Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Doe ik het echt niet goed als moeder?

Ik zou graag horen wat jullie vinden dat een meisje van 11 wel en/of niet mag.
Wat voor taken heeft ze thuis, tot hoe laat mag ze buiten spelen, mag ze alleen/met vriendinnen naar het winkelcentrum?
Wat doe je als afspraken niet worden nagekomen, zoals te laat thuis komen of klusjes thuis niet doen?
Hoe moet ze zich thuis gedragen?
Mag jouw dochter make-up en nagellak dragen?
Naar een kinderdisco voor kinderen van 11-15 jaar?

Ik heb momenteel een behoorlijk meningsverschil met mijn vriend (niet haar vader) hierover en ik begin enorm te twijfelen aan mezelf.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verschil van mening?

Klinkt alsof je verschil van mening hebt over opvoeden. Lijkt me lastig. Mischien moet je nieuwe afspraken maken of zo. Ik zou me dr toch niet zo snel onder laten praten. Je kent zelf je kind het beste en je hebt eigen opvattingen over wat kan en niet kan.
Helaas kan ik je niet helpen. Mijn dochter van 12 is nog wat kinderlijk, bovendien autistisch en heeft nog weinig ambitie om zaken op te zoeken waar ik een probleem mee zou kunnen hebben. En ze doet eigenlijk altijd haar klusjes wel. Meestal doen we ze samen trouwens. Ik maak me dan ook nooit druk over straf of consequenties.

Vic

Vic

03-03-2011 om 20:01

Stiefvader

Ouders onderling kunnen al behoorlijk van mening verschillen, maar met stiefouders wordt het helemaal een lastig verhaal. Ik wil je vragen wel beantwoorden, maar dit is alleen hoe ik er tegenaan kijk. Mijn ex, en vader van mijn 11-jarige, heeft over sommige zaken een heel andere mening. Toch zijn we beide goede ouders.

Wat voor taken heeft ze thuis, tot hoe laat mag ze buiten spelen, mag ze alleen/met vriendinnen naar het winkelcentrum?
Weinig huishoudelijke taken, alleen eigen kamer bijhouden en tafel afruimen. Ze mag tot het eten buiten spelen (maar wil dit nooit). Mag met vriendinnen naar het centrum, maar dat is 1,5 minuut fietsen.

Wat doe je als afspraken niet worden nagekomen, zoals te laat thuis komen of klusjes thuis niet doen?
Heel boos worden. Bij ernstige 'delicten', zoals na school niet thuis komen en pas om 18.00 uur laten weten waar ze is, mag ze vrijdagavond niet opblijven.

Dat is een lastige. Ze kan alles tegen me zeggen, maar ik wil niet dat ze brutaal is of scheldt. Voor schelden krijgt ze absoluut straf, want dat vind ik ontoelaatbaar.

Liever niet, maar haar vader denkt daar heel anders over Compromis is dat nagellak altijd mag, en make-up alleen in het weekend of naar feestjes.

Ja, mits niet te laat en ik kan brengen en halen (max. uur of 23.00).

Puck

Puck

03-03-2011 om 20:07

Niet goed doen is iets anders dan een meningsverschil

Er zijn heel veel verschillen in opvoeden en als iemand een andere mening is toegedaan wil het niet zeggen dat de ander het niet goed doet. En dan nog: ieder kind vraagt ook weer een eigen aanpak. Wat bij het ene kind "goed" werkt kan voor een ander kind helemaal niet goed uitpakken. Dus in die zin heb je er niets aan als wij hier gaan vertellen wat meiden vaan 11 mogen en moeten.

Maylise

Maylise

03-03-2011 om 20:25

Niet algemeen te stellen

Ik denk dat je hier hele diverse antwoorden kan krijgen en dat het ook lastig is om dit algemeen te stellen. Mijn jongste dochter is inmiddels al wat ouder maar op haar 11de was de situatie als volgt.

