Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kiki

Kiki

19-08-2010 om 23:00

Waarom? [kindermenu's in restaurant]

zijn de kindermenu'tjes in restaurants altijd zo ongeinspireerd. Altijd hamburger/kroket/knakworst met patat en appelmoes en een ijsje toe.

Mijn man heeft een hekel aan dat soort gerechten en hij wilt dus pertinent niet dat mijn oudste dat neemt. OUdste at tot voor kort altijd met ons mee. Maar hij komt nu op zo'n leeftijd dat hij nu zoveel eet, dat we dan zelf niet meer genoeg hebben.
De gewone gerechten zijn dan weer overdreven veel.

Wij hebben in Scandinavië veelal in Scandic hotels gezeten en daar hadden ze een samenwerkingsverband met Jamie Oliver en dat was echt zo leuk! Waarom zijn de kindermenu's in Nederland nou niet zo

http://www.scandichotels.com/Always-at-Scandic/Food-and-beverage-at-Scandic/Jamie-Oliver-at-Scandic/

Of eigenlijk, waar kunnen we eten waar ze wel zoiets hebben.
En voor jullie het vragen. Nee, ik ga niet met man in discussie over het wel of niet bestellen van een kindermenu met patat en appelmoes. Mijn man is zeer makkelijk en zeer meegaand en ik krijg doorgaans mijn zin Maar er zijn een aantal dingen, waar ik het niet eens hoef te proberen en dit is er een van

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

19-08-2010 om 23:32

Nou

Dat ligt wel aan het restaurant. Ik ken er (mijn dochter werkt er bij eentje) waar ze géén kindermenuutje kennen zoals jij het schetst. Maar gewoon een klein stukje zeebaarfilet - ofzo.

Tirza

Kleine portie

Mijn ervaring is dat veel restaurants wel een kleine portie van het gewone menu willen serveren, als je dat vraagt.

Bij ons

wij hadden laatst de auto verkocht en om het leed te verzachten zijn we gaan lunchen in een restaurant in het dorp. wij gaven aan een 'eenvoudige' lunch te willen en zij gaven aan alles te kunnen regelen. Een kop soep in een klein kopje? kan. een tosti? kan. een combinatie van gerechten? Kan ook. Vaak zijn restaurants, zeker die met een beetje kok, zeer bereid kleinere porties van iets te doen voor een kind dat lekker wil eten!

Gewoon vragen dus!

Jons

Sera

Sera

20-08-2010 om 03:03

Vragen

In mijn ervaring is in restaurants meestal heel veel mogelijk in overleg. Je hoeft niet alles precies te nemen zoals op het menu staat. Ik vraag ook heel vaak voor mezelf of ze iets willen veranderen zoals bijvoorbeeld een ander bijgerecht dan op de kaart staat. Dat is nooit een probleem.

Mijn kinderen willen soms wel een kindermenu en soms hebben ze liever wat anders. Ik zou ze nooit verbieden om een kindermenu te nemen. Dat vind ik erg onaardig tegenover het kind als ze het wel graag zouden willen. Het is misschien fantasieloos maar het is echt geen vergif of zo. Ze mogen van mij kiezen wat ze willen.

Mijn dochter van 5 wil meestal geen kindermenu en dan vraag ik gewoon om een kleinere portie van haar keuze gerecht. Ook dat is nooit een probleem.

