Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Jet

Jet

15-08-2011 om 12:50

Wat gaat hij betalen van stufi, bijna 18 jaar

Onze oudste is bijna 18 jaar en krijgt eerdaags stufi en de kinderbijslag stopt dan. Wat betalen jullie kinderen van de stufi? Hij vult vakken en verdient zo’n 250 euro per maand hiermee. Vaak nog 50 euro met ander werk.
Tot nu toe krijgt hij 40 euro zakgeld per maand. De Stufi bedraagt 80 euro afgerond. Ziektekosten ongeveer 105-110 euro(zoeken nog welke) , zorgtoeslag 70 euro, afgerond, dus 35-40 euro zelf betalen. Zakgeld en eigen deel zorgverzekering zijn samen ongeveer Stufi.
De schoolkosten nemen wij voor onze rekening, schoolgeld, boeken ed. Trein gaat er dus vanaf per oktober. Kosten die hij verder heeft is abo telefoon ad 22 euro, maar hij maakt daar steeds 40 van. Wil nu een I phone, dus nog duurder abo.
Persoonlijk vind ik dat hij moet leren om geld te gaan sparen en niet alles uit te geven aan leuke dingen. Ook zou hij mijns inziens een deel van de kleding zelf moeten gaan betalen. Dus bijvoorbeeld jassen, schoenen van ons en andere dingen van ons.

Dan zou hij 330-380(stufi plus inkomsten) hebben. Uitgaven 40 ziektekosten, 50 abo voor tel (erg ruim) 100 sparen voor langdurig, 50 kleding, dan blijft er 90-140 over voor uitjes en sparen.
Hoofdzaak is dat ik hem wil leren met zijn geld om te gaan. We zouden het wel willen bekostigen, maar hij moet het ook leren.

Jet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Henriette123

Henriette123

15-08-2011 om 13:04

Hier zo

Vanaf het moment dat ze hier studiefinanciering krijgen betalen wij studiekosten;en alles wat erbij komt. Omdat ze thuis wonen betalen wij ook hun levensonderhoud. Verder betalen wij hun ziektenkosten vrzekering, en eventuele eigen bijdragen, wij krijgen hun zorgtoeslag. Ales waar ze zelf invloed op hebben, zoals kleding, uitgaan, telefoonkosten ed betalen ze zelf. Omdat je op je ziektenkosten geen invloed hebt, betalen wij dat, daarbij willen we beslist neit dat ze daar op bezuinigen. Hoeveel ze bijverdienen staat wat ons betreft los van onze bijdrage, als je meer wilt uitgeven moet je meer werken. Ik kan mij overigens voorstellen dat asl een kind ver moet reizen, en echt heel veel tijd aan zijn studie kwijt is, wij meer zouden betalen. Wij heben ook toen ze aan de studie begonnen gezegd, dat wij het aantal jaren college geld betalen, dat voor de studie staat.

fryskdumke

fryskdumke

15-08-2011 om 14:00

Ik moest

zelf mijn kleding(dus ook jassen en schoenen), telefoon en andere leuke dingen kopen.
Mijn ouders betaalden de studie(inclusief boeken), levensonderhoud indien je nog thuis woont, 2 jaar de zorgverzekering( hiervoor moet je wel je zorgtoeslag inleveren).

Ik weet dat voor mijn broertje ,nu net 18, nog exact hetzelfde geldt. Na twee jaar komt ook de zorgverzekering erbij. Dit doen mijn ouders zodat je in die 2 jaar je rijbewijs kunt halen. Die betalen wij ook zelf.

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2011 om 14:03

Alles

Als je thuis blijft wonen, kost studeren je ongeveer 6500 per jaar. Reken maar uit Ik vind: eerst geld aanwenden voor studie etc., dan pas voor de lolletjes. Studenten hébben geen geld voor kleding en uitstapjes.

Tirza

Jet

Jet

15-08-2011 om 14:04

Henriette en pelle

Hanriette,

Dan betalen jullie dus de ziektekosten en de kleding/tel/uitjes moet hij van de stufi betalen. Op zich ook een goede verdeling. Hmmm zou een goede zijn. Komt hij er nog iets beter af dan bij mijn idee.

Pelle,

nee natuurlijk niet, maar ik bedoel meer de verhouding van meer inkosten en meer uitgaven. Hij "schrikt" van de grotere uitgaven, maar heeft daar natuurlijk ook hogere inkomsten tegenover. Dat bedoel ik met mee erom leren gaan.