- Taken: eigen kamer opruimen, was in wasmand doen en zelf haar bed verschonen. Bij toerbeurt de vaatwasser in en uitruimen. Verder geen vaste taken maar wel ad hoc taken zoals een keer de was opvouwen, een boodschap doen, de katten eten geven...
Ik moet er wel bij zeggen dat deze dochter een heel makkelijk en plichtsgetrouw kind was en is. Ze hielp mij bijvoorbeeld heel vaak met koken. Dat doet ze nog steeds vaak. Ze doet veel uit zichzelf. Haar broertje die nu 11 is doet vrij weinig en ik moet hem altijd eindeloos herhalen dat hij het moet doen.
Bij buitenspelen is de algemene regel hier: tot het donker is. In de winter is dat al ver voor we gaan eten en in de zomer mogen ze dus vaak na het eten ook nog naar buiten. Als ze bij iemand anders speelde dan was het meestal rond 18h thuis.
Alleen naar het winkelcentrum mocht van mij wel. Wij woonden toen in een rustige wijk met veel fietspaden. Winkelcentrum is wel in een iets minder goed gedeelte van de wijk maar wel veilig genoeg overdag. Op koopavond mocht het niet van mij. De bibliotheek is ook bij het winkelcentrum en daar mocht ze vanaf haar 10de ongeveer alleen naar toe.

- dan geef ik een waarschuwing en als het dan nog een keer gebeurd soms straf. Mijn zoon moet ik er altijd aan herinneren dat hij nog dingen in huis moet doen en dan moet ik vaak boos worden voor hij het doet. Vermoeiend maar bij sommige kinderen is dat nu eenmaal zo. Te laat thuis komen vind ik persoonlijk niet zo erg mits het niet echt uren te laat is maar een kwartiertje speling hebben ze altijd wel. Komen ze nou echt regelmatig heel veel te laat dan volgt er wel een gesprek en eventueel straf (bijvoorbeeld te laat thuis komen = volgende dag eerder thuis moeten komen of helemaal niet weg mogen)

- heel lief, gehoorzaam en respectvol

- Binnenshuis zou het mogen maar met 11 nog geen make up naar school of zo.

Naar een kinderdisco voor kinderen van 11-15 jaar

- Nee, dat vind ik met 11 jaar niet geschikt. 15 jaar of 11 jaar maakt op die leeftijd een groot verschil. Een disco waar ook 14 en 15 jarigen rondhangen vind ik voor een 11jarige geen geschikte omgeving. Als het bijvoorbeeld een disco is voor alleen 11 en 12jarigen en op een redelijk tijdstip en met toezicht wat ik vertrouw zou ik het in overweging willen nemen.

Nou

de mijne is net 8 geworden en die zou van mij zo naar een kinderdisco van 8-12 jr mogen en als ze 11 is vast ook naar een disco voor 11-15 jarige als er supervisie is.

De mijne mag ook al nagellak en makeup als ze daarmee bezig is, voorlopig ziet het er nog niet uit, net een clown. Ze doet het niet sóchtends op maar s'middags of in het weekend met vriendinnetjes.

Klusjes moeten ze gewoon hier op de dag doen dat het gevraagd is.

Danni

Danni

03-03-2011 om 21:15 Topicstarter

Ok ok

Als ik het zo lees dan zitten we zo'n beetje op dezelfde lijn. Ik zal ook even mijn antwoorden op de vragen geven.

Ze moet minstens 1x per week afwassen, zelf haar kamer opruimen, zorgen dat haar wasgoed in de wasmand komt, schone was zelf opruimen (dan heb ik het wel al gestreken en gevouwen) en de kattenbak elke dag uitscheppen. Als ze buiten speelt of bij een vriendin is dan moet ze in de winter om 17.00 daar vertrekken en in de zomer mag ze tot max. 18.00 buiten blijven en ze moet altijd bellen als ze vertrekt.
Ze mag van mij alleen en met vriendinnen naar het winkelcentrum, dat is hier ook maar een paar minuten vandaan.

Als ze een paar minuten te laat thuis komt dan zeg ik daar wel wat van maar daar geef ik geen straf voor.
Als ze het afwassen niet doet dan moet ze het de week erop 2x doen. De kattenbak is iets dat ze regelmatig vergeet en daar word ik wel een beetje moe van maar ook daar geef ik geen straf voor, ze moet dan wel de eerst volgende keer de hele bak schoonmaken. Normaal gesproken doe ik dat.

Ze moet rekening houden met mij/ons, netjes op tijd naar bed, geen grote mond, haar eigen rommel opruimen.
Ik geef pas straf als ze iets doet dat niet door de beugel kan.

Make-up naar school mag hier ook niet, af en toe een beetje mascara, een lipgloss en nagellak vind ik wel ok.
Binnenshuis mag ze zich van mijn part beschilderen als lady Gaga.

