Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Zodanmaar

Zodanmaar

19-04-2016 om 14:04

Familielid wil vriend worden op FB

Ik heb een fb account en recent wat familieleden toegevoegd als vriend. Prima. Maar nu krijgt ik vriendschapsverzoeken van andere familieleden, waar ik niet echt op zat te wachten.
Ik doe eigenlijk niet zoveel met fb, maar toch heb ik geen zin in geneus van deze familieleden in mijn priveleven. En verder heb ik geen behoefte aan hun informatie op mijn tijdlijn. Sommige van deze familieleden hebben bijvoorbeeld een nogal uitgesproken politieke voorkeur waarmee ik niet in verband wil worden gebracht. Aan de andere kant voelt het dat ik hun vriendschapsverzoeken ook weer niet kan negeren.
Kan ik deze mensen als 'vriend' toelaten zonder dat ze iets van mij (en mijn likes en de likes van mijn vrienden) zien en dat ook anderen niets van hun bijdragen zien? En hoe doe ik dat (wat zijn dan de exacte instellingen)? Moet ik ze dan eerst accepteren als vriend om dan vervolgens als de bliksem anders in te stellen, of kan ik vooraf (voor acceptatie) al iets instellen?

V@@s

V@@s

19-04-2016 om 14:14

eerst instellen als vriend

en daarna kun je ervoor zorgen dat ze niets zien.... en omgekeerd kun je ook hun posts niet laten zien op jouw tijdlijn.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon niet accepteren.

angel3

angel3

19-04-2016 om 14:16

groepen maken

Je kunt nadat je iemand hebt geaccepteerd groepen maken met familie, vrienden, goede vrienden zoiets.
Daar kun je die mensen aan toewijzen. Zodra je iets post zorg je ervoor dat het niet bij die groep zichtbaar wordt.
Verder kun je per persoon aanvinken dat je nooit iets van die persoon wil zien op je tijdlijn.

Noet

Noet

19-04-2016 om 14:18

en ook per bericht

kun je aangeven wie wel of niet dingen ziet, daar heb ik er ook een paar in staan.

Egel

Egel

19-04-2016 om 14:58

kan direct

Eerst zou ik groepen maken, bijvoorbeeld een groep 'mag alles zien' en 'mag zien behalve de kinderen' en een groep 'mag bijna niets zien'. Zoiets heb ik ook.
Als je die groepen eenmaal hebt, accepteer je de vriendschap en 1 seconde later zet je de persoon in die groep.
Je kunt ook kiezen voor 'niet meer volgen' zodat je niets van die persoon in je tijdlijn ziet.

Nadeel van een familielid in de groep 'mag bijna niets zien' is dat hij/zij misschien praat met iemand die wel alles mag zien. Of iets opvangt op een verjaardagsfeestje. Zegt je zus (die alles mag zien) terwijl je oom erbij is: 'Heeeee wat leuk zeg, dat je zo'n mooi verslag hebt geschreven met prachtige foto's naar jullie reisje naar Venetie!'. Oom: huh? ik weet van niets!

Negeren.

"Had je me uitgenodigd? O, ik doe niet veel met facebook, ik zal eens kijken".

Gewoon negeren

Ook is iemand onbeleefd die vraagt waarom heb je me niet toegevoegd? Die voeg ik sowieso niet meer toe.

Eén keer heb ik iemand geaccepteerd die blij reageerde:"wat leuk, vriendjes op facebook,". Een uur later heb ik haar er weer afgegooid.
"Heb je mij niet meer op facebook? Wat raar, ik had je toegevoegd, begrijp er ook niks van".

Pug

Pug

19-04-2016 om 16:08

niet toevoegen

Gewoon niet toevoegen. Ik heb ook al twee verzoeken van het zelfde schoonfamilielid geweigerd (twee verschillende namen) en die durft me daar echt niet naar te vragen. Dus prima zo. Ik moet dat gegluur ook niet

Nimbo

Nimbo

19-04-2016 om 17:21

wil 40

Waarom doe je dat? Ik reageer ook nogal eens zoals jij beschrijft van je kennis, en merk dat ik ook wel eens van facebook wordt afgegooid zonder dat ik snap waarom. Wat is er mis mee dat iemand zegt het leuk te vinden dat je vriendjes bent geworden?

