Alles Digitaal
Oenanthe
20-09-2014 om 17:36
Hoe begeleid ik zoon (9) bij dreigende minecraftverslaving?
Zoon van ruim 9 speelt sinds twee jaar minecraft. Hij is sowieso al gek op alles wat een scherm heeft, maar vooral minecraft vindt hij fantastisch. Sinds pakweg een halfjaar baart zijn gerichtheid op het spel me zorgen. Ik vermoed dat dit samenvalt met de overstap van single- naar multiplayer, maar ook daarvoor was hij hooked.
Hij vraagt vaak of hij achter de pc mag, en vindt het heel moeilijk om dan "nee" te accepteren. Hij gaat er niet stiekem achter (kan ook niet, pc staat in de woonkamer), maar vindt het naar mijn smaak veel te erg als zijn tijd om is of als hij er eens helemaal niet op mag.
Ik ken de vuistregel van gemiddeld niet meer dan 2 uur schermgebruik per dag. Daar komt hij niet aan. Ook mag hij na het avondeten niet meer op zijn tablet of pc, ik weet dat ze zeker een uur voor het slapen gaan niet meer naar een scherm moeten staren. Doordat hij natuurlijk een flink deel van de dag op school zit, en daarbij ook nog voetbalt (3 trainingen plus 1 wedstrijd) plus op judo zit, én regelmatig speelafspraakjes heeft, komt hij bij lange na niet aan die 2 uur per dag. Toch vind ik het niet goed gaan. Zeer incidenteel zit hij er opeens lang achter, zoals vandaag: ik was weg en hij heeft 3 uur kunnen gamen. Ik zou dat op zich niet bezwaarlijk vinden, als hij maar niet zo verdrietig reageert als hij er dan af moet. Hij was bijna wanhopig, vraagt ook steeds of hij dan "straks" nog een halfuurtje mag. Nee, dat vind ik niet goed. Plus als hij erachter zit, bijvoorbeeld een uurtje, en ik roep hem, is hij er bijna niet vandaan te trekken.
Mijn vragen: Wat zouden jullie doen? Harder ingrijpen (bijvoorbeeld in de zin van minecraft verbieden, of limiteren tot een half uur per keer)?
Het is in mijn drukke chaotische gezin lastig om hem een vast dagelijks (half)uurtje te geven. Maar misschien ligt toch daarin de oplossing? Meer structuur zodat hij nooit meer hoeft te vragen wanneer hij mag? Wanneer is schermgebruik zorgwekkend? Hoe begeleid ik hem hier het beste bij? Of vinden jullie dit nog onder normaal gedrag vallen?
Jippox
20-09-2014 om 18:40
hier
Ook een zoon die erg gegrepen kan zijn door minecraft. Als het te bar wordt, dan mag het gewoon een poosje even helemaal niet. En een poosje is dan een paar weken. Daarna proberen we het weer.
Moeilijk doen bij moeten stoppen (wel altijd even van te voren aangekondigd) en zeuren om meer speeltijd zijn bij ons de tekenen dat het 'te' wordt.
Ook kan zoon er bij vlagen heel veel over gaan praten. Alle tijd dat hij niet achter de pc zit, praat hij dan over minecraft. Bloedirritant is dat voor iedereen er omheen. Dus ook dan gaat het een poosje in de ban.
Dendy Pearson
20-09-2014 om 18:51
Hier ook
Mijn kinderen slaan ook wel eens door in een spel. Niet alleen bij minecraft, maar soms ook bij een spel op de wii.
Als het mij gaat storen ( soms worden ze er ronduit vervelend van) dan gaat de stekker er een poosje uit.
Zoon van 5 had samen met buurjongetje Mario Bros op de wii ontdekt. En dat speelden ze best leuk samen. Totdat ze wel erg fanatiek werden en ook boos op elkaar werden als het niet lukte. Toen ze mekaar met de controller gingen slaan hebben we ( ook de buren) besloten dat Mario voorlopig even niet meer mag. Dat was ook even piepen, maar dat is jammer dan.