Ik vind het leeftijdsverschil ook behoorlijk groot, maar ik heb de foto's op de site van de disco eens bekeken en het gros dat er loopt is jonger. Als ze gaat is het met een hele club klasgenoten, zowel jongens als meisjes.

De reden dat ik zo twijfel aan mezelf is het feit dat mijn vriend vind dat ik voor elk wissewasje moet straffen.
Ik moet haar kort houden, streng zijn, geen ruimte geven voor discussies, hij vindt make-up uit den boze, (prooi voor viezerikken) nagellak mag ook niet. Als hij in huis is moet zij stil/rustig zijn. Hij zegt regelmatig dat hij de tijd wegkijkt tot zij naar bed gaat.
Zij mag van hem niet naar de disco.
Het is nog net niet opzitten en pootjes geven.

Ik geef eerlijk toe dat ik in het verleden met een hoop dingen te makkelijk ben geweest en haar bij teveel dingen heb betrokken. (we waren 3 jaar met ons tweeën)
Ik probeer langzaam de regie weer naar me toe te trekken maar ik wil er hier geen strafkamp van maken.
Het gaat hem echter allemaal niet snel genoeg en daar hebben we een paar keer knallende ruzie over gehad.
Hij zegt dan dat ik het niet goed doe, dat ik achterlijke ideeën over opvoeden heb en dat mijn dochter zo voor galg en rad zal opgroeien.
Hij heeft overigens zelf geen kinderen en die ook nooit gewild.

Fraz

Fraz

03-03-2011 om 21:25

Hier 11 jarige

dochter maar nog vrij kinderlijk

Taken: eigen kamer opruimen, regelmatig afwasmachine uitruimen, eigen overblijfbrood smeren, cavia kooi helpen, sokken uitsorteren, wc rollen bijvullen, helpen met de weekendboodschappen,vuilnisbakzak eruit halen en nog wat kleine klusjes(dit allemaal de ene keer zij de andere keer mijn zoon van 9).

Ze mag tot het donker wordt buiten blijven of naar een vriendin ofzo.

Naar het winkelcentrum in het dorp mag ze zonder problemen maar eigenlijk ook alleen overdag

Als ze haar afspraken niet na komt: praten, praten, troep van haar kamer in een vuilniszak gooien (zodat ik kan stofzuigen, ze heeft dan nog een week om hem op te ruimen anders gaat het weg) maar te laat komen doet ze eigenlijk niet en behalve haar kamer heeft ze ook geen problemen met de klusjes.

Hoe moet ze zich thuis gedragen: nou gewoon zoals ze is, maar grof taalgebruik accepteer ik niet, ze mag best boos worden maar dan gaat ze naar boven. Tja nog niet zoveel problemen hier dus.

Ze mag best in het weekend of feestje ofzo make up dragen en ook wel heel licht opgemaakt naar school maar dat doet ze eigenlijk nog niet. Wel eens tijdens een logeerpartijtje of een slaapfeestje maar verder weinig behoeft nog.

Een kinderdisco van 11-15: Is hier nog niet aan de orde geweest. Ligt er ook een beetje aan met wie en tot laat enzo.

Katrien

Katrien

03-03-2011 om 21:27

Hier

Onze antwoorden:

- kamer opgeruimd houden, was in de wasmand, propere was op z'n plaats leggen, helpen in het huishouden als daar om gevraagd wordt (dat is dagelijks wel iets doen), ...

- buiten spelen tot aan het avondeten of tot het donker wordt (wat eerst komt). In de zomervakantie mag ze langer buiten.

- niet alleen met vriendinnen naar winkelcentrum. Eigenlijk mag ze momenteel nog nergens alleen met vriendinnen naar toe, uitgezonderd het buurtwinkeltje.

- als afspraken niet nagekomen worden, volgt er een consequentie/straf. Geen zware straffen, maar bijvoorbeeld extra klusje doen.

- netjes en beleefd.

- Neen, ook niet binnenshuis.

- Neen.

Ik denk dat wij vrij streng zijn als ik de andere antwoorden lees.

Katrien

Vic

Vic

03-03-2011 om 21:28

Tja

Dat klinkt een beetje als mijn vriend. Hij heeft wel kinderen maar heeft ze altijd heel erg strak en gedisciplineerd opgevoed. Een heel verschil met mijn losse aanpak, misschien ook wel door het feit dat ik lang alleen heb gewoond met de kinderen. Wij hebben een blauwe maandag samengewoond, en toen besloten dat we onze ideeën over opvoeden niet op een lijn gingen krijgen. Ik denk niet dat je zoveel water bij de wijn moet doen dat je je zelf niet meer prettig voelt bij de manier van opvoeden.

