an-louise
05-09-2012 om 09:57
Volwassen kinderen,leefregels?
Hallo,
Als moeder ben ik altijd het verzorgende en zorgzame type geweest dat er plezier in schept om voor haar kinderen te zorgen.Nu de twee oudsten volwassen zijn en de jongste stilaan ook groot wordt,moet ik leren van ze los te laten.
De tweede heeft vriend,werk en net rijbewijs.Reden genoeg dus om zelfstandig te zijn.Toch krijg ik soms de indruk dat ze het gewoon vinden dat mama altijd klaar staat en pas op,zal voor een deel ook wel aan mezelf liggen,omdat ik moeilijk 'neen' kan zeggen.Nu ze haar rijbewijs heeft behaald heeft ze geen enkele reden om nog afhankelijk te zijn van mij om ergens naartoe te gaan.Haar vriend heeft geen wagen momenteel,dus hij gebruikte die van haar.Nu zullen ze dus afspraken moeten maken.
Ja,ik vind het niet altijd even simpel.Hoe doen jullie dit met nog inwonende volwassen kinderen?
an-louise
10-09-2012 om 10:07
Sparen is ook sparen...
Wij geven hen die kans om een centje opzij te zetten tegen dat ze helemaal alleen buitenshuis gaan wonen.Het is zeker niet de bedoeling dat ze hier binnen vijf jaar nog wonen en dat weten ze ook.
Wat ze met hun centen doen is aan hen.Dochter staat in voor kosten wagen,kleding,schoenen enz...ze is wel spaarzaam hoor,dat zit een beetje in de familie denk ik
Eens gaan uit eten,weekje vakantie moet kunnen uiteraard,zolang ze hun centen niet aan deuren en ramen uitgooien aan nutteloze dingen,zie ik daar geen probleem in.Maar,dat moeten ze zelf leren he,wat ze echt nodig hebben en wat niet.
Tirza G.
10-09-2012 om 18:41
Maar........
dat klopt dan niet met je redenering dat ze gratis mogen wonen omdát ze kunnen sparen. In je berichtje schrijf je vervolgens dat ze zelf mogen weten wat ze met hun centen doen.
En als ze over 5 jaar nou 400 eu gespaard hebben?
Tirza
Inge M
10-09-2012 om 20:16
Ze kunnen vrij veel met één inkomen
Alleen je dochter heeft een baan, niet passend bij haar opleiding. Een jong stel met één beperkt inkomen kan normaal gesproken echt niet gergeld uit eten en op vakantie. Die betalen namelijk veel huur of hypotheek per maand. Ze hebben ook een auto. En ze betalen normaalgesproken ook nog hun eigen eten, gas/water/licht.
Ik denk dat ze nog steeds veel te veel verwend worden in financiële zin, ook al ben jij geen taxi meer.
Shonagh
10-09-2012 om 22:29
Huur betalen
Ik denk ook dat ze wel erg goedkoop wonen en is het misschien een idee ze "huur" te laten betalen, ook om ze alvast aan het idee te dat wonen wel iets kost. Eventueel kun jij dat voor hen "sparen".
albana
11-09-2012 om 07:43
Huur betalen idee...
Mijn vriendin (3 dochters) haar oudste dochter heeft ook een appartementje 'thuis'. In een bijgebouw die normaal dienst deed als garage/overkapping op de verdieping. Ooit bedoeld voor logé's, gasten maar al jaren in gebruik als opslagplaats/rommelverzamelplek.
Oudste wilde daar graag 'wonen' om wat meer privacy te hebben. Dus met haar dochter en vriendin en ik alles leeggeruimd en opgeknapt (schilderwerk enzo, de basis was allemaal oke) heeft ze zelf grotendeels gedaan.
Daarna alles verhuist met vader en vriend en de evt. benodigde spulletjes gekocht (ikea van d'r eigen geld.
Deze dochter heeft een goedbetaalde stage én ernaast ook nog een weekendbaantje waar ze ook goed verdient. Ze heeft een auto, ook uit noodzaak omdat met het o.v. haar stage niet te bereiken is op tijd.
Vergelijkbaar dus met jullie situatie. Vriend van oudste is vaker dáár dan in zijn eigen huis. Vriend werkt ook, hele dagen. Deze dochter eet meestal de warme maaltijd mee, ook omdat dat goed uitkomt. Er word gegeten als zij terug keert van haar stage/werk. Dus ze kan zo aanschuiven. De was gebeurd ook nog gezamelijk.
