Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex met kinderen naar Egypte op vakantie

net via zeer betrouwbare bron te horen gekregen dat mijn ex met de kinderen over 2 en een halve week op vakantie naar Egypte wil.
De kinderen hebben geen paspoort, die gaan ze woensdag aanvragen maar ik heb van ex nog niks vernomen over toestemming daarvoor.
Ook is er geen overleg geweest over toestemming voor de vakantie maar er schijnt al wel geboekt te zijn.
Het contact met ex is er niet tot zeer minimaal.
Ik vind het zelf geen prettig idee dat de kinderen naar Egypte op vakantie gaan, ging ze nou naar de canarische eilanden of zo. Maar dit gebied staat me qua veiligheid erg tegen.
Ik weet even niet zo goed hoe ik hier op zou moeten reageren wil niet dat er heel veel ellende van komt maar moet toch overleg over zijn lijkt me?

voor het aanvragen van het paspoort kan hij niet om jou heen er moet een toestemmingsformulier en een kopie van jouw id of paspoort bij.

Verder heeft hij voor de specifieke reis ook nog ern toestemmingsformulier getekend door jou voor de douane nodig. Hoewel je daar niet altijd op gecontroleerd wordt, al wordt dat vaker gedaan tegenwoordig.

Hij is geen Egyptenaar? Want dan blijft hij er mischien ook nog.

Hij is een zij volgens de tekst.

De normale gang van zaken zou zijn dat er tijdig (dus voor het boeken) overlegd wordt of het akkoord is dat de ex met de kinderen op vakantie naar land Y gaat. Want inderdaad: er is toestemming nodig van de andere ouder met gezag voor zowel het vragen van het paspoort als voor een ongehinderde doorgang op het vliegveld. Wie die toestemming niet tijdig regelt, loopt het risico dat de reis niet door kan gaan. 
Maar goed, daarmee wordt eea natuurlijk toch op jouw bordje gekwakt, want als jij geen toestemming geeft, gaat die reis niet door. En dan zal jij de zwarte piet wel toegespeeld krijgen. Dus daarmee ligt nu bij jou de vraag of je nee gaat zeggen. 

Ik zou hoe dan ook afwachten of ze nog komt. Misschien blijkt de betrouwbare bron toch niet helemaal goed ingelicht. Maar op zich heb je dus gelijk: tijdig overleg van tevoren is wel hoe het hoort te gaan. 

Ik denk dat je ex niet beseft dat ze moet overleggen voor een vakantie naar het buitenland. Ze had waarschijnlijk bedacht dat de kinderen die weken toch bij haar zijn en dat ze dan vrij is lekker op vakantie te gaan. 

Ik heb het van Egypte niet echt meer bijgehouden, maar is het inmiddels weer een onveilig land dan? Gewoon even bespreekbaar maken dus. 

Wie heeft er ouderlijk gezag? Welke nationaliteit(en) hebben de kinderen?

Ik ga regelmatig met de kinderen naar het buitenland. En jij moet middels een formulier en kopie ID toestemming geven voor een paspoort als de kinderen jonger zijn dan 14. 

Ook voor ieder verblijf in het buitenland is er een formulier (en kopie ID). Dat is echter vanwege ontvoering. 

Het is niet aan jou om voor ex te bepalen of en waar hij heengaat. Egypte is gewoon een veilig land waar ieder reisbureau heengaat. Uitzonderingen zijn grensgebieden maar daar gaat geen vakantie heen lijkt mij. 

Ex kan jouw via de rechter dwingen zowel toestemming te geven voor paspoort (die ieder kind hoort te hebben los van vakanties). Als vervangende toestemming voor de reis. De kosten a 3000 euro zullen dan op jou worden verhaald. Want de rechtbank kijkt naar de reisadviezen van de overheid mbt veiligheid. Egypte is gewoon een veilig land. Daarna kan het worden gezien als tegenwerking van het gezag en kan je daarmee (als dit vaker aan de hand is) andere problemen krijgen. 

Ik zou in dit geval dus in het belang van je kinderen denken. Tenzij ex ze wil ontvoeren of de vakantie naar een oorlogsgebied of conflict regio gaat. 

Ex zal zonder de juiste papieren gewoon worden weggestuurd. De gemeente is heel erg streng. En ex is heel erg laat met het regelen van dit alles. Ik neem hierbij aan dat dit een Nederlands paspoort betreft en dat jullie beiden het gezag hebben? Anders gelden er andere regels.

Vziw is toestemming voor een paspoort zelfs nodig tot de kinderen meerderjarig zijn. ID kan inderdaad wel vanaf 14 (of misschien zelfs 12) door de jongere zelf worden geregeld. 

" Ex kan jouw via de rechter dwingen zowel toestemming te geven voor paspoort (die ieder kind hoort te hebben los van vakanties). Als vervangende toestemming voor de reis. De kosten a 3000 euro zullen dan op jou worden verhaald."

Dat gaat ex nu niet meer lukken, want die krijgt tussen nu en de voorjaarsvakantie geen kort geding meer ingepland, durf ik wel te voorspellen. Je (althans, de advocaat van eiser) moet aan de rechtbank een datum vragen waarop de zaak behandeld kan worden, en dat lukt vrijwel nooit op een termijn van minder dan 3 weken. 

In een kort geding tussen ex-echtgenoten wordt trouwens vrijwel nooit een proceskostenveroordeling uitgesproken. Normaal gesproken wordt de in het ongelijk gestelde partij in een kort geding inderdaad in de proceskosten veroordeeld (overigens meestal minder dan 3000 euro, maar goed, je hebt je eigen kosten ook nog), maar als het gaat om zaken tussen (ex)echtgenoten of familieleden dan wordt vrijwel altijd beslist dat elke partij de eigen kosten draagt. Dat is iha alleen anders als iemand bezig is een ander met zinloze procedures financieel te ruïneren, een situatie die hier niet aan de hand is. 