Maylise

Maylise

03-03-2011 om 21:29

Het probleem

zit hem dus eigenlijk niet tussen jou en je dochter. Jij weet immers prima wat je wel en niet wilt en uit wat je schrijft maak ik geen extreme dingen op verder. Ik weet eigenlijk wel zeker dat wat je schrijft over je dochter allemaal redelijk gemiddeld is. Natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde regels maar die van jou zijn echt niet extreem streng of extreem laks of zo.

Het probleem is meer tussen jou en je vriend. In hoeverre vind je het ok dat je vriend zich bemoeit met de opvoeding van je dochter? Is het niet beter als hij zich wat meer op de achtergrond zou houden wat je dochter betreft?

Behalve het opvoedingsgedeelte is hij verder wel leuk met je dochter? Vind hij haar wel aardig? Doen ze samen wel eens wat leuks?

Ik vind het namelijk niet erg aardig klinken wat je vriend allemaal over je dochter zegt.

Is het niet beter dat hij de opvoeding meer aan jou overlaat? Het geeft niet dat hij zelf geen kinderen heeft maar jij kent je dochter tenslotte het beste en weet hoe je met haar om moet gaan.

Puck

Puck

03-03-2011 om 21:47

Met de anderen eens

Dit hoort meer in de rubriek relatieproblemen thuis. Je hebt inderdaad een probleem met je vriend, niet met je dochter.
Ik vind hoe jij je dochter opvoedt ook heel normaal, zeker niet extreem losbandig of voor galg en rad opgroeiend. De manier waarop jouw vriend je dochter wil opvoeden zou beslist niet de mijne zijn.

Danni

Danni

03-03-2011 om 21:52 Topicstarter

Vic en maylise

Hier is dus precies hetzelfde gebeurd als bij jullie Vic, wij woonden samen maar hij is weer in zijn eigen huis gaan wonen doordeweeks omdat ie het 'gedoe' met kind niet meer trok.

Tijdens onze vakantie vorig jaar zijn er een paar hele vervelende dingen voorgevallen. Ook ik ben toen heel boos geweest op mijn dochter en ze heeft daar behoorlijk lang straf voor gehad.
Voor mij was het daarna over, ze had haar straf uitgezeten, er werden afspraken gemaakt (en natuurlijk ging dat niet vanaf dag 1 goed maar dat is nou eenmaal zo met een kind) en we gingen verder.
Hij blijft echter vasthouden aan het negatieve gevoel dat hij toen heeft gekregen en het lijkt wel of hij haar daar eindeloos opnieuw voor wil straffen.
Hij heeft mij meerdere keren naar het hoofd geslingerd dat hij het gezeik met een kind en het altijd en eeuwig rekening moeten houden met, zat is.
Aan de andere kant bemoeit hij zich wel overal mee, wil zijn regels opleggen en ook straf uitdelen.
Als ik dan voorstel dat hij zich niet meer met de opvoeding bemoeit dan zegt hij, prima, maar alleen als ik dan zijn manier van opvoeden overneem.
Op het moment dat ik volgens hem dan niet snel genoeg ergens iets van zeg dan bemoeit hij zich er toch weer mee.
Op zich heeft hij wel zijn momenten met mijn dochter, hij kan ontzettend leuk zijn met haar, maar dat kan van het ene op het andere moment omslaan.
Hij zegt dat hij geen hekel aan haar heeft, maar dat er na de vakantie vorig jaar wel heel wat verandert is.
Hij doet verder nooit iets met haar.

Danni

Danni

03-03-2011 om 22:00 Topicstarter

Puck

Je hebt gelijk dat het nu die kant op gaat. Ik wilde voor mezelf bevestigd hebben dat ik er geen idiote ideeën op na houdt voor wat betreft de opvoeding.
Vandaar dat ik het topic hier opende.

Vic

Vic

03-03-2011 om 22:00

Danni

Tja, dat is een lastige. Hebben jullie er al eens met een deskundige over gepraat?
Wij hebben het niet opgelost gekregen. We zijn bij elkaar als de kinderen er niet bij zijn en dat bevalt ons heel erg goed.