Jet

Jet

15-08-2011 om 14:09

Rijbewijs en levensonderhoud

Kost manlief alleen tijd ☺ en hem auto wassen.
Hebben nml zelf autorijschool.

Levensonderhoud vanzelfsprekend incl voor ons, hotel mama.Studiekosten ook. ook de sportkosten incl voor ons.

Ben benieuwd naar verdere reacties, heb zoon ook gezegd erover na te denken. Ben benieuwd naar zijn voorstel.

Henriette123

Henriette123

15-08-2011 om 14:26

Rijbewijs ook zelf betaald

Hier betalen ze ook allemaal hun eigen rijbewijs; meestal verdient door heel wat uurtjes bij de supermarkt te werken.

Vic

Vic

15-08-2011 om 14:33

Riant

Mijn ouders wilden destijds mijn studiekosten alleen betalen als ik thuis bleef wonen. Ik ben op mijn 19e het huis uit gegaan, en vanaf dat moment moest ik dus alles zelf betalen. De regelingen zoals ik die hier lees vind ik dus wel heel riant. Ik ben zelf van plan om t.z.t. bijv. alleen het collegegeld te betalen, plus levensonderhoud voor de thuisblijver (even bekijken ook wat de berekening van DUO zegt). Alle overige zaken mogen ze zelf regelen. Voor extraatjes als vakanties en dure kleding zullen ze dus wel een baantje moeten zoeken. Dat zijn nu eenmaal uitgaven die niet bij een studentenbudget passen. Ik zie vaak om me heen dat studerende kinderen er een beduidend ruimere levensstijl op na houden dan hun ouders, en dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Maak onderscheid tussen vaste lasten en luxe

Jet:"Persoonlijk vind ik dat hij moet leren om geld te gaan sparen en niet alles uit te geven aan leuke dingen. "
Dat zou ik ook vinden. Daarom snap ik niet zo goed dat jullie de studie voor hem betalen. Hij krijgt daar stufi voor, dus moet hij dat zelf betalen. Voor de ziektekostenverzekering krijgt hij toeslag, dus moet hij dat ook zelf betalen.
Alle rekeningen zullen op zijn naam worden gesteld en aan hem worden gericht, eventuele studieschuld zal ook op zijn conto komen.
Wat wij daarom deden: Vaste inkomsten; zakgeld, stufi, toeslag. Daar betaalt kind de vaste lasten van; ziektekostenverzekering, collegegeld, boeken.
Bij een tekort kon met een declaratie (afrekening van inkomsten en uitgaven, bonnetjes dus) een extra bijdrage in de vaste lasten worden gevraagd.
Het geld dat met werk verdiend werd is dan voor de losse uitgaven. Telefoon, uitjes, drank, kleding.
Weinig geld = goedkope telefoon, weinig uitjes, water drinken, goedkope kleren en niet zoveel.
Klappers konden onze kinderen alsnog maken met sinterklaas (gratis sokken!), beloning voor het behalen van de propedeuse (donatie van veel euro's ineens op de rekening, zodat ze weer even vooruit konden). De laatste klapper was meteen onze allerlaatste bijdrage (Bachelor) waarmee ze nu echt en 100% op eigen benen staan.
Ik denk dat onze kinderen per saldo niets tekort zijn gedaan. Maar ze hebben wel vanaf dag 1 (dochter was trouwens pas 17 toen) het hebben van vaste lasten als en eigen last mogen ervaren.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

15-08-2011 om 15:40

Zelf

Mijn zoon werkt,al maanden, en heeft zelf zijn collegegeld bij elkaar gewerkt. Hij blijft parttime werken, zet dat weer opzij voor het studiejaar daarna. Boeken kon hij op de kop tikken voor een klein bedrag, dat hebben wij betaald. Hij betaald dus gewoon alles zelf, behalve het dak boven zijn hoofd en eten en drinken,want hij blijft thuis wonen voorlopig.

Fiorucci

Fiorucci

15-08-2011 om 17:49

Lorwyn

Ik zou niks liever dan de studie betalen van mijn zoon,maar ja, mijn portemonnee ziet dat anders. Zoon werkt 12 uur per week en wil dat als het even kan ook blijven doen. Hij gaat dichtbij studeren dus hij kan thuis blijven, op mijn kosten..

Nou... tegenwoordig..

