Echtscheiding en erna
Pompelemoes
13-10-2024 om 13:13
Ex van mijn ex en mijn kind
Ik zit in een lastig situatie en zou graag willen weten hoe jullie hier naar kijken / mee (zouden) omgaan.
Ex en ik zijn al heel wat jaren (8 jaar) uit elkaar. We moeten verder niks meer van elkaar, behalve de zorg voor ons kind (7 jr).
Ex heeft na mij, nog een relatie gehad en daar ook nog een kindje uit gekregen. Ondertussen is deze relatie "uit". Uiteraard komt de ex van mijn ex regelmatig over de vloer voor hun kindje, daar heb ik ook geen problemen mee verder.
Mijn ex en haar ex gaan nog veel met elkaar om, slapen nog regelmatig bij elkaar etc. Mijn kind wordt daarin meegenomen. Ik heb al een aantal malen aangegeven, inclusief een gesprek met zijn drieën, dat ik de situatie voor mijn kind allesbehalve handig (zacht uitgedrukt) vind en voor hem erg verwarrend kan zijn. Ik heb aangegeven dat ik liever niet heb dat de ex van mijn ex daar slaapt en dat mijn kind ook niet bij de ex van mijn ex slaapt. Wat mij betreft is zijn aanwezigheid niet per se een probleem, maar slapen gaat mij gewoon te ver. Dit speelt nu ruim een jaar.
Na deze gesprekken, heel recent, kwam ik er achter dat mijn ex met mijn kind weer eens daar had geslapen. Ik was best woedend. Nog geens eens zozeer over dat hij daar had geslapen, maar omdat ik voor mijn gevoel gewoon niet gehoord wordt, de prioriteiten van mijn kind niet serieus worden genomen en met deze actie eigenlijk gewoon een dikke middelvinger krijg. Nu, is eigenlijk de bom gebarsten, terwijl we hiervoor een prima relatie hadden in het belang van ons kind en ging alles op basis van goed vertrouwen.
Mijn belang is mijn kind. Dat zij, de exen, elkaar nog in de tang houden qua "relatie"/geen afscheid kunnen nemen, daar hoort mijn kind, in mijn optiek, geen onderdeel van te te zijn.
En ja, ik begrijp dat ik op dat moment dat ik niet de zorg heb over mijn kind, dat ik niets te zeggen heb over waar mijn ex gaat/staat/slaapt. Haar primaire reactie is natuurlijk, en die snap ik, je hebt niets te zeggen over mijn leven en wat ik doe, maar ik krijg het voor mijn gevoel niet aan haar verstand, dat dit niet het beste is voor ons kind.
Heeft een van jullie wel eens in een soortgelijke situatie gezeten en hoe hebben jullie dit opgelost? Andere adviezen?
Lotte78
14-10-2024 om 12:57
Even voor de duidelijkheid (want ex van ex krijg ik steeds zo warboel in mijn hoofd), heb ik er annonieme namen opgeplakt.
Anna (jouw ex) had een relatie met Nico. Zij hadden ook een kind samen (het halfzusje/broertje van jouw kind) De relatie tussen Anna en Nico is uit. Maar Anna slaapt daar nog wel eens.Waarschijnlijk om dan kind 2 (halfzusje/broertje) te kunnen zien En neemt dan jouw kind (kind 1 )mee?
Zodat kind 1 en kind 2 elkaar ook kunnen zien? Maar wat is daar dan erg aan? Waarom mag Anna niet bij Nico logeren of andersom als jouw kind daar dan bij is? Deze Nico zal altijd een zijdelingse rol in het leven jouw kind spelen. Nu niet meer als partner van moeder. Maar wel als vader van het halfzusje/broertje.
Denk even 15 jaar vooruit. Jouw kind komt op verjaardag/bruiloft/feestdagetc van halfbroertje/zusje, dan is Nico ook daar aanwezig.
Ik heb een vriendin, haar ouders waren heel jong gescheiden. En ze had een halfzusje dat scheelde nog geen 2 jaar. Maar die relatie strandde ook. Die zussen waren/zijn 2 handen op 1 buik. Woonde door de weeks bij hun gezamenlijke moeder en moesten dan om het weekend naar hun eigen vaders. (zo ging dat nog in de jaren 90)Op een gegeven moment gingen die zussen gewoon samen naar vader A en samen naar vader B. Want ze wilde samen zijn in het weekend want samen uitgaan etc.