Danni

Danni

03-03-2011 om 23:24 Topicstarter

Vic

We zijn niet bij een deskundige geweest en daar ga ik hem ook niet mee naartoe krijgen.
Ik denk eerlijk gezegd dat wij het ook niet opgelost zullen krijgen. Al dat opvoedgedoe interesseert hem geen zier. Als ik er iets over lees dan heeft ie al zoiets van: heb je haar weer.
Elkaar zien zonder kind is hier erg lastig, ik heb haar in principe 24/7.
Ik baal er ook zo van hè, nog even en dan slaat ze haar vleugels uit en zal tijd doorbrengen met vrienden en vriendinnen steeds belangrijker worden en zal ze zich ook meer terugtrekken op haar kamer. (even uitgaande van mijn eigen puberjaren)
Maar ik wil niet dat ze het huis uit moet vluchten.
Ik heb nu zo'n goede band met mijn dochter, die wil ik hierdoor niet kwijtraken.

Fiorucci

Fiorucci

04-03-2011 om 07:18

Als het er op aan komt....

Als het er op aan komt, kies ik voor mijn kinderen. Ik zou ook de goede band met mijn dochter niet willen verliezen, en zeker als ze in de puberteit komt loop je dat risico wel, denk ik in deze situatie.

Margriet*

Margriet*

04-03-2011 om 09:37

Goed gesprek met vriend

Over hoe het nu verloopt. Ik zou duidelijk je eigen grenzen aangeven en stellen dat hier snel duidelijkheid over moet komen.
Ik snap dat je vriend nooit voor kinderen heeft gekozen maar hij heeft nu wel een relatie met jouw en wordt nu gedwongen om daar wel over na te denken. Zoals het nu lijkt negeert hij deels de problemen en aan de andere kant zit hij er juist bovenop. De truc is de middenweg te vinden, volgens mij heeft dit meer te maken hoe je in een relatie staat dan dat dit nu zo zeer over opvoeding gaat.
Je kan het wel over opvoeding hebben maar eerst moet je vriend een keuze maken dat hij met jullie in een huis woont en dus daar wel iets mee moet willen. Anders komt de oplossing niet ben ik bang.
Is het een idee dat je dochter bij iemand af en toe logeert om wel tijd voor zijn tweeen te hebben?

Yura

Yura

04-03-2011 om 13:01

Ervaring

Eigenlijk denk ik dat jij het beter weet dan je vriend. Jij hebt ervaring en bent met je dochter mee gegroeid tot de leeftijd die ze nu heeft. Ook zie jij andere kinderen van die leeftijd en spreek je misschien hun ouders, dus jij kunt beter vergelijken. Zelf kijk ik bij mijn kinderen meestal wat andere kinderen wel en niet mogen of bel zelfs even met die ouders en dan trekken we 1 lijn, die disco of dat winkelcentrum zou zoiets kunnen zijn. Wij hebben ook een vrijgezelle vriend van 40, zonder kinderen. Wij merken dat hij er nogal rigide ideeen op na houdt over opvoeden en daar is dus ook al een relatie op stuk gelopen. Hij vindt bijvoorbeeld dat kinderen u moeten zeggen tegen hun ouders, om een voorbeeld te noemen. Ben jij ook degene wiens vriend haar en kind in de vakantie achter heeft gelaten? Dat heb ik hier eens gelezen van iemand. Ik vind dat je vriend zich nogal onaardig uitlaat over jouw dochter en vrees eerlijk gezegd of hier toekomst in zit. Dan wat betreft de opgenoemde punten, mijn dochter is ook 11 en zit in groep 8. Ik denk dat er wel verschil is of ze in groep 7 of 8 zit overigens kwa ontwikkeling, in groep 8 werken ze toch langzaam naar de overgang van de middelbare school toe. :
Welke taken: geen vaste taken eigenlijk, meestal wel tafel afruimen met broer na het eten en uiteraard eigen kamer opruimen. Ze helpt vaak met koken en is in staat een eenvoudige maaltijd bijna zelfstandig op tafel te zetten. Gisterochtend had ze zelf de vaatwasser uitgeruimd, maar dat doet ze normaal niet, omdat ze klein is en bijna nergens bij kan. Buiten spelen tot het eten denk ik en hier in de straat tot ze naar bed gaat. We wonen in een hofje met heel veel kinderen. Winkelcentrum in het dorp mag ze, is hier 2 minuten vandaan, winkelcentrum in nabijgelegen stad (kwartiertje fietsen) mag ze met vriendinnen naartoe om naar de film te gaan. Bij aankomst sms en na afloop film weer, dan gelijk naar huis, niet rondhangen. Afspraken zijn nog nooit niet nagekomen, ze is erg braaf. Nooit over nagedacht hoe ze zich thuis moet gedragen, gewoon als zichzelf lijkt me. Make-up en nagellak mag ze niet, misschien met een feestje als ze erom zou vragen. Kinderdisco voor die leeftijd zie ik niet zitten, maar misschien als het in een heel bekende omgeving zou zijn met veel toezicht van mensen die ik persoonlijk ken, zoals bij de voetbalvereniging ofzo. In een buurtcentrum oid zou ik niet willen.

