Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Bewust alleenstaande moeder worden?


Nick90 schreef op 03-08-2023 om 11:43:

[..]

We hebben er veel moeite voor moeten doen dus deze onderwerpen waren voor ons wel gespreksonderwerpen. En de conclusie was dat we dit vooral voor onszelf willen.

Dat lijkt mij een heel eerlijke conclusie. En ik denk dat dit voor 99% van de mensen die bewust voor een kind kiezen geldt. Of dat nu vruchtbare heterokoppels, homokoppels, alleenstaanden, mensen met vruchtbaarheidsproblemen enz enz zijn. In de eerste plaats kiezen mensen voor een kind omdat zíj graag een kind willen. Dat is per definitie een egoïstische keuze. Het kind kiest niet om geboren te worden en kiest niet zelf in welk gezin het terecht komt. En ouders kiezen meestal niet voor een kind met andere doelen dan de eigen kinderwens. 

Ja oké de meeste mensen die kiezen voor kinderen doen dat omdat ze dat zelf willen. Je kunt immers niet aan een nog niet bestaand kind vragen of het wenst ooit te gaan bestaan. 

Nick90 schreef op 03-08-2023 om 11:43:

[..]

We hebben er veel moeite voor moeten doen dus deze onderwerpen waren voor ons wel gespreksonderwerpen. En de conclusie was dat we dit vooral voor onszelf willen.

Dat geldt idd voor 99% van de ouders. Hier speelde iets genetisch en ik heb eerst een aantal jaren gewacht met de kinderwens om te mate van ‘hinder’ bij neefjes en nichtjes te meten. Toen die in milde mate optrad, leek dit mild genoeg om de egoïstische keuze te maken want ik dacht dat ik dat wel kon trekken. Gelukkig hebben we ook heel veel liefde en geduld en energie te geven zodat de kinderen zich welkom voelen. En daar gaat het om; dat een kind welkom is.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2023 om 13:41

Nick90 schreef op 03-08-2023 om 11:43:

[..]

We hebben er veel moeite voor moeten doen dus deze onderwerpen waren voor ons wel gespreksonderwerpen. En de conclusie was dat we dit vooral voor onszelf willen.

Maar waarom hebben jullie samen meer recht op een kind, dan een vrouw alleen?

Bijtje82 schreef op 03-08-2023 om 13:41:

[..]

Maar waarom hebben jullie samen meer recht op een kind, dan een vrouw alleen?

Waar zei ik dat?

Bijtje82 schreef op 03-08-2023 om 13:41:

[..]

Maar waarom hebben jullie samen meer recht op een kind, dan een vrouw alleen?

Ik heb Nick zich nergens negatief zien uitlaten over BAM. Met name Impala is daar nogal uitgesproken over.

Maakbaarheid van t leven, tja. Dat proberen we nou eenmaal op heel veel fronten. Een acute blindedarm ontsteking opereren is ook onderdeel van de maakbaarheid? En wie zegt er dan, uh nee, ik vind dat we 't leven teveel maakbaar maken? 🤷‍♀️Ik denk dat een 30 jarige alleenstaande vrouw die zich (door een kennis) laat bezwangeren dan minder aan maakbaarheid doet dan een getrouwde vrouw die een heel vruchtbaarheiscircus ingaat.  

elledoris schreef op 03-08-2023 om 17:41:

Maakbaarheid van t leven, tja. Dat proberen we nou eenmaal op heel veel fronten. Een acute blindedarm ontsteking opereren is ook onderdeel van de maakbaarheid? En wie zegt er dan, uh nee, ik vind dat we 't leven teveel maakbaar maken? 🤷‍♀️Ik denk dat een 30 jarige alleenstaande vrouw die zich (door een kennis) laat bezwangeren dan minder aan maakbaarheid doet dan een getrouwde vrouw die een heel vruchtbaarheiscircus ingaat.

Van een blindedarmontsteking ga je dood als je niet opereert. Dat is nu mogelijk en daarmee zal niemand begrijpen dat je iemand dood laat gaan terwijl dat niet hoeft. In die redenering is reanimeren ook maakbaar. 

Van geen kind krijgen ga je doorgaans niet dood al begrijp ik dat het verlangen oneindig en het verdriet intens groot kan zijn. 

MamaE schreef op 03-08-2023 om 18:05:

[..]

Van een blindedarmontsteking ga je dood als je niet opereert. Dat is nu mogelijk en daarmee zal niemand begrijpen dat je iemand dood laat gaan terwijl dat niet hoeft. In die redenering is reanimeren ook maakbaar.

Van geen kind krijgen ga je doorgaans niet dood al begrijp ik dat het verlangen oneindig en het verdriet intens groot kan zijn.

Ja van genderdysforie ga je ook niet dood maar toch is het wenselijk om te kunnen veranderen van geslacht als je dat wil, waarom moet je dan een hevige wens voor een kind of een gezin opgeven? Of je er maar bij neerleggen dat je niet alles kunt hebben. Als je geboren wordt als vrouw kun je geen man worden en als je geboren word zonder vruchtbaarheid of in dit geval geschikte partner,kan je geen kind krijgen? 