Lowryn:"Maar blijkbaar moeten ze het tegenwoordig zelf bij elkaar sparen? "
Of lenen. Dat is niet iets van tegenwoordig. Het puntenstelsel bestaat al een aantal decennia. Dat gaat ervan uit dat de vaste lasten voor studeren op de schouders van de student zelf rusten, zodat die student zorgvuldig kiest en zorgvuldig met de studietijd omgaat.
Nu geloof ik dat uitgangspunt niet helemaal, maar helemaal niet is het andere uiterste. Als de studenten hun stufi als een soort zakgeld aan telefoon en uitgaan kunnen uitgeven omdat vader en moeder garant staan voor de vaste lasten van de studie, dan is er geen enkele prikkel om zorgvuldig met studietijd (pa betaalt toch wel) en studiekeuze om te gaan. Je zal de studenten de kost moeten geven die zelfs niet weten dat zij een schuld opbouwen die pas is ingelost als ze dat diploma halen. Ze zien de rekeningen van DUO of de onderwijsinstelling niet.
Toch is die werkwijze de praktijk bij veel middenklasse-ouders (allen zij die dat kunnen betalen natuurlijk).
De vaste lasten bij het kind laten zorgt wel voor die prikkel en dat besef. Daarmee zijn studerende kinderen niet ineens goedkoop geworden. Stufi (basis) + zakgeld + ziektekostentoeslag is op zichzelf gewoon te weinig om collegegeld, boeken en verzekering van te betalen.
Bijpassen zal moeten. Maar voor het leren omgaan met geld en schulden (studieschuld is de grootste schuld bij jongeren) is het wel handig om dat toch in te kleden in rekening en verantwoording.
Laat kind inderdaad maar op zoek gaan naar die goedkopere boeken. En tevreden zijn met een goedkopere telefoon. Minder kleren en niet zo duur.
En anders bijlenen. Dat hoeft niet bij DUO. Als pa en moe het kunnen betalen, mag dat ook bij hun. En dat kan dan weer een mazzeltje zijn (lagere rente, gunstige terugbetalingsvoorwaarden, kwijtschelding bij het halen van tussendoelen).
Groet,
Miriam Lavell

Henriette123

Henriette123

15-08-2011 om 19:15

Vaste lasten betalen

Wij betalen de vaste lasten, maar omdat wij op het moment dat ze met studeren begonnen hebben afgesproken dat wij het niet langer dan 4 jaar doen, (alle kinderen volgen 4 jrige studie), is die prikkel om op te schieten met de studie er wel degelijk. Wel betalen we twee jaar extra voor kind die hbo, premaster master doet. Dit was voor hem de beste weg. Door ze juist de variabele ksoten zelf te laten betalen, leren ze met geld om gaan.Onze kinderen kijken ondanks dat wij de boeken betalen, ook naar tweedehands boeken ed.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-08-2011 om 22:12

Zelf doen

Hier methode zoals Miriam beschrijft: ze betalen alle rekeningen zelf. De enige uitzondering hierop is muzieklessen, die betaal ik direct van mijn rekening. Ik betaal geen collegegeld, ziektekosten etc. van mijn rekening, dat doet zij. Natuurlijk moet er een bijdrage betaald worden door ons, maar die betaal ik aan haar. En telefoonabonnementen betaal ik Absoluut Niet, kleding ook niet. Er valt weinig te leren als ik alles betaal en verdeel, lijkt me.

Voordeel van zelf doen

is dat ze ook direkt de administratie eromheen zelf leren beheersen. Het aanvragen van stufie, van de belastingteruggave, het betalen van de ziektekostenpremie etc. Dat leerproces is voor een 18-jarige minstens even belangrijk.

Tsjor

Linda

Linda

16-08-2011 om 12:29

Tirza

@ Tirza: Ik schrik eerlijk gezegd van de 6500 euro die je noemt. Heb je daar een bron van (uitgesplitst naar soort uitgaven) of spreek je uit eigen ervaring?

Nu rekenen wij niet echt in absolute kosten, maar in kosten die we extra maken ten opzichte van de middelbare school. Ik denk dat de klap voor ons dan ook zal meevallen, aangezien hij een duur treinabonnement naar school nodig had, even duur als het collegegeld maar dan uiteraard zonder tegemoetkoming in de vorm van prestatiebeurs. De boeken zijn ook niet/nauwelijks duurder dan voordat de boeken in het VO gratis werden. Zoonlief heeft telefoonkosten, kledingkosten etc. van bijna nul, dus dat zal ook het probleem niet zijn. Hij blijft in ieder geval het eerste jaar thuis wonen. Is voorlopig ook nog lang geen 18, dus nog geen verzekeringskosten.

