Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Teff

Teff

16-09-2020 om 12:10

Language is everything

Ik heb onlangs iets gekocht op de app 'Vinted'. Het item was alleen 2 maten kleiner dan in de advertentie stond. De verkoper krijgt pas uitbetaald als de koper (ikke dus) akkoord is met het geleverde product, je kunt 'reclameren'. Alleen de site is in het engels en van oorsprong uit Litouwen. Reclameren doe je door een keuze te maken uit enkele opties. Een daarvan is ' Solve Problem'. Je zou toch denken dat het betekent dat dit de optie is om het probleem op te gaan lossen met de verkoper? Dat is toch de letterlijke vertaling? Nee, wat schetst mijn verbazing, het is de optie om aan te geven dat de zaak is opgelost. Verkoper krijgt zijn geld en jij kunt nergens meer aanspraak op maken. Ben ik nu gek? Er had toch eigenlijk moeten staan ' SolveD problem'? Ik heb geklaagd bij de organisatie en ze zeggen dat ze niks kunnen doen. Het is grammaticaal correct. Ik heb geen poot meer om op te staan, ze kunnen het niet meer ongedaan maken.

Zo krijg je wel "tevreden" klanten...

Wat waren de andere opties, of waren die zo mogelijk nog vager?
Ik ben ook wel benieuwd waarom je op de webpagina kan aangeven dat het probleem opgelost is (has been solved) voordat je aangegeven hebt, dat er een probleem is.

Teff

Teff

16-09-2020 om 12:45

uiteraard

Uiteraard had ik eerst aangegeven dat er een probleem was, en dat ik niet gekregen had wat ik hoopte. De andere opties waren nog vager, en ik kon niet eerst overleggen met de verkoper. Moest eerst die keuze maken. Ze blijven erbij dat 'solve problem' betekent dat het probleem opgelost is. Ik had juist zaken gedaan met deze app omdat je niet zoals bij marktplaats maar moet zien of je wat krijgt.

Niki73

Niki73

16-09-2020 om 12:46

Niet correct

Het is in elk geval niet correct, dat er geen grammaticale fout in staat, betekent nog niet dat het juist is!
Eén tip: die site voortaan niet meer gebruiken.

Grammaticale fout

Heel erg in hun voordeel, ik denk niet dat ze die gaan wijzigen. Misschien duidelijk maken dat dit zorgt voor negatieve reclame van jouw kant.
Ik vermoed dat de website niet is aangesloten bij de Litouwse variant van Thuiswinkel.org of zo'n soort keurmerk?

Pluis

Pluis

16-09-2020 om 12:53

Licht off topic

maar bij Marktplaats heb je al een tijdje de optie 'gelijk oversteken' waarbij je dus pas betaalt als het artikel geleverd wordt. Zou je probleem ook op kunnen lossen wellicht.\

Wel balen dit zeg, en heel slecht. Het is inderdaad grammaticaal gewoon niet correct. Maar daar koop je weinig voor natuurlijk. Stom ook van die verkoper. Hoe moeilijk is het nou om ergens een kloppende maat bij te vermelden??

ElenaH

ElenaH

16-09-2020 om 15:29

Maar

Als je aankopen doet op een buitenlandse (in dit geval Litouwense) website weet je toch dat de kans op problemen groter is dan bij een Nederlands bedrijf dat zich wél aan de Nederlandse wet moet houden?

Lou

Lou

16-09-2020 om 18:01

Echt fout

Ik vind dat je een goed punt hebt. Solve problem bekekent: los het probleem op. Dat is wat je wilt, dus natuurlijk klik je dat aan. Als ze een knop hadden willen maken voor "het probleem is opgelost" hadden ze die knop "problem solved" kunnen noemen of desnoods (niet erg Engels) "solved problem" maar zéker niet "solve problem".

Zou Fons van Radar dit niet een leuk klusje vinden om over te gaan bellen?

Ik ken de site trouwens verder niet, dus geen idee of ze er betrouwbaar uitzien en keurmerken hebben en zo. Maar puur taaltechnisch heb je gewoon echt een goed punt.

ElenaH

ElenaH

16-09-2020 om 19:54

Van februari 2020

'Zo zijn er klachten over het gebrek aan communicatie en bereikbaarheid van Vinted, problemen met de verzendmethode en verkopers die zonder spullen én zonder geld achterblijven. '

Https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/kleding-verkopen-via-online-platform-vinted-is-niet-voor-iedereen-een-succes

Ans

Ans

17-09-2020 om 00:50

Sullig

Ik kreeg bij een site niet het legergroene en zwarte paar in maat 38 maar een rood en een wit paar in maat 36.
Terugsturen 36 euro alsof het in een gouden doos
zat terwijl ik ze geplet in plastic had ontvangen .
Mocht ook kiezen om de schoenen te houden en de helft terug te krijgen.
Waardeloos als je voor een groot deel afhankelijk bent van online aankopen ivm lichamelijke problemen.
Lesje geleerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.