Natje1812
14-11-2024 om 20:34
Vriend van dochter heeft geen verblijfplaats
Mijn dochter heeft sinds 2/3 weken een nieuwe vriend.Hij is wees en sinds hij meerderjarig is heeft hij geen vaste verblijfplaats meer.Hii woonde alleen in een studio maar verblijft nu in een hostel.Staat onder begeleiding maar door zijn meerderjarigheid schiet daar niet zoveel van over,…Mijn dochter laat hem nu altijd maar bij ons slapen en douchen.Ik ben hier niet mee akkoord maar ze komt elke dag wel met een uitleg/smoesjes en is hij hier weer.Hoe erg ik die situatie ook vind,ik ken hem niet,ik ken zijn achtergrond niet,hij werkt niet,studeert niet…
Mijn dochter verwijt mij dat ik hem niet help…Ze zet me met mijn rug tegen de muur en profiteert er van dat mijn man (haar stiefvader) niet thuis is.Hij is op zee tot 4/12.Ik wil geen jongen van 18 op straat laten slapen doch vind ik het absurd dat ik tegen mijn zin in deze situatie word gestoken.
MamaE
23-12-2024 om 21:20
Als je dakloos bent en iemand biedt aan om in zijn/haar auto te slapen, dan doe je dat toch zelf ook? Ik zou ook niet de politie bellen, maar wel met je dochter in gesprek. De auto is van oma, niet van haar. Als ze de sleutels geeft aan iemand zonder rijbewijs, kan ze niet controleren of diegene ermee gaat rijden, maar ze is wel (mede)verantwoordelijk voor eventuele schade.
Als je dochter zo begaan is met het leed van anderen, kan het helpend zijn om iets in die sector te gaan doen, maar ze moet dan wel de grenzen tussen werk en privé bewaken. Ze kan met cliënten geen relatie aangaan en ze moet ook bewaken dat ze niet al hun problemen mee naar huis neemt (letterlijk en figuurlijk) en zich daar verantwoordelijk voor gaat voelen. Zij kan in haar eentje niet de wereld redden, maar wel een wereld van verschil maken voor iemand. Zeker mensen die niet gered willen worden en niet geholpen willen worden, dat is erg lastig.
Ik ken uit mijn omgeving wel een voorbeeld van een meisje dat vaak 'foute' vriendjes had in haar jeugd en zich erg liet beïnvloeden door die jongens. Werkte ook in de maatschappelijke opvang en heeft daar een relatie met een cliënt gekregen. Uiteraard werkt ze daar nu niet meer, maar inmiddels heeft ze wel twee kinderen met die gast en het functioneert daar met veel hulp van haar ouders op het randje. Maar ideaal is het allemaal niet.
Natje1812
26-12-2024 om 07:21
Het is hier jammergenoeg toch tot het punt gekomen dat hij niet meer welkom is .Kerstavond is hij naar hier gekomen het 1 ste wat hij eigenlijk deed toen hij toe kwam was gaan douchen zonder vragen mijn man was hier absoluut niet mee opgezet maar heeft het laten varen omdat het kerstavond was.De avond verliep goed,gezellig gegeten en gedronken.We hebben ook toegegeven dat hij een extra nacht mocht blijven,gisteren dus en dan vandaag terug naar zijn hostel.Maar toen mijn man gisterenavond naar het toilet ging rook onze hele hal naar weed.Hij had voor de deur een joint gerookt en alles was naar binnengewaaid.Hij heeft hen geconfronteerd en toen hij bij mijn dochter binnen kwam lag de weed gewoon op haar bureau.Hij hoorde ook dat hij vervelend aan het doen was tegen mijn dochter.Mijn dochter was in paniek en zei dat ze zelf niet had gerookt en dat ze ook wou dat hij ermee stopte.We hingen hem deze nacht nog laten blijven want het was al bijna middernacht maar mijn dochter heeft hem dan zelf gevraagd om weg te gaan.Ik denk dat ze ergens wel beseft dat zijn problematiek te zwaar is en zij niet constant ruzie met ons wil.Voorlopig is hij niet meer welkom in ons huis.
tsjor
26-12-2024 om 08:31
Jammer dat de kerstnacht en eerste kerstdag zo moest eindigen voor jullie. Maar wel goed dat je dochter zelf de beslissing heeft genomen. Het is altijd pijnlijk om te zien, dat mensen de weg naar beneden nog aan het afdalen zijn, terwijl je hoopt dat ze ooit de bodem van de put bereiken en dan weer omhoog gaan klimmen. Je kunt dat niet voor een ander doen, dat besluit moeten ze zelf nemen. Hij is daar nog niet aan toe, zo lijkt het. Weer een levensles voor je dochter erbij. Nog een fijne kerstdag vandaag.
