Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Co ouderschap als ZZP-er met werk op zaterdag

Ik ken ook wel iemand die vaak werkt in de avonduren en het weekend. Uiteindelijk is daar een redelijk reguliere omgangsregeling gekomen. Want jij als ouder bent verantwoordelijk voor de opvang op jouw dagen. Niet je ex partner. Die moet ook haar eigen leven kunnen leven en opbouwen en hoeft daarin geen last te hebben van jouw keuzes. Er zijn ook mogelijkheden om werktijden of dagen aan te passen (eigen studio aan huis, werkgever met reguliere tijden ipv in de avond etc). 

Een andere optie is gewoon beiden 2 weekenden. Het ene weekend ben jij vrij. Het andre werk je de zaterdag en regelt oppas voor de kinderen (gastouder, grootouders, particuliere oppas). En een kind van 12 heeft natuurlijk geen oppas meer nodig. Die kan ook wel overdag zichzelf vermaken (normaal gesproken). En ook 9 is niet meer heel klein. Dus dit is zeer tijdelijk. En hoeft wellicht maar voor een deel van de dag. 

Ik denk dat je toch je kinderen voor je werk zal moeten plaatsen , de tattooshops zijn doordeweeks ook volgboekt het is niet realistisch om maar 1 weekend per maand vrij te hebben voor je kinderen 

Ik lees dat je nu probeert de zondag vrij te houden voor het gezin. Bij co-ouderschap kun je 2 van de 4 zondagen zo lang werken als je wilt.

Het is gewoon even wennen om niet meer per week te plannen, maar per 2 weken. Met een digitale of papieren kalender is dat een fluitje van een cent. Digitaal kun je een melding/afspraak/periode gewoon elke 2 weken herhalen, tot in de eeuwigheid.

FrankievdW

FrankievdW

19-08-2024 om 16:51 Topicstarter

Doordeweeks kan ik makkelijker schuiven met dagen en tijden. Ik heb helemaal geen idee hoe ik het allemaal bol moet gaan werken. Mijn leven wordt totaal op z’n kop gezet. Maar we moeten door. In principe was mijn vraag inderdaad vrij simpel gericht aan mensen die eventueel ook werk op zaterdag hebben. Ik kan mijn tattoo werk ook niet overdragen aan collega’s en als ik niet werk heb ik geen inkomen. Dus vrij lastig allemaal.

FrankievdW

FrankievdW

19-08-2024 om 16:54 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 19-08-2024 om 09:12:

Ik lees dat je nu probeert de zondag vrij te houden voor het gezin. Bij co-ouderschap kun je 2 van de 4 zondagen zo lang werken als je wilt.

Ja dat klopt wel. Maar ik moet ook nog kunnen leven. Dus rust kunnen nemen. Ik werk nu soms al op zondag als ik conventies heb. Dat eist veel inzet.

FrankievdW schreef op 19-08-2024 om 16:54:

[..]

Ja dat klopt wel. Maar ik moet ook nog kunnen leven. Dus rust kunnen nemen. Ik werk nu soms al op zondag als ik conventies heb. Dat eist veel inzet.

Maar dan kun je mogelijk doordeweeks een (vaste) dag vrij nemen, toch?

FrankievdW schreef op 19-08-2024 om 16:51:

Doordeweeks kan ik makkelijker schuiven met dagen en tijden. Ik heb helemaal geen idee hoe ik het allemaal bol moet gaan werken. Mijn leven wordt totaal op z’n kop gezet. Maar we moeten door. In principe was mijn vraag inderdaad vrij simpel gericht aan mensen die eventueel ook werk op zaterdag hebben. Ik kan mijn tattoo werk ook niet overdragen aan collega’s en als ik niet werk heb ik geen inkomen. Dus vrij lastig allemaal.

Je maakt het echt lastiger dan nodig. Maak het concreter voor jezelf. ( voorbeelden genoeg in dit topic door reageerders genoemd)

Stap 1 accepteren dat je leven even op zijn kop gezet gaat worden. Een nieuw ritme zal gevonden moeten worden en er zullen offers gebracht moeten worden.

Bedenk dat dit een andere fase word waarin jullie allemaal een nieuwe balans in moeten zien te vinden maar uiteindelijk komt dat echt allemaal goed. 

Stap 2

Kom uit de "ik weet het allemaal even niet modus" en schrijf voor jezelf concrete mogelijkheden voor de zaterdagen ( die hier allemaal ook genoemd worden) op papier. 