Monique

Monique

04-03-2011 om 16:51

Mijn antwoorden

-tafel afruimen, kamer netjes houden, naar de glasbak
-ze mag tot iets van 20.00 buiten spelen,hier in de straat of bij haar vriendin, gelukkig doet ze dat niet zo vaak, ze gaat meestal bij vriendinnen binnen spelen, in de zomer wel wat langer. Naar het winkelcentrum kan hier niet, dat hebben we hier niet, maar dat zou zo nu en dan mogen, wil niet dat ze daar ronddweilen de hele tijd. (ligt ook aan het kind denk ik, mijn dochter zou "echt" winkelen, niet gaan hangen)

-te laat thuis? Volgende keer wordt de tijd verkort met de tijd die ze te laat was, leren ze snel op de tijd te letten.
-niet de deur uit voordat de klusjes gedaan zijn, of bijv. bij kamer opruimen wil ik best afspreken dat ze dat dan écht vanavond moet doen, doet ze dat niet dan de dag erop niet afspreken.

-gewoon vriendelijk, gezellig en beleefd, zo doe ik namelijk ook tegen haar.

- gelukkig houdt ze niet van al te ordi dingen, dus blanke nagellak of heel lichtroze vind ik prima, make-up doet ze nog niet zo vaak, als het nog heel lichtjes en naturel is mag het van ons. Bij feestjes mag ze gewoon uit haar bol gaan met de make-up, gelukkig heeft ze een leuke smaak.

- ja, een keer in de 3 maanden ofzo, er moet wel geregeld worden dat er gebracht en gehaald wordt. Meestal brengt de ene moeder en haalt de andere moeder.

Ik heb momenteel een behoorlijk meningsverschil met mijn vriend (niet haar vader) hierover en ik begin enorm te twijfelen aan mezelf.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-03-2011 om 22:56

Jij doet het wel goed als moeder

maar hij niet als vader. Wat op zich niet zo gek is, want hij is geen vader. Maar van die uitspraken die je aanhaalt gaan mijn nekharen overeind staan. Goed dat hij weer in zijn eigen huis woont, laat hem niet tussen jou en je dochter komen.

Ik herken wel het eea van mijn ex, vandaar dat het me raakt. Om de lieve vrede te bewaren ben ik regelmatig te veel met zijn ideeën meegaan, waar mijn zoon niet beter van werd. Kan er nog verdrietig om worden dat ik het zover heb laten komen.

Nooit gewild

'Hij heeft overigens zelf geen kinderen en die ook nooit gewild.'

Dan kan hij in geen geval een vaderrol opeisen. Hij is jouw vriend, prachtig, maar hij heeft geen opvoedfunctie en gaat die niet krijgen ook. Prima dat jullie apart wonen, houd dat mooi zo. Op termijn zal blijken of hij de man is met wie jij de jaren die komen wilt doorbengen.

Zelf zou ik zeer mijn twijfels hebben. Kinderen zijn eigen vlees en bloed, die gaan voor, zeker zolang ze minderjarig zijn en nog in het ouderlijk huis wonen.

koentje

koentje

06-03-2011 om 12:11

Danni

Ik wens je veel sterkte met deze egocentrische dominante kindonvriendelijke man.
Ik zou hem op een heel laag pitje zetten.

Rosase

Rosase

06-03-2011 om 13:53

Koentje

Je haalt me de woorden uit mond.

Danni: ik zie echt niks vreemds in jouw lijstje. En je vriend houdt er in mijn ogen maar een kille, ouderwetse, al lang achterhaalde, jaren 50 opvoedingsmethode op na.

Heel goed dat deze mijnheer nooit kinderen gewild heeft. En ik zou mijn kinderen daar ook niet bloot aan willen stellen.

