WG12
21-11-2024 om 09:51
Verkeerde vriendin zoon
Mijn zoon is 18 jaar, studeert, is sociaal, sportief, drinkt niet,...
Toen hij 15 jaar was, had hij verkering met een meisje (even oud als hem).Zij spraken altijd ‘ergens op straat’ af, op een parking, in een bushokje,..Hoewel wij liever hadden dat ze thuis afspraken, gebeurde dit niet.
Na 6 maanden is deze relatie ten einde gekomen.
Hij heeft daarna met een ander meisje verkering gehad, die bij zijn ex vriendin in de klas zat. Hoorde van haar dat zij door deze ex gepest werd,..
Na 1 jaar is deze relatie geëindigd omdat hij terug naar zijn ex ging.
Hij ging bijna altijd naar haar thuis, bij ons thuis kwam ze niet.
Ze is een paar keer geweest, maar voelde haar niet welkom.
Als we vroegen of zij met ons mee iets ging eten, deed ze dit niet omdat ze niet kan eten in het samenzijn van andere mensen.
Als mijn zoon dan vroeg om naar ons te komen, ging ze hiermee akkoord, tot het moment daar was en dan was ze ziek of had een andere uitvlucht.
(Ze zijn ongeveer 1,5 jaar samen geweest en zij is in totaal 5 keer bij ons geweest.)
Ze is helemaal niet sociaal, ze zaten altijd op de kamer, gingen nooit weg om eens iets anders te doen,…
Mijn zoon heeft ook een hobby waardoor we veel in het buitenland zitten.
Zij heeft nog geen enkele wedstrijd live meegemaakt, is ook niet geïnteresseerd in zijn sport.
Ze volgt dit wel op tv.
In april is ze 18 geworden en toen is ze gestopt met school.
Ze heeft tot op heden nog steeds geen werk en is dit ook niet van plan om te zoeken.
Ze heeft momenteel geen inkomen.
In september hebben ze ruzie gehad omdat ze bij een wedstrijd op tv gezien heeft dat er een ander meisje bij mijn zoon stond.
Aangezien deze ruzie bleef aanhouden, heeft hij het gedaan gemaakt. (wat voor ons een opluchting was)
Hij heeft daarna een andere vriendin gehad, maar sinds deze week heeft hij het gedaan gemaakt en is, voor de 3e keer, terug naar zijn ex!!!
Ik begrijp echt niet wat hij in dit meisje ziet en keur deze relatie ook niet goed.
Hij heeft de capaciteiten om in zijn sport ver te geraken (wereldkampioenschap), maar dit kost ons enorm veel geld.
Heb hem nu gezegd dat hij moet kiezen tussen haar of zijn hobby.I
k weet dat dit niet correct is, maar weet niet hoe ik het duidelijk kan maken dat zij niets voor hem is.
Ik ben bereid om zijn droom waar te maken, maar wil niet investeren als dit toch geen toekomst heeft.
Ik ben bang dat zij (zonder zijn medeweten) binnen enkele maanden zwanger zal zijn en dan moet hij zijn sport opgeven.
Wij steken hier heel veel energie, tijd en geld in, al vele jaren en wil dit niet door haar laten kapotmaken.
Probleem is dat zij hem vanalles wijsmaakt, dat ze verandert is, dat er een reden is waarom zij niet werkt,… en hij gelooft dit.
Ben echt ten einde raad en weet niet hoe ik tot hem kan doordringen.
Ginevra
21-11-2024 om 09:57
Ik kan me best voorstellen dat je deze relatie niks vindt, maar je gaat er nou eenmaal niet over. Hij zal toch zijn eigen weg gaan daarin.
Het enige waar je wel invloed op hebt, is de tijd en geld die je in zijn sport stopt. Maar heb je serieuze aanwijzingen dat zij zijn sportcarriere ruineert? Pas op dat je dat scenario niet als drukmiddel gebruikt alleen omdat je haar niet ziet zitten. Maar als het wel echt zo is, praat dan eens met zijn trainer. Die zal daar toch ook iets van merken dan.
Anoniemvoornu
21-11-2024 om 09:58
Dit is toch niet echt he ,wat een ontzettende druk leggen jullie op je kind, je hebt je zoon geleerd over condooms lijkt me .. zwanger worden doe je met zijn 2en ik zou echt loslaten wie hij date dat zijn zijn eigen keuzes
Pippeltje
21-11-2024 om 10:06
Chanteer je hem nu eigenlijk met het wel of niet uit kunnen oefenen van zijn sport omdat jullie dat betalen???
