Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-02-2025 om 21:21
net via zeer betrouwbare bron te horen gekregen dat mijn ex met de kinderen over 2 en een halve week op vakantie naar Egypte wil.
De kinderen hebben geen paspoort, die gaan ze woensdag aanvragen maar ik heb van ex nog niks vernomen over toestemming daarvoor.
Ook is er geen overleg geweest over toestemming voor de vakantie maar er schijnt al wel geboekt te zijn.
Het contact met ex is er niet tot zeer minimaal.
Ik vind het zelf geen prettig idee dat de kinderen naar Egypte op vakantie gaan, ging ze nou naar de canarische eilanden of zo. Maar dit gebied staat me qua veiligheid erg tegen.
Ik weet even niet zo goed hoe ik hier op zou moeten reageren wil niet dat er heel veel ellende van komt maar moet toch overleg over zijn lijkt me?
04-02-2025 om 23:09
Erg bijzonder dat je eerst een reis boekt en regelt, maar nog geen paspoorten en toestemming van je ex hebt geregeld. Ik zou in jouw geval gewoon afwachten en zelf niks gaan vragen of regelen. Ex wil op vakantie, dan mag hij/zij dit zelf regelen op de juiste manier.
Voor paspoort aanvragen heb je toestemming nodig, maar ik weet niet of daar altijd naar gevraagd wordt op het gemeentehuis. Wij zijn getrouwd en tot nu toe is het altijd gewoon door één van ons aangevraagd zonder gedoe. Maar dat kunnen ze bij de gemeente waarschijnlijk wel zien en veronderstellen dan toestemming.
Voor vluchten moet je wel toestemming hebben. Heb het eens meegemaakt dat een collega op het werk gebeld werd door de douane omdat zijn vrouw met hun peuter een weekje wegging met het vliegtuig en ze even wilden checken of hij dit wist en ermee akkoord was. En die waren gewoon getrouwd. Kind had wel een andere achternaam dan de moeder. Bij zelfde achternaam schakelen ze misschien minder snel.
Voor een kort geding en vervangende toestemming is het nu te kort dag. Dat gaat hij op deze termijn niet meer geregeld krijgen. Die paspoorten waarschijnlijk wel als er toestemming is, want dat duurt gemiddeld vijf werkdagen.
05-02-2025 om 06:52
MamaE schreef op 04-02-2025 om 23:09:
Voor paspoort aanvragen heb je toestemming nodig, maar ik weet niet of daar altijd naar gevraagd wordt op het gemeentehuis. Wij zijn getrouwd en tot nu toe is het altijd gewoon door één van ons aangevraagd zonder gedoe. Maar dat kunnen ze bij de gemeente waarschijnlijk wel zien en veronderstellen dan toestemming.
Hier werd er 15 jaar geleden al om gevraagd. Getekend papier en kopie of paspoort/id partner mee. Ook getrouwd.
Ik zou het ook afwachten en dan pas wat zeggen. Maar als jij nu heel moeilijk gaat doen kan dat andersom ook gaan gebeuren. Ook iets om rekening mee te houden.