. En ik hoop maar dat mn zoon er niet teveel mee lijdt.

BlueHeart schreef op 02-10-2021 om 15:29:

Dat wil zij niet. O.a vanwege de afstand.

Dan los je dat op. Ga je dichterbij wonen. Maar dat kan natuurlijk niet.

Een ‘huurder in huis’ is alleen maar interessant voor de sociale dienst ivm huurtoeslag. Instanties als VT kunnen er niets mee, zolang er geen signalen zijn van onveilige situaties. Dus Blueheart kan dit niet tegen houden.
Maar ik snap je bezorgdheid. Je hebt te dealen met een hoop nare verrassingen. Gelukkig weet het jongetje dat hij je altijd om hulp kan vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.