Jammer

Maar het aanbod voor kinderen is waarschijnlijk afgesteld op vraag Ik zou idd een kleinere portie vragen of alleen voor/nagerecht met wat van jullie meepikken. Of allemaal voorgerecht en dan 2 hoofdgerechten samen. Hebben jullie niet nog een jonger kind? Kan hij niet met broer meeeten? Laatst was ik in Londen met vriendin en onze kinderen en we gingen ergens lunchen. Heerlijk chinees, thais, japans, spaans? Zelfs mijn italiaans werd afgeslagen want haar dochter blieft het niet. Kwamen dus in McD terecht. Vreselijk.

guera

guera

20-08-2010 om 08:20

Nee hoor

er zijn echt wel diverse restaurants waar het kinder menu iets redelijk fatsoenlijks is. Laatst stond er op het kindermenu: tomatensoep of fruit spies vooraf, als hoofdgerecht pasta met kip en wat groente en toe yoghurt met rood fruit.
Gesmuld hebben ze!
Ik bestel inderdaad ook weleens varianten van een groot gerecht maar het lullige is dat nu zoon kan lezen hij dan zelf dat kindermenu leest en denkt: friet! tja. eraf met die friet inderdaad
Overigens heeft zoon in spanje vorig jaar bijna elke calamares gegeten. Niet dat dat nou "gezond" is maar toch typisch.

liora

liora

20-08-2010 om 08:29

Laatst

Laatst zat ik met mijn kinderennop een terras en het was niet mogelijk om een bordje friet voor hun te krijgen, kindermenu's hadden ze niet. Echt belachelijk!
Was Edel aan de Postjesweg, ga daar niet heen mensen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

20-08-2010 om 08:30

Jons

Lunchen in een restaurant: mag ik daaruit concluderen dat jullie weer meer financiële ruimte hebben? Dat zou fijn zijn!

Mamvantwee

Mamvantwee

20-08-2010 om 09:21

Of een hoofdgerecht verdelen onder de kinderen

Wij kiezen vaak 1 normaal hoofdgerecht en vragen daar twee borden en dubbel bestek bij. Vaak wordt die boodschap direct begrepen en krijgen de kinderen beiden een halve portie. Natuurlijk hebben ze ook graag frietjes, zoals de meeste kinderen, maar ze snappen inmiddels ook dat elke keer friet niet gezond is. Mijn oudste vraagt soms zelfs om gezond eten tegenwoordig.

groet, Mamvantwee

Guinevere

Guinevere

20-08-2010 om 09:26

Stom ja

Ik vind het ook stom en fantasieloos. Er hoeven helemaal geen "kindermenu's" op de kaart te staan, als je voor kinderen de mogelijkheid geeft om een halve portie te nemen. En dan die zg. "kindvriendelijke restaurants" die zichzelf op de borst kloppen met hun kinderkaart (pannenkoeken, frites met kroket, spaghetti met tomatensaus)!
Je maakt mijn zoon (8) echt niet gelukkig met friet en een frikandel met appelmoes. Bah. Hij wil lamsvlees met rijst, of viscurry met rode pepers. Gelukkig eet hij dan gewoon een volwassen portie, dus vragen we iets van de gewone kaart. Mén, wat kan hij daarvan smullen.

amk

amk

20-08-2010 om 09:44

Nou

ik zoek zelfs gewoon restaurants uit waar niet eens een kindermenu is. Ik bestel gewoon een gerecht van de kaart voor mijn dochter van bijna 5 en dan vraag ik of de portie wat kleiner kan. Vaak passen ze dan nog wat kleine dingen aan en wordt de prijs ook aangepast.

Mijn dochter houdt namelijk niet van patat en zo.

Verschilt

het verschilt per restaurant. En land ook! Op vakantie in Spanje en Portugal was het heel normaal om a. een halve portie van iets te bestellen (staat vaak ook op de kaart dat dat kan), b. om 1 halve portie te bestellen voor 2 kinderen (dat voordeel hadden wij dan wel). En soms is 2 hoofdgerechten genoeg voor ons gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen, en soms niet - we hebben 1 keer gehad dat er een zeer beperkt menu was, waarvan we niet wisten of de kinderen dat lekker zouden vinden en hoeveel het was, en toen 2 hoofdgerechten besteld. Al snel bleek dat dat lang niet genoeg was! Nou, toen nog maar een hoofdgerecht erbij gevraagd. Overigens met prijzen waarbij je niet lang hoeft na te denken of bruin het kan trekken - dat was dan weer € 8 extra...
Conclusie: gewoon vragen wat de mogelijkheden zijn, en je kind geen kaart in handen geven als 'ie kan lezen

T&T

T&T

20-08-2010 om 10:41

Ja, bah friet!

