Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gedoe met moeder jongste kind


Panama831

Panama831

14-12-2023 om 23:57 Topicstarter

MamaE schreef op 14-12-2023 om 23:44:

Voor 750 euro per maand kan ze echt wel fatsoenlijk en gezond eten kopen voor hem hoor. Eet hij nooit fruit en groenten?

Fruit wel elke dag. Groenten niet dagelijks. Denk een dag of 3 per week groenten. Als ik er bij ben, dan gaat dat wel beter. Als ik rond etenstijd binnen kom, dan is het vaak vissticks uit de oven, frietjes, chips of er is iets besteld bij de shoarmazaak. 

Haar andere twee kinderen lusten helemaal geen groenten. Die halen de sla van de Big Mac en vissen de peterselie en wortelstukjes uit de soep. 

Voor dat geld kun je inderdaad gezond eten kopen. Probleem voor haar is daarbij wel dat haar oudste twee kinderen bijna niks lusten. Geen groenten, geen vis, alleen varkensvlees en kip (alleen drumsticks of kipburgers). 

Ik was in huis de lastige eter (uiteraard), omdat ik niet elke dag friet, shoarma, McDonald's of wat vissticks wilde. Vaak kookte ik dan zelf. 

Panama831

Panama831

14-12-2023 om 23:58 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 14-12-2023 om 23:37:

[..]

Heb ik destijds ook gedaan. Superpijnlijk om nu terug te lezen, haast ondraaglijk, zo bizar en wreed werd ik toen behandeld. Maar het gaf me destijds wel inzicht. En dat hielp om los te komen.

Dat het helpt, dat is het belangrijkste. Om de boel nu op te lossen, maar ook voor de toekomst. Want ik ben natuurlijk door heel wat rode vlaggen heen gelopen.

Panama831

Panama831

15-12-2023 om 00:02 Topicstarter

Labyrinth schreef op 14-12-2023 om 23:34:

Als je toch met lijstjes bezig ben, deze tip van iemand die uiteindelijk ook de stekker uit een relatie met een borderliner heeft getrokken;
' Wat mij daarbij heeft geholpen is een soort dagboekje. Ruziedagen e.d. noteren en dan kijken hoe gelukkig je gedurende een maand of kwartaal bent geweest'

Dat heb ik in het begin weleens gedaan. Toen kwam ik ook op het punt om er mee te stoppen, maar toen is het daarna wel weer goed gekomen. Wat haar natuurlijk ook wel het comfort heeft gegeven van "het komt toch wel weer goed". 

Ook gezien de kenmerken die ze heeft van duistere dingen als narcisme, psychopathie en borderline kan het geen kwaad om dingen op te schrijven. Om het voor mezelf helder op een rijtje te hebben.

Zij verdraait immers achteraf toch alles weer. 

Misschien is het geen slecht idee om voor jezelf op zoek te gaan naar een goede psycholoog/therapeut. Er is namelijk een reden dat je valt op 'zo iemand'. En als je niet goed het mechanisme daarachter kent dan is de kans heel groot dat je nog eens in zo'n relatie terecht komt. 

Dus ga die zoektocht naar je eigen drijfveren, behoeften, valkuilen enz. vooral ook aan.

Ik hoop dat je lijstjes je in ieder geval helpen om te beseffen dat dit niet een partner voor je is of ooit zal zijn

Panama831

Panama831

15-12-2023 om 00:41 Topicstarter

Ik moet voorlopig in elk geval niet aan een nieuwe relatie denken. Helemaal geen zin om weer te gaan daten, kijken of het klikt, kijken of het leuk blijft, op termijn mijn kinderen er ook weer mee vermoeien, afwachten of dat klikt, of dat blijft klikken...

En ook heel droog en praktisch. Een man met drie kinderen, twee ex-en, twee omgangsregelingen... wie heeft daar trek in? De meeste vrouwen op mijn leeftijd die geen kinderen hebben, hebben die bewust niet. En als ze wel kinderen hebben, dan wordt het natuurlijk al gauw wel heel erg druk en chaotisch. Dan heb je 4, 5 of 6 kinderen, drie omgangsregelingen. Moet ook maar allemaal met elkaar klikken. 