Nick90 schreef op 03-08-2023 om 18:18:

[..]

Ja van genderdysforie ga je ook niet dood maar toch is het wenselijk om te kunnen veranderen van geslacht als je dat wil, waarom moet je dan een hevige wens voor een kind of een gezin opgeven? Of je er maar bij neerleggen dat je niet alles kunt hebben. Als je geboren wordt als vrouw kun je geen man worden en als je geboren word zonder vruchtbaarheid of in dit geval geschikte partner,kan je geen kind krijgen?

Dat schrijf ik toch niet? Als je zelf een manier vindt om een kind te krijgen en ervoor te zorgen, gun ik iedereen dat.

Het ging mij om het maakbaarheidsdenken doortrekken naar elke medische behandeling. Ik ben toch blij dat we dat stadium in onze ontwikkeling en beschaving voorbij zijn.

MamaE schreef op 03-08-2023 om 19:16:

[..]

Dat schrijf ik toch niet? Als je zelf een manier vindt om een kind te krijgen en ervoor te zorgen, gun ik iedereen dat.

Het ging mij om het maakbaarheidsdenken doortrekken naar elke medische behandeling. Ik ben toch blij dat we dat stadium in onze ontwikkeling en beschaving voorbij zijn.

Als het je daar om gaat zouden te vroeg geboren kinderen ook ten dode opgeschreven zijn, daarin wordt het maakbaarheid denken ook doorgetrokken naar elke medische behandeling die mogelijk is om het kindje in  leven te houden, bijna ongeacht de kwaliteit van leven van het kind in kwestie. 
En ook al vind je zelf een manier als single vrouw die graag op tijd een baby wil maar geen geschikte partner heeft dan word je blijkbaar toch nog veroordeeld als vrouw door nota bene andere vrouwen. 

Meander schreef op 03-08-2023 om 02:21:

Alle gevallen waarin een moeder bewust kiest om een kind te krijgen zonder vader in de buurt vind ik onbegrijpelijk.

Jij wilt geen leven zonder kind, maar je bepaalt wél voor dat kind dat hij of zij zonder vader op moet groeien.

Jij wilt niet leven met een gemis, maar doet dat je kind wel aan, bewust. Ik kan dat niet begrijpen.

Ik ken en zie zo ontzettend veel voorbeelden waarbij het kind zeer waarschijnlijk gelukkiger was opgegroeid als vader (of moeder) niet in de buurt of in het leven was geweest. Het hebben van 2 mensen als ouder in plaats van één, want meer is het echt niet he, is helemaal niet per se slechter voor een kind. Het is mij ook een raadsel waarom men hier zo zwaar aan tilt. 


Super fijn als je samen een kinderwens hebt en dit lukt, maar je bent niet superieur of beter geschikt als ouders, simpelweg omdat je samen bent.

Notsocool schreef op 03-08-2023 om 20:35:

[..]

Ik ken en zie zo ontzettend veel voorbeelden waarbij het kind zeer waarschijnlijk gelukkiger was opgegroeid als vader (of moeder) niet in de buurt of in het leven was geweest. Het hebben van 2 mensen als ouder in plaats van één, want meer is het echt niet he, is helemaal niet per se slechter voor een kind. Het is mij ook een raadsel waarom men hier zo zwaar aan tilt.


Super fijn als je samen een kinderwens hebt en dit lukt, maar je bent niet superieur of beter geschikt als ouders, simpelweg omdat je samen bent.

Amen.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2023 om 22:11

Nick90 schreef op 03-08-2023 om 14:43:

[..]

Waar zei ik dat?

Ik meende dat uit jouw posts te halen. Excuus als dit niet zo bedoeld was.

Nick90 schreef op 03-08-2023 om 20:29:

[..]

Als het je daar om gaat zouden te vroeg geboren kinderen ook ten dode opgeschreven zijn, daarin wordt het maakbaarheid denken ook doorgetrokken naar elke medische behandeling die mogelijk is om het kindje in leven te houden, bijna ongeacht de kwaliteit van leven van het kind in kwestie.
En ook al vind je zelf een manier als single vrouw die graag op tijd een baby wil maar geen geschikte partner heeft dan word je blijkbaar toch nog veroordeeld als vrouw door nota bene andere vrouwen.

Nu wordt het opeens wel heel persoonlijk. Ik veroordeel niemand, ik heb alleen gezegd dat ik voor mezelf bepaalde keuzes wel/niet bij voorbaat zou maken. Die keuzes zeggen waarschijnlijk meer over mij dan over anderen en als ik er op terugkijk weet ik dat het voor mij de juiste keuze is geweest. 

Te vroeg geboren worden en de rest van het abonnement op medische behandelingen van mijn kind is geen keuze geweest en haar dood laten gaan geenszins een reële optie. Want ondanks alles is ze er nog relatief goed doorheen gekomen. Als je dat maakbaarheid noemt helemaal prima, dan ben ik er meer dan dankbaar voor. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.