Ik vind dat je jonge kinderen hier nog goed kort in kan houden. Mijn dochter is nu 12 en speelt boven op haar kamer ook op de pc. Ik vind het een stuk lastiger om te bepalen of zij er teveel opzit.
Rafelkap
20-09-2014 om 18:57
Chinees
Oh ja hier ook zo'n negenjarig geval die wel Chinees lijkt te praten met zijn vriendjes of eigenlijk iedereen die in zijn buurt komt, ook die het spelletje niet kennen. We zijn nu even heel streng, doordeweeks niet meer elke dag meer op de ipad. Met alle activiteiten en speelafspraken blijft er anders te weinig tijd over voor muziek, tekenen, lezen en spelen. Er zit maar 24 uur in een dag.
Hij mag nu sowieso niet langer meer dan een kwartier achtereen (eerder half uur per dag, maar achterelkaar werkt slechter) en een half uur per dag en net als Jippox zodra hij moeilijk doet met stoppen is het weer afgelopen voor die dag. Vantevoren spreek ik dit ook af: als hij gewoon stopt als het tijd is (eierwekker) en niet klaagt, mag je later weer een kwartier.
Het is net vakantie geweest, dus wat meer privileges en dat moeten we nu even bezuren door politie agent te spelen.
Ad Hombre
20-09-2014 om 20:21
Delete all
Ter inspiratie, een artikel over hoe de verafgode Steve Jobs met scherm gebruik van zijn kinderen omging:
http://www.nytimes.com/2014/09/11/fashion/steve-jobs-apple-was-a-low-tech-parent.html
Quote:
"Since then, I’ve met a number of technology chief executives and venture capitalists who say similar things: they strictly limit their children’s screen time, often banning all gadgets on school nights, and allocating ascetic time limits on weekends.
I was perplexed by this parenting style. After all, most parents seem to take the opposite approach, letting their children bathe in the glow of tablets, smartphones and computers, day and night.
Yet these tech C.E.O.’s seem to know something that the rest of us don’t.
Chris Anderson, the former editor of Wired and now chief executive of 3D Robotics, a drone maker, has instituted time limits and parental controls on every device in his home. “My kids accuse me and my wife of being fascists and overly concerned about tech, and they say that none of their friends have the same rules,” he said of his five children, 6 to 17. “That’s because we have seen the dangers of technology firsthand. I’ve seen it in myself, I don’t want to see that happen to my kids.”
end-quote
Ik ben weliswaar geen tech CEO, maar wel opgegroeid met computers, spellen en Internet (lang voordat jullie waarschijnlijk wisten wat het was) en mijn gut instinct is hetzelfde.
Gebruik van tablets, smartphones en TV radicaal minimaliseren. Vooral spelletjes heel erg beperken. Hoe leuker en verslavender het spelletje hoe minder kans dat ze het krijgen? Minecraft? Speel maar bij je vriendje (automatisch limiterend en heeft ook nog een sociale functie). Ik heb niet voor niks mijn kinderen van school gehaald toen ze ineens tablet-onderwijs kregen.
Tegenover creatief gebruik van computers sta ik positiever (zoon - 8 - gebruikt nu 3d design programma sketchup), maar ook daarmee moet je uitkijken dat het niet uit de hand loopt.
Geloof me, je kids gaan je later heus niet verwijten dat ze nooit spelletjes mochten doen, integendeel, de kans lijkt me groter dat ze je later verwijten dat je ze maar hun gang hebt laten gaan.
Hoeveel moeite kost het om Minecraft te deleten? Doe het vanavond nog even
Jippox
20-09-2014 om 21:01
hombre
Als je ooit minecraft van dichtbij gezien had, zou je weten dat je hier juist heel veel creative dingen mee kunt doen. Ik zie in die zin weinig verschil tussen sketchup en minecraft.
Dus, slecht voorbeeld, maar verder ben ik het (alweer!) met je eens. Hu!