Oh ja, daar heb ik me ooit wel aan gestoord ) manneke lust nl geen friet! vind dan maar eens een kindermenu... dat worden dus meestel pannenkoeken. Combineer effe met het feit dat ze allebei ook geen frisdrank lusten... zucht... wat heb ik toch moeilijke kinderen.
Nee, ik probeer ze gezond op te voeden, en dat ze overal waar je buiten de deur komt vervolgens cola aangeboden krijgen??? nee dat lusten ze echt niet.
groetjes, Tess

Annet

Annet

20-08-2010 om 10:47

Grieks?

In het griekse restaurant waar wij wel eens heen gaan, zijn wel leuke kindermenu's. OK, wel friet. Maar verder ook gewoon de griekse vleesgerechten.
1 gerecht voor 2 kinderen hebben wij ook wel gedaan, nu niet meer omdat oudste nu één gerecht zelf op kan.
Voorgerechten zijn vaak ook erg geschikt. Dan bestellen we een voorgerecht voor jongste (wel erbij zeggen dat het bedoeld is voor tijdens ons hoofdgerecht) en zo nodig krijgt hij nog wat van onze borden erbij.

maan.

maan.

20-08-2010 om 12:50

Chinees of beren

Als we al weleens uit eten gaan dan meestal chinees of een berenrestaurant.

De chinees heeft wel kindermenu's maar de patat daar is écht niet lekker bovendien kiezen ze liever iets anders uit (favoriet is foejonghai of zo'n ananasgerecht).

De berenrestaurants hebben zoveel gewoon goed te eten spul, dan hebben ze inderdaad liever een vleesspies of saté dan een kindermenu-snack.

En die enkele keer dat het dan toch een kindermenu was dan lieten we het kinderijsje vervallen en mochten ze van de kaart een echt ijsje kiezen.

PS mocht er al appelmoes worden bijgevraagd dan is het meestal mijn man die dat wil hebben

Uit eten

is voor mij een feest en ik kies dan iets wat lekker is ( en misschien ook nog wel gezond). Als een kind het kindermenu lekker vindt is ( inmiddels was) dat voor mij geen enkel probleem, dan is het leuk voor iedereen. Zelf 1 zoon die met 3 jaar al krab en kreeft at, zijn jongere broer en zus hebben een kindermenu gegeten zolang het "mocht" (van de eettent dus) . Uiteten is zo voor allemaal een feest (geweest).

Tirza G.

Tirza G.

20-08-2010 om 13:08

Tess (licht ot)

HAHHAH herkenbaar. Onze oudste lustte geen friet. Wij zijn de enige ouders die haar dat verplicht hebben leren eten, zoals andere kinderen spruitjes leren eten (je bent nu 5 jaar en dús eet je 5 frietjes). Het is goedgekomen, trouwens. Of goed: ze lust het nu.
Onze jongste lustte geen prik. Nou, dat is een probleem. Bestel je appelsap, blijkt zelfs dáár een "sprankeltje" in te zitten. En helaas, onze kinderen hebben nog nooit gehoord van "lijden in stilte", dat ging gewoon altijd op windkracht 10, heel fijn.
Ook dát is goedgekomen,trouwens

Tirza

vlinder72

vlinder72

20-08-2010 om 16:10

Kindermenu?