Maar alle rest (broodmaaltijden, auto etc.) is voor haar eigen rekening. Vriendin vraagt dochter huur. Ik dacht 250 euro en daar zit gas licht en water bij in.
En als ze veel mee-eet verwacht vriendin dat ze boodschappen meeneemt (afspraken gaan meestal per mobiel en afhankelijk van de frequentie). Die huur stort vriendin op een apparte rekening en gaat als ze ooit écht uit huis gaat of elders gaat wonen naar dochter. Of misschien wel als ze gaat trouwen grapte vriendin al...dan koop ik een wasmachine en droger voor haar Dat is niet uit financiële noodzaak. Vriendin heeft geld genoeg, ze zouden die wasmachine en droger ook zo wel kunnen betalen. Maar meer inderdaad dat dochter inzicht krijgt in de 'kosten' van het alleen wonen én zodat ze een spaarcentje in ieder geval zéker weten heeft...Je eigen 'huur' voelt toch anders dan van je ouders gekregen denk ik. Dochter weet dit overigens niet.
groeten albana
an-louise
11-09-2012 om 10:27
Sparen...
We laten dochter gratis wonen net omdat wanneer ze een bijdrage moet leveren,ze minder centen heeft en dus ook minder zal kunnen sparen.Onze oudste heeft dezelfde mogelijkheid gehad aantal jaren terug en ik moet zeggen dat zij een aardig centje opzij had.Heeft ondertussen eigen flatje gekocht,in haar eentje,dus zo slecht zal die regeling toch niet zijn.
Onze andere dochter krijgt ook die kans,maar... ze weet dat ze haar centen niet moet aan deuren en ramen gooien,want dat we dan wel van haar verlangen dat ze iets afgeeft.Als ze elke maand iets opzij willen zetten voor vakantie,dan is dat toch hun volste recht.Ik ken mijn kinderen en weet dat ze wat geld betreft nogal krenterig zijn,dus daar zal het probleem niet liggen.Heb er het volste vertrouwen in dat ze wel degelijk sparen.
Tirza G.
11-09-2012 om 15:32
Maar
haar vriend heeft geen inkomen, toch? Dus die leeft ook op haar en jouw kosten?
Tirza
an-louise
12-09-2012 om 08:48
Aan tirza
Nou,dat compenseert toch wel,want ze gaan ook vaak naar zijn ouders toe tijdens de weekends en de dagen dat dochter vrij heeft in de week.Hij heeft ook wel wat spaarcenten aan de kant staan,dus leeft echt niet op de kosten van dochter.Daar zou deze trouwens niet mee akkoord gaan.Ondertussen heeft hij een paar losse opdrachten binnen gehaald.
an-louise
15-09-2012 om 14:27
Hoeveel vragen per maand voor kost en inwoon?
Zoals ik eerder al aangaf is het onze bedoeling,van zodra de vriend van onze dochter werk heeft,hem een bedrag te laten bijdragen per maand.Dochter moet dit niet,omdat de oudste ook de kans heeft gekregen om op die manier te kunnen sparen.Maar voor de vriend ligt dit volgens ons toch wel anders.Het is niet de bedoeling dat wij voor iemand anders zijn kind bepaalde kosten gaan dragen.Ze wonen niet echt samen,alhoewel hij tijdens de week meestal hier is,maar zijn adres staat nog bij zijn ouders.Vandaar dat het ons niet meer dan normaal lijkt dat we iets gaan vragen voor electriciteit, was, plas, eten enz...Men man en ik raken er moeilijk uit welk bedrag we zouden kunnen vragen.Ik wil nu ook niet overdrijven hierin.Man denkt dat 250 euro een eerlijke tegemoetkoming is.Wat denken jullie?
Vind dit nogal moeilijk.
Shonagh
16-09-2012 om 11:30
Ze wonen daar als stel
Je wilt je dochter niet laten betalen, omdat je andere dochter dat ook niet hoefde.
