Echtscheiding en erna
FrankievdW
15-08-2024 om 09:51
Co ouderschap als ZZP-er met werk op zaterdag
Hoi, ik lig momenteel in scheiding. Ben vader van 2 kinderen van 9 en 12 jaar oud. We zitten redelijk op 1 lijn mijn ex en ik. Echter het kinderzorg plan is een lastig punt. Ik werk op zaterdagen. Mijn werk, tatoeëerder, is niet zo maar over te dragen. En zaterdag is een heel belangrijke dag voor mijn klanten en potentiële klanten.
Nu kom ik er niet onderuit om een weekend in te gaan leveren. Dat wil ik ook graag voor de kinderen. Maar liefst zou ik 3 van de 4 zaterdagen toch kunnen werken.
Zijn er hier mensen die een omgangsregeling hebben met een dergelijk werk verdeling? Waarbij dus 3 van de 4 zaterdagen wel te werken is in een co ouderschapsplan?
Ik kom er zelf niet uit. Zit al weken te puzzelen. Maar het resulteert alleen maar in een grote waas en veel piekeren.
hopelijk kan iemand mij helpen! Bij voorbaat dank!
Jonagold
15-08-2024 om 10:23
Ik snap je niet zo goed geloof ik. Ik vermoed dat je de term co-ouderschap uitlegt als per definitie een week-op-week-af regeling? Dat is niet correct. Als je op ongeveer een 50-50 verdeling uitkomt is alles wat jullie samen afspreken co-ouderschap. Het is wel fijn om als ouder minstens een heel weekend met je kinderen te hebben. Dat ben ik met je eens. Maar als de andere ouder bereid is alle weekenden de kinderen te hebben is dat prima. Het is niet zo dat een rechter zal zeggen dat dat niet mag.
Je zou dus bijvoorbeeld kunnen afspreken dat jullie een week-op-week-af regeling hebben, met 1 extra zaterdag voor je ex-partner. Jij kunt dan misschien een extra doordeweekse dag (een maandag aansluitend aan jouw weekend bijvoorbeeld) de kinderen nemen. Of misschien zijn 2 halve zaterdagen werken praktischer. Hebben je kinderen misschien een sport op zaterdagochtend? Dan kun jij werken. Maar elke creatieve oplossing die jullie samen bedenken is goed.
Pippeltje
15-08-2024 om 20:10
En stel dat je afspreekt dat zij vanaf woensdag of donderdag tot en met zaterdag doet en jij de andere dagen?
Jonagold
15-08-2024 om 23:05
Pippeltje schreef op 15-08-2024 om 20:10:
En stel dat je afspreekt dat zij vanaf woensdag of donderdag tot en met zaterdag doet en jij de andere dagen?
Dan heb je nooit een heel weekend met je kinderen. Lijkt mij persoonlijk niks… Maar kan natuurlijk wel een opluchting zijn voor TO.
FrankievdW
16-08-2024 om 00:55
Hoi Jonagold,
Ik wil in principe zelf Maar 1 zaterdag per 4 weken aan werk inleveren. Dus eens in de 4 weken een heel weekend met de kinderen. Mij ex-partner wil echter de hele weekenden om de week verdelen. Ik kom er niet uit om dat in een passend schema te krijgen waarbij we tot een werkende compromis komen. Vandaar dat ik zoek naar voorbeelden met een soort gelijke verdeling. Daar kan ik dan wellicht ons zorg schema op baseren.
Tijgeroog
16-08-2024 om 07:20
er zal ergens een compromis moeten komen, want dit gaat niet samen.
Jij een vol weekend, zij een vol weekend en dan 2 weekenden waarbij zij de zaterdag heeft en jij de zondag. Eventueel wisselen meteen na je werk.
Maar het heeft nogal impact voor haar, ik zou er niet bij van worden, dus ik denk dat je haar dan op een ander punt flink tegemoet moet komen.
Heeft jouw werktijden een reden gespeeld in de scheiding? Want dan zal het niet makkelijker worden.
Daglichtlamp
16-08-2024 om 07:36
Hoe zie je de rest van de verdeling voor je? Hoe ga je de zorg op de andere dagen combineren met je werk? Hoe was de zorg voor jullie kinderen verdeeld tijdens jullie huwelijk?
Ysenda
16-08-2024 om 08:20
wellicht zoals andere in het weekend of in rooster werkende alleenstaande ouders voor die zaterdagen een gastouder zoeken, gastouders zijn flexibeler qua tijden dan een kinderopvang.
IMI-x2
16-08-2024 om 08:39
Ik zou voorstellen: wissel op vrijdag na school, dan heb je als ouders echt een volledig weekend met of zonder je kinderen. De zaterdag waarop de kinderen bij jou zijn en jij werkt, kun je zelf opvang voor de kinderen regelen, of je ex houdt ze nog bij zich tot zaterdag 17 uur en dan zorg jij voor avondeten (kun je van tevoren klaarmaken). Plan dan het goed, zodat je laatste klant om 16 u klaar is en jij om 17 u klaar staat. Laat je ex kiezen wat ze wil, maar zet die regeling dan op papier, en hou je eraan. Wees betrouwbaar, dat scheelt een hoop gedoe en ruzie. Ook als je ex niet zo betrouwbaar blijkt! Wees de stabiele rots in de branding.