Niets mis mee. Mijn kinderen vinden dat juist lekker. Wij eten thuis zelden frites en een kroket al helemaal nooit dus dat is nou juist lekker. Tja, zo zie je maar. Iedereen ziet het anders. Maar verder kan je toch italiaans eten. Mijn kinderen eten dan gewoon een pizza. Meestal bestellen wij voor de kinderen een pizza met twee borden. En dat kan in de meeste restaurants. Verder houdt onze oudste erg van vis. Dus een visschotel met allerlei verschillende soorten vis gaat er altijd wel in. Helaas lust onze dame dat weer niet dus die eet dan maar frites en stokbrood. Ik zou gewoon een gerecht bestellen en er een extra bord bij vragen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat daar moeilijk over gedaan werd. Soms zijn ze zelfs zo aardig om het alvast te verdelen over twee (of in ons geval soms drie) borden.

Zomersproet

Zomersproet

20-08-2010 om 16:26

Ik zie het probleem

ook niet zo. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze in een restaurant moeilijk deden als je vraagt om een kleinere portie of gewoon een voorgerecht als hoofdgerecht. Dus ik snap het probleem niet eerlijk gezegd.
Hier overigens wel frieteters maar dat vind ik niet erg. Ze mogen in een restaurant zelf kiezen wat ze willen. Of dat nu patat is of van de kaart. Geen probleem.

liora

liora

20-08-2010 om 17:02

Vanmiddag

Zo gezellig met mijn oudste zoon tapas gegeten! Ook heel handig kwa kleine porties!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

zomaar een naam

zomaar een naam

20-08-2010 om 18:51

Hier

Mijn dochter mag zelf weten of ze een kindermenu neemt of niet.
Als je een goed restaurant heb doen ze vaak ook niet moeilijk als je wat anders wil.
Ze kan ook erg genieten van een lekker voorgerecht.

Niet alle restaurants werken mee in de vakantie waren we op Scheveningen en mijn dochter wilde graag kip maar ze serveerde alleen maar onbeperkt kip en dat is toch wel erg veel dus ik vroeg of ze een stukje kip bij haar kindermenu kon krijgen dat kon dus niet ze kon alleen onbeperkt kip eten. Toen heeft ze een kindermenu met wat anders genomen en met de onbeperkt kip van mijn man mee gegeten.

De volgende keer gaan we daar niet meer eten.

Brianna F

Brianna F

20-08-2010 om 19:48

Ook licht ot

Onze meiden van 18,21,24 lustten alledrie geen frisdrank. Typisch ja en lastig ja, want niet overal is limonade aanwezig, dus wordt er maar naar een (kraan)watertje gegrepen.

Liora, off topic!

Hoi Liora,

ehm nee, het is eigenlijk alleen maar erger geworden. Maar we hebben de auto verkocht en omdat dat betekent dat we nog minder kunnen, besloten we de kinderen voor een keertje op een lunch te trakteren. Het was erg leuk, een ander was wellicht naar MacD gegaan, we waren ongeveer even veel kwijt... En de kinderen vonden het geweldig om zo 'volwassen' behandeld te worden

Jons

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2010 om 22:28

En...

als je je auto verkoopt krijg je geld, dus kun je ook een keer trakteren, toch?
Het positieve van zo'n situatie is dat het vaak niet veel erger kan worden, maar wel veel beter, elke dag weer een beetje.

Kiki

Kiki

21-08-2010 om 22:32

Tja

de discussie over het kindermenu zal ik ter zijner tijd wel door mijn zoontje laten voeren.
Ik vind het een non-onderwerp en als mijn man zich daar nou aan ergert. Zo moeilijk is hij verder niet.

Ik ga eens om kleinere porties vragen, maar vaak betaal je dan nog fors.
Je wordt trouwens sowieso raar aangekeken als je gewoon hetzelfde wilt bestellen voor je kind.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-08-2010 om 09:17

Non-onderwerp

Kiki, als je het een non-onderwerp vindt, waarom start je er dan een draadje over?

Kiki

Kiki

22-08-2010 om 11:13

Roosje

ik bedoelde de discussie met mijn man. Hij heeft een intense hekel aan de kindermenu's Ik vind het niet belangrijk genoeg om er een discussie met mijn man over te starten.

