tsjor
10-06-2018 om 10:06
Twee oplossingen Woonruimte voor jongeren
Het baart me al langer zorgen dat jongvolwassenen (zonder rijke ouders) moeilijk kunnen starten met wonen. Ondanks werk.
Problemen:
- sociale huurwoningen zijn er te weinig;
- of ze verdienen net teveel;
- huren in de vrije sector is gigantisch duur;
- kopen vraagt een behoorlijk eigen vermogen;
- studieschuld beperkt de koopruimte;
- eis van een stabiel inkomen voor een hypotheek.
Ik zit te denken aan twee oplossingen die het de jongeren wellicht iets gemakkelijker maken:
1. Voor een hypotheekverstrekker kan de woongeschiedenis meetellen. Stel, je woont 3 jaar lang in een huurwoning in de vrije sector en hebt 3 jaar lang de megahuur van 1500,-- betaald, zonder problemen (geen achterstanden). Dan kan een hypotheekverstrekker toch bedenken dat je een hypotheek van bruto 1000-1500 euro ook wel kunt betalen? Netto is dat dan minder. Er kan toch een berekeningsfactor voor worden vastgesteld: zoveel huur betalen betekent zoveel ruimte voor een bruto hypotheek.
2. Ouders nemen de studieschuld over als schuld. Dus niet rekenen als gift, ouders die genoeg geld hebben betalen zoiets elke maand voor hun kind en dan geldt het ook niet als gift. Door de schuld over te nemen kunnen ouders die schuld mogelijk zelf maandelijks aflossen, of omzetten naar hypotheekschuld of.... nou ja, zelf bedenken hoe ze dat (achteraf dus) zo snel mogelijk betalen, binnen dezelfde termijn.
Tsjor
tsjor
11-06-2018 om 12:29
Moe
Ik word er moe van. Ik vraag geen adviezen voor zoon. Voor jullie informatie: zoon heeft een prima 'studio', (ik zou het een gang noemen, maar ja, je moet je eisen bijstellen), op een plek waar hij erg graag woont voor een prijs die hoog is, maar nog net te doen voor zijn salaris. Geen enkel probleem.
Tsjor
tsjor
11-06-2018 om 12:31
Tihama
'In Lelystad ( ook intercity station) koop je een tussenwoning met tuin voor 120.000 euro.' en nu mag jij gaan omdenken, waarom zo'n optie niet mogelijk is. Gebruik de elementen uit mijn verhalen.
Tsjor
Fransien
11-06-2018 om 12:37
Net buiten Amsterdam
Net buiten Amsterdam liggen plaatsen als Zaandam, Purmerend, Almere, Hilversum, Maarssen en dergelijke. Al deze plaatsen hebben een goede openbaar vervoersverbinding en zijn stukken betaalbaarder dan in Amsterdam zelf willen wonen. Misschien dat ze daar kunnen kijken.
tsjor
11-06-2018 om 12:58
Vervoer
'Maar ik was in staat om 4,5 uur per dag te reizen terwijl ik een kind van 2 had.' Ik zou dat niet hebben gekund. 8 uur werken plus 4,5 uur reizen, dan had ik 12.5 uur opvang nodig gehad. De opvang bood echter maar 11 uur (7.00-18.00 uur) en ze waren pissig als je 5 minuten te laat kwam.
Tsjor
M Lavell
11-06-2018 om 12:59
Dat klopt
Tsjor. “Dat zal de huurprijs zeker drukken. De verkoopprijs ook. De waarde van de woningen ook. Die ontwikkeling is dan structureler dan de afgelopen bankencrisis.”
Ja.
In Duitsland is de huizenmarkt een stuk kalmer. Op de een of andere manier laat de markt zich, zowel aan aanbieders- als aan vragerskant, niet zo opjagen.
Een wat kalmere huizenmarkt met huizen die met de loop der tijd in waarde verminderen (het zijn net als auto’s gebruiksgoederen) zou logischer zijn.
Maar goed, het zij zo.