AvS
19-10-2024 om 05:23
Annaniem2023 schreef op 13-10-2024 om 19:19:
het belang van het kind? Jouw belang bedoel je. Een kind van 7 is totaal niet bezig met relaties en wie bij wie slaapt.
En jij weet dat hoe? Wat is jouw achtergrond, ben je zelf een ouder? Ben je een professional? Of doe je alsof en probeer je vooral jezelf een beter gevoel te geven met deze reactie als reactie op je eigen trauma's? Hetzelfde geldt voor de andere dames die ik overal en bij iedereen zie reageren. Schandalig. Als je je niet in de emotie van de poster kan plaatsen houd dan gewoon je mond in plaats van vingers te wijzen. Je weet helemaal niet welke historie ergens aan vooraf gaat en ik kan je wel vertellen dat als hier een wanhopige oproep geplaatst wordt er al heel erg veel is gebeurd. Zoveel dat jij daar geen enkel oordeel over dient te hebben.
tsjor
19-10-2024 om 09:35
AvS, je bent niet de baas van de heleboel, die aan anderen kan gaan opleggen dat ze moeten zwijgen. Jij bent het zelf die je vraag op een openbaar forum plaatst. Op dit forum zitten in principe allemaal ouders, met ervaring, en in principe geen professionals. Als je hulp van een professional zoekt zou ik kontakt opnemen met een advocaat of met de huisarts. De eerste kan je helpen om te zien of er juridische mogelijkheden zijn om af te dwingen dat jij kunt bepalen met wie je ex slaapt. De tweede kan je misschien helpen om hulp te zoeken zodat je iets kunt accepteren wat zo moeilijk te accepteren is voor jou.
De reacties van mede-ouders, gebaseerd op hun ervaringen komen aardig overeen: het is voor jou een no-go-gebied, niet bemoeien met het leven van je ex.
Je hebt nog meer voorwaarden voor het toestaan dat mensen reageren: ' Als je je niet in de emotie van de poster kan plaatsen houd dan gewoon je mond in plaats van vingers te wijzen.' Het komt wel vaker voor dat mensen eigenlijk alleen maar bevestiging zoeken van hun eigen emoties als ze een vraag stellen. Persoonlijk vind ik het niet zo behulpzaam om iemand alleen maar te ondersteunen in de emoties als die emoties voor iemand eigenlijk het probleem zijn. Dan kan een andere kijk op de emoties, een andere insteek, wellicht helpen om anders, beter om te gaan met die emoties. Vaak helpt een ander perspectief bieden. Tenzij iemand erg gehecht is aan die nare emoties, het verdriet of de boosheid. Dan helpt niets, ook niet gaan roepen dat mensen niet mogen reageren.
Tsjor
Annaniem2023
20-10-2024 om 08:41
AvS schreef op 19-10-2024 om 05:23:
[..]
En jij weet dat hoe? Wat is jouw achtergrond, ben je zelf een ouder? Ben je een professional? Of doe je alsof en probeer je vooral jezelf een beter gevoel te geven met deze reactie als reactie op je eigen trauma's? Hetzelfde geldt voor de andere dames die ik overal en bij iedereen zie reageren. Schandalig. Als je je niet in de emotie van de poster kan plaatsen houd dan gewoon je mond in plaats van vingers te wijzen. Je weet helemaal niet welke historie ergens aan vooraf gaat en ik kan je wel vertellen dat als hier een wanhopige oproep geplaatst wordt er al heel erg veel is gebeurd. Zoveel dat jij daar geen enkel oordeel over dient te hebben.
Ik weet dat op grond van wat jij schrijft. Jij wil bepalen wat je ex wel en niet doet, maar je bent gescheiden en hebt niets daarover te vertellen. Al gangbangt ze de hele buurt bij elkaar, als je kind lekker slaapt en er niks van hoort, mag ze doen wat ze wil.
Nee ik weet niks meer van jouw situatie dan wat je hier vertelt dus ik reageer op een klein aspect daarvan: jij wil controle over je ex, maar dat kan niet. En je bent nu boos op ons omdat wij niet in jouw straatje meepraten, maar op een forum krijg je meningen die van jouw mening afwijken. Daar kun je mee doen wat je wil. De ene keer wijs je die af, de andere keer zet het je aan het denken en verandert je eigen mening. Allebei prima.
