Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
GCC Baan

GCC Baan

23-03-2010 om 10:51

Oproep: laat jouw mening over gezondere snoep & snacks voor kinderen horen

[ Betaald bericht ]

Oproep: Laat jouw mening over gezondere snoep & snacks voor kinderen horen. Doe mee aan het onderzoek en maak kans op iets lekkers!

Voor mijn scriptie aan de opleiding reclame-, marketing en communicatiemanagement ben ik bezig met een onderzoek voor Yummm! Concepts. Vanuit Yummm! Concepts werken Tom en Annemiek Vogel, broer en zus, aan het gezonder maken van snacks en snoep voor kinderen. Met hun eerste project YUNO willen ze snoep en snacks introduceren die op bestaande populaire snacks en snoep lijken, maar gezonder zijn. Dit wordt gedaan door het toevoegen van fruit of groente zonder dat je het ziet, maar ook vooral door het weglaten van e-nummers, veel suiker en vet, conserveringsmiddelen en veel andere troep die je in de huidige producten vind.

Het is voor ons erg belangrijk om te weten hoe u als ouder hier tegenover staat. We willen namelijk niet alleen een handje meehelpen in de strijd tegen obesitas en overgewicht, maar ook producten maken die bij uw kinderen passen. Naar aanleiding hiervan heb ik een enquête opgesteld met een aantal vragen over uw houding ten aanzien van gezonde(re) alternatieven, de geloofwaardigheid van sommige producten, welke vormen van communicatie u wel en vooral niet fijn vindt en uw eigen mediagebruik. De enquête duurt maar 5 minuten om in te vullen en is te vinden via de volgende link:

http://www.thesistools.com/?qid=100127&ln=ned

Wilt u kans maken op een lekker en gezond proefpakket van YUNO voor uw kinderen, laat dan even uw email adres achter bij de laatste vraag "Heeft u nog vragen of opmerkingen?".

Alvast bedankt voor uw medewerking!

Jet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nick de vierde

Nick de vierde

23-03-2010 om 11:31

Zucht

"weglaten van e-nummers, veel suiker en vet, conserveringsmiddelen en veel andere troep" Veel e-nummers zijn geen troep. Maar gewoon bietenrood, eigeel, caroteen enz. enz. Dus dingen die ook in je eten zitten. Vet is ook niet noodzakelijkerwijs slecht. Integendeel, sommige vetten heb je echt nodig. Als je zo'n concept de wereld in stuurt, zelfs als case studie, verdiep je dan eerst even in de ins en outs. Het "verstoppen" van zogenaamde gezonde dingen in snoep is heilloos. Dient alleen voor het vergroten van de afzet van.....precies, snoep!! Om ons voedselaanbod te verbeteren hebben we beslist geen marketing- en communicatiejongens en meisjes nodig. Daarvoor hebben we goeie koks nodig met prettige recepten. Verder niemand. Dit antwoord was gratis, ik hoef geen prijs.
Nick (tegen snoepen, trouwens).

vlinder72

vlinder72

23-03-2010 om 11:58

Eens met nick

Jeuk krijg ik van termen als gezonde snacks. Mijn kinderen mogen best na school iets lekkers. Dat kan snoep zijn als ik dat in huis heb maar ook een koekje of een stuk fruit. Ik dacht juist dat doordat zoveel verkocht wordt als gezond dat mensen mede daardoor veel overgewicht hebben. Wortelchips dat is gezond dus ik neem maar wat extra. Vruchtenyoghurt want daar zit fruit in. Ik zie liever dat er onmiddellijk gestopt wordt met alles verpakken per twee. Dat is mijn tip. En die is ook gratis.

Puck

Puck

23-03-2010 om 12:07

Ook mee eens en oproep aan nick en vlinder

Snoep moet gewoon snoep blijven en dan vooral lekker ongezond blijven zodat kinderen leren dat snoepen in overmatige hoeveelheden niet gezond is. HEt wordt alleen maar verwarrender als snoep het predikaat gezond krijgt want waarom mag je de lolly van merk A niet en dezelfde van merk B wel. Maar vlinder en Nick, laten we toch vooral de enquete invullen, dan weten ze hoe kansloos deze missie gaat worden.

Tineke

Tineke

23-03-2010 om 12:26

Gemiste kans op pakket

Vergeten mn e-mailadres in te vullen, nou heb ik al die moeite gedaan en maak ik geeneens kans! Snik!