Annet
20-09-2014 om 23:40
Vaste tijd
Je zegt het zelf al. Misschien moet je zoon een vast tijdstip krijgen voor de pc / Minecraft.
Bij mijn zoon gaf het veel rust dat hij wist hoe lang hij iets mocht, meestal voor door de week een andere tijd dan in het weekend. Bij ons was het de tv die verslavend was, veel meer dan de pc.
Je kunt ook kijken of je het aantal minuten kunt beperken, bijvoorbeeld maximaal 40 minuten op de pc. Dan kan hij per dag zelf invullen (wordt daarmee controleerbaar) op welk tijdstip hij dat gaat doen.
Mijn zoon is nu 12. Wij hebben dit in de laatste vakantieweken gehad toen hij enorm veel op een scherm ging.
Ik ben blij dat mijn zoon Minecraft speelt. Het is een zo veel rustiger spel dan heel wat andere games. Bouwen en samenwerken is belangrijker dan elkaar neerschieten. Eigenlijk is het net Lego online.
Barvaux
21-09-2014 om 08:55
precies annet
Net Lego-online! Ik had ook graag gezien dat Lego met ze zou samenwerken.
Sketchup beter vinden dan minecraft vind ik ook een beetje zielig. Bij minecraft kun je ook samen bouwen. Mijn zoon helpt vaak zijn overbuurjongen en leert hem van alles over die rode blokken met 'elektra'.
Ad Hombre
21-09-2014 om 11:48
Nou Barvaux
Zielig, toe maar! Ik heb weer een ad hominem gescoord!
Het verschil zit 'm o.a. in het uitgangspunt van de makers. Sketchup is een gratis tool. Minecraft (ik ken het en ik ken de overeenkomst, vandaar dat ik er juist mee kom) is een commercieel product dat gebouwd is om verslavend te zijn. Meer verslaving -> meer winst voor de fabrikant/uitbater. Vooral multi-user games (mijn vriendin speelde in de vroege 90er jaren al multi-user games tot diep in de nacht over het internet) zijn riskant omdat ze een substituut zijn voor sociaal contact. Gevaarlijk! Voor volwassenen maar zeker voor die ukkies. Zoon heeft inmiddels trouwens alweer een sketchup verbod
Zat verhalen op het Internet over hoe het uit de hand kan lopen:
http://www.huffingtonpost.com/ann-brenoff/breaking-up-with-minecraf_b_1940252.html
Ik stop het liever voordat het verslavend kan worden.
klara
21-09-2014 om 12:27
regels zijn prima
als je die wilt. Waar ik mee op zou passen is dit gedrag binnen de context van verslavingen te plaatsen. Dat maakt het eerder onnodig moeilijker dan makkelijker denk ik.
Annet
21-09-2014 om 12:30
Minecraft kost maar één keer geld
Zoon heeft het gekocht voor 15 euro, ongeveer 4 jaar geleden.
Hij heeft geregeld gespeeld, ook multiplayer, maar er komen op geen enkele manier geen kosten meer bij. De ontwerper is rijk geworden door de populariteit van het spel en de hoge kwaliteit van het spel. Niet door verslaving aan het spel.
Dat geldt wel voor spellen waar je telkens moet betalen voor uitbreidingen, speciale features, etc.
Barvaux
21-09-2014 om 12:35
klopt
Mijn zoon mag ook geen spellen spelen die verder gaan als hij stopt (dus slaapt op huiswerk maakt) daar trek ik de grens. Tot diep in de nacht hoeft hij dus niet te spelen.
Rafelkap
21-09-2014 om 12:55
geheelonthouding
Het is lastig, ik voel ook wel voor dat ding het raam uitgooien, maar ik denk niet dat geheelonthouding kan leren om te gaan met deze verslaving. Ik ben bang dat hij als puber of jong volwassene juist dan helemaal los gaat.
Vandaar niet elke dag en een kwartiertje per keer. Mijn zoon speelt minecraft op de ipad zonder andere spelers.