Ondertussen is wat jij en ik uit kunnen rekenen natuurlijk allang bekend, maar er zal pas iets veranderen als de vulkaan barst. Wat er dan verandert zal bovendien tijdelijk zijn (jaar of tien) en ook weer nadelen hebben.
tsjor
11-06-2018 om 13:19
Ginny
'Tja, en de oplossing is dan dat er op het duurste stukje grond van Nederland betaalbare huizen moeten komen?'
Dat was het onderwerp niet, maar ik wil er wel op in gaan: Amsterdam wil het zelf graag. Want de jonge gezinnen trekken weg uit Amsterdam. En Amsterdam snapt dat dat problemen gaat geven voor de leefbaarheid van de stad. Maar als je jonge gezinnen wil herbergen, zul je voor jonge mensen betaalbare woningen moeten aanbieden.
Een klein voorbeeld: ik liep door een winkelstraat. Overal hangen briefjes op, gezocht: personeel. Wat is het probleem? Winkelpersoneel zijn overwegend jongeren die een bijbaantje hebben. Maar die jongeren zijn er niet meer. De mensen die er wonen laten hun kinderen echt niet zo'n baantje uitvoeren. En de mensen die er blij mee zouden zijn kunnen het niet betalen om in Amsterdam te wonen.
De beroemde middenklasse ontbreekt. En dan heb je de rijken en de kansarmen in een stad. Dat is een probleem.
Overigens woon ik niet in Winterswijk. Ik ben al dichterbij gaan wonen. En ja, ze mogen ook weer bij mij komen wonen, natuurlijk. Ook die optie is al besproken: terug naar moeder. Ze waren niet enthousiast. Maar het zijn dan ook verwende kinderen, die meteen alles willen en niet kunnen accepteren dat ze op hun 30ste, met een diploma en werk, nog geen start kunnen maken naar een zelfstandig leven.
Tsjor
tsjor
11-06-2018 om 13:24
Optimistisch
'Ondertussen is wat jij en ik uit kunnen rekenen natuurlijk allang bekend, maar er zal pas iets veranderen als de vulkaan barst.' Ja en soms ben ik dan in een optimistische bui en denk ik: dat moet je toch kunnen voorkomen?
En dan denk ik na over een rijke oudere generatie, die goed heeft kunnen opbouwen (waar ik toe behoor), tegenover een verarmde jonge generatie, met het perspectief dat zij het slechter zullen krijgen dan hun ouders. (Dat weet iedereen inmiddels toch wel?)
En dan vraag ik me af hoe die oudere generatie die jongere generatie kan helpen. Vandaar de twee oplossingen. Want kleine maatregelen kunnen grote gevolgen hebben, zowel positief als negatief. En ik zou willen dat het perspectief voor de jongere generatie positiever wordt.
Tsjor
tsjor
11-06-2018 om 13:26
Tihama
'Ik heb Amsterdamse collega's die op de fiets naar het werk in Almere komen.' Zou je die Amsterdamse collega's niet kunnen vragen om te verhuizen? Er zijn mensen die woningen nodig hebben in Amsterdam, omdat ze daar werken. Almere is toch goedkoper om te wonen en het is een mooie stad.
Tsjor
Leen13
11-06-2018 om 13:31
En maar bouwen
Dat gehijg over bouwen voor de hogere middeninkomens. Nog even verhevigd nu de crisis voor sommigen over schijnt te zijn.
De projecten in Amsterdam rijzen de pan uit maar vooral dure, dure en nog eens dure woningen.
Terwijl iedereen, zelfs mensen met hogere inkomens liever goedkope woningen heeft.
Er zijn denk ik weer gemeenteambtenaren en vastgoedjongens met dollartekens in hun ogen.
En ondertussen maar mekkeren dat de achterstandswijken onleefbaar worden want alleen nog ultra urgenten en mensen uit de maatschappelijke opvang worden daar geplaatst bij elkaar.
Ik zie helaas niet wat het linkse akkoord aan bouwen gaat doen. Misschien wel niets. Te druk met parkeerheffingen en verboden.
M Lavell
11-06-2018 om 13:35
Nee, dat kan niet
Tsjor “Ja en soms ben ik dan in een optimistische bui en denk ik: dat moet je toch kunnen voorkomen?”
Nee, dat kun je niet voorkomen.