En dan heb ik nog mijn werkzaamheden en ik zal tijd voor mezelf vrij moeten maken. Misschien heel egoïstisch, maar vind dat ik ook wel weer genoeg tijd en energie heb gestoken in anderen. Ten koste van mezelf. 

Een tijdje gesprekken met een psychologe gevoerd. Toevallig (of ja, eigenlijk niet) heb ik morgen maar weer eens een afspraak met haar staan. Het probleem is dat ik aan veel kenmerken van een 'pleaser' voldoe. En daar maakt zij natuurlijk optimaal gebruik/misbruik van. 

Ik zou vooral kijken naar hoe het met de wederkerigheid gesteld is als het gaat schuren. Ik realiseerde me met mijn ex dat de wederkerigheid als sneeuw voor de zon verdween als er spanningen ontstonden. Wat hij zelf leuk, belangrijk, normaal, makkelijk vond, daar was wederkerigheid over. Maar net even iets anders dan wat hij nodig, normaal, eerlijk, fijn vond omdat ik er nou eenmaal waarde aan hechtte of behoefte aan had, dat kon hij niet. Dat kon hij emotioneel gewoon niet. Ik denk dat hij het gewoon ook echt niet snapte en nog niet. Ik hoor van mijn kinderen vergelijkbare verhalen dat hij zich gewoon niet inleeft en het zelfs niet ‘pakt’ als je expliciet benoemt: ‘dit zijn mijn behoeften en grenzen’. Hij reageert dan met iets als: ‘Ja maar dit en dit is belangrijker dus die behoeften en grenzen ‘tellen niet’. Hij gaat gewoon heel slecht om met verschillen. Diepgaande verschillen trekt hij niet. Dat is bedreigend. En dus komt de ander onder druk te staan om zich aan te passen. Dat kan bijvoorbeeld via slachtofferschap (de ander heeft het zo moeilijk dus geef je maar toe), via verwarring (ben ik dan echt zo gevoelloze, veeleisende trut?) en via daderschap (wat gaat hij doen als ik niet toegeef). In alle gevallen wordt er iets afgedwongen wat je eigenlijk niet wil geven en ook niet redelijk vindt. Maar je beoordelingsvermogen wordt keer op keer uit het lood geslagen. Je moet dat een keer écht, bij jezelf, zien en jezelf er dan iedere keer aan herinneren. Zoals met zo’n lijstje. Maar ik zou dus net een stap verder gaan en je eigen reacties erbij noteren en jezelf bekrachtigen en bevestigen dat je vreselijk gemanipuleerd wordt en dat je daar niet meer aan hoeft toe te geven. Dan maar een boeman in haar ogen. Jij weet beter!

Panama831 schreef op 15-12-2023 om 00:02:

[..]

Zij verdraait immers achteraf toch alles weer.

Precies, jij zegt A, zij zegt B en drie dagen later beweert zij bij hoog en laag dat zij altijd al A (of C) gezegd heeft. Schrijf het op, dan weet jij zelf tenminste dat jij niet gek bent.

Nog beter: reageer niet meer op haar beweringen, confronteer haar zelfs niet met haar leugens. Jouw antwoord is altijd heel bedaard: goh... En je richt je aandacht op wat of iemand anders. Ondertussen weet je dat zij jou probeert te gaslighten, maar dat lukt steeds minder goed.

Probeer haar niet tot inzicht te dwingen, dat lukt toch niet en leidt alleen maar tot meer drama en strijd: precies wat zij graag wil en jij juist niet.