Terpi

Terpi

23-03-2010 om 12:28

Puck

Je mening is de jouwe, dat kan natuurlijk. Ik vraag me wel af waar die toevoeging goed voor is, je laatste zin bedoel ik hiermee! Wat een nare manier van feedback geven.
Overigens vind ik het wel een positieve poging tot het bijdragen aan een gezonder eetpatroon voor kinderen. Zo heb ik 2 magere kinderen en 1 kind wat neiging heeft tot snel stevig worden. Ik zou het voor hem alleen maar fijn vinden als er gezondere alternatieven zijn waardoor hij ook kan 'meesnoepen'. Nu mag hij dat ook, daar niet van, toch zou het wat mij betreft prettig zijn als ook de minder hysterische snoepjes (suiker, chemische troep, vet) wat meer gevarieerd aangeboden werden.

Mijn theorie

Hoe zogenaamd gezonder dingen die ongezond bedoeld zijn worden, hoe meer mensen denken er van te kunnen eten, hoe meer suiker en vet ze binnen krijgen en hoe dikker ze worden. Mensen worden steeds dikker, maar eten volgens mij ook meer zgn gezond tussendoor. Het is een valkuil. Als snoep nou gewoon ongezond blijft en je weet dat, dan eet je er minder van en da's weer gezond. Wil je een gezonde snack geven aan je kind, geef je een stuk fruit. Klaar!

Oja

Net als die zogenaamde gezonde liga milkbreaks. Daar zit me toch een zooi suiker in! Maar gooi er wat calcium doorheen en het is gezond...

Puck

Puck

23-03-2010 om 13:01

Sharon

Precies! Snoep moet vooral het predikaat ongezond blijven houden, dat schept duidelijkheid. Nog zoiets: snoep waar met koeienletters op de verpakking staat dat het 0% vet bevat. Zo gezond! Dat het 80% suiker is staat er voor het gemak niet bij.

Puck

Puck

23-03-2010 om 13:03

Terpi

Ja, ik vind dit een kansloos produkt en dat kan ik wel hier zeggen, maar de enquete invullen ,daar wordt om gevraagd. Dat anderen daar anders over denken, prima, ook die enquete invullen.

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2010 om 13:04

Koekjes met appelprut

Ik geef liever een appel dan een koekje met appelprut. ik hoef ook geen extra vitamines enz. omdat ik bang ben teveel van iets binnen te krijgen.

Ingevuld

Nou, ik heb m ingevuld hoor. Ik ben het overigens geheel eens met de anderen: gezond snoep is kul.

Ik heb trouwens niks tegen suiker, vet en e-nummers. En ook niet tegen snoep (schreef zij, met nog een restje chocola tussen de kiezen. Niet voor mij, niet voor mijn kinderen. Snoepen echter met mate, want anders is het niet goed. Waarbij ik trouwens het idee heb dat mijn 'met mate' naar forummaatstaven vrij ruimhartig is.

Het verhaaltje met de teneur 'wij zijn leuke bewuste jonge ouders en willen zo graag gezond snoep voor onze bloedjes want suiker is gif' wekt bij mij slechts de zucht op naar salmiakknotsen en schuimblokken. Die laatste met lekker veel kleurstoffen

Groeten,

Temet

Gezond en appelprut

Precies, en wil ik iets van appelprut, dan natuurlijk een lekkere appeltaart gemaakt van roomboter. En omdat ik weet dat het niet gezond is, matig ik mezelf. En zo'n appelprutkoekje is ook een dikmaker.
ik moet ook altijd zo lachen om zo'n pak met vruchtenhagel: gemaakt van vruchtensap, staat er op. Alsof het ineens gezond is, haha.

Nog even over het concept

het gezonder maken wordt gedaan door het verstoppen van groente en "ook vooral door het weglaten van e-nummers, veel suiker en vet, conserveringsmiddelen en veel andere troep die je in de huidige producten vindt"

Dat kan niet. Dat wil zeggen: het kan wel, maar je kan niet bestaande soorten snoep handhaven met weglating van suiker en vet, die zijn nodig voor de samenstelling. Als je de suiker uit een schuimpje weglaat, blijft er niks over. Die dingen bestaan vrijwel geheel uit suiker. Koekjes bevatten veel vet of veel suiker. Je kan dat niet straffeloos weglaten. Vervangen kan wel. Je kan roomboter vervangen door gehard plantaardig vet, en da's ongeveer net zo slecht voor je, of zelfs nog slechter (transvet). En je kan suiker in sommige gevallen - maar dus lang niet altijd - vervangen door zoetstoffen. Ik kan je vertellen: het gros van de ouders die de 'suiker is gif' doctrine is toegedaan krijgt helemaal vlekken in de nek van het idee dat spullen vol zoetstoffen zitten.