Ik vind wel de kindermenu's in restaurants vrij standaard. Alsof kinderen alleen maar kip, patat en appelmoes eten en daar ging het me over.

Als ik een restaurant zou hebben, zou ik inderdaad iets zoals Jamie Oliver gedaan hebben. Waar kinderen zelf hun menu's kunnen maken en samenstellen en dat mis ik gewoon een beetje.

reina

reina

23-08-2010 om 13:10

Kan vaak wel

Je kunt idd vaak om een kleinere portie vragen of als hoofdgerecht een vorgerechtje bestellen. Mijn kinderen hebben vroeger nooit de standaard-kindermenu's gekozen, vonden ze veel te saai

Puck

Puck

23-08-2010 om 14:03

Doen wij ook al jaren

Oudste wil al jaren met de grote mensen mee-eten en dan bestelden we een voorgerecht als hoofdgerecht. Tegenwoordig vaak een voorgerecht als voorgerecht en een 2e voorgerecht als hoofdgerecht. We zijn nog nooit tegen gekomen dat er vreemd gekeken werd. Wel is het handig om er bij te zeggen dat je het voorgerecht als hoofdgerecht voor je kind neemt en dat je het ook tegelijk wilt laten serveren met je eigen hoofdgerecht.

Inderdaad, + betere ervaring

Onze zoon is bijna 3 jaar en eet meestal gewoon met ons mee in restaurants, vaak vragen we een extra bordje voor hem en leggen daar dan wat voor hem op van onze eigen porties. Daar doet men nooit moeilijk over. We nemen dan allebei iets waarvan we denken dat hij dat ook graag eet, soms nemen we een extra voorgerecht voor hem, en dan is het altijd weer afwachten waar hij zin in heeft, is vaak verrassend... zo heeft hij een keer bijna al mijn slakken-met-knoflook opgegeten, garnalen eet hij ook graag. Maar vaak heeft hij honger en begint hij met het brood dat op tafel staat, en daarna hoeft bij niet meer zoveel. Het fenomeen van "twee gangen" is sowieso nog moeilijk voor hem, hij eet gewoon zoveel hij zin heeft, brood of voorgerecht, en daarna is hij meestal wel klaar...

Kiki: ik zou in jullie situatie een voorgerecht-als-hoofdgerecht voor je kind nemen, of om een kleine of aangepaste portie vragen.

Ik vind die "kindermenu's" inderdaad ook belachelijk. Het lijkt wel of het kinderen wordt opgedrongen om ongezond en eenvormig te eten. Zelfs in Frankrijk zag ik dat soort eenvormige kindermenu's, met patat, kip/schnitzel en ijs, soms zelfs "kipnuggets".

Maar we kwamen een heel goede uitzondering tegen, in een voortreffelijk, prettig restaurant met ontzettend lekker en bijzonder eten, heel mooi opgediend (en niet duurder dan andere restaurants). Het kindermenu was in stijl: voor 10 Euro keuze uit zalm of een vleesgerecht en een toetje. Voor het eerst hebben we voor zoonlief een kindermenu genomen. Hij kreeg toen dezelfde amuse gueule als wij. We kozen voor hem zalm als hoofdgerecht, die in dezelfde stijl was klaargemaakt als onze schotels, en op dezelfde manier gepresenteerd met dezelfde bijgerechten (groente, aardappelgerecht). Uiteindelijk heeft hij trouwens vooral gegeten van mijn zwijnewangetjes en paddestoelen ("menu van de markt"), maar dat kon de pret niet drukken. Zijn toetje bestond uit twee bolletjes huisgemaakt ijs met verrukkelijke verse aardbeien en twee koekjes, geserveerd op een heel mooi bord. Het restaurant was Le Calmosien in Chaumousey, bij Epinal in Vosges (Noord-Oost Frankrijk): www.calmosien.com Een aanrader!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.