Panama831

Panama831

15-12-2023 om 10:54 Topicstarter

Mija schreef op 15-12-2023 om 10:38:

Ik zou vooral kijken naar hoe het met de wederkerigheid gesteld is als het gaat schuren. Ik realiseerde me met mijn ex dat de wederkerigheid als sneeuw voor de zon verdween als er spanningen ontstonden. Wat hij zelf leuk, belangrijk, normaal, makkelijk vond, daar was wederkerigheid over. Maar net even iets anders dan wat hij nodig, normaal, eerlijk, fijn vond omdat ik er nou eenmaal waarde aan hechtte of behoefte aan had, dat kon hij niet. Dat kon hij emotioneel gewoon niet. Ik denk dat hij het gewoon ook echt niet snapte en nog niet. Ik hoor van mijn kinderen vergelijkbare verhalen dat hij zich gewoon niet inleeft en het zelfs niet ‘pakt’ als je expliciet benoemt: ‘dit zijn mijn behoeften en grenzen’. Hij reageert dan met iets als: ‘Ja maar dit en dit is belangrijker dus die behoeften en grenzen ‘tellen niet’. Hij gaat gewoon heel slecht om met verschillen. Diepgaande verschillen trekt hij niet. Dat is bedreigend. En dus komt de ander onder druk te staan om zich aan te passen. Dat kan bijvoorbeeld via slachtofferschap (de ander heeft het zo moeilijk dus geef je maar toe), via verwarring (ben ik dan echt zo gevoelloze, veeleisende trut?) en via daderschap (wat gaat hij doen als ik niet toegeef). In alle gevallen wordt er iets afgedwongen wat je eigenlijk niet wil geven en ook niet redelijk vindt. Maar je beoordelingsvermogen wordt keer op keer uit het lood geslagen. Je moet dat een keer écht, bij jezelf, zien en jezelf er dan iedere keer aan herinneren. Zoals met zo’n lijstje. Maar ik zou dus net een stap verder gaan en je eigen reacties erbij noteren en jezelf bekrachtigen en bevestigen dat je vreselijk gemanipuleerd wordt en dat je daar niet meer aan hoeft toe te geven. Dan maar een boeman in haar ogen. Jij weet beter!

Dit is wel heel herkenbaar inderdaad.

Zij stelt zich altijd op als slachtoffer en het ligt altijd aan een ander. Haar driftbuien en uitbarstingen bijvoorbeeld. Dat veroorzaken anderen dan, "als je me echt goed zou kennen, dan zou je er wel mee om kunnen gaan" en "Je moet niet alles zo letterlijk nemen, want ik bedoel het niet zo". Het is bij alles de schuld van zich afschuiven. Het is de schuld van anderen dat ze boos wordt, het is de schuld van anderen dat ze daar niet mee om kunnen gaan en de schuld van anderen als ze daar niet zo op reageren als zij wil. 

Verwarring ook in de zin van dingen verdraaien of gewoon glashard ontkennen. Dat gebeurt dan zo overtuigend, dat ik me toch weer af ga vragen wat er toen precies is gezegd. Als ze dat dan toch toe moet geven, dan geeft ze dat soms uiteindelijk toe als iets echt niet meer te ontkennen valt, maar dan gaat ze weer verder met verwarring zaaien over de context waarin het is gezegd. Ook hier is het allemaal weer de schuld van anderen. Anderen zien dingen die er niet zijn, vertrouwen haar onterecht niet of snappen de context niet. 

Ik ben dan vooral bezig met het me voor de geest proberen te halen hoe het precies is gezegd e.d., terwijl zij vooral bezig is met de aanval op blijven zoeken en verwarring blijven zaaien. Vaak heb ik dan achteraf weer iets wat ik vergeten ben te zeggen en toch wel belangrijk was. Dan is het weer van "Begin je daar nu weer over?" en "Ik dacht dat we daar al over uitgepraat waren". En dan is het ook weer de schuld van de ander dat die er weer over begint natuurlijk. 

En "intimidatie", de angst wat ze gaat doen als ik niet toegeef. Dat speelt ook wel. 

Haar inlevingsvermogen is vrij beperkt. Ook richting haar kinderen. Als haar kinderen ergens mee zitten, dan is zij niet de persoon met wie ze dat graag bespreken. Ondanks dat ze de neiging heeft om van haar kinderen alles goed te praten. Haar kinderen zijn ook zoveel mogelijk weg en als ze thuis zijn, dan zitten ze vaak op hun kamer. Het zijn natuurlijk pubers en die hangen niet de hele dag bij hun ouders, maar interactie tussen haar en haar kinderen is ook heel erg beperkt. Ze laten haar uitrazen, reageren er verder niet echt op en alles blijft weer bij het oude. 