Izza schreef op 04-02-2025 om 09:16:

Ik ga regelmatig met de kinderen naar het buitenland. En jij moet middels een formulier en kopie ID toestemming geven voor een paspoort als de kinderen jonger zijn dan 14.

Ook voor ieder verblijf in het buitenland is er een formulier (en kopie ID). Dat is echter vanwege ontvoering.

Het is niet aan jou om voor ex te bepalen of en waar hij heengaat. Egypte is gewoon een veilig land waar ieder reisbureau heengaat. Uitzonderingen zijn grensgebieden maar daar gaat geen vakantie heen lijkt mij.

Ex kan jouw via de rechter dwingen zowel toestemming te geven voor paspoort (die ieder kind hoort te hebben los van vakanties). Als vervangende toestemming voor de reis. De kosten a 3000 euro zullen dan op jou worden verhaald. Want de rechtbank kijkt naar de reisadviezen van de overheid mbt veiligheid. Egypte is gewoon een veilig land. Daarna kan het worden gezien als tegenwerking van het gezag en kan je daarmee (als dit vaker aan de hand is) andere problemen krijgen.

Ik zou in dit geval dus in het belang van je kinderen denken. Tenzij ex ze wil ontvoeren of de vakantie naar een oorlogsgebied of conflict regio gaat.

Egypte staat wel op 'geel' en delen zelfs oranje of rood. Zo veilig als naar een gemiddeld Europees land is het dus niet.... Juridisch kan je ex wellicht niet tegenhouden maar ik zou ook minstens 'not amused' zijn. 

HS26 schreef op 04-02-2025 om 10:05:

[..]

Egypte staat wel op 'geel' en delen zelfs oranje of rood. Zo veilig als naar een gemiddeld Europees land is het dus niet.... Juridisch kan je ex wellicht niet tegenhouden maar ik zou ook minstens 'not amused' zijn.

Delen van Europa staan ook op geel oa (Frankrijk de nr.1 vakantiebestemming van Nederland!) En zolang jij gewoon naar de toeristische oorden aan de kust gaat kan je weinig gebeuren. Natuurlijk mag je niet naar een conflict gebied. Maar het lijkt mij sterk dat iemand daar met kinderen naartoe gaat voor vakantie (dat betreft woestijn gebied en grensregio). Het is een immens land he. Als er in Amsterdam wat aan de hand is hebben ze daar in zuid Limburg ook niet automatisch last van. Rechtbanken kijken naar objectieve gegevens en dat is het reisadvies van de overheid. 

Ik hoorde recent dat de kosten inclusief advocaat en procedures bij de rechtbank rond de 3000 euro zijn. Het zijn feitelijk 2 procedures (vervangende toestemming en paspoort). En je kunt inderdaad verzoeken om een proceskostenveroordeling. Want het staat ex vrij om dit binnen zijn gezag te doen. En jij bent hierin onterecht aan het tegenwerken. 

Al die toestemmingen zijn alleen nodig als topicstarter zelf ook ouderlijk gezag heeft. Anders mag de andere ouder deze beslissingen (aanvraag paspoort, vakantie naar het buitenland) zelf nemen. Dus laten we even wachten totdat topicstarter antwoord.

Izza schreef op 04-02-2025 om 10:24:

[..]

Delen van Europa staan ook op geel oa (Frankrijk de nr.1 vakantiebestemming van Nederland!) En zolang jij gewoon naar de toeristische oorden aan de kust gaat kan je weinig gebeuren. Natuurlijk mag je niet naar een conflict gebied. Maar het lijkt mij sterk dat iemand daar met kinderen naartoe gaat voor vakantie (dat betreft woestijn gebied en grensregio). Het is een immens land he. Als er in Amsterdam wat aan de hand is hebben ze daar in zuid Limburg ook niet automatisch last van. Rechtbanken kijken naar objectieve gegevens en dat is het reisadvies van de overheid.

Ik hoorde recent dat de kosten inclusief advocaat en procedures bij de rechtbank rond de 3000 euro zijn. Het zijn feitelijk 2 procedures (vervangende toestemming en paspoort). En je kunt inderdaad verzoeken om een proceskostenveroordeling. Want het staat ex vrij om dit binnen zijn gezag te doen. En jij bent hierin onterecht aan het tegenwerken.

Er is TO nog niet gevraagd om een verklaring in te vullen voor het paspoort dus werkt hij ook nog niet tegen!

En als je tegen de vakantie bestemming bent hoef je dat ook niet al aan te bieden als je de vakantieplannen alleen nog maar als gerucht hebt gehoord. Je kunt ook binnen de lijntjes kleuren en toch wat vertragen. 

Volgens de betrouwbare bron zou de reis al geboekt zijn. Dat is niet mogelijk als de kinderen nog geen paspoort hebben.
Ik zou gewoon afwachten of je iets hoort van ex. 

En even  aanvragen of ze met een reisgezelschap of reisorganisatie gaat of alles in haar eentje heeft geboekt. Meer voor jezelf ter geruststelling. Ik zou ook vragen wie haar reisgegevens heeft, maar die vraag ik zelf ook nog aan mijn  kinderen als die naar het buitenland gaan: vluchtnummer, hotel. Dan heb je in elk geval een aanknopingspunt, als er iets is, dat je weet waar je naar moet kijken. Je hoeft ze zelf niet te hebben, maar het is fijn als jij weet wie die gegevens heeft.
En dan ben je blij voor de kinderen en wens je haar een goede reis. Als ze de papieren rond heeft.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.