Ik weet trouwens een geweldige tractatie met verstopte groente, bedenk ik me nu. Carrot cake. Mjummie. Met een topping met echt fruit ook nog (roomkaas met sinaasappelrasp, als ik het wel heb). Moet wel enorm gezond zijn, toch?

Ik voorzie trouwens dat wortel de meestgebruikte verstopte groente gaat worden (want lekker zoet, en bovendien goedkoop), op de voet gevolgd door bieten (nu al populair, want een goede kleurstof).

En Sharon, wij hebben thuis 'Rimboe Ritzelz' staan (gekregen) "met echt vruchtensap". 0,7% sap uit bananenconcentraat, meen ik. Je begrijpt, daar mag mijn zoon een extra boterhammetje mee!

Groeten,

Temet

Temet

het kan inderdaad niet. Als je al die dingen weglaat, vet en suikers enz krijg je of groente of een glas water.

amk

amk

23-03-2010 om 14:45

Of m&m's

Eten van rundvlees kan niet - Gekke koeien

Eten van kip kan niet - Vogelpest

Eten van eieren mag niet - Salmonella

Eten van varkensvlees kan niet - Varkenspest

Vis eten mag niet - zware metalen in het water heeft hun vlees vergiftigd

Fruit en groenten mag je niet eten ... insecticide en herbicide

Hmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!!!

Chocolade is een groente

**
Chocolade is gemaakt van cacao bonen.
Boon = groente.
*
Suiker komt van suikerriet of van de suiker BIETEN.
**

Alebei zijn dat planten , uit de groente categorie.
Dus, chocolade is een groente.

**

**Om nog een stap verder te gaan: chocolade repen bevatten melk. Melk is zuivel. Dus: Chocolade repen zijn gezond voedsel.

Chocola met rozijnen, kersen, sinaasappel en aardbeien behoren allemaal tot fruit, dus eet ervan zoveel als je wilt.

Denk er aan ----
"STRESSED" achterstevoren gespeld is "DESSERTS"

En wat ook nog kan

Wat natuurlijk ook nog kan is dat die snoepjes bereid gaan worden volgens het 'andere suiker is niet slecht'-principe. Wel honing, wel ingedikt vruchtensap, wel rietsuiker, en ga zo maar door.

Gezondheidswinst is nul. Dat geldt niet voor de boekhoudkundige winst.

Groeten,

Temet

Laurien Witteman

Laurien Witteman

23-03-2010 om 14:46

Ja maar...

we geven dus óf iets gezonds (fruit/groente), óf snoep, want dat moet ook kunnen. Maar als dat ongezonde snoep dat we toch wel eens geven nou eens wat minder ongezond zou zijn? Is toch mooi meegenomen?
Laurien

Amk

Hij is geweldig. Nog een vaak voorkomend ingrediënt in chocola: soja-lecitine. Alweer van een boon.

Goh, ik eet eigenlijk hardstikke veel peulvruchten, dat had ik me nog nooit gerealiseerd! Dank, Amk, mijn dag is weer goed!!

Groeten,

Temet (eigenlijk best een gezonde eter)

Laurien

Nee, want de ervaring leert dat men dan geneigd is er meer van te gaan eten/geven 'want ach, het kan geen kwaad'.

Nou ja, in principe heb je wel gelijk natuurlijk. Alleen is dat nep-gezonde snoep vaak ook nog eens veel duurder en/of minder lekker. En als de gezondheidswinst dan ook nog eens marginaal of geheel afwezig is, laat dan maar.

Ik eet zelf trouwens ook wel eens minder ongezond snoep: suikervrije zoute dropjes. Minder slecht voor de tanden dan gewone drop, en het enige suikervrije spul dat ik echt lekker vind (de meeste zoetstofhoudende dingen vind ik smerig).