De situatie zoals deze nu is is voor de belangrijkste spelers op het veld een goede. Er wordt goed verdient. Dat dat mogelijk volgend jaar niet zo is, vinden zij niet erg. Dan steken ze hun geld in iets anders.
Nogmaals: het is geen democratisch proces.
Dat de jongere generatie het niet meer zo goed krijgt als de ouders, is al begonnen met onze generatie: met een opleiding van school komen en geen werk kunnen vinden (jaren 80). De generatie van onze kinderen heeft het nog weer lastiger en wat daarna komt, God zal het weten.
Er is geen bereidheid om iets te voorkomen.
Ginny Twijfelvuur
11-06-2018 om 13:39
Nou Tsjor
Wat is het onderwerp dan wel?
Iemand met een hbo-salaris zou een hypotheek van 120.000 makkelijk aan moeten kunnen. Mits wat eigen spaargeld.
En daar moet je dus voor aan de bak als jongere. Is 12.000 euro bij elkaar sparen zo'n groot probleem als 2 verdienend hoog opgeleid stel?
Kyana
11-06-2018 om 14:51
Tsjor
Ik bedoelde er niet perse je zoon mee. Het meer in het algemeen. je vroeg hoe jongeren moeten sparen als ze niet bij hun ouders kunnen wonen. Dus ik gaf een voorbeeld van hoe wij het hebben gedaan: inleveren op woonruimte en hard werken. Zelfs met een bescheiden inkomen hebben we echt een flink bedrag kunnen sparen. Er zijn heel veel mogelijkheden gegeven in dit onderwerp.
Dat huren op de vrije markt duurder is dan kopen zou overigens niet moeten verbazen. De verhuurder moet dezelfde hypotheek betalen, daarnaast geld reserveren voor groot en klein onderhoud, verzekeringen afsluiten, eventueel een makelaar betalen voor de administratieve kant van het verhuren (of zelf alles regelen) en wil er daarnaast ook nog iets aan overhouden. Dan zit je dus al vlug een paar honderd euro boven de hypotheekprijs.
Amsterdamse
11-06-2018 om 16:38
Mbo’ers
Ik vraag me af hoe starters met een afgeronde mbo-opleiding en een baan nog aan woonruimte komen, in de regio Amsterdam. Dus ook ruim buiten de stad.
tsjor
11-06-2018 om 17:45
Ginny
Ah, je gaat voor het huis in Lelystad.
' Is 12.000 euro bij elkaar sparen zo'n groot probleem als 2 verdienend hoog opgeleid stel?' Geef daar zelf eens antwoord op. Je maakt er (voor het gemak) maar van beiden een hoogopgeleid stel. En ik ben benieuwd wat voor salarisschalen je daarbij in gedachte had. Doe eens een gok. Denk bijvoorbeeld aan onderwijs. Wat denk je dat iemand dan verdient?
Tsjor
tsjor
11-06-2018 om 17:46
Kyana
Hard werken is niet het probleem. Inleveren op woonruimte ook niet. Alleen betaalbare woonruimte vinden wel.
Tsjor
tsjor
11-06-2018 om 17:47
Vrije sector
' De verhuurder moet dezelfde hypotheek betalen,' Of heeft het huis vrij. Maar dan is het zijn pensioen.
Tsjor
Ginny Twijfelvuur
11-06-2018 om 18:41
Oh Tsjor
Dat weet ik wel hoor, ben zelf ook ambtenaar dus ik weet een beetje hoe het met die startsalarissen werkt.
Sterker nog, zo ben ik zelf ook begonnen. Maar niet in de regio Amsterdam, en wel met 7 jaar inschrijfduur op mijn naam. Dus dat werd een woningbouwvereniginghuis. En dat is precies mijn punt. Een huurhuis in niet de beste buurt in de stad met relatief weinig wachttijd was prima voor ons toen wij halverwege de 20 waren.
Ik snap best dat het moeilijker is als je net teveel verdient voor zo'n huis. Maar met tweemaal 1800 netto http://www.straksvoordeklas.nl/artikel/42/wat-ga-ik-verdienen-
kun je best een aardige huur ophoesten. En geloof me: er zijn regio's waar je best voor 900 euro netto een vrije sector huis hebt. Alleen niet in Amsterdam, blijkbaar.