Oenanthe
21-09-2014 om 14:02
verslaving of niet
klara zegt dit: "Waar ik mee op zou passen is dit gedrag binnen de context van verslavingen te plaatsen.
Waarom denk je dat? Ik vind het er erg naar neigen als ik soms (mn dus de laatste tijd) zie hoe glazig zijn blik is als hij bezig is, hoe onbereikbaar hij dan wordt, hoe moeilijk hij het vindt te stoppen en hoe erg als hij een tijdje niet mag. Maar ik kijk er wel voor uit (misschien bedoel je dat?) hem een groot probleem aan te praten. Ik benoem het naar de problemen die ik zie: "je luistert niet als ik je roep", "je zit al uren stil achter de pc, nu is het tijd om ff lekker naar buiten te gaan" etc.
Dank voor jullie reacties; ik vind het spel verbieden (vooralsnog) te rigoureus. Ik vind het geen naar spel. Als ik het niet binnen de perken krijg, kan verbieden altijd nog. Ik ga er maar eens wat meer structuur in brengen, als ik jullie zo in het algemeen beluister, zou dat wel eens kunnen helpen.
Mijntje
21-09-2014 om 16:08
eierwekker
Tip nog voor Oenanthe: koop een eierwekker, en eigenlijk 2, zodat jij kan controleren hoe lang er gespeeld mag worden.
Oenanthe
21-09-2014 om 16:21
wekker
Ja dat bedacht ik me ook idd. Ik heb er ook een tijd een gebruikt toen ze moeite hadden met naar bed gaan als ik het zei. Voordeel was dat ze kwaad op de wekker werden in plaats van op mij
klara
21-09-2014 om 16:23
omdat
ik denk dat je het dan negatiever maakt dan het is. Onnodige zorgen helpen niet. (Ik ken ze ook!) voor veel kinderen zijn ze belangrijk, dit soort spellen en ik geloof veel meer in samenwerking in deze dan in tegenstand. Door een game als vijand te zien (gevaar!) kom je eerder in een tegenstand terecht, dit roept (op den duur) ook weer tegenstand op.
Angela67
21-09-2014 om 16:36
juist wel iets zeggen over 'verslaving'
maar dan in gewone termen. Juist wel handig om er over te praten hoe het voelt om helemaal op te gaan in die flow en hoe het voelt als je dan moet stoppen bijv omdat je moet eten. Het is goed dat hij zich bewust wordt van het plezier, het risico en het gevoel. Mijn oudste is er ook zo een en ik herken bij mezelf ook enige verslavingsgevoeligheid (op meerdere gebieden). Ik wil hem juist helpen om zichzelf hierin te leren kennen en dan dus niet met hel en verdoemenis preken. Ik heb mezelf overigens eerst 'gedwongen' om belangstelling op te brengen en van hem te horen wat er zo gaaf aan was/is. Ik ben ook altijd streng geweest dat er geen 'punten' gescoord mochten worden bij spelletjes door anderen pijn te doen in welke vorm dan ook. Dus voordat Minecraft hierbinnentrad hadden we wel al bepaalde computerafspraken. De 'verslavingsgesprekjes' waren op simpel niveau al een beetje gevoerd. Het is dus niet per se negatief om het op zo'n manier erover te hebben. Ik wil hem dat juist voor z'n leven meegeven.
gr Angela
Primavera
21-09-2014 om 18:15
Gewoon afkikken
Als een kind verslavingskenmerken gaat vertonen door steeds niet achter de computer weg te krijgen te zijn en iedere kans waarneemt om er weer achter te kruipen, dan moet het gewoon afkikken. Paar weken zonder die elektronische spellen zijn heel gezond, dan leren ze weer dat er ook nog een leven buiten het virtuele bestaat en de wereld niet vergaat als het spel niet de prioriteit heeft.
Dat is niet zielig, dat is het kind de grenzen geven die het nodig heeft. Steeds zeuren om spelletjes of meer speeltijd betekent geen spelletjes meer. Heel simpel.