Ninoea
21-11-2024 om 10:15
Je zoon is 18 en functioneert prima. Hij heeft een knipperlichtrelatie. Zijn er signalen dat hij zijn sport laat liggen, dat hij zijn studie laat liggen, dat hij contact met zijn vrienden laat verslonzen, dat hij zelf verslonst? Nee? Het gaat dan gewoon prima met hem. Zijn er wel tekenen dan kunnen dit zorgpunten zijn die je voorzichtig kunt aankaarten als zijnde “ik denk te zien dat je minder tijd aan .. besteedt, klopt dat? Want ik maak me zorgen dat …”
Wat zijn de voorwaarden voor hem dat jullie de sport betalen? Zijn die vastgelegd en redelijk? Zou jij of je partner onder die voorwaarden voor je werkgever willen werken?
Wat voor relatie wil je met je kind in de toekomst en welke kwaliteiten wil je dat hij ontwikkelt? Wil je een jongen die open is en verantwoordelijkheidsgevoel heeft of wil je een zoon die je naar de mond praat en stiekem is. Je invloed als ouder is niet almachtig, maar de kans is met dergelijke bemoeienis groter dat het het laatste wordt.
Stop met focussen op deze partner van je zoon, probeer je zoon meer als jongvolwassene te zien die zelf regie voert over zijn leven en stop onmiddellijk met deze chantage want dit is echt heel oneerlijk en ondermijnend op alle fronten.
kaatjecato
21-11-2024 om 10:16
"Heb hem nu gezegd dat hij moet kiezen tussen haar of zijn hobby.I
k weet dat dit niet correct is, maar weet niet hoe ik het duidelijk kan maken dat zij niets voor hem is.
Ik ben bereid om zijn droom waar te maken, maar wil niet investeren als dit toch geen toekomst heeft."
Ai, je bent hier heel manipulatief en controlerend geweest, precies wat zijn vriendin ook bij hem doet. Je zou hem juist stevig in zijn schoenen willen laten staan, dat hij zelf voelt welke beslissingen goed voor hem zijn, en dat doe je nu niet. Zijn jullie vaker controlerend naar hem toe? Want dan kan het zijn dat hij dat gewend is, en dus juist ontvankelijker voor een relatie waarin dat ook gebeurt.
Overigens snap ik je zorg wel, maar hij zal er zelf achter moeten komen als dit meisje niet gezond voor hem is.
Anoniemvoornu
21-11-2024 om 10:31
kaatjecato schreef op 21-11-2024 om 10:16:
"Heb hem nu gezegd dat hij moet kiezen tussen haar of zijn hobby.I
Ik ben bereid om zijn droom waar te maken, maar wil niet investeren als dit toch geen toekomst heeft."
Ai, je bent hier heel manipulatief en controlerend geweest, precies wat zijn vriendin ook bij hem doet. Je zou hem juist stevig in zijn schoenen willen laten staan, dat hij zelf voelt welke beslissingen goed voor hem zijn, en dat doe je nu niet. Zijn jullie vaker controlerend naar hem toe? Want dan kan het zijn dat hij dat gewend is, en dus juist ontvankelijker voor een relatie waarin dat ook gebeurt.
Overigens snap ik je zorg wel, maar hij zal er zelf achter moeten komen als dit meisje niet gezond voor hem is.
Helemaal mee eens, we zoeken vaak onbewust in relaties terug wat we kennen van thuis ...
troelahoep
21-11-2024 om 10:40
Anoniemvoornu schreef op 21-11-2024 om 10:31:
[..]
Helemaal mee eens, we zoeken vaak onbewust in relaties terug wat we kennen van thuis ...
Ook dat. En ik vind de woordkeuze 'hobby' niet zo passen bij de rest van het bericht. Kennelijk móet zoon een succesvolle sportcarriere hebben van zijn ouders en heeft hij geen keuze, want zij hebben er al zoveel in geinvesteerd. Topsport vind ik geen hobby meer, en het kind - inmiddels 18 - mag zelf besluiten daar eventueel mee te stoppen, mocht dat al aan de orde zijn. Verder heb ik nog nog wel een mening over topsport en minderjarigen maar die zal ik voor me houden.
Je kan hem hooguit adviseren en altijd nog de geldkraan dichtdraaien als de sportprestaties teveel achteruit gaan. Dat is met een 'echte' sponsor ook het geval natuurlijk.
MamaE
21-11-2024 om 10:46
Ik vind het niet fair om het faciliteren van een topsportcarrière op te hangen aan een meisje dat jou niet aanstaat. Je zoon mag eigen keuzes maken en jullie ook.
Je mag ook best voorwaarden stellen aan het faciliteren van zo'n topsportcarrière, bijvoorbeeld inzet, gezond eten, serieus ermee bezig zijn en niet voor elke poep of scheet een training afzeggen. Maar dat lees ik niet.