Wat ik bij mbo-ers in mijn omgeving zie is dat ze nog een aantal jaren thuis blijven wonen, flink sparen en dan een huis kopen. Daar speelt het gedeelte studieschuld etc meestal ook niet. En die zijn meestal ook wat jonger.
Echt eerlijk waar, ik herken het probleem hier in de omgeving niet. Wat ik herken is het geklaag van jongeren uit het dorp van mijn ouders dat ze in het dorp geen huis kunnen kopen (want te duur), en dat ze (oh hell) op een flatje in de stad moeten. Dat is mijn referentiekader.
Dorry1
11-06-2018 om 18:44
T blijft hetzelfde
Wat je ook zegt en aandraagt Tsjor, ik zie t als een luxe probleem. Ze willen wonen daar waar het te duur is. Dat daar ook het werk is, daar kan zo verandering in aangebracht worden. Nu er nog geen kinderen zijn en t paar nog bij elkaar is, liggen alle mogelijkheden open om t toekomstige leven in te richten hoe ze willen. De jonge vrouw kan vast via haar werk een extra oproep doen en anders n tijdelijke woonruimte proberen te vinden. Een studentenkamer is zo aan t einde vh studiejaar vast makkelijker te vinden. De kleine inboedel kan vast wel even opgeslagen worden. En anders maar reizen he... Ik woonde destijds als student in Diemen, scheelde n stuk in de kamerhuurprijs.
Ik wil ook wel in Amsterdam wonen, maar de woningen zijn daar veel te duur voor me. Twee maal netto uhmmm wat zullen we eens zeggen 1800 euro in de maand, daar kan je best een huur van 1250 euro van betalen. Nee, dan kun je niet flink sparen. Maar waar staat dat je in de gelegenheid gesteld moet worden in NL dat je spaarpot gespekt MOET worden? En legio mensen in NL kunnen nooit een huis kopen. Ook dat is geen verworven recht.
Ginny Twijfelvuur
11-06-2018 om 18:53
Ook dat klopt Dorry
Een koophuis is geen recht. En een huis met tuin ook niet.
Ik gun het iedereen, echt waar, maar zo zit de maatschappij niet in elkaar.
Grond wordt/is schaars dus je ziet steeds meer woningen op steeds minder grond. Het is niet anders.
Amsterdamse
11-06-2018 om 20:03
Dorry1/Ginny
Volgens mij ging het tsjor niet om de specifieke situatie van haar zoon, maar over het wonen van jongeren in het algemeen.
En het gaat ook steeds over hbo/wo’ers, maar het gros van NL is toch echt mbo opgeleid. Een salaris van 1800 netto is dan echt niet aan de orde.
Langer thuis blijven wonen om te sparen, en dan iets kopen gaat ook al niet in Amsterdam. Wachtlijst sociale huur is hier gemiddeld 10 jaar, voor een kleine gezinswoning nog langer.
Ik vind het verschrikkelijk dat mijn mbo opgeleide kinderen niet (of moeilijk) in hun (en mijn) geboortestad kunnen blijven wonen. Al onze familie woont hier.
Alkes
11-06-2018 om 20:15
Amterdamse
"Ik vind het verschrikkelijk dat mijn mbo opgeleide kinderen niet (of moeilijk) in hun (en mijn) geboortestad kunnen blijven wonen. Al onze familie woont hier"
Alsof je dan gelijk verbannen wordt naar de buitegenwesten op een dag reizen. Sjonge sjonge. Ik vind ook best een aantal dingen verschrikkelijk, waarvan ik oprecht hoop dat ze mijn kinderen nooit zullen overkomen. Dat ze niet op spuugsafstand van mij en de rest van hun familie wonen valt daar niet onder.
Een luxeprobleem zoals Dorry1 al zei.
Amsterdamse
11-06-2018 om 20:23
Nou ja
En waarom is het zo idioot om te willen wonen in je geboortestad? Er zijn zoveel mensen die hun provinciestad of dorp nooit uit willen verhuizen.
En voor Amsterdammers mag dat niet gelden? Die moeten niet zeiken? Het gaat niet om spuugafstand, Amsterdam is groot genoeg. Wat een nare post zeg, bah.