Je hebt trek in iets, of niet. Maar als je trek hebt in a, en je vervangt dat door b, dan heeft dat alleen maar zin als de gezondheidswinst van b opweegt tegen het minder-lekkere. Want was b lekkerder geweest dan a, dan had je wel gewoon trek in b gehad.

Je kan betogen dat carrotcake gezonder is dan mokkataart (verstopte groente...). Maar zo zal ik er nooit over denken. Als ik voor de keus word gesteld kies ik voor de carrotcake, want die vind ik gewoon veel lekkerder dan de mokkataart. Gezondheidsoverwegingen spelen daarbij geen enkele rol.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

23-03-2010 om 15:24

Behoor duidelijk niet tot de doelgroep

Ik behoor duidelijk niet tot de doelgroep, want in het eerste deel is er niet eens de mogelijkheid om aan te geven dat je GEEN snacks koopt op uitjes. Veel te duur met mijn grote gezin we bereiden dingen zelf thuis en als we wat lekkers willen kopen we een zeer groot familiepak van te voren bij de supermarkt voor dezelfde prijs waarbij je 'op' een uitje één snack koopt.
Verder waren er andere suggestieve vragen waarbij je alleen de keus uit MEER of MINDER hebt of waarbij eigenlijk in één stelling twee dingen werden gecombineerd.
Maar waar ik het meest voor zou willen pleiten is maak een duidelijk etiket waar eerlijk alles op staat wat erin staat. Het is namelijk niet alleen dat ik jeuk krijg van gezondheidsclaims, maar dat mijn allergische zoon letterlijk jeuk krijgt door galbulten over zijn hele lichaam omdat datgene waar hij allergies voor is weer eens leuk onder de nietszeggende, maar natuurlijk- of gezond-klinkende term "aroma's" of "natuurlijke toevoegingen" of iets dergelijks valt. Juist de zogenaamde 'gezonde' snacks hebben daar een handje van, waardoor er niet op te vertrouwen valt, wat er nou precies inzit. Ik wil niet weten of ergens natuurlijke smaakstoffen inzitten, ik wil gewoon het e-nummer of de naam van die (natuurlijke) smaakstof weten.
Oja, en we hebben ook liever gewone suiker, van zoetstoffen krijg de helft van de familie diarree.
Groeten Primavera

Toelichting yuno en enquête verhaal

Allereerst wil ik graag iedereen bedanken die de enquête tot nu toe heeft ingevuld. Het is leuk en interessant om te zien dat er nu al een discussie is ontstaan rondom dit onderwerp. Toch zou ik graag een aantal zaken willen toelichten, omdat ik de indruk krijg dat mijn eerste verhaal niet duidelijk genoeg is geweest.

De bedoeling van dit initiatief is niet om onbeperkt snoepen te promoten of te roepen dat snoepen gezond is. Gezond snoep bestaat inderdaad niet, maar het huidig aanbod kan wel degelijk veel minder slecht. Het is nu eenmaal een feit dat kids (en volwassenen trouwens ook) met enige regelmaat snoepen en snacken en dat daardoor de vraag naar producten met minder kcal, vet of suiker groter wordt. Helaas wordt deze vraag door veel fabrikanten beantwoord op een oneerlijke wijze. Bijvoorbeeld door het vervangen van suiker door kunstmatige zoetstoffen, gebruik te maken van misleidende gezondheidsclaims (0% vet in lollys) en het gebruik van e-nummers in plaats van (duurdere) natuurlijke ingrediënten. En dit is precies wat Tom en Annemiek met Yuno willen tegengaan.

Zij zijn met (echte) koks en voedingstechnologen aan de slag gegaan om te kijken hoe snoep en snacks minder slecht en toch lekker kunnen zijn. Zij doen dit door bijvoorbeeld snoep niet te maken op basis van suiker met een smaakje en kleurtje, maar door fruitsap in te dikken en om te vormen tot snoepjes. Zo hoeft er nog maar heel weinig suiker te worden toegevoegd en zijn kleur- geur en smaakstoffen overbodig. Ook zijn er chips ontwikkeld gemaakt van 98% groente (mais, wortel, tomaat, ui, etc) welke niet worden gefrituurd of gebakken, waardoor deze 70% minder vet bevatten dan normale chips.