Ik ga inderdaad ook helemaal niet zo selectief om op facebook; ik word eigenlijk vrienden met iedereen als ik die persoon ken.
Dingen die ik niet aan iedereen wil laten weten post ik niet op facebook. Ik zie facebook ook niet als een heel serieus iets, meer als vermakelijk iets waarbij je kunt laten zien van jezelf wat je wil. Dat betekent niet dat het alleen maar positieve dingen zijn, dat niet. Maar zeker geen gevoelige dingen, zeg maar.

En 'dat gegluur'....ik snap data niet zo goed. Dat is toch het doel van facebook, als je iets niet wil dan zet je het er toch niet op? mensen van wie jee belangrijk vindt dat ze bepaalde dingen van je eten, licht je dan toch anders in?

Nimbo

Nimbo

19-04-2016 om 17:23

haha

dingen van je eten.....dingen van je wwwwwwwwwwwwweten!

Nimbo

Ik gooi die persoon er niet af om de reactie hoe blij ze is dat we vriendjes zijn. Eigenlijk wil ik die persoon niet toevoegen maar irl wordt mij dan gevraagd:" heb je mijn uitnodiging niet ontvangen?"
Dan accepteer ik, de persoon krijgt een bevestiging, er volgt een bericht, ik doe een berichtje terug en jaaaaa, sorry, ik gooi ze er weer af.
Niet leuk, ik weet het.
Ik heb ook geen geheimen, post geen spectaculaire zaken, maar ik wil niet iedereen op mijn account.

Serwe

Serwe

19-04-2016 om 17:48

Ja inderdaad

Ik snap ook niet dat mensen zo moeilijk doen met facebook. je moet op facebook sowieso geen geheime dingen zetten want het is niet prive meer als het eenmaal op facebook staat.
Ik ken best wel mensen die zelf geen facebook hebben maar meekijken bij vrienden of familie op facebook.
En het gebeurd ook vaak dat mensen wat laten zien wat op de facebook van een ander staan.
Bijvoorbeeld een vriendin komt bij mij op bezoek en haar zus (die ik niet ken) is op vakantie geweest naar een streek waar wij vorig jaar waren & dan laat zij mij de facebook en foto's van haar zus van die vakantie zien.
Of iemand heeft het over X en ik ken X niet en dan laat die persoon mij de facebook pagina van x zien om te laten zien over wie ze het hebben.
Mensen delen soms ook plaatjes en foto's van anderen.
Zo zien toch allerlei mensen je facebook. Je moet er gewoon niks opzetten wat je niet echt wil delen want mensen gaan daar gemiddeld helemaal niet zo zorgvuldig mee om.

Familieleden niet accepteren is niet zo handig als je de ene helft wel hebt geaccepteerd. Tenzij die mensen onderling geen enkel contact hebben maar anders komen ze er zo achter dat x niet geaccepteerd is en Z wel. Dan kan je ook makkelijk ruzie krijgen.

Pug

Pug

19-04-2016 om 17:49

ik bedoel

dat het wel wederkerig moet zijn. Dus iemand met een volstrekt leeg profiel die zelf nooit iets plaatst, niet reageert, verder geen vrienden heeft, maar wel wil weten wat wij allemaal doen, dat vind ik gegluur. Wat mij betreft is het doel van Facebook interactie

Serwe

Serwe

19-04-2016 om 17:50

De tante van mijn man heeft geen facebook maar mijn schoonzus wel en alles wat ik post en de andere familie leden gaat allemaal per mail of per telefoon rechtstreeks naar tante. Dat weet ik en vind ik ook niet erg maar zulke dingen komt wel vaak voor en je weet het vaak helemaal niet want mensen vertellen het niet.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand in de kerk (niet op mijn facebook) tegen mij iets zei over iets van facebook. Dat had iemand haar dan weer laten zien.