Panama831

Panama831

15-12-2023 om 11:10 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 15-12-2023 om 10:48:

[..]

Precies, jij zegt A, zij zegt B en drie dagen later beweert zij bij hoog en laag dat zij altijd al A (of C) gezegd heeft. Schrijf het op, dan weet jij zelf tenminste dat jij niet gek bent.

Nog beter: reageer niet meer op haar beweringen, confronteer haar zelfs niet met haar leugens. Jouw antwoord is altijd heel bedaard: goh... En je richt je aandacht op wat of iemand anders. Ondertussen weet je dat zij jou probeert te gaslighten, maar dat lukt steeds minder goed.

Probeer haar niet tot inzicht te dwingen, dat lukt toch niet en leidt alleen maar tot meer drama en strijd: precies wat zij graag wil en jij juist niet.

Klopt. Of ze zegt in verschillende etappes A, B, C en D (waarna je weet dat er in elk geval drie van de vier varianten niet kloppen), maar gaat dan emmeren over de context, of ik A, B en C wel goed begrepen heb of de vraagstelling.

Je komt er gewoon nooit uit en op alles heeft ze wel een antwoord of een ontsnappingsroute. 

Dan wordt ze vervelend. Dat is nu wel iets minder dan voorheen, omdat ze natuurlijk ons kind bij haar in huis heeft en dat een machtsmiddel is voor haar. Ze kan dan altijd teruggrijpen op dat ik hem dan niet zie of alleen wanneer het haar uitkomt. Toen we samenwoonden kon ik haar natuurlijk in haar sop gaar laten koken. Nu niet. 

Ze vindt van zichzelf alleen dat ze impulsief en opvliegerig is. Maar met impulsiviteit is het ook weer altijd dat als je er niet aan toegeeft het ruzie is, omdat je dan saai en voorspelbaar ben. Geef je er wel aan toe, dan had je achteraf haar tegen moeten houden. 

Met de driftbuien hetzelfde. Als ze zegt oprotten had je niet weg moeten gaan en als je dat inderdaad niet deed, moeten begrijpen dat je even weg had moeten gaan om haar af te laten koelen. Alles wat ze zegt kan ze achteraf met terugwerkende kracht als "zo niet bedoeld" of "verkeerd begrepen" verklaren. En als dat niet zo is, dan had ik haar maar niet boos moeten maken. 

Ze heeft behalve haar familie ook geen vrienden. Alleen wat bekenden. Dat gaat goed zolang het contact beperkt is en heel oppervlakkig blijft. 


Ja, als iedereen je continu verkeerd begrijpt omdat je altijd iets anders bedoelt dan wat je zegt, dan ligt het waarschijnlijk aan jezelf. Geldt dus ook deze mevrouw.
Het is een lastige communicatieve beperking, maar enig zelfinzicht zou al veel kunnen verbeteren. Helaas lijkt het me erg hoog gegrepen voor haar.

Ik lees alweer alleen heel goede redenen om toch echt voor een 12/2 regeling bij jou te gaan met de weekend regeling voor moeder.
Naar voor haar, maar echt het beste voor jullie kind. En ik ben echt groot voorstander van 50/50 als vertrekpunt maar ik zou bij jullie zelfs nog een 13/1 kunnen inzetten. Zodat je kind later ook niet te veel mist met sport etc omdat zijn moeder de afspraken niet kan nakomen. Dan maar een extra week in de zomervakantie dan zijn er gewoon weinig afspraken / verplichtingen.

Wat lijkt mij dat uitputtend zo'n relatie. Het ondermijnt je eigen gewaarwordingen, maar ook ga je geloven dat er wat mis met jezelf is. Dat je het niet waard bent, om een gezonde gelijkwaardige, heerlijke (saai? nee betrouwbare) relatie aan te gaan. 
Het wegduwen en weer aantrekken, die continue afwisseling van emoties. Het op eieren lopen. Niet meer toekomen aan jezelf. Je wordt een barbapapa die geen eigen vorm meer heeft. Ik zou hier ook leeg en depressief van op de bank gaan zitten. Maar dit gaat over, de energie gaat weer binnen sijbelen, als jij durft te kiezen voor jezelf. 
Waar put jij energie uit? iets waar je geen ander voor nodig hebt. 