Hun uitgangspunten zijn dus dat het product 100% natuurlijke ingrediënten bevat (en daarmee dus geen e-nummers), geen slechte vetten zoals transvetten en aanzienlijk minder suiker, zout en vet bevat. Het is daarnaast wel degelijk mogelijk om bijvoorbeeld suikers en vetten voor een deel door eiwitten te vervangen en slechte vetten door goede.

Nogmaals, het is goed om te zien dat er een discussie is ontstaan rondom dit initiatief, vooral omdat deze erg interessant is voor mijn onderzoek. Want uiteindelijk is en blijft dit een onderzoek voor mijn eindscriptie en zou ik het daarom erg fijn vinden om deze reacties, meningen en feedback te krijgen via mijn enquête. Alvast bedankt!

Aha!

"Zij doen dit door bijvoorbeeld snoep niet te maken op basis van suiker met een smaakje en kleurtje, maar door fruitsap in te dikken en om te vormen tot snoepjes"

De Diksap-illusie! Zei ik het niet!

Beste Tom en Annemiek, daar krijg je net zoveel overgewicht en gaatjes van als van gewone suiker. Ik hoop dat dat nieuws voor jullie is. Want als dat geen nieuws was, maar jullie het eigenlijk al lang wisten, dan zijn jullie gewoon net zo geldbelust als al die andere snoepverkopers.

Beste GCCBaan, er zitten m.i. wat slordigheidjes in je betoog.

"De bedoeling van dit initiatief is niet om onbeperkt snoepen te promoten of te roepen dat snoepen gezond is"; ik geloof ook niet dat iemand dat beweerd heeft.

"Gezond snoep bestaat inderdaad niet" - dat is mooi, dan is iedereen het daarover eens "maar het huidig aanbod kan wel degelijk veel minder slecht" - daar zijn we het dan weer niet over eens, er komt een alternatief aanbod naast, maar het huidige aanbod aanpassen, dat kan niet ongestraft. "Het is nu eenmaal een feit dat kids (en volwassenen trouwens ook) met enige regelmaat snoepen en snacken en dat daardoor de vraag naar producten met minder kcal, vet of suiker groter wordt"Wat je volgens mij feitelijk bedoelt, maar dat staat er niet is: snoepen is een gegeven (dat ben ik met je eens), snoepen is echter niet gezond (imho ook niet ongezond, mits met mate), dat snoepen ongezond is komt door teveel calorieën, vet en suiker (daar kom ik op terug) en omdat mensen die ongezonde effecten willen tegengaan stijgt de vraag naar producten met minder calorieën, vet en suiker.

Er zijn een paar dingen die me niet zo bevallen in dit hele verhaal

1) wat ik al noemde: de Diksap-illusie. Suiker is niet zo goed vanwege a) het aantal lege calorieën en b) het tandbedervend effect. Beide nadelen vallen alleen te ondervangen door suiker weg te laten of te vervangen door zoetstoffen. Beide wegen stuiten op bezwaren, zie mijn eerdere posting.
Bietsuiker vervangen door diksap etc helpt geen (suiker)biet.

2) Tom en Annemiek vinden klaarblijkelijk ook dat geur-, kleur- en smaakstoffen onwenselijk zijn, en dat 'natuurlijke'ingrediënten goed zijn (met kennelijke uitzondering van bietsuiker). Van gezondheidsvoordelen van 'natuurlijk'en 'geen geur- kleur en smaakstoffen'is echter nergens ooit ook maar iets gebleken.

3)een groot probleem van snoepen is dat het bijdraagt aan overgewicht. Het weglaten van suiker en vet verlaagt dit risico in principe wel, maar in de praktijk niet: telkens weer blijkt dat men van alternatieve producten meer gaat eten.
Behalve als ze niet lekker zijn, natuurlijk. Ik ben benieuwd naar die groentechips. Overigens zijn gewone chips ook gemaakt van groente (aardappels, namelijk)

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen reden om te twijfelen aan de oprechte goede bedoelingen van Tom en Annemiek (goed, er knaagt een beetje twijfel, maar ik ga van het goede uit), noch aan die van jullie. Maar het plan voor de (minder on)gezonde snoepjes is gebaseerd op een aantal foute aannames en een misplaatst geloof in de zegeningen van 'natuurlijk'. Er is geloofsvrijheid in Nederland, dus het mag, maar er is geen reden waarom andere Nederlanders ervoor warm zouden moeten lopen.