Christel

Christel

19-04-2016 om 17:52

Ik heb iedereen eraf geknikkerd

en dat is lekker rustig!

Ik gebruik fb voor m'n hobby, haken, en verder niet.

Pug

Pug

19-04-2016 om 18:21

ja klopt Serwe

Daarom voeg ik kind van familielid dat ik er niet op wil hebben ook niet toe, en een kennis van dat kind heb ik op 'restricted'. Puur om doorbrieven te voorkomen. Nog in de hyvestijd bleek dat familielid mee te gluren en ongevraagd bv planten te verwijderen uit de tuin als ik eens een keer klaagde over een plant. Terwijl ze dus eigenlijk helemaal niet mijn berichten hoorden te kunnen zien.

Maar verder zal het me een zorg zijn of er wat doorverteld wordt. Het is alleen bij deze mensen dat ik dat niet wil.

Man heeft bepaalde familieleden er wel op en het kan vermoeiend zijn. Het is echt niet zo ingewikkeld wat hij schrijft, maar wat er ook staat qua datum van posten, als er 'morgen gaan we fietsen' in staat, en zij lezen dat drie dagen later, dan denken ze dat we de dag erna gaan fietsen en bellen daar dan over.

Noet

Noet

19-04-2016 om 22:15

selectief

ik ben juist heel selectief met het accepteren of doen van een verzoek. Eens in de zoveel tijd gooi ik bijna iedereen er af en als ze dat dan merken beslis ik opnieuw of ik ze terug wil of niet.

Boven de 100 fbvrienden wil ik niet komen.
Ik haal ook elke maand de meeste van mijn berichten weg waaronder de foto's.

Zodanmaar

Zodanmaar

20-04-2016 om 23:22

lastig

Bedankt voor de reacties. Niet reageren is natuurlijk een optie en ik kan het gewoon zo laten als het is. Maar die verzoeken gapen me elke keer aan en dan krijg ik kriebels ...

Het gaat mij niet eens zozeer dat ze mijn bijdragen kunnen lezen. Wel heb ik er moeite mee dat ze dan ook de berichten van mijn vrienden ontvangen of de dingetjes die ik like. Wat ik er zelf bewust op zet vind ik minder erg, want daarvan heb ik besloten dat te delen. Maar bij een like sta je niet stil dat dat dan ook de wereld overgaat.

Zoals ik al zei, een van die familieleden is nogal ruig en haar fb pagina ademt een sfeer met foto's en dingen, brr, ik wil daar niets mee te maken hebben! Stel je voor dat anderen dat via mijn account in hun tijdlijn krijgen! Verschrikkelijk! Dat wil ik dus echt voorkomen. Daar gaat het mij vooral om.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-04-2016 om 07:53

Dat kan niet

Behalve als jij dat soort dingen gaat liken.

Ik persoonlijk zou accepteren en niet kiezen voor volgen. Dan kan ze wel jouw dingen zien, maar zie jij niks van haar ruige boel.

Triva

Triva

21-04-2016 om 08:57

precies

Jij kunt in ieder geval uitzetten dat wat JIJ liked door iedereen zichtbaar wordt. Verder vind ik niet dat jij je druk moet maken over pagina's van anderen. Je schreef al dat je niet wil dat ze jou linken aan die persoon. Als mensen denken dat jij hetzelfde denkt als al je facebookvrienden is er met die mensen wat mis.

Ik zou ook kiezen voor vrienden en dan zo instellen dat je niet volgt. Jij krijgt dan niets te zien van die persoon en dat weten zij niet.

taktak

taktak

22-04-2016 om 11:35

klein inbraakje

welke instelling zorgt er dan voor dat wat ik like niet zichtbaar is voor anderen?