We gaan het zien, maar ik zou het toch graag weten als onze begroting ergens een gat vertoond.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 12:42

Hopla (linda)

Mijn favoriete voor-rekensom op dit forum. Wij gaan uit van 10.000 per jaar voor een uitwonende student. Ik reken in jaren van 12 maanden, dus niet in schooljaren.
Collegegeld: 1700 eu; boeken, laptop, pen, papier, bieb etc - dus de directe studiekosten is 1300. Dat is 3000 per jaar. Dan moet je ziektekostenverzekering gaan betalen, da's ook 1200. Huur van je kamer is 3600 - die bedragen bij elkaar maakt 7800. Is er nog 2200 beschikbaar voor eten, drinken, kleding, tandpasta - etc. Je zult hier en daar goedkoper uit zijn en hier en daar duurder, maar 10.000 is echt een aardige richtlijn. Er zijn natuurlijk ook inkomsten (ook per jaar): stufi (uitwonend) 3600; zorg-huurtoeslag 600. Maakt 4200. Blijft er 5800 per jaar over die érgens vandaan zal moeten komen, oftewel bijna 500 per maand. Daar zijn drie opties voor (voor de student): krijgen, lenen, werken.
De 6500 die ik noem in dit draadje is dus voor de thuiswonende student, die hoeft geen huur te betalen - maar krijgt ook veel minder stufi.

Ik hoop dat je stevig op je stoel zit

Tirza

Henriette123

Henriette123

16-08-2011 om 13:16

Lagere kosten

Hier zijn de kosten veel lager; ik denk dat we tussen de 3 a 400 euro aan studiekosten per jaar kwijt zijn, exclusief collegegeld, veel boeken tweedehands.
Laptop hebben ze eenmalig aan het begin van hun studie als examenkado gehad. Verder krijg je 69 euro per maand is dus ruim 800 ipv 700 euro per jaar aan zorgtoeslag.
Als je een speciale opleiding doet, bijv iets in de kunst, zal het duurder uitpakken. We hebben nooit exact uitgerekend wat we verder aan onze thusiwonende kinderen kwijt zijn, maar beslist geen 6500 euro per jaar; globaal kwamen wij toen op zo`n 4000 a 4500 euro, en hadden toen wel dingen als licht etc meegerekend, maar niet de vaste lasten van ons huis; die veranderen ook praktisch niet met een kind meer of minder in huis.

Henriette123

Henriette123

16-08-2011 om 13:38

Linda

Volgens mij klopt jouw berekenig wel, vooral als je nog geen ziektenkosten hoeft te betalen, dit was namelijk ook onze ervaring.Wel kwam het collegegeld er voor ons bij, maar die streep jij af tegen een treinabonnement.
De rest van de kosten verandert niet veel tov de middelbareschool. Nu onze oudste 2 kinderen op eigen benen staan, houden we ook echt niet opeens 1000 euro per maand over, was dat maar waar.

Maar is dat zo?

De laatste keer dat ik keek (dat is 4 jaar geleden) bedroeg de zorgtoeslag 30 euro. Er bleef 70 euro te betalen verzekering over voor mijn kinderen.
Er zal best wel wat veranderd zijn in die tussentijd, maar een verandering naar het omgekeerde lijkt mij wat overtrokken.
Groet,
Miriam Lavell

Linda Kroel

Linda Kroel

16-08-2011 om 14:57

Oké

Ik ben niet echt geshockeerd van de kosten. Idd de laptop als examenkado gehad. Als hij thuis blijft wonen gaat het ons (met de prestatiebeurs) minder kosten dan dat idiote treinabonnement, zo lijkt het zelfs. Voorlopig dan, natuurlijk, want in het tweede studiejaar gaat hij ook 18 worden en komt de verzekering erbij.

Dank voor de info.

Jet

Jet

16-08-2011 om 14:57

Zorgtoeslag en idee nu

Miriam,

Zorgtoeslag is 69.45 per maand op basis van inkomsten van 3000 euro. Hebben we vorige week ingevuld.