Echter is de situatie nu anders: er woont nu een volwassen stel, ook al zie jij hem nog als "het kind van iemand anders" :o) Ik zou "huur" vragen aan het stel en dan zoeken zij het samen maar uit.
sus-anne
16-09-2012 om 13:46
Ideaal
het is natuurlijk ideaal zo,n,gratis woonruimte bij je ouders .Gezellig samenwonen ,geen huur betalen en je geld besteden aan leuke dingen.Zo zou iedereen wel willen leven.Maar het heeft niets met de realiteit te maken natuurlijk.Want ondanks dat vriend niet( of weinig) werkt is er altijd voldoende geld en gaan alle leuke dingen gewoon door.Dus als je je dochter(en vriend) iets bij wil brengen zou ik zeker huur gaan vragen + gas water licht .Leven is nou eenmaal niet gratis en ze zijn op een leeftijd dat ze dat best mogen gaan beseffen.Bovendien is de kans groot dat vriend ook wat actiever op zoek gaat naar werk ,als er huur en andere vaste lasten betaald moeten worden.Uiteindelijk zijn jullie geen Hotel Mama ,ik neem aan dat jullie ook hard moeten werken voor je geld?
an-louise
16-09-2012 om 13:46
Niet officieel
Neen,want officieel wonen ze daar dus niet samen als stel he.Zijn woonadres staat nog op dat van zijn ouders(moeder).
Feit is ook dat de flat jaren terug werd afgemaakt en betaald door dochter en vorige vriend.Zij hebben dat toen zo voorgesteld gehad,als ze dat zelf niet hadden gedaan,dan waren ze ook maar op hun kamertje moeten blijven zitten.
Voor ons maakt het niet uit of ze als stel of niet samen wonen daar.Wij zien dat als iets aparts.Oudste dochter had welliswaar geen eigen flatje thuis (wel ruimste kamer),maar ze mocht haar centjes houden dus lijkt het me niet meer dan normaal dat de andere dit ook mogen;
Shonagh
16-09-2012 om 13:53
Wat wil je nu eigenlijk?
In ieder geval geen kritische opmerkingen. Jij vindt dat je alle kinderen hetzelfde moet behandelen. Mijn ervaring met 3 volwassen kinderen is dat dat niet gaat (ook niet moet willen), ieder kind/ situatie is weer anders.
Dus vraag gerust 250 euro per maand aan de vriend van je dochter die dus ook nog gedeeltelijk bij zijn moeder woont. Hij heeft dus eigenlijk 2 "moeders" die voor hem zorgen en nog een vriendin, lekker luxe leventje.
sus-anne
16-09-2012 om 13:54
Enne
je doet ook nog steeds de was? ook voor haar vriend?daar zou ik dus ook mee stoppen.
En over het koken zou ik ook afspraken maken,jij kookt 4x per week en het jonge stel drie keer ( ook voor jullie).
Ik lees ook dat je oudste dochter de grootste kamer had bij jullie en verder niets hoefde te betalen.Dat argument kun je nu mooi gebruiken .
Jouw dochter mag kiezen,of ze neemt de grootste kamer en betaald verder geen kostgeld( net als haar zus)of ze blijft in het flatje wonene ( met haar vriend) en betaald huur e.d.
Zo krijg je ook geen scheve gezichten.
an-louise
16-09-2012 om 16:23
Geen scheve gezichten
Nou,er is hier echt geen sprake van scheven gezichten hoor.Op dat vlak verstaan ze mekaar echt wel.Als vorige vriend en dochter die flat niet zelf hadden bekostigd,nou dan was die er gewoon ook niet gekomen,punt uit!Als oudste dochter ooit had voorgesteld om dit te doen,dan had zij die kans ook gekregen.Maar,de situatie was voor haar totaal anders dan voor haar zus.Ze zat ook in een lange relatie,maar die vriend woonde nog thuis en vond dat best zo.Er was geen haar op diens hoofd dat eraan dacht om te gaan samenwonen op een flatje bij ons,noch elders...Die gedachte is er bij hen nooit geweest.Bij onze andere dochter was er wél de drang om samen te wonen en om privacy te hebben,hebben ze de handen uit de mouwen gestoken en de flat afgemaakt.Je ziet dat het dus twee totaal verschillende situaties zijn.
Het gaat hier ook niet om die flat he,het gaat om het wel of niet betalen van kost en inwoon voor de vriend.En we weten heus wel dat het niet meer dan normaal is dat hij zijn bijdrage leverd,zonder twijfel.En het is niet eerlijk wanneer we aan onze dochter wél huur gaan vragen en aan de andere destijds niet!Zij is en blijft ons kind en dàt is een groot verschil.