Net zoals je de studie voor je kind wil betalen, op voorwaarde dat er inzet wordt getoond. Maar dat lijkt me niet afhangen van met wie je een relatie hebt.
Wat betreft zwanger raken van het meisje; daarin heeft je zoon ook een verantwoordelijkheid. Waarschijnlijk gaat hij vanzelf wel een keer zien dat ze weinig toekomstperspectief heeft.
Renmuis
21-11-2024 om 10:47
Niet correct is zacht uitgedrukt. Ontzettend manipulatief. Zie je niet dat je met zo’n ultimatum nog veel fouter zit dan dat meisje, dat tenslotte ook nog maar een tiener is?
Het geld wat je in zijn sport geïnvesteerd hebt en of hij het daarvoor voldoende serieus neemt, staat helemaal los van haar. Geef haar niet de schuld voor zijn gebrek aan toewijding en jullie financiële beslissingen.
Behalve het pesten (en dat is hearsay) lees ik bovendien niets verontrustends in de relatie. Ze zal mentale problemen hebben - dat is niet leuk, maar geen reden iemand a priori te dumpen - en ze lijkt onzeker. Weleens gedacht dat het ook bij jullie ligt dat ze niet sociaal is naar jullie toe? Ik had ook ooit zo’n schoonmoeder die mij zo kleurloos en gereserveerd vond, en niet goed genoeg voor haar kind, maar dat was gewoon een tut waar ik geen zin in had.
Meesje
21-11-2024 om 11:42
En jij hebt er vertrouwen in dat hij voor zijn sport kiest? Jij denkt de oplossing gevonden te hebben om dat meisje te lozen.
Maar vanmiddag komt zoon bij je: mam, ik heb nagedacht. Ik heb het er met mijn vriendin over gehad. We hebben besloten dat ik bij haar intrek. Ik zal een baan zoeken en we zullen zsm ons eigen plekje zoeken. Ik stop met sporten.
Na jouw ultimatum wil ze al helemaal niet meer bij jullie komen. Contact met zoon wordt daardoor ook lastig. Over toekomstige ontwikkelingen tav opleiding, werk, woning, kinderen, krijg je nog maar zijdeling iets mee. Want een schoonmoeder die de stekker uit de top sportcarrière van je partner heeft getrokken en heeft aangegeven dat ze wil dat hij de relatie met jou beëindigt; zo iemand hou je op ruime afstand van je leven.
Ik vind haar ook niet klinken als een goede vangst. Maar jou als schoonmoeder ook niet.
Anoniemvoornu
21-11-2024 om 11:44
Meesje schreef op 21-11-2024 om 11:42:
En jij hebt er vertrouwen in dat hij voor zijn sport kiest? Jij denkt de oplossing gevonden te hebben om dat meisje te lozen.
Maar vanmiddag komt zoon bij je: mam, ik heb nagedacht. Ik heb het er met mijn vriendin over gehad. We hebben besloten dat ik bij haar intrek. Ik zal een baan zoeken en we zullen zsm ons eigen plekje zoeken. Ik stop met sporten.
Na jouw ultimatum wil ze al helemaal niet meer bij jullie komen. Contact met zoon wordt daardoor ook lastig. Over toekomstige ontwikkelingen tav opleiding, werk, woning, kinderen, krijg je nog maar zijdeling iets mee. Want een schoonmoeder die de stekker uit de top sportcarrière van je partner heeft getrokken en heeft aangegeven dat ze wil dat hij de relatie met jou beëindigt; zo iemand hou je op ruime afstand van je leven.
Ik vind haar ook niet klinken als een goede vangst. Maar jou als schoonmoeder ook niet.
Het enige verschil tussen schoonmoeder en vriendin is dat het meisje net 18 is , dus grote kans dat zij nog volwassener/wijzer wordt
letterkoekje
21-11-2024 om 14:06
Ongezonde situatie, zowel van jullie uit als van de vriendin uit.
En als je je kind niet wil kwijtraken, dan zal JIJ je moeten aanpassen, hoe pijnlijk dat voor jou ook is.
MissHolmes
21-11-2024 om 15:36
TO ik snap jou heel erg maar hoe meer jullie roepen niet doen hoe meer hij zich tegen jullie af zal zetten aangezien jullie zijn ouders zijn en hij nog best wel jong is.
HIj zal er toch echt zelf achter moeten komen dat dit meisje mogelijk niet zo goed voor hem is.
Nogmaals ik snap dat het heel moeilijk is maar beter niet mee bemoeien....
FruitMoeder
21-11-2024 om 15:41
Jongens daten vaak een meisje die op hun moeder lijkt. Hij heeft dus nu verkering met een manipulatief, jaloers, anti-sociaal meisje. Met die logica snap ik dat hij zich daar zo tot aangetrokken tot voelt...