Alkes
11-06-2018 om 20:52
Amsterdamse
Het ging bij om de toevoeging "verschrikkelijk". Toen vroeg ik me af of het werkelijk zo erg is als je kinderen buiten Amsterdam zouden moeten wonen. Amsterdam is ook niet vergelijkbaar met een andere geboortestad omdat zoals bekend de druk op Amsterdam erg groot is.
De kans dat je kinderen niet in Amsterdam kunnen wonen is dus reeel.Om daar nu iets verschrikkelijks van te maken, lijkt mij wat overdreven.
(overigens kon mijn moeder in jaren 60 ook geen huis krijgen in Amsterdam en is er weggegaan. Zelfde gold voor mijn nichten en neven die in jaren 80 naar Edam, Hoorn, Purmerend en Almere vertrokken. Het is niet een nieuw probleem)
Amsterdamse
11-06-2018 om 21:09
Verschrikkelijk
Verschrikkelijk voor mijn kinderen, die hun wortels hier hebben, en hier willen blijven wonen, zeker mijn oudste. Die is zeer verknocht aan de stad.
Niet verschrikkelijk voor mij, ze mogen wonen waar ze willen, als ze er gelukkig worden vind ik het best. Emigreren naar Australie oid zou ik wat minder vinden.
Dat het probleem niet nieuw is, maakt het niet minder erg.
tsjor
11-06-2018 om 23:07
Ja, dat zoek ik!
'Een huurhuis in niet de beste buurt in de stad met relatief weinig wachttijd' Dat zoek ik! Waar?
Tsjor
Ginny Twijfelvuur
11-06-2018 om 23:25
Ja hoor eens
Lager opgeleiden zitten wellcht niet boven de huur subsidiegrens en komen daarmer makkelijker in aanmerking voor sociale woningbouw. En minder makkelijk in aanmerking voor een koophuis. Ander voorbeeld, andere discussie.
En Amsterdamse, overdrijf je nu niet een beetje? Nooit? Hoezo, zijn ze verbannen? Ik snap dat het even kan duren, maar de aanhouder wint. En wie weet leren ze in de tussentijd dat er meer is dan Amsterdam.
Ginny Twijfelvuur
11-06-2018 om 23:27
Nee Tsjor
Dat wil je niet, want dan kun je niet op de fiets naar je werk....
Kyana
12-06-2018 om 01:52
Hoofdstad
Amsterdam is nu eenmaal de hoofdstad. Net zoals de meeste hoofdsteden en grote steden is het een dure stad qua wonen. De ruimte is nu eenmaal beperkt en veel mensen willen/moeten er wonen. Dat geldt ook voor Londen, Parijs, Rome... Het is gewoon duur om in dit soort steden te wonen.
Jongeren in andere gedeeltes van het land hebben weer andere problemen, zoals hogere werkeloosheid. Die kunnen misschien makkelijker een huis krijgen maar zullen misschien geen werk kunnen vinden en daarom misschien ook elders moeten wonen.
Dit is niet iets wat uniek van deze tijd is of wat uniek Nederlands is. Dat zie je in veel meer landen.
Je zult keuzes moeten maken: of wel in Amsterdam blijven maar dan langer thuis blijven, een huis delen met andere mensen, een kleine studio huren, genoegen nemen met een mindere buurt/kleiner huis... Of niet in Amsterdam blijven en dan waarschijnlijk vlugger eerder, betere en grotere woonruimte vinden. Het een is niet beter dan het ander maar dat zijn keuzes die ieder voor zich moet maken. Je kan wel van alles willen maar dat gaat nu eenmaal niet.
tsjor
12-06-2018 om 07:51
Ah is dat het probleem?
Ginny, voor jouw informatie, hij heeft ook jarenlang getreind vanuit winterswijk naar Amsterdam. Maar toen was hij pas 10. Misschien speelt de leeftijd wel een rol. Dus treinen mag ook. Alleen wat je wel moet doen is de kosten van vervoer optellen bij je vaste lasten van het wonen, als je tenminste goed geldbeheer wil doen.
Er was overigens nog een voorwaarde: het moet wel binnen 1 maand rond zijn, want daarna staat vriendin op straat. Klein luxeprobleempje.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.