De meeste spelverslaafde kinderen hebben of ouders wie het niets kan schelen of ouders die te vergoddelijkend over het sociale aspect zijn. Wat mij betreft gaat het sociaal gedrag in het gezin en werkelijke leven voor.
Barvaux
21-09-2014 om 18:20
Primavera?
We hebben je ernstig nodig in zorgenkinderen 'dochter met misschien immuunstoornis'....
Angela67
22-09-2014 om 10:47
Minecraft / British Museum
toch leuk, al die postings die dan leiden tot berichten op nu.nl :
http://www.nu.nl/games/3884013/british-museum-wil-digitale-kopie-maken-in-minecraft.html
Het British Museum in Londen wil gamers inzetten om een digitale kopie van het museum te bouwen in de populaire game Minecraft.
De actie moet het populairste museum van het Verenigd Koninkrijk aantrekkelijker maken voor een nieuwe generatie, stelt de BBC maandag.
Als eerste stap zullen de voorgevel en de grote hal van het museum in Minecraft worden gebouwd. Dat moet half oktober zijn afgerond.
In Minecraft kunnen spelers gebouwen maken van diverse materialen. Veel van de bekendste gebouwen ter wereld zijn al nagemaakt in het spel en door gamers gedeeld via internet.
Uiteindelijk wil het British Museum al zijn tentoonstellingen beschikbaar maken in Minecraft. Op Reddit is gevraagd om de hulp van gamers bij het project.
Mojang, de ontwikkelaar van Minecraft, is deze maand verkocht aan Microsoft voor 2,5 miljard dollar (bijna 2 miljard euro). Het is nog onduidelijk wat voor invloed dit zal hebben op de ontwikkeling van de game, al is al wel bekend geworden dat er een Windows Phone-versie zal komen.
infoouders
22-09-2014 om 11:00
Minecraft is niet alleen bouwen
Minecraft is niet alleen bouwen. Er zijn verschillende versies/levels. Sommigen is alleen bouwen (maar wel elke vier dagen, want anders is je eerdere bouwwerk verdwenen....... zo moet je wel steeds gamen, heel handig van de commerciële ontwerpers), maar er zijn ook versies met zombies die je kunnen doden et cetera. Let dus goed op.
Jippox
22-09-2014 om 11:13
infoouders
Ik heb nog nooit gehoord van de versie waarbij je binnen zoveel tijd weer moet bouwen omdat het anders verdwijnt. Zoals gezegd: hier gaat de computer soms een paar weken niet aan. Daarna bouwen ze gewoon verder waar ze gebleven waren.
Angela67
22-09-2014 om 11:17
jippox
er is inderdaad echt heel veel mogelijk qua servers, bouwen, vechten etc. Het feit dat zaken blijven staan is fijn maar dat is niet op elke server/ in elke wereld zo. In het begin heb ik me er tegen aan bemoeid omdat ik wilde weten hoe het met vechten zat, welke keuzes waren er om dat te vermijden. Nu, een jaar of vier later, hou ik wel in de gaten of er genoeg afwisseling in het spelen zit. Als er té heftig gereageerd wordt in competitie-spellen dan stel ik voor dat er weer een tijdje 'creatief' gedaan wordt .
gr Angela
Barvaux
22-09-2014 om 11:19
verschil
Mijn zoon doet het om de xbox, misschien is dat ook een verschil?
Katniss
22-09-2014 om 12:14
Zelfregulerend
Ik heb gemerkt dat het zichzelf regelt als ik het loslaat. Oudste kan soms hele dagen achter haar laptop zitten, filmpjes kijken afgewisseld met foto's bewerken of het volgen van een online cursus Koreaans. Als ze niet achter haar scherm zou mogen gaat ze lezen. Naar buiten krijg ik haar toch niet, het is nooit een buitenspeelkind geweest.
Jongste heeft sinds kort een telefoon (van haar vader, ik vond het te vroeg). De eerste paar dagen was ze er uren mee bezig maar inmiddels doet ze gewoon al haar normale speeldingen weer.
