Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anne ter Wee

Anne ter Wee

16-06-2011 om 22:39

Vaders: wat heb jij van je vader geleerd?

Vaderdag binnenkort. Mijn vader leeft nog wel, maar ik zie hem niet meer. Gek genoeg moet ik veel aan hem denken, deze week. Ik leerde van hem dat mijn moeder te dik was, en dat dikke vrouwen lelijk waren. Ik word nu met het ouder worden steeds dikker, en denk soms aan mijn moeder. Ze heeft het niet fijn gehad bij die man.

Maar hij was toen ik klein was, gewoon een fijne vader in mijn herinnering. Ik vond het fijn om in zijn buurt te zijn als kind. Toen ik tiener was, had ik graag een vader in de buurt gehad om mee te sparren. Vooral tieners hebben zo'n vader nodig denk ik, eentje die een levensvoorbeeld is.

Vandaar mijn vraag: wat hebben jullie voor levenslessen geleerd van je vader? Ik herinner me eigenlijk maar één ding: zorg goed voor jezelf, je lichaam is een tempel. Het gekke is, dat hij dus wel zag, hoe klein ik ook was, dat ik een denkertje was, die het lichaam totaal ondergeschikt maakte aan de geest. Nog steeds eigenlijk. Maar soms hoor ik dus die stem van mijn vader: je lichaam... en dan ga ik een keer vroeg naar bed

Ben benieuwd naar jullie herinneringen.

Anne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

16-06-2011 om 23:11

Klussen

en dan niet het kleine gedoe van een spijkertje hier een een stekkertje daar. Maar gewoon alles: cv aanleggen, muurtjes bouwen, badkamertegelen etc.

Dat je op latere leeftijd nog bewust kunt veranderen.

Stopcontacten

Mijn vader heeft me geleerd hoe je stopcontacten verplaatst, kroonsteentjes zet en lampen installeert.
Maar goed, ook al is hij erg oud en slecht ter been, hij komt toch liever even op een stoel in de kamer zitten om me aanwijzingen te geven als ik het komend weekende er eentje ga doen.

Uhm

het eerste wat me te binnen schiet: ik heb geleerd dat ik niet wil roken.

MIjn vader rookte altijd, pijp of sigaret, in de woonkamer en tuin maar ook in de auto. Zo smerig vond ik het... Toen ik op de leeftijd kwam dat al mijn vriendinnen in de pauze gingen roken, ben ik er zonder problemen van af gebleven. Ik heb eerlijk waar nog nooit een trek genomen. met dank aan mijn vader :-0
(uiteraard wel veel ongewild 'meegerookt' in mijn jeugd...)

Prins op het witte paard

Geleerd van mijn vader: zorg voor een goede opleiding en een goede baan want ...je weet niet of die prins op het witte paard ooit komt en als hij wel komt of hij altijd blijft!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Emmawee

Emmawee

17-06-2011 om 00:27

Niet "de vrouw van"

Mijn vader wilde graag dat mijn zussen niet alleen maar 'de vrouw van' zouden worden, dat ik zou kunnen zeggen: ik ben Emmawee en ik ben / kan dit of dat.
Solliciteren werkt van twee kanten, heb ik ook van hem geleerd en komt me weer goed van pas.
Verder heb ik van hem geleerd dat het leven verder gaat na een groot verlies.
Groeten, Maw.

Moeilijk...

het ligt hier een beetje lastig.
Maar de positieve dingen waren zijn toewijding in de liefde voor zijn vrouw en zijn liefde voor de muziek.

Een paar jaar geleden heb ik het op een rijtje gezet om wat losser te raken. Die 2 positieve dingen kon ik toen bedenken, en ik heb ze ook wel met hem gedeeld.

Verder vooral dingen die ik weer kwijt wilde, zoals dat je je zelfbeeld moet ophangen aan je prestaties (erg ongezond als er ook nog een scheut perfectionisme overheen gaat), dat je niet naar je gevoel moet luisteren en dat je je altijd aan de eisen van de maatschappij moet conformeren. Oh ja, en dat je niet naar anderen moet luisteren en je niet in anderen moet verplaatsen... gewoon altijd onmogelijke eisen stellen aan iedereen. Zelfhaat.. nou ja enz...