En tenslotte: het is niet nieuw. Vziw liggen de natuurvoedingswinkels vol met 'minder ongezonde'tractaties. Dus tja.

Groeten

Temet

Commercie

Het is gewoon commercie, nieuwe gat in de markt. Tuurlijk zijn sommige e-nummers natuurlijk, weten zij ook wel. Tuurlijk is ingedikte vruchtensap net zo slecht als gewoon suiker, weten zij ook wel. Zij hopen alleen dat het gros dat niet weet en daardoor denkt gezonde snoepjes te kopen.

'100 % natuurlijke ingredienten'

dat zegt ook niet alles hoor, over hoe gezond iets is. Ik kan genoeg 100 % natuurlijke produkten bedenken die ik niet per definitie als gezond klassificeer (roomboter, slagroom, speklapjes, om maar eens wat dingen uit de vette hoek te nemen)

Ik denk dat er qua marketing en communicatiebneleid nog heel wat te winnen is qua manieren waarop consumenten nu worden voorgelicht (of moet ik zeggen misleid? Geen toegevoegde suikers betekent meestal dat iets danwel bol staat van de kunstmatige zoetstoffen, of van zichzelf 'puurnatuur' al een calorieenbom is. Tja. En die 'bewuste keuze' dingetjes die je tegenwoordig te pas en te onpas op voedingsmiddelen ziet staan daar snap ik al helemaal geen moer van.)

En gezond snoepgoed ontwikkelen. Nee. Dat lijkt me geen goed plan. Laat ongezonde dingen nou fijn ongezond zijn, dan creeer je in elk geval niet nog meer verwarring over hoe je in hemelsnaam een beetje verantwoord kunt eten..

Ingrid

maan.

maan.

23-03-2010 om 18:13

Groentechips bah

Ha, daar komen de groentechips!! Laat ik zo'n product nou ooit eens gehad hebben (als proefdingetje) nou we hebben het hier allemaal geproefd maar het was ECHT NIET LEKKER. Met dit soort rare hapjes bevestig je naar mijn gevoel alleen maar het vooroordeel dat gezond en lekker blijkbaar niet goed te combineren zijn; en dat is toch juist niet de bedoeling?

Er wordt hier vrij weinig gesnoept, de keren dat er dan gesnoept wordt dan graag wel iets lekkers. Verantwoord doen we al vaak genoeg.

Puck

Puck

23-03-2010 om 19:28

Met temet eens

Ik heb eigenlijk niets aan Temet toe te voegen. Of de bedenkers zijn naïef en denken echt goed bezig te zijn of ze zijn gewoon commercieel bezig en hopen veel naïeve ouders te vinden die in hun verhaaltje trappen. Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik de enquete goed heb ingevuld en dat het wat mij betreft een kansloos project is.

Fraz

Fraz

23-03-2010 om 21:01

Pfff

was begonnen maar halverwege weer gestopt. Ik denk inderdaad dat snoep gewoon ongezond mag zijn maar dat je niet te veel/vaak moet snoepen. We hebben trouwens weinig of geen snoep in huis (want dan eet ik het allemaal op) en als we dan een uitje hebben mogen ze wel lekker iets lekkers ook al is het ongezond. Voor ons dus geen " gezonde " snoep wel gewoon veel fruit, een krentenbol (nouja alleen voor zoon), japanse nootjes, rauwe wortel, paprika en komkommer en dan af en toe lekker een ongezond ijsje, een snoepje of chips of kauwgom. Ach alles op zijn tijd en gewoon met mate.

Rosa-

Rosa-

23-03-2010 om 21:43

Irritant

Laatste pagina toch nog even om NAW gegevens vragen, dacht het niet.

Rosa-

Ingridt

Ik kan er wel nog een paar bedenken: giftige paddenstoelen, giftige besjes, wiet, tabak, bacterien, schimmels

Bastet

Bastet

24-03-2010 om 07:11

Rosa

dat hoef je niet in te vullen hoor,alleen als je kans wilt maken op een pakket.En verder: ik heb liever dat mijn kinderen snoepen zonder kunstmatige toevoegingen.Dus dan toch liever diksap,dan bijv. Fernandez,wat alleen maar water is met smaak en kleurstof.Om maar even een voorbeeld te noemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.