Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Uit huis

Zoonlief heeft eindelijk iets voor zichzelf gevonden! Hij blijft in ons dorp gelukkig.
Maar wat heeft hij allemaal nodig? Hij heeft straks best wel de ruimte.
Ik kom niet verder dan stofzuiger, strijkplank, strijkijzer


Mija schreef op 15-10-2022 om 15:16:

[..]

Ik had ooit een frituurpan: gekregen. Wat een onding. Veel stank en dat gedoe met dat vet verwisselen; bah, niks voor mij. Dus dat ding eruit en naar de snackbar. Wij eten al heel lang een keer in de twee weken friet op zondagavond voor de tv. Toen kwam puberzoon met het idee een airfryer te kopen om als hij met zijn vrienden spelletjes deed snacks te kunnen maken. Ik ben eens gaan rekenen en zag dat het geen grote kostenpost was, onder voorwaarde dat de tweewekelijkse uitgaven bij de snackbar daarmee zouden wegvallen. Aldus geschiedde. En toen bleek dat je er veel meer mee kon klaarmaken, en dat makkelijk en snel. Het hangt wel af van de gezinssamenstelling en omvang van de airfryer wat er mogelijk is. Maar deze man heeft bijvoorbeeld kookboekjes gemaakt voor eenpersoonsmaaltijden: https://hetluiekookboek.nl/

En ik heb dus zelf ontdekt dat je qua warme avondmaaltijen een heel eind komt met alleen dat éne apparaat als je alleen voor jezelf moet koken en een beetje experimenteert. Noodzakelijk? Nee, uiteraard niet. Maar ik denk dat ik, als mijn kinderen het huis uit zijn, pas echt losga met de airfryer. Ik ben niet zo'n kok en ik ben aan het eind van de dag gewoon moe en wil snel iets op tafel hebben staan. Ook hier geldt dus weer: het is maar net hoe je leeft, wat je handig vindt en welke eisen je stelt.

Wij hebben ook een airfryer en ook friet geprobeerd maar we zijn terug overgestapt op zelf schillen, snijden en lekker in de frituurpan met gezonde olie. Uit de airfryer vonden we niet één frietje echt lekker. Elke zondag doen we dit. De frietpan staat bij ons wel in de schuur, net als de airfryer trouwens. Geen luchtjes in huis.

Bijtje82

Bijtje82

15-10-2022 om 15:27

MamaE schreef op 15-10-2022 om 15:09:

Die dunschillers van het plaatje kosten nog geen euro bij de action. Ik vind ze fijn, vooral de linker. Maar ik schil alleen wortels, andere groenten eten we gewoon met schil.
Maar goed, ieder zijn ding. Ik heb de meeste van die keukendingetjes gekregen van mijn ouders omdat het 'over' was en sommigen gebruik ik niet eens vaak.

Hier ook hoor. Wortels, asperges en flespompoen. De rest doe ik met een aardappelschilmesje. Of eet ik idd met schil.

Door al dat gepraat over eten en koken hier op het forum heb ik mij het afgelopen uur aangemeld bij een kookclub pagina en een abonnement afgesloten voor groente en fruit per week.🙈

Tickel schreef op 15-10-2022 om 13:41:

[..]

Ik vind een kaasschaaf wel een must hoor. Maar ik gebruik het ding ook om groenten mee te schillen

Yup, dat was ook daarom mijn voorbeeld, je begint zonder en je komt er vanzelf achter of je iets nodig hebt. Vooraf van alles aanschaffen vind ik echt heel dom en niet nodig. 


En ik heb dus zelf ontdekt dat je qua warme avondmaaltijen een heel eind komt met alleen dat éne apparaat als je alleen voor jezelf moet koken en een beetje experimenteert. Noodzakelijk? Nee, uiteraard niet. Maar ik denk dat ik, als mijn kinderen het huis uit zijn, pas echt losga met de airfryer. Ik ben niet zo'n kok en ik ben aan het eind van de dag gewoon moe en wil snel iets op tafel hebben staan. Ook hier geldt dus weer: het is maar net hoe je leeft, wat je handig vindt en welke eisen je stelt.

Klopt, zo ben ik zielsgelukkig met mijn soupmaker. Groente er in, water erbij en na 18 minuten soep. Door ziekte kost het te veel energie om groente te fruiten, steeds roeren en daarna de staafmixer er overheen.
Mijn zwager ziet er het nut niet van in.
Iedereen heeft eigen favoriete apparaten.

Aiden schreef op 15-10-2022 om 15:28:

[..]

Yup, dat was ook daarom mijn voorbeeld, je begint zonder en je komt er vanzelf achter of je iets nodig hebt. Vooraf van alles aanschaffen vind ik echt heel dom en niet nodig.