Ik zou ook voorstellen de week-week-regeling te laten doorlopen op feestdagen en in vakanties (beschrijf het dus ook niet als "even/oneven weken" in je convenant, want soms heeft een jaar 52 en soms 53 weken en dan loopt je regeling na Nieuwjaar in de soep, veel gemaakte fout). Alleen in de zomervakantie kun je bv een week omwisselen zodat je 3 weken bij de een en 3 weken bij de ander krijgt. Mij is dit altijd uitstekend bevallen. Het komt niet altijd mooi of leuk uit, maar you win some, you lose some en op langere termijn heb je evenveel vakanties en feestdagen bij elke ouder. Je weet al jaren van tevoren wanneer de kinderen bij jou zijn en wanneer je wel en niet beschikbaar bent of bv op reis kunt met en zonder kinderen.
FrankievdW
17-08-2024 om 09:37
Daglichtlamp schreef op 16-08-2024 om 07:36:
Hoe zie je de rest van de verdeling voor je? Hoe ga je de zorg op de andere dagen combineren met je werk? Hoe was de zorg voor jullie kinderen verdeeld tijdens jullie huwelijk?
Nu doe ik alle ochtenden, maandag en woensdag neem ik op me. Dinsdag, donderdag, vrijdag werk ik van 12 tot 7 a 8 uur ‘s avonds. Ik ben ‘s avonds pas laat thuis dus. Maar vaak vrijdag en zaterdag leg ik ze mee op bed. En zondag probeer ik vaak als gezinsdag vrij te houden.
FrankievdW
17-08-2024 om 09:39
Bedankt tot alle input zo ver. Ik weet nog steeds niet goed hoe ik het kn moet gaan vullen. Maar alle tips helpen wel een beetje bij de beeldvorming.
linn19
17-08-2024 om 10:28
FrankievdW schreef op 17-08-2024 om 09:37:
[..]
Nu doe ik alle ochtenden, maandag en woensdag neem ik op me. Dinsdag, donderdag, vrijdag werk ik van 12 tot 7 a 8 uur ‘s avonds. Ik ben ‘s avonds pas laat thuis dus. Maar vaak vrijdag en zaterdag leg ik ze mee op bed. En zondag probeer ik vaak als gezinsdag vrij te houden.
Nu heb je het in het eerste bericht alleen over de weekenden maar hoe wil je de verdeling doordeweeks gaan doen ivm je werk?
Zoals je nu schrijft kunnen de kinderen ook op dinsdag donderdag en vrijdag niet bij jou zijn als jullie apart wonen want dan ben je pas laat thuis van werk.
Het op bed leggen gaat vervallen als jullie uit elkaar zijn.En alleen de ochtenden gaat ook niet werken straks.
Hou je in je hoofd niet teveel vast aan hoe je nu voor de kinderen zorgt en erg leunt op je vrouw dat zij de zorg draagt voor de kinderen als jij werkt?
Jullie gaan straks gescheiden van elkaar en ieder voor zich de zorg voor de kinderen op jullie nemen. Dat betekend wel een andere mindset en aanpassingen.
Jesse_1
17-08-2024 om 10:45
linn19 schreef op 17-08-2024 om 10:28:
[..]
Nu heb je het in het eerste bericht alleen over de weekenden maar hoe wil je de verdeling doordeweeks gaan doen ivm je werk?
Zoals je nu schrijft kunnen de kinderen ook op dinsdag donderdag en vrijdag niet bij jou zijn als jullie apart wonen want dan ben je pas laat thuis van werk.
Het op bed leggen gaat vervallen als jullie uit elkaar zijn.En alleen de ochtenden gaat ook niet werken straks.
Hou je in je hoofd niet teveel vast aan hoe je nu voor de kinderen zorgt en erg leunt op je vrouw dat zij de zorg draagt voor de kinderen als jij werkt?
Jullie gaan straks gescheiden van elkaar en ieder voor zich de zorg voor de kinderen op jullie nemen. Dat betekend wel een andere mindset en aanpassingen.
Volgens mij is niet gezegd dat het een week-op week-af regeling is. En blijkbaar heeft hij daarvoor (indien probleem) al een oplossing, want dat is niet de vraag.
linn19
17-08-2024 om 10:53
Jesse_1 schreef op 17-08-2024 om 10:45:
[..]
Volgens mij is niet gezegd dat het een week-op week-af regeling is. En blijkbaar heeft hij daarvoor (indien probleem) al een oplossing, want dat is niet de vraag.
Ik heb het ook niet over week op week af. Om zaterdagen te compenseren op andere dagen ( zoals ook in dit topic word aangegeven in reacties) is de beschikbaarheid van dagen door de weeks wel belangrijk anders valt er weinig te compenseren voor de zaterdagen als optie.
IMI-x2
18-08-2024 om 16:46
FrankievdW schreef op 17-08-2024 om 09:37:
[..]
Werken tot 19 of 20 uur kan gewoon niet als je in je eentje voor kinderen moet zorgen. Jonge kinderen moeten rond die tijd in bed liggen, willen ze de volgende dag fris op school zitten. Dat betekent dat de avondspits thuis om ongeveer 17 u begint.
Ik werkte destijds fulltime: de week met kinderen 35 uur (7 uur per dag) en de week zonder kinderen 45 uur (9 u per dag). Aangezien ik aanneem dat jij je klanten zelf kunt inboeken, is zoiets voor jou misschien ook een oplossing. Doorgaan zoals je gewend was, zal in elk geval niet lukken.
Anders kun je ook nog kijken of je met halve weken kunt werken. Dus ma, di, woe bij jou, woe-av, do, vr bij je ex en de weekenden om en om.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.