Kom op, erop af!

Mijn vader was erg goed in op onbekende dingen afstappen.
Een toespraak houden voor een wildvreemd publiek. Naar een bijeenkomst gaan waar je niemand kent en je daar dan ook nog redelijk happy te voelen, met wildvreemde mensen een praatje maken als je toch staat te wachten.
Dat heb ik van mijn vader geleerd.
groeten albana

Krin

Krin

17-06-2011 om 08:29

Taal

De liefde voor taal, boeken, blues (en koffie), dat werken leuk is, dat je alles kan leren, dat vragen stellen beter is dan oordelen, dat je moet uitgaan van hoe het is, niet hoe je wilt dat het is. En de neiging om iets liever mooi te willen zeggen dan 100% correct.

Biene M.

Biene M.

17-06-2011 om 09:10

Leren

Dat je altijd en overal en van iedereen iets kunt leren, als je je ogen en oren maar open houdt en niet bang bent iets te vragen. Dat je best een kwartje kunt worden als je voor een dubbeltje bent geboren. Dat je niet bang moet zijn om je nek uit te steken. Dat je niet klakkeloos moet aannemen wat je verteld wordt. Dat je je eigen keuzes moet maken en niet iets doen alleen omdat anderen dat ook doen.

Hij is nu 16 jaar dood en wat vind ik het jammer dat hij geen opa heeft kunnen zijn voor mijn kinderen.

Brianna F

Brianna F

17-06-2011 om 09:23

Boeken en muziek

Mijn liefde voor lezen en muziek. Er werd altijd gelezen bij ons thuis en muziek was er altijd zowel passief als actief.

Primavera

Primavera

17-06-2011 om 09:41

Waarom en is dat wetenschappelijk bewezen?

Mijn vader heeft me geleerd om nooit zomaar iets te geloven en voor waar aan te nemen, maar eerst zelf kennis op te doen over het onderwerp en me dan pas een mening te vormen. Vooral nieuws over wat goed en slecht voor je zou zijn, eerst bronnen natrekken voordat je bijv. besluit om de pindakaas wegens kankerverwekkend uit huis te bannen of juist macrobiotische zeewierspread op je brood gaat eten tegen puistjes ofzo.
In dat was hij een goede tegenhanger voor mijn moeder die juist geneigd is om ieder Libelle-advies of telegraaf-scoop gelijk te geloven en op te volgen.

Simone

Simone

17-06-2011 om 09:55

Goh....moeilijke vraag

Ik denk dat ik niet veel van mijn vader heb geleerd, zit hier al een tijdje nu over na te denken, maar weet het niet.
Mijn vader is een lieve man, geen prater. Werkte aan huis en werkte veel, maar dat vond ik altijd heel gezellig want dan zat ik bij hem in zijn werkplaats. Als kind gingen we dan ondertussen een hut bouwen in de tuin, en als het niet lukte gingen we pa halen. Die kwam dan even uit zijn werkplaats, ramde hier een daar een spijker, en we konden weer verder met de hut.
Ik heb denk ik van mijn vader geleerd dat je alles kan doen, als je dat wilt. Ik werd niet als een meisje behandeld. Mocht ook timmeren en slijpen en met al zijn apparatuur werken. Hij zei alleen 'doe voorzichtig' maar ging er vervolgens vanuit dat ik wel op zou letten (toen was ik zeg maar 10+)
Mijn vader is een hele lieve man, maar hield zich niet bezig met wat jullie hierboven schrijven, was niet geinteresseerd in dat soort dingen, las ook niets, ja alleen de krant en keek het nieuws, maar sprak daar nooit over. Tevens keek hij ook vaak met ons gezellig mee naar The A team of Scoobiedoo ... dus tja. Megaslim is hij ook niet, gewoon alles zo gewoon, maar wel heel lief!

