Echtscheiding en erna

F.S.138
09-02-2025 om 12:03
Hoe zit het met alimentatie wanneer kind bij mij komt wonen?
Hallo,
Ik heb al geprobeerd om online een antwoord te vinden op mijn vraag, maar ik kan dat niet vinden, al die situaties zijn dan weer net anders. En hoewel we bij onze scheiding een mediator hadden, kan ik die niet (nu al) inschakelen, want alle communicatie gaat ook naar mijn ex-partner en dat wil ik (nu nog) niet.
Het zit zo, onze drie kinderen woonden eerst allemaal bij de andere ouder maar met een van hen ging dat niet meer. Het resultaat is dat een van de kinderen bij mij woont en voor de andere twee nog de eerder afgesproken co-ouderschap geldt.
Ik betaal nu kinderalimentatie voor twee. De kinderbijslag e.d. is nu geregeld, voor twee naar de ene ouder en voor een naar mij.
Maar nu komt het, iemand zei mij laatst dat de kinderalimentatie altijd twee kanten opgaat, dus dat de andere ouder nu mogelijk ook mij moet betalen voor de verzorging e.d. van het kind wat bij mij woont - of dat dat bedrag in mindering moet/kan worden gebracht op het totale bedrag aan kinderalimentatie dat ik nu betaal.
Misschien klinkt het wat flauw, maar met een puber in huis en momenteel geen enorm groot inkomen kan het wel wat lucht geven.
Weet iemand een beetje hoe dit zit? Ik heb geen zin om me een hoop gedoe op de hals te halen als het uiteindelijk geen of weinig zin heeft/op zal leveren.
Bedankt alvast!

Temet
09-02-2025 om 12:09
Of de andere ouder aan jou moet betalen hangt oa van jullie beider inkomen af. Als je het echt netjes wil laten berekenen kan je dat laten doen door het LBIO, dat kost maar heel weinig en dan heb je een deugdelijke berekening. Maar dan moeten beide partijen de inkomensgegevens op tafel willen leggen.
Ik zou beginnen met om tafel gaan zitten met ex en bespreken of die bereid is om nog eens naar de bedragen te kijken.

MamaE
09-02-2025 om 12:10
Geen ervaring, maar het lijkt me dat de kinderalimentatie net als kbs en kgb per kind gaat. Want drie kinderen eten nu eenmaal meer dan één en met 18 moet de alimentatie naar het kind zelf en dan splits je het ook op, want ze worden niet allemaal tegelijk 18 (tenzij je een tweeling of drieling hebt).
Voor het makkelijk te maken, zou ik het dan verrekenen. Dus stel jij betaalt bedrag x aan je ex en ex moet bedrag y aan jou betalen, dat jij dan x-y aan ex betaalt.
Als er co-ouderschap/omgang is, is dat aan elkaar gelijk? Als in, gaat het kind dat bij jou woont even vaak naar je ex als de kinderen die bij je ex wonen naar jou gaan?

tsjor
09-02-2025 om 12:22
Principieel gezien heb je gelijk. Temet geeft al een oplossing die eenvoudig te doen is als je ex meewerkt. Er wordt wel eens gesteld dat 25 euro een soort minimum is dat iemand altijd wel zou moeten kunnen betalen. Maar goed, dat is het dan ook.
Kun je inschatten of je ex over meer inkomen beschikt? Of zij er samen naar wil kijken? Of je denkt dat het de moeite waard is om daarvoor veel overhoop te halen?
Als je een laag inkomen hebt zijn er bijzonder veel potjes waar je een beroep op kunt doen, inderdaad kinderbijslag, kindgebonden budget, maar kijk ook eens naar wat de gemeente beschikbaar heeft. Als alleenstaande ouder kun je gebruik maken van de heffingskortingen bij de belastingdienst. Je kunt zelf een proefberekening maken.
Mij verbaast het altijd hoeveel geld mensen uit verschillende potjes kunnen halen.
Tsjor

Emmeline33
10-02-2025 om 12:28
Hangt van je inkomen af. Bij mij woont zoon bij mij en dochter 50/50. Toch moest ik kinderalimentatie betalen en mijn ex niet.

tsjor
11-02-2025 om 09:42
Maar zelfs als iemand geen inkomen heeft, bijstand ontvangt, dan nog is de stelling vaak: 25 euro moet je wel kunnen betalen. Tsjor

JohanV76
11-02-2025 om 12:40
Die 25 euro is dan ook meer symbolisch lijkt me. Wat koop je tegenwoordig nog voor 25 euro. Bij ons is de KA behoefte op ruim 900 per maand gezet. Als dan 1 ouder 875 zou moeten betalen en de ander 25 dan stelt dat niks voor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.