Misschien gaat het met jongens anders, maar ik denk dat als je de schermtijd dwangmatig beperkt, het veel aantrekkelijker wordt.
Ad Hombre
22-09-2014 om 12:22
Katnis
"Misschien gaat het met jongens anders, maar ik denk dat als je de schermtijd dwangmatig beperkt, het veel aantrekkelijker wordt."
Da's het risico, maar aan de andere kant heb ik de ervaring dat ik de regels van thuis die destijds onredelijk en streng leken toch heb 'geinternaliseerd'. Wij hadden zelden snoep en kregen bijna nooit frisdranken (andere kinderen wel). En ik eet zelf inderdaad nog steeds zelden snoep en drink zeer weinig frisdrank. Als ik daarentegen een zak drop koop (doe ik nagenoeg nooit) is die snel leeg.
Dus per saldo had het volgens mij toch het gewenste effect. Sterker nog, mijn vriendin is veel losser opgevoed (naar bed zo laat ze wou, andere cultuur) en is nu vaak strenger dan ik.
Barvaux
22-09-2014 om 12:31
tja
'Misschien gaat het met jongens anders, maar ik denk dat als je de schermtijd dwangmatig beperkt, het veel aantrekkelijker wordt.'
Ik denk dat het ook of meer in het karakter zit maar tot ze echt toestanden geven als ze moeten stoppen werkt dit vaak wel. Je haalt ze er eens vanaf als het te gortig wordt maar strikt op de klok kijken past echt niet bij mij (en bij mijn kinderen).
Verbieden om te roken en te drinken schijnt overigens toch wel te helpen en beter te zijn dan helemaal loslaten dus het is blijkbaar geen exacte wetenschap
Katniss
22-09-2014 om 13:03
Ik voed wat anders op
De meeste regels komen bij ons tot stand in overleg, omdat ze zich er anders toch niet aan houden. Met oudste heb ik wel eens een gesprek gehad over haar pc-gebruik en toen vond ze dat ze aan een bepaald forum wel veel tijd besteedde. Daar was ze zelf ook niet zo blij mee, dus toen heeft ze wat anders gezocht. Tijdens de vakantie hebben we 2 weken geen internet gehad (ik wel, maar geen WiFi). Dat was geen enkel probleem, ze wilde in ieder geval geen moeite doen om WiFi te zoeken.
Evanlyn
22-09-2014 om 13:11
hmmm..
Ik kreeg weinig snoep en ben er nu aan verslaafd. Echt van dat kindersnoep. Dus over de lange termijn kan je weinig zeggen denk ik. Het gaat om wat je nu wil voor je kind. Mijn kind wordt rustig en relaxt van gamen, dus als hij zijn huiswerk af heeft, mag hij dat onbeperkt.
Jillian
22-09-2014 om 13:20
Verslaving
De inhoud van het spel maakt natuurlijk niet zoveel uit als er echt een dreigende verslaving is. Minecraft is verder best een leuk spel maar ook daar wil je niet verslaafd aan zijn.
Ik zou in eerste instantie er voor kiezen om een paar weken af te kicken. Even helemaal geen scherm. En dan rustig weer beginnen met een vaste tijd per dag.Helemaal loslaten kan bij jouw kind blijkbaar niet. Ik zou dus bijvoorbeeld zeggen dat hij in het weekend een uur per dag mag en op twee doordeweekse dagen ook een uur mag spelen (bijvoorbeeld). Ik zou expres er voor kiezen om er een paar dagen tussen te laten zitten waarop helemaal niet gespeeld mag worden. Dit om er voor te zorgen dat er geen vast patroon van spelen ontstaat.
Natuurlijk is het ideaal als een kind het zelf kan reguleren maar niet alle kinderen kunnen dat. Een van mijn zoons is vrij grenzeloos wat dat betreft terwijl mijn andere zoon prima de juiste balans tussen activiteiten kan vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.