Limi

Limi

17-06-2011 om 10:13

Niks

Niks positiefs. Negatieve dingen weet ik [al/liever] niet meer.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-06-2011 om 12:51

Logisch denken en kritisch zijn

Mijn vader is/was docent aan de universiteit en bij ons thuis werd (en wordt nog steeds) veel gediscussieerd. Ik heb van hem geleerd dat je bij alle zogenaamde feiten eerst zelf moet nadenken of het wel waar is. Ook kan mijn vader alles uitrekenen, van de stroomsterkte door een draadje tot de hoeveelheid water die per minuut door de Waal stroomt. Ik ben niet zo goed in rekenen, maar ken wel de principes en met een zakjapanner kom ik er ook uit.

En verder ondersteunt mijn moeder het uitgangspunt dat je altijd gaat voor het hoogst haalbare in jezelf. Misschien dat het daarom is dat ik nu weer een studie volg.

Groet, Mamvantwee

Vic

Vic

17-06-2011 om 14:56

Hmmm

Ik kan ook niets verzinnen. Mijn moeder was vroeger de drijvende kracht achter het gezin, zij deed het hele huishouden inclusief alle 'mannenklussen'. Mijn vader werkte (hard, vaak wel 6 dagen), en na thuiskomst zat hij zwijgend in zijn stoel met een biertje. Pas nadat mijn ouders gingen scheiden (12 jaar geleden) heb ik mijn vader leren kennen. Hij bleek onvermoede huishoudelijke talenten te hebben, en soms zelfs goede gesprekken te kunnen voeren.

+ Brunette +

+ Brunette +

17-06-2011 om 15:52

Kortheidshalve laat ik de goede herinneringen weg.

Mijn vader kon koken noch klussen, dat vond ik altijd een beetje stom. Verder had hij een hekel aan het gezegde "count your blessings". Het was een depressief aangelegde man dus ik tel mijn zegeningen juist wél om uit een dip proberen te raken (lukt niet altijd). Van zijn scheiding heb ik geleerd dat een vrouw haar eigen financiële boontjes moet kunnen doppen, of eigenlijk heb ik dat van mijn moeder geleerd, die altijd klaagde over hoe slecht ze het wel niet had na de scheiding.

Belle Époque

Belle Époque

17-06-2011 om 15:58

Mijn vader

Ik heb veel gehad aan zijn kalmte en relativeringsvermogen die met de jaren alleen maar groeiden. En ben hem nog steeds dankbaar voor zijn liefde voor carabet en kleinkunst. Elke zondagmiddag NAR op de radio. Zoiets blijft hángen...! Ik was één van de weinigen in mijn klas die zonder problemen naar Robert Long en Neerlands Hoop mocht luisteren (en mijn moeder zorgde dan voor het educatieve door bij sommige pittige teksten te vragen of ik werkelijk begreep waar het over ging).
En iets heel praktisch: hij leerde me hoe ik mijn platenspeler, cassetterecorder en radio op elkaar kon aansluiten en daarmee te experimenteren. Daar heb ik anno 2011 nog steeds lol van, al hebben platenspeler en cassetterecorder plaats gemaakt voor mediaboxen, computers, modems en routers

Wilma

Wilma

17-06-2011 om 16:08

Schiet gewoon als allereerste een opzegversje met te binnen

En de lol was dat ik dat al redelijk jong geleerd kreeg.

Dominee van Takkenbos
Die wist niet waar ie kakken mos
Hij kakte in zijn onderbroek
Een dikke vette oliekoek.

Hm, dat dát nu 't eerste in m'n hoofd opkomt. Ik heb wel verder van 'm meegekregen érg op spelling te letten, hij was Nederlandsleraar.

Groetjes,
Wilma

Engelandvaarder

Engelandvaarder

17-06-2011 om 16:23

Tent opzetten en band plakken

Ik heb best veel van mijn vader geleerd. Veel praktische zaken als tent opzetten en fietsen repareren, maar ook sociale vaardigheden. Mijn vader kan als geen ander een gast op zijn gemak stellen en weet met iedereen een gesprek aan te knopen. Ik denk dat ik ook van hem heb geleerd een kwestie zorgvuldig vanuit verschillende invalshoeken te beschouwen, en zo op een gebalanceerde mening uit te komen.
Hij heeft de neiging zichzelf als minder slim te beschouwen dan zijn academisch geschoolde dochters, maar ik zie dat heel anders.

Onherkenbaar

Onherkenbaar

17-06-2011 om 17:51

Ik denk niets......................of toch?