Maylise
16-09-2012 om 18:11
An-louise
Waarom wil je kostgeld gaan vragen? Heb je het geld zelf nodig? Zo ja, dan vraag je een bedrag wat overeenkomt met hoeveel ze ongeveer verbruiken.
Of is het meer dat je niet de vriend gratis in huis wil laten wonen? In dat geval kun je natuurlijk ook geld vragen. 250 euro lijkt me een heel redelijk bedrag.
Ik snap trouwens wel dat je dochter geen huur wil vragen. Echter een bijdrage van vriend in de kosten (gas, water, licht, eten) is niet zo raar als hij het grootste deel van de tijd bij jullie is.
Verder zou bij mij ook wel meespelen wat ze verder met het geld doen. Een van mijn zoons werkt al 4 jaar fulltime maar woont nog steeds bij ons. Hij gaat nu wel binnenkort verhuizen. Echter ik heb hem nooit om geld gevraagd. Hij is altijd heel zuinig geweest met zijn geld en hierdoor heeft een flinke aanbetaling kunnen doen op zijn woning. Hij is nu druk bezig alles bewoonbaar te krijgen (hij heeft gekozen voor een ruine) en over een paar maanden zal hij er in trekken. Hij is zeer zorgvuldig met zijn geld en ik ben blij dat we dit voor hem hebben kunnen doen.
In jouw geval zou ik inderdaad dochter gratis laten wonen en vriend om een bijdrage vragen in de kosten. Hoe hoog die bijdrage is hangt ook een beetje af van zijn inkomen natuurlijk.
Ely
16-09-2012 om 19:20
Het zegt
Waarschijnlijk alles over mij maar ik zie ook meer belang in het vragen om zelf iets te doen in jullie gezellige, grote huishouden dan om geld te vragen. Ik zie het een beetje als 'bonus' op de opvoeding, (nog) zelfstandig(er) leren zijn. Inzien wat het inhoud om zelfstandig te wonen. Anders valt het straks (ooit) wel erg rauw op hun dak. Enne, ik zou daar zeker de vriend ook bij betrekken; je dochter zal je zeer dankbaar zijn als haar vriend alvast leert zijn handjes te laten wapperen in huis, toch?
Maar.... Daarmee ga ik natuurlijk uit van mijn normen en waarden
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Shonagh
16-09-2012 om 21:56
Ely
Het hoeft toch niet of/of te zijn. Beide( kostgeld en meehelpen) is hier thuis aan de orde.
Ely
16-09-2012 om 23:29
Shonagh
Eens en dat zie ik mezelf straks evt ook doen maar ik heb de indruk dat de stap voor stap aanpak in deze situatie voor beide partijen beter zou kunnen werken
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
an-louise
17-09-2012 om 09:23
Aan maylise
Het is niet dat wij het geld nodig hebben,verre van,vandaar ook dat onze eigen kinderen hun centjes mogen sparen.Maar het lijkt me niet meer dan normaal dat de vriend van onze dochter,die meer hier is dan thuis,toch wel een bijdrage mag leveren voor electriciteit,water,was,plas,eten enz...Het kan niet de bedoeling zijn dat elke vriend van onze dochters hier gratis onderdak krijgt.Eerdaags komt de jongste misschien ook af met iemand en kan deze ook lekker op hotel komen?
Het is ook een manier om hen te leren dat wanneer ze elders zouden gaan huren de kosten véél hoger zouden liggen dan 250 euro de maand.Een simpel flatje of huisje kost hier al snel tussen de 500 à 700 euro per maand.Tel daar dan nog eens alle andere onkosten bij...wordt al snel een behoorlijke rekening!
Vriend is bezig met het zoeken naar werk.Hij heeft een paar losse opdrachten momenteel,maar zal daarnaast op zoek moeten naar een bijbaantje,want anders zal het niet lukken vrees ik.
We zijn van plan om zijn bijdrage,nadien,wanneer ze echt elders gaan samenwonen,voor de helft terug te geven.Zo hebben zij onbewust gespaard.
mix
18-09-2012 om 12:53
Maar
Op deze leeftijd hebben ze toch onderhand wel geleerd dat het leven duur is??Je ziet dit als leermoment, maar je bent toch al jaren opvoeder-af?