Tine Winkel

Tine Winkel

22-04-2016 om 14:05

en andersom

ik word helemaal iebelig van alle likes van anderen, ik ben niet geinteresseerd in wat zij allemaal liken. Kan ik dat ook uitzetten?

Triva

Triva

22-04-2016 om 14:11

Tine Winkel

Stuur ze die link Verder kun je mensen ontvolgen, dan blijf je wel vrienden maar zie je niet meer wat ze allemaal plaatsen.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-04-2016 om 15:15

Triva, dank!

ontvolgen... ik wist niet dat het bestond

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-04-2016 om 16:05

Ja en je kunt ook bepaalde links ontvolgen

Dan klik je op de like van een ander in je tijdlijn en kiest voor minder zien van... En vervolgens niets meer zien van... Dat dunt alweer een beetje uit...

Taktak

Taktak

22-04-2016 om 20:53

ah oke, dat is niet helemaal wat ik bedoel

Ik like expres geen pagina's, anders val ik anderen lastig en die pagina's zijn openbaar.
Ik wilde voorkomen dat elke keer als ik een like plaats op een bericht van een ander (foto/tekst) dat anderen dat van mij kunnen zien.
Er zijn nogal wat enthousiastelingen onder mijn vrienden die erg veel vrienden hebben en daardoor erg veel liken.
Zie ik ineens 20 vreemde berichten die een kennis heeft geliked. Je blijft aan het scrollen.
Ik weet dat ik die kan ontvolgen, heb ook van een aantal mensen hun vind-ik-leuk-pagina's geblokkeerd. Ik heb het dus niet over het liken van een openbare pagina.

Zou het wel prettig vinden als wanneer je een like wilt geven op een persoonlijk bericht dat niet iedereen dat mee hoeft te bekijken.
Ik wil dus graag dat ik alleen door mensen zelf geplaatste of gedeelde berichten kan zien.

Triva

Triva

22-04-2016 om 21:23

ik snap er niets van

Je wilt wel liken maar anderen mogen dat niet zien (waarom like je dan)?

Waarom krijg je 20 berichten als jij liket? Bedoel je dat als je een foto liked je alle volgende reacties/likes op die foto ook ziet? Dat moet je dan bij die foto zelf uitzetten (rechtsboven).

Wat wil je nu precies?

Taktak

Taktak

22-04-2016 om 23:47

nee

Ik zou het liefst op start alleen berichten voorbij zien komen die mensen zelf aanmaken. Dus ik hoef van mijn vriend Piet niet te zien dat hij playboyplaatjes liked, dat hij iemand feliciteert, wat voor reacties hij geeft aan anderen.
Vroeger was dat niet zo.
Nu zie ik overal: Piet vindt dit leuk, Piet heeft hierop gereageerd.
Als Piet flink veel reageert op berichten die mij niets zeggen vind ik dat zonde van mijn tijd en je blijft er voorbij scrollen en je afvragen of Piet's vinger vast zat aan het toetsenbord.

Een bericht of foto van Piet zelf vind ik interessanter, Piet ken ik tenslotte. Waar hij verder op reageert interesseert me niet.

Een kennis heeft de neiging om overal waar ik op reageer ook te gaan reageren, mensen die ze dus totaal niet kent.

Als Piet officiele pagina's liked kan ik die uitzetten achter dat bericht (niets meer laten zien van Kort pittig kapsel of een zoveelste winactie die Piet heeft geliked bv).

Niki73

Niki73

04-05-2016 om 15:05

Lukt dit?

Rechtsboven in zo'n ongewenst bericht kun je op een soort pijltje naar beneden tikken. Dan krijg je een menuutje waarin je kunt aangeven dat je dit bericht wilt verbergen. Daarna vragen ze je waarom, en dan kun je aangeven dat je "minder van Piet" wilt zien.

Zodanmaar

Zodanmaar

10-05-2016 om 18:00

minder van Piet?

Maar wat bedoelt FB met 'minder van Piet'? Zie je dan alleen zijn likes niet meer? Of ook andere dingen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.