Nick90
20-10-2024 om 09:30
Lotte78 schreef op 14-10-2024 om 12:57:
Even voor de duidelijkheid (want ex van ex krijg ik steeds zo warboel in mijn hoofd), heb ik er annonieme namen opgeplakt.
Anna (jouw ex) had een relatie met Nico. Zij hadden ook een kind samen (het halfzusje/broertje van jouw kind) De relatie tussen Anna en Nico is uit. Maar Anna slaapt daar nog wel eens.Waarschijnlijk om dan kind 2 (halfzusje/broertje) te kunnen zien En neemt dan jouw kind (kind 1 )mee?
Zodat kind 1 en kind 2 elkaar ook kunnen zien? Maar wat is daar dan erg aan? Waarom mag Anna niet bij Nico logeren of andersom als jouw kind daar dan bij is? Deze Nico zal altijd een zijdelingse rol in het leven jouw kind spelen. Nu niet meer als partner van moeder. Maar wel als vader van het halfzusje/broertje.
Denk even 15 jaar vooruit. Jouw kind komt op verjaardag/bruiloft/feestdagetc van halfbroertje/zusje, dan is Nico ook daar aanwezig.
Ik heb een vriendin, haar ouders waren heel jong gescheiden. En ze had een halfzusje dat scheelde nog geen 2 jaar. Maar die relatie strandde ook. Die zussen waren/zijn 2 handen op 1 buik. Woonde door de weeks bij hun gezamenlijke moeder en moesten dan om het weekend naar hun eigen vaders. (zo ging dat nog in de jaren 90)Op een gegeven moment gingen die zussen gewoon samen naar vader A en samen naar vader B. Want ze wilde samen zijn in het weekend want samen uitgaan etc.
En Nico bleef ook nog geregeld bij de moeder slapen en de moeder ging met haar kinderen geregeld bij Nico slapen? Ik snap wel waarom dit steekt, tuurlijk mag ex doen wat ze wil maar dat kan ook als haar oudste kind bij de vader is. Als het kind bij haar is zie ik niet echt reden dat Nico moet blijven slapen of dat zij daar moet slapen. Ik vind wel dat je van je ex kunt verwachten dat ze handelt in het belang van haar kind en haar kind prioriteit geeft boven haar eigen geilheid.
Ysenda
20-10-2024 om 11:57
Nick90 schreef op 20-10-2024 om 09:30:
[..]
En Nico bleef ook nog geregeld bij de moeder slapen en de moeder ging met haar kinderen geregeld bij Nico slapen? Ik snap wel waarom dit steekt, tuurlijk mag ex doen wat ze wil maar dat kan ook als haar oudste kind bij de vader is. Als het kind bij haar is zie ik niet echt reden dat Nico moet blijven slapen of dat zij daar moet slapen. Ik vind wel dat je van je ex kunt verwachten dat ze handelt in het belang van haar kind en haar kind prioriteit geeft boven haar eigen geilheid.
Dat kun je wensen, je kunt je wens bij je ex kenbaar maken maar daar houdt je reikwijdte op.
tsjor
20-10-2024 om 15:29
'Ik vind wel dat je van je ex kunt verwachten dat ze handelt in het belang van haar kind en haar kind prioriteit geeft boven haar eigen geilheid.'
Geldt dat voor alle gescheidenen? Dus als iemand gescheiden is en een kind heeft en een nieuwe liefde, dat die nieuwe liefde niet mag blijven slapen als het kind er is?
Hoe ziet die schadelijkheid eruit bij een kind, als moeder slaapt met vader tegenover moeder slaapt met vriend? Waar zit die schadelijkheid dan in?
Tsjor
Lotte78
20-10-2024 om 19:39
Nick90 schreef op 20-10-2024 om 09:30:
[..]
Als je denkt dat dit is uit geilheid. Dan is die relatie blijkbaar nog niet klaar. En misschien hebben ze er een latrelatie van gemaakt.
En het kind kent Nico al. Want moeder woonde eerst met hem samen Dus waarom zou Nico niet weer mogen blijven slapen? Exen hebben niets over het priveleven van de ander wat te zeggen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.