Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Dubbele achternaam

Hallo allen, 

Ik heb een situatie en denk dat hier wel veel verschillende mening over zijn. 

Korte samenvatting; 

Mijn ex en ik hebben een 7 jarige zoontje, zijn al enkele jaren uit elkaar. Ze heeft ergens gelezen over dat een kind een dubbele achternaam mag hebben. Ze heeft gevraagd of ons zoontje dat ook mag hebben. (eerst mijne daarna die van haar) 

Zelf heb ik er in eerste instantie geen moeite mee, ik denk persoonlijk niet wat er verkeerd aan zou kunnen zijn. Ik zou het zelf ook fijn vinden als het ik in haar schoenen zou staan. 

Alleen ben ik benieuwd naar de meningen van jullie? (Ik vraag geen advies wat ik moet doen maar naar hoe andere mensen over het onderwerp aankijken)

Waarom vind je de mening van mensen die je helemaal niet kent relevant? Zij wil het graag, jij vindt het prima. Daar gaat het om toch?

Persoonlijk zou ik wel even nadenken over de praktische kanten. Wat moet er worden aangepast? En hoe lang wordt alles? Smits-De Wit lijkt met een stuk makkelijker dan Van het Noordende-Van de Oudeweetering ofzo...

ik vind het voor het kind zo een gedoe. Twee achternamen. En als hij gaat trouwen dan, heeft zijn vrouw er dan drie ofzo of vier... En die kinderen ook..
Moeder heet ineens weer haar eigen naam dus niemand begrijpt meer dat het haar zoon is. Dat snap ik wel dat ze dubbel wil ineens maar zou me er toch overheen zetten. Dubbel plus dubbel plus dubbel is trouble. Je kiest bij het trouwen toch dat de man zijn naam voortgezet wordt. Achteraf wijzigen vind ik flauwtjes.

Moederkareltje schreef op 25-10-2024 om 12:42:

ik vind het voor het kind zo een gedoe. Twee achternamen. En als hij gaat trouwen dan, heeft zijn vrouw er dan drie ofzo of vier... En die kinderen ook..
Moeder heet ineens weer haar eigen naam dus niemand begrijpt meer dat het haar zoon is. Dat snap ik wel dat ze dubbel wil ineens maar zou me er toch overheen zetten. Dubbel plus dubbel plus dubbel is trouble. Je kiest bij het trouwen toch dat de man zijn naam voortgezet wordt. Achteraf wijzigen vind ik flauwtjes.

Nee, dat klopt niet, je mag je kinderen maximaal twee achternamen meegeven, het verdubbelt niet bij elke generatie.

Daar zijn regels voor MK; je mag uiteindelijk maar één van de namen meenemen.

En ik denk dat mensen juist wél begrijpen dat het haar zoon is, omdat haar zoon dan ook haar naam draagt.

Maar verder eens met Joszy; ik vind er niet zoveel van. Als jullie het allebei willen, dan lijkt mij dat reden genoeg.

Peetvader

Peetvader

25-10-2024 om 12:54 Topicstarter

Joszy schreef op 25-10-2024 om 12:40:

Waarom vind je de mening van mensen die je helemaal niet kent relevant? Zij wil het graag, jij vindt het prima. Daar gaat het om toch?

Persoonlijk zou ik wel even nadenken over de praktische kanten. Wat moet er worden aangepast? En hoe lang wordt alles? Smits-De Wit lijkt met een stuk makkelijker dan Van het Noordende-Van de Oudeweetering ofzo...

Het leek mij een leuk onderwerp om op te brengen. Ik ben benieuwd naar de uiteenlopende meningen niet om advies te vragen wat ik moet doen.

Ik dacht eerst ook wat een gedoe en ben er wat over gaan lezen. Als jullie kind gaat trouwen met iemand met een dubbele achternaam dan vervalt er een achternaam. Dus niet dat de som er 2 en 2 en 2 en 2 van wordt bij de achterachterkleinkinderen. Jullie kind is van na 2016 en zonder problemen is het voor een paar tientjes geregeld lees ik.
Mijn zoon is volwassen en wij zijn nooit gescheiden maar hij had het evengoed wel leuk gevonden als hij onze beide achternamen had gekregen. Dat zei hij als kind al. Mijn achternaam is veel mooier dan die van zijn vader 

Je verplaatst de keuze in feite naar je kinderen, die dan voor hun kinderen moeten besluiten welke naam ze doorgeven. Aan de andere kant geef je ze dan ook keuzevrijheid.

Het maakt toch niks uit wat wij hier op Via vinden van de achternamen van jouw kind?

Denk dat het verstandig is om met moeder te bespreken hoe jullie dit voor jullie zien in de praktijk. Alleen op papier met dubbele naam of moet kind dan ook aangesproken worden met dubbele naam? 

Dat wat MoederKareltje zegt over dat kind straks 3 of 4 namen heeft als het gaat trouwen is onzin. Mocht je je daar zorgen over maken dan kan je via betrouwbare bronnen meer informatie vinden.

Geldt dat niet alleen voor kinderen die nu geboren worden?

Beterlaat2021! schreef op 25-10-2024 om 12:59:

Geldt dat niet alleen voor kinderen die nu geboren worden?

Er is een overgangsregeling voor kinderen die op of na 1 januari 2016 zijn geboren.

Daglichtlamp schreef op 25-10-2024 om 12:57:

Je verplaatst de keuze in feite naar je kinderen, die dan voor hun kinderen moeten besluiten welke naam ze doorgeven. Aan de andere kant geef je ze dan ook keuzevrijheid.

Dat lijkt me ook weer ingewikkeld. Loyaliteitskwesties en zo. Fijn als het overduidelijk is omdat bv een ouder afwezig was, maar verder lijkt het me dat je kinderen met een keuzeprobleem opzadelt.

Ik vind het wel mooi. Hoe jij erin staat vind ik ook mooi.

Ahaa oke. Ik begrijp nu dat er regels zijn van maximaal 2 achternamen per persoon. Nou vader het ergste wat er kan gebeuren is dus dat jouw achternaam uitsterft als zoon alleen moeders naam straks wil meegeven aan zijn kinderen. 

Ik denk dat mijn 5 jarige het maar raar zou vinden als ze mijn achternaam er ineens bij zou krijgen. Voor haar is het zo vanzelfsprekend dat ik een andere achternaam heb dan papa en zij. Verder vind ik er eigenlijk niet ze veel van. 

Je kiest bij het trouwen toch dat de man zijn naam voortgezet wordt. Achteraf wijzigen vind ik flauwtjes.

Nee, dat hoeft helemaal niet. Ik heb nooit de naam van mijn ex man gedragen en we hebben overlegd over welke achternaam ons eerste kind zou krijgen, dat had net zo goed die van mij kunnen zijn. 

Dat speelde 20 jaar geleden al, de mogelijkheden zijn alleen maar verruimd sinds die tijd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.