Ik durf het al bijna niet te zeggen maar ik voel me wel zo’n ontzettende zure ouwe boomer door dit topic. Ik weet haast niet wat ik lees met loungesets en bbq en frituurpannen en mixers en tosti-ijzers…. Ik mag hopen dat het een soort vrij brainstormen is, want als mensen echt denken dat je dit allemaal moet hebben als je je eerste appartement betrekt ben ik wel somber over de toekomst van de wereld en de jongeren. 

Nog afgezien van de bergen geld en plastic en andere grondstoffen die dit allemaal kost, het nodigt ook uit tot een consumptiepatroon van snacks, pizza’s en tosti’s ipv zelf koken. Zo vies en ongezond. (En als je dat maar incidenteel eet heb je ook al die apparaten niet nodig lijkt me). Een redelijk mes en een plank en een paar pannen en een leuk kookboek kom je een heel eind mee om echte maaltijden te kunnen maken.

Je hebt toch veel meer plezier van spullen waarvan je zelf besloten hebt dat je die nodig hebt of fijn vindt, dan dat werkelijk álles wat je kunt bedenken er al staat en misschien wel vergeten in een kast belandt. 
Maar goed, ik heb echt het idee dat dit standpunt in de categorie “en vroeger aten we tulpenbollen” valt

Ginevra schreef op 15-10-2022 om 15:45:

[..]


Ik durf het al bijna niet te zeggen maar ik voel me wel zo’n ontzettende zure ouwe boomer door dit topic. Ik weet haast niet wat ik lees met loungesets en bbq en frituurpannen en mixers en tosti-ijzers…. Ik mag hopen dat het een soort vrij brainstormen is, want als mensen echt denken dat je dit allemaal moet hebben als je je eerste appartement betrekt ben ik wel somber over de toekomst van de wereld en de jongeren.

Nog afgezien van de bergen geld en plastic en andere grondstoffen die dit allemaal kost, het nodigt ook uit tot een consumptiepatroon van snacks, pizza’s en tosti’s ipv zelf koken. Zo vies en ongezond. (En als je dat maar incidenteel eet heb je ook al die apparaten niet nodig lijkt me). Een redelijk mes en een plank en een paar pannen en een leuk kookboek kom je een heel eind mee om echte maaltijden te kunnen maken.

Je hebt toch veel meer plezier van spullen waarvan je zelf besloten hebt dat je die nodig hebt of fijn vindt, dan dat werkelijk álles wat je kunt bedenken er al staat en misschien wel vergeten in een kast belandt.
Maar goed, ik heb echt het idee dat dit standpunt in de categorie “en vroeger aten we tulpenbollen” valt

Ik had over het appartement heen gelezen, dus ging uit van een tuin.

Maar het lijkt me een vrij brainstormen topic waar de dingen die relevant zijn uitgepikt kunnen worden.

Ginevra schreef op 15-10-2022 om 15:45:

[..]


Ik durf het al bijna niet te zeggen maar ik voel me wel zo’n ontzettende zure ouwe boomer door dit topic. Ik weet haast niet wat ik lees met loungesets en bbq en frituurpannen en mixers en tosti-ijzers…. Ik mag hopen dat het een soort vrij brainstormen is, want als mensen echt denken dat je dit allemaal moet hebben als je je eerste appartement betrekt ben ik wel somber over de toekomst van de wereld en de jongeren.

Nog afgezien van de bergen geld en plastic en andere grondstoffen die dit allemaal kost, het nodigt ook uit tot een consumptiepatroon van snacks, pizza’s en tosti’s ipv zelf koken. Zo vies en ongezond. (En als je dat maar incidenteel eet heb je ook al die apparaten niet nodig lijkt me). Een redelijk mes en een plank en een paar pannen en een leuk kookboek kom je een heel eind mee om echte maaltijden te kunnen maken.

Je hebt toch veel meer plezier van spullen waarvan je zelf besloten hebt dat je die nodig hebt of fijn vindt, dan dat werkelijk álles wat je kunt bedenken er al staat en misschien wel vergeten in een kast belandt.
Maar goed, ik heb echt het idee dat dit standpunt in de categorie “en vroeger aten we tulpenbollen” valt

(maar ja ik ben ook oud)

Jonagold schreef op 15-10-2022 om 14:13:

[..]

Het is idd allemaal zo persoonlijk. Onderzetters voor pannen heb ik werkelijk nog nooit gebruikt. Ik schep op in de keuken en áls er al eens iets op tafel moet dan leg ik er een pannenlap onder. Ik heb zo’n grillplaatding ipv een tosti apparaat, kun je veel meer mee doen dan alleen tosti’s maken. Maar je kunt tosti’s ook prima in een koekenpan maken. Het is maar wat je gewend bent/prettig vindt/hoeveel ruimte je in je keuken hebt/wat je eet. Ik heb geen frituurpan en ook geen airfryer. Nooit gemist ook. Als ik patat wil haal ik het bij de snackbar. TV hebben wij ook al jaren niet meer.