Panama831

Panama831

16-12-2023 om 17:33 Topicstarter

Labyrinth schreef op 15-12-2023 om 14:38:

Wat lijkt mij dat uitputtend zo'n relatie. Het ondermijnt je eigen gewaarwordingen, maar ook ga je geloven dat er wat mis met jezelf is. Dat je het niet waard bent, om een gezonde gelijkwaardige, heerlijke (saai? nee betrouwbare) relatie aan te gaan.
Het wegduwen en weer aantrekken, die continue afwisseling van emoties. Het op eieren lopen. Niet meer toekomen aan jezelf. Je wordt een barbapapa die geen eigen vorm meer heeft. Ik zou hier ook leeg en depressief van op de bank gaan zitten. Maar dit gaat over, de energie gaat weer binnen sijbelen, als jij durft te kiezen voor jezelf.
Waar put jij energie uit? iets waar je geen ander voor nodig hebt.

Ja. Ook wel een verklaring waarom ik in haar bijzijn altijd moe ben. Dat was toen we samenwoonden ook al. Ben ik niet bij haar in de buurt, dan heb ik dat helemaal niet. 

Vaak ook gedacht dat het vooral aan mij ligt. Door o.a. het lezen van het boek, reacties hier, de lijstjes waar ik mee bezig ben en gesprekken met een psycholoog, begint toch wel door te dringen dat het niet vooral aan mij ligt, maar wel grotendeels aan haar. 

Het is/was soms de hele dag goed nadenken over wat ik wel zeg, over wat ik niet zeg, hoe ik het zeg, wat zij zegt, dingen terug proberen te halen die eerder zijn gebeurd of gezegd, niet reageren op provocaties ...

Familieleden van haar hebben ook weleens gezegd dat er twee verschillende Panama's zijn: eentje als zij er bij is en eentje als dat niet het geval is. Dat ziet zij overigens ook wel zo. Als ze filmpjes ziet van feestjes van de zaak en ze dat ziet ze een andere mij dan dat zij kent. 

Wat inmiddels wel beter gaat is dat ik niet meer zo de behoefte heb om daar te zijn. Ik ga nu om mijn zoontje te zien, maar heb niet meer zo iets dat ik zo lang mogelijk bij haar in de buurt wil zijn. 

Ben nog wel verdrietig, maar wel een ander soort verdrietigheid. In plaats van onzekerheid en de hele dag stress, is het nu meer het besef dat het gewoon voorbij is. Meer dan een LAT-relatie zit er sowieso niet in. En met die situatie van die ex-man is een niet kloppend verhaal vertellen voor mij ook een grens. Vermoedelijk zal de juiste versie van het verhaal ook wel over de grens zijn. 

En op termijn heb ik ook gewoon een voor mij leefbaar alternatief, namelijk een normale omgangsregeling met mijn zoontje. Met half-half regelingen, 3 kinderen en nog een onderneming, heb ik dan ook niet heel veel tijd vermoedelijk om te gaan zitten sippen en piekeren.

Je bent voor mij onnavolgbaar. 
"is het nu meer het besef dat het gewoon voorbij is. Meer dan een LAT-relatie zit er sowieso niet in..."
Zonder vertrouwen een energiezuigende LAT-relatie willen continueren.
Waar een deur dicht gaat, opent altijd een andere deur. Niet als je een deur op een kiertje houdt. 

Ja die zin, toen haakte ik ook wel af hoor. Waarom zou je in vredesnaam een relatie met deze persoon willen hebben? 
Enige dat ik begrijp, is dat het extra jammer is nu jullie een kind hebben. Ik ben ook niet voor snel uit elkaar gaan als er kinderen bij betrokken zijn. Maar ik zou echt hélémaal geen twijfel hebben in dit geval. Er lijkt me echt volstrekt niets leuks aan. Ik zou bijna onbehoorlijke dingen gaan schrijven (iets met seks, misschien is die fenomenaal of zo). Maar dan nog, hoe kun je nog steeds voor een lat-relatie gaan?
Regel het nou gewoon, met je kind! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.