Tsjor
yette
26-12-2024 om 10:58
Jullie hebben het in elk geval geprobeerd Natje, dat vind ik heel mooi!
Verdrietig dat deze jongen niet zelf aan de slag kon of wilde met hij de kansen die hij kreeg om zijn situatie te veranderen. Hopelijk komt hij uiteindelijk op zijn pootjes terecht.
BritgetJones007
26-12-2024 om 11:58
ik geloof zelf absoluut niet in de stelling, dat "iemand eerst de bodem moet raken, voor je weer op kan klimmen'.
Kijk bijvoorbeeld naar de slachtoffers van de toeslagaffaire, die zijn vooral door de omstandigheden in de put geraakt. Dit is natuurlijk maar een van de vele voorbeelden, maar het is echt niet zo dat het allemaal aan de persoon zelf ligt als je in de problemen zit.
Bij deze jongen is zijn verleden zo bepalend, dat hij ook nooit een goed en stabiel voorbeeld heeft gehad hoe je goede keuzes maakt. Deze jongen in alleen maar aan het 'overleven' in zijn huidige situatie. Hij moet eerst een hele veilige en stabiele woonomgeving krijgen, waar ook veel toezicht en hulp is. Gezien zijn situatie zal zijn sociale emotionele leeftijd veel lager liggen, al lijkt dat aan de buitenkant misschien juist niet zo. Vaardigheden om zijn leven op de rit te krijgen zal hem aangeleerd moeten worden.
Maar zonder die veilige leefomgeving lukt dat niet. Daar is hij zelf ook nog te jong voor.
Het probleem is dus vooral dat hij eerst een stabiele woonomgeving krijgt met professionals die hem op de juiste manier begeleiden. Dat zou je je eigen kind ook gunnen en hebben de meeste gelukkig vanzelfsprekend.
Dit is zo'n complex verhaal, dat gaat inderdaad dit gezin niet oplossen.
BritgetJones007
26-12-2024 om 12:09
Maar dat hij eerst wilde douchen dat snap ik wel als je dakloos bent. Maar er ontbreekt dus de vaardigheid 'eerst netjes vragen of je eerst mag douchen' en dat juist door het eerst netjes te vragen hij vast wel eerst mag douchen. Maar het ongevraagd doen, dat wordt opgevat als 'te vrijpostig'. Hij heeft dat misschien niet geleerd, of juist door zijn 'daklozebestaan' juist vanuit 'overleven' en de 'hardheid van de straat' geleerd 'te pakken wat je pakken kan'.
De twee werelden en het contrast is gewoon te groot, om deze situatie te laten slagen.
Ik zou trouwens wel bij de huisarts vragen of jou dochter op een weerbaarheidstraining kan en eerst gaat leren wat zij voor zichzelf een leuke stabiele partner en relatie vindt.
tsjor
26-12-2024 om 13:26
'Hij moet eerst een hele veilige en stabiele woonomgeving krijgen, waar ook veel toezicht en hulp is.' Waarom denk je dat hij dat nooit gehad heeft? Zowel uit zijn geschiedenis, voor zover we dar hier iets van weten, als uit het aanbod van Natje1812 als uit het aanbod van het hostel met werk blijkt, dat er veel mogelijkheden zijn of zijn geweest om een veilige en stabiele woonomgeving te scheppen. Maar ook een jongen met problemen kan keuzes maken: blowen voor de deur of naar binnen gaan en praten, of het geld aan een hostel uitgeven. Op een dag moet de knop om. Maar tot nu toe zijn de problemen voor hem nog niet ernstig genoeg om andere keuzes te maken. Oh ja, ik ben optimist, ik denk dat het wel kan en dat iemand niet opgesloten hoeft te blijven in een moeilijk verleden.
Tsjor
Annaniem2023
26-12-2024 om 14:26
BritgetJones007 schreef op 26-12-2024 om 12:09:
Ik zou trouwens wel bij de huisarts vragen of jou dochter op een weerbaarheidstraining kan en eerst gaat leren wat zij voor zichzelf een leuke stabiele partner en relatie vindt.
De huisarts? Kunnen de ouders en de dochter dat zelf niet beslissen en organiseren?
Kersje
26-12-2024 om 14:31
tsjor schreef op 26-12-2024 om 13:26:
'Hij moet eerst een hele veilige en stabiele woonomgeving krijgen, waar ook veel toezicht en hulp is.' Waarom denk je dat hij dat nooit gehad heeft? Zowel uit zijn geschiedenis, voor zover we dar hier iets van weten, als uit het aanbod van Natje1812 als uit het aanbod van het hostel met werk blijkt, dat er veel mogelijkheden zijn of zijn geweest om een veilige en stabiele woonomgeving te scheppen. Maar ook een jongen met problemen kan keuzes maken: blowen voor de deur of naar binnen gaan en praten, of het geld aan een hostel uitgeven. Op een dag moet de knop om. Maar tot nu toe zijn de problemen voor hem nog niet ernstig genoeg om andere keuzes te maken. Oh ja, ik ben optimist, ik denk dat het wel kan en dat iemand niet opgesloten hoeft te blijven in een moeilijk verleden.