En een update-je.
Zoals ik het nu zou zeggen is het van de stufi dus de ziektekosten betalen(ong 35-40 euro) en overige deel voor kleedgeld. Een eventuele jas/schoenen zouden wij kunnen doen, even afhankelijk van de inkomsten. Verder abo voor eigen rekening.
Studiekosten dan voor ons. Gelukkig heeft hij dit jaat niet zoveel nieuwe boeken nodig. Mochten zijn inkomsten drastisch stijgen of dalen, houden we een en ander opnieuw tegen het licht.
Maar alle gedachten verder zijn welkom !!

Henriette123

Henriette123

16-08-2011 om 17:04

ja 70 euro per maand

Kind krijgt 69,45 zorgtoeslag per maand,

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2011 om 18:05

Miriam

Zorgtoeslag is inderdaad ruim 69 euro,dus dekt redelijk de lading.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 20:35

Rekenen

Ik reken mezelf niet graag rijk, vandaar dat ik uitgaven naar boven afrond en inkomsten naar beneden. De zorgtoeslag van dochter bedroeg 56 euro. De premie van de zorgverz 123 eu. Ik weet dat dat duur is, dat heeft alles te maken met haar Medische Toestand.
Studiekosten zijn meer dan een laptop en boeken. Hier kwam er bijv. een printer bij, een soort chipcard om op school te kunnen printen/kopieren, een biebabo, allerlei geneuzel aan labjas, veiligheidsbril etc. Speciale tekenpennen, een dingetje hier en een dingetje daar. Een bureaulampje, een muismat, een hotseflotsje wat zo handig was, een vasthoudgevalletje voor de dingetjes, een ladenkastje, wat ordners en schrijfblokken - affijn, het geld vloog d'r zak uit

Tirza

Henriette123

Henriette123

17-08-2011 om 09:57

Zorgtoeslag(ot)

Ik meen mij nu weer te herinneren dat de zorgtoeslag behoorlijk omghoog gegaan is omdat je eerst een x bedrag terug kreeg als je niet declareerde, en nu de eerste 175 euro(?) zelf moet betalen.

jaatje

jaatje

17-08-2011 om 10:26

Hier..

toen 17 jarige dochter naar hbo ging vorig jaar, kreeg ze studiefi van 90 euro, het zak en kleedgeld wat ze van ons kreeg stopte toen. Schoolgeld hebben wij toen betaald, rest betaalde ze zelf, nam goedkope boeken en nam niet alle boeken. Wachtte eerst af of ze ze nodig had.
Wij hebben elke mnd sinds ze geboren was gespaard, en dit is bedrag van ong. 5000 euro, dit is vrijgekomen toen ze 18 werd.
Hier gaat ze schoolgeld van betalen.
over paar mnd gaat ze op kamers en krijgt studiefie van 500 per mnd, ze krijgt ook aanvullende nu.. en moet daar dan rest van betalen, wij gaan eerste 4 mnd nog klein bedrag storten van 80 euro, om haar beetje op gang te helpen, en daarna moet ze het alleen zien te rooien.
Moet dan maar lening nemen als het allemaal niet lukt.
Ik beredeneer zo: ik kan wel al mijn zuurverdiende spaarcentjes er in steken, maar ze heeft zelf ook nog een verantwoording, en als ze hbo gehaald heeft en daarnog nog bachelor doet oid, en krijgt een baan, dan heeft ze op den duur goed salaris en kan ze makkelijk de lening af betalen..
En als ik al mijn spaarcentjes in de kinderen steek( 3) , dan heb ik zelf over 10 jaar 0 euro op de bank, en wat moet ik dan???
Is wel beetje ego, maar kan er niets aan doen, dat is mijn mening.

Oke

"Ik meen mij nu weer te herinneren dat de zorgtoeslag behoorlijk omghoog gegaan is omdat je eerst een x bedrag terug kreeg als je niet declareerde, en nu de eerste 175 euro(?) zelf moet betalen."
Oke, dat verklaart een hoop. Maar die 175 euro moet je dan wel weer als vaste lasten bij je student uit de zak laten reserveren.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2011 om 19:46

Pelle

Sommige mensen hebben aan de huisarts niet genoeg. En die 175 eu zal toch érgens vandaan moeten komen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2011 om 07:18

Pelle

Sommige mensen weten van te voren al dat ze dat bedrag kwijt zullen zijn, alleen al aan medicatie. En dat zijn vaak ook jongeren.

Monet

Monet

18-08-2011 om 20:01

Vol belangstelling

heb ik dit draadje tot nu toe gelezen, volgende week wordt hier onze bijdrage besproken met de kersverse student.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.