Toen mijn vader overleden was,schreef ik het volgende gedicht,dat zegt genoeg denk ik.

DAG PAPA,
VADER
DIE JE NOOIT WAS
EERSTE MAN IN MIJN LEVEN
DAG
IK GA MIJN EIGEN WEG
IK GA
LIEFDE GEVEN

DAG PAPA
VADER
DIE JE NOOIT KON ZIJN
JOU HEB IK NIET MEER NODIG
DIT AFSCHEID DOET GEEN PIJN

DAG PAPA
VADER
DIE ME VORMDE, LEERDE
NORMEN WAARDEN
DE JOUWE
DE VERKEERDE

DAG PAPA
VADER
DIE ME KLEINEERDE
DOMINEERDE
EN ME ALTIJD LEERDE
HOE IK NIET WIL ZIJN

DAG PAPA
VADER
IK GA
ZONDER JOU
HELEMAAL ALLEEN
ZAL IK LATEN ZIEN
DAT IK HET KAN
DAT HET NU GAAT OM MIJ
DAG PAPA
VADER
EINDELIJK.......VRIJ

Rafelkap

Rafelkap

17-06-2011 om 18:24

Scheiden van mijn vader

Mijn vader was en is nog steeds niet zo handig met kinderen. Ik had vroeger de mazzel dat ik de jongste was, en een meisje, en voor mijzelf opkwam, daardoor had ik het een stuk makkelijker dan mijn grote broer, ik werd ontzien. Maar ik zie wel, ver weg, achter zijn onhandigheid, zijn liefde en trots. Dat zag ik niet als puber, toen hoopte ik vurig dat mijn ouders zouden scheiden. Het liefste wilde ik zelf van mijn vader scheiden! Op emotioneel gebied had ik niks aan hem, hij misschien meer aan mij
Mijn vader bracht wel kilo's mooie boeken mee naar huis en er klonk mooie muziek, in dit opzicht heb ik veel van hem geleerd.

Tirza G.

Tirza G.

17-06-2011 om 20:00

Tja

Onvoorwaardelijke trouw, loyaliteit, liefde voor het woord in geschrift en klank, humor, klassieke muziek, geen baas boven je dulden puur omdat de functie dat voorschrijft, je eigen gang gaan en schijt aan de buren. Het is aardig gelukt.

Tirza

Guinevere

Guinevere

17-06-2011 om 20:13

Au, Onherkenbaar, wat is dat pijnlijk. Maar wat een mooi gedicht, ondanks al die pijn die eruit spreekt.
Deze draad raakt me, doet me realiseren dat ik behalve het plakken van een fietsband niet veel specifieks heb geleerd van mijn vader. Hoewel hij op zijn manier zeker zijn best heeft gedaan om een veilig nest te scheppen, ondanks al zijn beperkingen. Ik koester geen wrok, maar als ik hier lees hoeveel bijzondere dingen sommige mensen van hun vader hebben geleerd, dan doet dat me wel pijn, het gemis van dergelijke zaken, het idee hoe het ook had kunnen zijn.

Asa Torell

Asa Torell

17-06-2011 om 21:07

Hier

muziekvoorkeuren, bandenplakken, wandelen, timmeren.
En van zijn voorbeeld: dat je best tot je 40e in halve banen kunt aanrommelen en het daarna nog ver schoppen - maar dit is juist een van de laatste dingen die hij zijn kinderen graag ziet doen (tegenwoordig kan dat namelijk niet meer naar zijn inschatting - misschien heeft hij gelijk, wie weet) dus dat geeft wel eens wat discussie.
Dat mannen en vrouwen gelijk zijn en allebei evengoed kunnen zorgen, maar ook allebei zeker niet op een partner moeten rekenen om onder de pannen te komen.

