Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Dubbele achternaam

Ginevra schreef op 25-10-2024 om 13:07:

[..]

Dat lijkt me ook weer ingewikkeld. Loyaliteitskwesties en zo. Fijn als het overduidelijk is omdat bv een ouder afwezig was, maar verder lijkt het me dat je kinderen met een keuzeprobleem opzadelt.

Dit lijkt me het vervelendste hier aan voor de kinderen, als ze later moeten kiezen. Daar komen dan waarschijnlijk allerlei gevoelens bij. Voelt mijn vader zich dan niet afgewezen, of vind mijn moeder het erger etc.

Verwarrend hoeft het niet te zijn. In IJsland bijvoorbeeld krijgen de zonen de naam van vader met -son als uitgang, de dochters de naam van de moeder met -dottir er achter. Dan heb je zomaar 4 verschillende achternamen in een gezin. Dus vader heet Johan van de voornaam dan krijgen de zonen Johanson als achternaam, de moeder heet Lida, de dochters krijgen Lidasdotir  als achternaam. 

Kinderen mogen trouwens tussen hun achttiende en hun eenentwintigste trouwens terugkomen op de keuze die hun ouders gemaakt hebben en zelf een andere keuze maken.

Mooi idee, ik zou het doen!

Ik zou het ook doen, goed idee. Ik wilde echt mijn eigen naam aanhouden maar vind het nog steeds wel gek dat mijn kinderen een andere achternaam hebben.

Staan die twee achternamen dan ook standaard allebei in registratiesystemen, bijvoorbeeld clubs, hogescholen enz? Daar hebben getrouwde vrouwen met dubbele naam toch standaard hun zgn. 'meisjes'-naam en niet hun eerste, die ze dan soms/vaak/meestal weer wel zelf gebruiken, zodat je ze moeilijk kan terugvinden. Bloedirritant.
Ik vind dat iedereen het zelf moet bepalen, ook als je alleen maar de naam van je man wil, maar dan wel graag overal de juiste enkele of dubbele naam. 

Mij lijkt het prima. Ik weet niet of ik er zelf voor zou kiezen, ik ben geneigd om dubbele namen een beetje gedoe te vinden. Maar voir mijn kinderen zou het de toevoeging van mijn naam betekenen, en dat is maar éen lettergreep meer, van 2 naar 3.  Een combinatie als Ho Ten Soeng-Groot Breteler lijkt me een stuk lastiger.

Ik kende trouwens vroeger twee mensen met een dubbele achternaam en die gebruikten daar in het dagelijks leven dan maar de helft van. In beide gevallen trouwens de laatste helft.

EmmaT schreef op 25-10-2024 om 13:45:

Staan die twee achternamen dan ook standaard allebei in registratiesystemen, bijvoorbeeld clubs, hogescholen enz? Daar hebben getrouwde vrouwen met dubbele naam toch standaard hun zgn. 'meisjes'-naam en niet hun eerste, die ze dan soms/vaak/meestal weer wel zelf gebruiken, zodat je ze moeilijk kan terugvinden. Bloedirritant.
Ik vind dat iedereen het zelf moet bepalen, ook als je alleen maar de naam van je man wil, maar dan wel graag overal de juiste enkele of dubbele naam.

Je houdt altijd je eigen naam (dus die vanaf je geboorte / meisjesnaam). Ook als je trouwt blijft dat je officiele naam. Je kan ervoor kiezen om aangesproken te worden met de achternaam van je partner of een combinatie van beide. Op vliegtickets moet altijd je geboortenaam staan, ook op schooldiplomas e.d. 

Het is juist het handigst om je geboortenaam aan te houden, want die verandert niet in de tijd. 

Mijn kinderen hebben een dubbele achternaam. Ik vind het mooi, de kinderen zijn van ons allebei. 
Overal op school enzo hebben ze dus die dubbele achternaam. Het is wat langer, maar nooit een probleem.
Het went echt heel snel.

Ysenda schreef op 25-10-2024 om 13:21:

[..]

Nee, dat hoeft helemaal niet. Ik heb nooit de naam van mijn ex man gedragen en we hebben overlegd over welke achternaam ons eerste kind zou krijgen, dat had net zo goed die van mij kunnen zijn.

Dat speelde 20 jaar geleden al, de mogelijkheden zijn alleen maar verruimd sinds die tijd.

Ik denk dat MK het zo bedoelt dat ze in dit geval bij zoon er voor hadden gekozen dat zijn (vaders) naam voortgezet zou worden. En dat ze die keuze terugdraaien.

Voortschrijdend inzicht zou ik dat eerder noemen. Niks mis mee om een keuze te herzien als je op een gegeven moment besluit dat het de verkeerde keuze was. En in dit geval was die keuze er destijds niet (om zoon beide achternamen te geven).

Ik ben getrouwd en heb een dubbele achternaam. De kinderen die van mijn man.
Het is een gevoel maar ik vind het prettig dat zij een ‘de Jong’ zijn en ik ook een ‘de Jong’  sinds mijn huwelijk

ik kan me voorstellen dat als ik zou scheiden (en die plannen zijn er gelukkig absoluut niet) ik het oprecht jammer zou vinden dat mijn kinderen en ik een andere achternaam zouden hebben. 
een dubbele achternaam zou daar een praktische oplossing voor zijn

kortom ik vind het een heel begrijpelijke wens van de moeder

Mugske schreef op 25-10-2024 om 16:14:

[..]

Je houdt altijd je eigen naam (dus die vanaf je geboorte / meisjesnaam). Ook als je trouwt blijft dat je officiele naam. Je kan ervoor kiezen om aangesproken te worden met de achternaam van je partner of een combinatie van beide. Op vliegtickets moet altijd je geboortenaam staan, ook op schooldiplomas e.d.

Het is juist het handigst om je geboortenaam aan te houden, want die verandert niet in de tijd.

Helemaal mee eens hoor. Maar dat doet niet iedereen. Een andere naam gebruiken dan die waarmee je in de instelling staat geregistreerd is echt onhandig. 

Lijkt me juist wel een goed idee bij gescheiden ouders. Als de ouders nog bij elkaar zijn is dat niet zo nodig.

Ja, heeft mijn kind gedaan rond scheiding: achternaam vader en achternaam moeder. Kind wordt bij achternaam van vader genoemd, maar heeft dus ook de achternaam van moeder ( gescheiden). 

Ik vind er niet zoveel van dat ik er een mening over moet hebben.

rionyriony schreef op 25-10-2024 om 20:18:

Lijkt me juist wel een goed idee bij gescheiden ouders. Als de ouders nog bij elkaar zijn is dat niet zo nodig.

Waarom niet? Heel veel ouders die nog bij elkaar zijn, hebben toch ook verschillende achternamen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.