En als de relatie uitgaat, ga je dan ook de helft van die 250 euro teruggeven aan hem?
Gerrie
19-09-2012 om 01:53
Ook zo'n type
Hallo an-louise!
Ik ben ook zo'n alles regelende moeder voor haar kits ik doe de boekhouding voor mijn zoon van 31 jaar( uitwonend ) ik doe de bankzaken van mijn bejaarde moeder ik doe de studie zaken van mijn 21 jarige dochter en ik regel de verhuizing naar een aanleunwoning van mijn schoonmoeder en niet te vergeten ik regel de administratie van bedrijf van mijn man ZZper (allemaal mantelzorg) wat niet betaald word ( in Belgie dus wel hier niet ), je bent dus niet de enige in deze complexe moeilijke maatschappij met constante verandelijke wetten en regeltjes.
Groetjes Gerda.
Gerrie
19-09-2012 om 02:08
En soms ben ik het helemaal zat.
Ik was nog vergeten te zeggen dat ik het soms allemaal spoeg zat ben!!! want ik heb het idee dat ik helemaal geen eigen leven meer heb, en als je wat te klagen hebt dan hoor ik van de jongste ( jullie hebben mij toch op deze wereld gezet!!) nou dat kwam in onze generatie helemaal niet in je op om dat tegen je ouders te zeggen.
Gr. Gerrie.
skik
19-09-2012 om 09:21
Gerrie
"nou dat kwam in onze generatie helemaal niet in je op om dat tegen je ouders te zeggen." Nee, waarschijnlijk omdat je ouders dat echt niet zouden pikken en je al op jonge leeftijd duidelijk hebben gemaakt dat je ze met respect moest behandelen.
skik
Tirza G.
19-09-2012 om 09:45
Nouououou
Ik weet niet hoe oud je bent Gerrie, ik ben begin 50 - en dat zei ik toch héus wel tegen mijn ouders.
Tirza
koentje
20-09-2012 om 11:57
Gerrie en anlousie
Gerrie volgens mij moet je gewoon even een eigen draadje beginnen; want er zit nog e.e.a. dwars geloof ik!
An louise; ik vind het toch wel raar klinken. Je benadrukt dat je 'verre van' geld nodig hebt maar toch moet vriend meebetalen, want stel je voor dat andere dochter straks ook een vriend krijgt die half in komt wonen. Wat wil je nou precies?
Maar verder wordt er niet meer gerept over huishoudelijke zaken, waar kinderen aan mee moeten werken, omdat ze toch ook moeten leren zelfstandiger te worden. Wat wil je nu precies meegeven?
an-louise
22-09-2012 om 16:22
Aan koentje
Misschien druk ik het op sommige momenten een beetje verkeerd uit,maar wat ik nou precies wil?
Ten eerste dat ze leren dat het leven niet goedkoop is en dat je er echt wel iets moet voor doen om je bepaalde dingen te kunnen veroorloven.Oké....ik geef toe dat mijn kinderen misschien wel wat verwend zijn op bepaalde vlakken.Ik ken heel veel gezinnen waar ze wél maandelijks een bijdrage moeten leveren voor kost en inwoon,maar wij hebben nu eenmaal de mogelijkheid om hen de kans te geven hun centjes te sparen.
Dit staat los van de vriendjes!
Die hebben zelf ouders en het is dus niet onze taak om voor hen financieel te gaan zorgen.Vriend weet dat hij een bijdrage zal moeten geven en heeft daar geen probleem mee,want indien hij thuis zou verblijven wordt dit daar van hem ook verwacht.Nu is hij tijdens de week meestal hier en lijkt het mij niet meer dan normaal.
Het is hier geen hotel he.Stel dat de relatie stuk loopt en dochter komt met iemand anders op de proppen?Het kan toch niet de bedoeling zijn dat die hier dan ook zomaar gratis komt wonen.
Dat zelfstandig zijn leren ze heus wel met de tijd,door veel dingen te doen,al eens tegenslag te hebben want dat hoort er ook bij.Dochter en vriend moeten zelf hun flatje onderhouden.Ik ga heus niet opruimen,poetsen enz...als ze er een puinhoop van maken is dat hun zaak.Maar,dat valt best nog wel mee moet ik zeggen.