Tsjor
Dat ben ik met je eens!
Hij had nl al een eigen woning, maar is daar uitgezet vanwege (geluids)overlast. Hij is geen 12 meer en je kunt niet alles maar op je moeilijke jeugd blijven steken en buiten jezelf plaatsen natuurlijk.
Neemt niet weg dat hij begeleiding nodig heeft, maar zo lang hij dat niet zélf voldoende inziet en ieder beetje dat hij krijgt aangeboden blijft negeren, dan is het op een gegeven moment wel klaar.
Anne1234!
26-12-2024 om 15:07
Ik vind jullie ook wel streng hoor TO. Hoezo moet het vriendje van je dochter vragen of hij mag douchen? Bij ons mogen de vriendjes/vriendinnetjes van de kinderen altijd gewoon douchen als dat nodig is. Ze komen regelmatig na het werk direct naar ons en douchen dan eerst even. Niet iets om te moeten vragen wat mij betreft.
Dat van die joint zou ik ook niet echt leuk vinden maar geen reden om iemand mijn huis te weigeren. Ik snap dat het een opstapeling van zaken is maar het klinkt ook niet echt liefdevol allemaal.
Raccoon
26-12-2024 om 15:24
Anne1234! schreef op 26-12-2024 om 15:07:
Ik vind jullie ook wel streng hoor TO. Hoezo moet het vriendje van je dochter vragen of hij mag douchen? Bij ons mogen de vriendjes/vriendinnetjes van de kinderen altijd gewoon douchen als dat nodig is. Ze komen regelmatig na het werk direct naar ons en douchen dan eerst even. Niet iets om te moeten vragen wat mij betreft.
Dat van die joint zou ik ook niet echt leuk vinden maar geen reden om iemand mijn huis te weigeren. Ik snap dat het een opstapeling van zaken is maar het klinkt ook niet echt liefdevol allemaal.
Ik zou het wel vreemd vinden als de vrienden van mijn kinderen zo maar de badkamer zouden gebruiken. Ik vind TO helemaal niet streng, dan ben ik waarschijnlijk mega streng.
Daglichtlamp
26-12-2024 om 16:07
Raccoon schreef op 26-12-2024 om 15:24:
[..]
Ik zou het wel vreemd vinden als de vrienden van mijn kinderen zo maar de badkamer zouden gebruiken. Ik vind TO helemaal niet streng, dan ben ik waarschijnlijk mega streng.
Ja maar partners van mijn kinderen zouden dat niet hoeven vragen (al is het hier wel handig om het even te melden, aangezien de badkamer hier geen slot heeft )
Raccoon
26-12-2024 om 16:18
Daglichtlamp schreef op 26-12-2024 om 16:07:
[..]
Ja maar partners van mijn kinderen zouden dat niet hoeven vragen (al is het hier wel handig om het even te melden, aangezien de badkamer hier geen slot heeft )
Ja partners is toch even anders als vriendjes en vriendinnen. Iedereen zo maar meenemen om te slapen en te douchen, is toch een ander verhaal.
Lena55
26-12-2024 om 17:09
TO heeft eerder geschreven dat zij niet willen dat er elke dag gedoucht wordt en daar hebben ze met hem afspraken over gemaakt. Of je dit redelijk vindt of niet doet er niet zo erg toe. Het is hun huis en hij heeft zich gewoon aan de regels en afspraken te houden als hij er wil verblijven. Ik snap to wel. Het lijkt me vreselijk om een gast in huis te hebben die zich niet houdt aan dingen die jij belangrijk vindt. Je voelt je op een gegeven moment een gast in je eigen huis. Ik zou het ook niet trekken.
letterkoekje
26-12-2024 om 18:10
Anne1234! schreef op 26-12-2024 om 15:07:
Ik vind jullie ook wel streng hoor TO. Hoezo moet het vriendje van je dochter vragen of hij mag douchen? Bij ons mogen de vriendjes/vriendinnetjes van de kinderen altijd gewoon douchen als dat nodig is.
En dan is het nog nooit gebeurd, Anne, dat jij in de badkamer komt en er plots een vreemde in zijn blote flikker in jouw badkamer stond? Of dat jij (bijvb net voor je naar de dokter moet) nog snel in bad wil gaan en je poedelnaakt tegen iemand die jij totaal niet kent, moet zeggen dat jij wel eerst gaat?
Ik vind het elementaire beleefdheid, zelfs van kinderen en schoonkinderen.