Echt wel ja

Een heleboel dingen die hier "basis" worden genoemd heb ik niet en nooit gehad ook. Ook nooit gemist.

Je hebt helemaal niet zoveel nodig.

Ginevra schreef op 15-10-2022 om 15:45:

[..]


Ik durf het al bijna niet te zeggen maar ik voel me wel zo’n ontzettende zure ouwe boomer door dit topic. Ik weet haast niet wat ik lees met loungesets en bbq en frituurpannen en mixers en tosti-ijzers…. Ik mag hopen dat het een soort vrij brainstormen is, want als mensen echt denken dat je dit allemaal moet hebben als je je eerste appartement betrekt ben ik wel somber over de toekomst van de wereld en de jongeren.

Nog afgezien van de bergen geld en plastic en andere grondstoffen die dit allemaal kost, het nodigt ook uit tot een consumptiepatroon van snacks, pizza’s en tosti’s ipv zelf koken. Zo vies en ongezond. (En als je dat maar incidenteel eet heb je ook al die apparaten niet nodig lijkt me). Een redelijk mes en een plank en een paar pannen en een leuk kookboek kom je een heel eind mee om echte maaltijden te kunnen maken.

Je hebt toch veel meer plezier van spullen waarvan je zelf besloten hebt dat je die nodig hebt of fijn vindt, dan dat werkelijk álles wat je kunt bedenken er al staat en misschien wel vergeten in een kast belandt.
Maar goed, ik heb echt het idee dat dit standpunt in de categorie “en vroeger aten we tulpenbollen” valt

Nee, natuurlijk hoef je dit allemaal niet te hebben om mee te starten en zelfs daarna niet. Ik heb echt niet alle items die in dit topic genoemd staan. Mensen roepen gewoon hier de dingen waar ze zelf waarde aan hechten en die ze zelf niet meer willen missen. Hij heeft niet eens ruimte voor al die spullen! Ik zie het ook meer als een lijstje om mee te beginnen, waarbij een jongere die een eigen huis betrekt bij elk item kan denken: Heb ik dit nodig? en bij minstens de helft denkt: Nope!

Qua apparaten: er zijn waarschijnlijk apparaten die jongeren van nu per se zullen willen hebben terwijl andere juist van ons boomers zijn. Een keukenmachine zie ik een jonge starter bijvoorbeeld niet gauw aanschaffen. Een smart home netwerk is dan juist misschien weer een must? Ik neem ook maar aan dat Lali niet ongevraagd allerlei zaken gaat aanschaffen voor haar zoon. Dat zou ik in ieder geval heel 'bijzonder' vinden. 

Mija schreef op 15-10-2022 om 12:58:

[..]

Want een waterkoker is mooier dan een fluitketel? Ik heb veel liever een mooie fluitketel op de kookplaat staan dan een plastic waterkoker op het aanrecht. Komt nog bij: ruimte op de kookplaat gebruik je niet zo gemakkelijk voor andere dingen. Meer ruimte op het aanrecht is altijd welkom.

Ligt eraan, ik heb een deksel op mijn kookplaat die dicht is als ik niet aan het koken ben. Vind ik mooier staan en is voor mij dan gelijk een verlenging van mijn aanrecht.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-10-2022 om 17:39

Aiden schreef op 15-10-2022 om 15:28:

[..]

Yup, dat was ook daarom mijn voorbeeld, je begint zonder en je komt er vanzelf achter of je iets nodig hebt. Vooraf van alles aanschaffen vind ik echt heel dom en niet nodig.

En hij is héél handig om van een ijskoude klomp roomboter dunne plakjes te schaven. Ik gebruik niet vaak boter, maar op een warm afbakbroodje met wat zout, heerlijk. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-10-2022 om 17:42

Ik vind tosti's niet ongezond, het is alleen een warme versie van wat ik vaker eet. Op de kermis heb ik een jaar of 7 een contactgrill gewonnen. Die gebruik ik nog steeds. 

wekkerradio schreef op 15-10-2022 om 17:31:

[..]

Ligt eraan, ik heb een deksel op mijn kookplaat die dicht is als ik niet aan het koken ben. Vind ik mooier staan en is voor mij dan gelijk een verlenging van mijn aanrecht.

Dat is zeker handig! In dat geval zou ik waarschijnlijk ook voor een waterkoker gaan.

Ik heb een rvs waterkoker van KitchenAid, ziet er prima uit.

redbulletje schreef op 15-10-2022 om 15:48:

[..]

Ik had over het appartement heen gelezen, dus ging uit van een tuin.

Maar het lijkt me een vrij brainstormen topic waar de dingen die relevant zijn uitgepikt kunnen worden.

Je vindt werkelijk dat een bbq, loungeset en parasol nodig is als iemand alleen een huis met tuin betrekt in het najaar? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.