Massi Nissa

Massi Nissa

06-03-2011 om 21:17

Nou

Koentje en Rosase, hij klinkt mij niet zozeer als een jaren-50-tiran in de oren als wel een man zonder kinderen die de moeder (Danni) eigenlijk liever alleen zou hebben. Hij heeft niks met kinderen, wil ze zelf niet en zit uitsluitend in deze relatie omdat hij de moeder leuk vindt. Ik bedoel, ik vloek nu natuurlijk in de kerk, maar ik vind andermans kinderen ook niet altijd even geweldig, zelfs als die 'anderman' mijn beste vriendin is of mijn eigen broer.
Ik zou zeggen: nooit gaan samenwonen, alleen zonder kind afspreken en duidelijk maken dat het kind altijd voor zal gaan als er gekozen moet worden. Misschien is het verder best een geschikte vent, maar ik zou hem ver van mijn dochter vandaan houden - gewoon omdat er anders drie mensen chagrijnig worden: hij, danni en dochter.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

06-03-2011 om 21:32

Moeilijk

"Ik zou zeggen: nooit gaan samenwonen, alleen zonder kind afspreken en duidelijk maken dat het kind altijd voor zal gaan als er gekozen moet worden."
Danni heeft haar dochter 7 dagen per week bij zich, geen co-ouderschap. Dan wordt het wel heel moeilijk om die man alleen te zien als haar kind er niet is. Ik zie er ook weinig toekomst in, zeker omdat je je kind niet aan dit soort spanningen wilt blootstellen. Kinderen moeten zich niet ongewenst voelen.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-03-2011 om 07:20

Aha

Ik ging uit van co-ouderschap. Slecht gelezen dus, dank je Vic. Nee, dan wordt het inderdaad heel lastig. Kinderen moeten zich niet ongewenst voelen, helemaal mee eens.
Ik bedacht later ook nog: een elfjarige wordt er in de regel echt niet gemakkelijker op, de hele puberteit komt er nog aan. Het lijkt me heel belangrijk dat danni eerlijk aan haar vriend vertelt hoe zij zich voelt en wat ze graag zou willen. Dan is het aan hem om daarin mee te denken - of niet, maar dan weet danni waar ze aan toe is.
Groetjes
Massi

Danni

Danni

07-03-2011 om 16:42 Topicstarter

Zo blij met jullie reacties

Het doet me echt goed om jullie woorden te lezen.
Ik heb zo getwijfeld aan mezelf.
Er zijn echt wel dingen waarin ik met hem mee kon gaan.
Zoals nee is nee, geen ellenlange discussies en haar niet teveel betrekken in beslissingen maar voor de rest deed ik het voor mijn gevoel net als anderen.
Dat heb ik nu door jullie bevestigd gekregen.
Ik hou ongelooflijk veel van deze man maar hij mag zoals geschreven door één van jullie mijn kind niet het gevoel geven dat zij niet gewenst is.
Dit is haar thuis, haar veilige haven, wat heb ik eraan als zij steeds het huis uitvlucht als hij er is en op straat gaat hangen?
Ik denk dat ze dan juist voor galg en rad zal opgroeien.

Danni

Danni

08-03-2011 om 10:28 Topicstarter

The end

Ik heb de relatie gister beëindigd.
Heb hem alles laten lezen wat jullie geschreven hebben en zijn conclusie was dat hij niet van plan was om op wat voor manier dan ook water bij de wijn te doen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-03-2011 om 10:37

Goed

Wat goed van je! Die man kan je beter kwijt dan rijk zijn. Je hebt voor je kind gekozen, dat lijkt me de beste beslissing die je kon nemen.

Hoe voel je je eronder?

Yura

Yura

08-03-2011 om 12:03

Ach

wat rot voor je. Ik denk echt dat je de juiste keuze hebt gemaakt, maar ik kan me desondanks voorstellen dat je nu erg verdrietig bent. In ieder geval kun je nu voor de spiegel gaan staan en tegen jezelf zeggen dat je een goede moeder bent, omdat je je kind op de eerste plaats zet. Wat vindt je dochter ervan dat het uit is? Of weet ze het nog niet? Ik zou haar niet de ware reden zeggen, dan gaat ze zich ook nog schuldig voelen. Gewoon zeggen dat het tussen jullie niet meer klikte of dat de chemie weg was ofzo, is altijd wel een leuke vage uitspraak in dit verband. Veel sterkte gewenst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.