Sancy

Sancy

17-06-2011 om 21:24

Mijn vader

net als engelandvaarder heb ik van mijn vader geleerd hoe je een tent moet opzetten. Hoe ik een band moest plakken leerde ik uit een boekje maar mijn vader was erg handig. Mijn vader stelde zijn goed gevulde gereedschapskist en hobbyschuur ter beschikking en was nooit te beroerd om uitleg te geven. Hij had alleen 7 klassen lagere school maar heeft me de werking van een tweetaktmotor uitgelegd voor natuurkunde. Ik kan ook lekke benzinetanks repareren met kauwgum, v-snaren met panty, ik kan tweedehands auto's op de kritieke punten controleren (helaas kan ik niet afdingen, dat kon mijn vader ook niet), boren, zagen, schilderen, metselen, kabels trekken, grond omspitten en lampen monteren zonder eerst de stop om te zetten .
Verder: er is niks mis met 'eerlijk werk' en je moet je eigen broek ophouden; wie het hardst schreeuwt heeft niet automatisch gelijk; een goed hart is meer waard dan een goed gevulde portemonnee; eerlijk duurt het langst.
Mijn vader was een hardwerkende, rustige en bovenal bescheiden man. Daarom duurde het tot na mijn puberteit voor ik zijn mooiste eigenschappen echt ontdekte: hij had een diep inzicht in wat mensen bezighoudt doordat hij meer 'hoorde' dan er werd gezegd en hij was (daarom) een heel goede luisteraar die door veel mensen in vertrouwen werd genomen.
Bijna dagelijks denk ik aan zijn credo: het was nog nooit zo donker of het werd weer licht.

Ja guinevere

ik heb dat ook, ik vind het een prachtige verzameling. Ik kijk met verwondering.

Bennikki

Bennikki

17-06-2011 om 21:55

Hoe zit dat dan?

Ik lees hier allemaal prachtige dingen die mensen van hun vader geleerd hebben. En een ontroerend gedicht. Maar ik vraag me wel af hoe het dan precies gaat, dat leren van je vader. Zo schreven verschillende dames dat ze van hun vader leerden zich gemakkelijk te bewegen in allerlei kringen, met iedereen een praatje te maken. Mijn eigen vader kan dat ook heel goed en ik ben er verschrikkelijk slecht in. Hebben dan de bewuste vaders dat aan hun dochter uitgelegd, 'geleerd' dus? Kijk, zo doe je dat? Want ik heb het mijn vader zien doen en ik bak er nog steeds niks van. Mijn vader is dol op klassieke muziek, ik niet echt, terwijl het toch elke dag in huis klonk vroeger. Misschien moet er nog wat bij komen voor je iets leert? Liefdevolle uitleg of zo?
(Ik merk dat ik er zelf niet uitkom te bedenken wat ik van mijn vader heb geleerd. Ik heb hem wel dingen zien doen die ik knap vond, maar ik doe eigenlijk alles anders..)

neteret mut

neteret mut

17-06-2011 om 22:17

Ik vind het ook moeilijk

om iets duidelijks te vinden. Hij kon niet zwemmen of schaatsen, fietsen deed hij niet meer ( ik herinner me 1 kort fietstochtje toen ik een jaar of 7 was) en aan autorijden had hij een hekel tenminste als hijzelf moest rijden. Hij kon geen bandenplakken, timmeren of koken en luisterde nooit naar muziek. Liefde voor mensen, culturen, en geschiedenis in al hun facetten en gastvrijheid, open staan voor wat een ander te zeggen heeft, nooit te oud zijn om nieuwe dingen te leren, je kinderen vrijheid te geven hun eigen weg te gaan...dat zijn de dingen die ik meegekregen heb.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-06-2011 om 22:17

Afkijken en gezinsgewoontes

Dat leren van mijn vader gebeurde door het samenleven en opgroeien in zijn bijzijn. Heel gewoon: we zaten avonden lang te praten, discussiëren, hij probeerde mij wiskunde te leren en verder te kijken dan wat ik op school leerde. En natuurlijk hangt veel af van je eigen persoontje: ik kan nog steeds uren met mijn vader filosoferen. Nu leert hij dag weer van mij, trouwens! We lijken in karakter ook veel op elkaar, nooit ruzie.

Groet, Mamvantwee

Belle Époque

Belle Époque

17-06-2011 om 23:07

Wilma

Mijn vader heeft me ooit alle coupletten van "Aan de oever van de Rotte, tussen Delft en Overschie" geleerd. Tot schrik van mijn moeder die dat helemaal niet leuk vond DD

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.