Hier zullen mogelijkheden bij zitten die je niet wilt,niet kan of jou ex niet wilt niet kan maar schrijf ze allemaal op. 

En probeer dan in mogelijkheden te denken. ( die hier ook genoemd zijn). 

Halve zaterdag werken en de gemiste uren door de weeks inhalen een optie misschien......schrijf het op. 

Denk in mogelijkheden. 

Dan zal je moeten gaan onderhandelen met jou ex vrouw. En haar wensen ook serieus moeten nemen. 

Voor jullie zal het maatwerk worden ivm jou werk en werktijden en jullie zullen daar samen uit moeten komen. 

Het komt echt wel goed. Zoveel gescheiden ouders zien het aanvankelijk totaal niet voor zich, maar er komt uiteindelijk altijd een oplossing.

Maak het inzichtelijk: neem een ruitjespapier, teken met potlood een lijntje om 14 hokjes horizontaal (14 dagen, schrijf de dagen van de week boven elke kolom) en 6 hokjes vertikaal (ontbijt, ochtend, lunch, middag,  avondeten, avond, schrijf dat voor elke rij). Doe dat bv 5x onder elkaar, voor 5 scenario's. 

Nu kijk je naar verschillende scenario's. Ideeën hierboven.
Zet kruisjes wanneer je kinderen bij jou thuis zijn, dan kun je niet werken (tenzij je oppas regelt). Zet rondjes op de dag waarop je niet werkt (kan juist heel goed overlappen met je kinderen). Kijk waar de lege hokjes zitten. Dan kun je werken naar hartelust.

En dan kun je kijken wat haalbaar is voor jou, voor je ex, daarna wanneer je echt oppas moet inschakelen, en wanneer je volop klanten kunt inboeken (want dat kan ook helft van de tijd!). Het valt best mee. Je kunt niet meer elke week evenveel uren werken, maar wel de ene week heel veel en de andere week wat minder dan nu. Gelukkig kan dat in jouw beroep. Komt goed. Maar ga wel aan de slag, ga niet als een geslagen hond in een hoekje zitten. Daar help je niemand mee.

FrankievdW

FrankievdW

21-08-2024 om 09:17 Topicstarter

weer bedankt voor de reacties. Het helpt me inderdaad ook allemaal echt verder! Heel fijn! Deze fase is erg moeilijk voor een controle freak als ik. Ik merk dat 3 en een halve maand nog niets is. Dat ik nog steeds moet beseffen dat er heel veel gaat veranderen. Daar heb ik moeite mee. Maar daarom zoek ik ook hulp. En alle reacties helpen me! Dank jullie wel!

Succes, komt goed!

FrankievdW schreef op 21-08-2024 om 09:17:

weer bedankt voor de reacties. Het helpt me inderdaad ook allemaal echt verder! Heel fijn! Deze fase is erg moeilijk voor een controle freak als ik. Ik merk dat 3 en een halve maand nog niets is. Dat ik nog steeds moet beseffen dat er heel veel gaat veranderen. Daar heb ik moeite mee. Maar daarom zoek ik ook hulp. En alle reacties helpen me! Dank jullie wel!

Heb je mensen in je omgeving om mee te praten? Bij voorkeur mensen die er zelf doorheen zijn gegaan? Anderen kunnen zich het gewoon niet echt voorstellen. Je hele leven en bodem verdwijnt en je moet alleen opnieuw beginnen. Geef dat alle tijd (3 jaar is heel normaal). Zorg goed voor jezelf, leer alleen te zijn en duik niet direct in een nieuwe relatie. 

Izza schreef op 22-08-2024 om 11:55:

[..]

Heb je mensen in je omgeving om mee te praten? Bij voorkeur mensen die er zelf doorheen zijn gegaan? Anderen kunnen zich het gewoon niet echt voorstellen. Je hele leven en bodem verdwijnt en je moet alleen opnieuw beginnen. Geef dat alle tijd (3 jaar is heel normaal). Zorg goed voor jezelf, leer alleen te zijn en duik niet direct in een nieuwe relatie.

Hear, hear! 

FrankievdW

FrankievdW

22-08-2024 om 22:14 Topicstarter

Izza schreef op 22-08-2024 om 11:55:

[..]

Ik heb best veel mensen in mijn omgeving die hetzelfde ondergaan of hebben doorstaan. En praat inderdaad met deze mensen over de aanpak. Ik probeer, als ik tegen iets aanloop, diegene te zoeken die hetzelfde heeft doormaakt. Dat helpt zeker veel. Dank voor de tip!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.