Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2012 om 00:41

Slik...

Jongste dochter kwam net thuis "Ik heb eens zitten denken..., ik kan wel op rijles gaan, maar ik kan ook eigen woonruimte gaan zoeken." Kleng! Ook al wéét ik vanaf de geboorte dat dit moment eraan zou komen, tjoh... het lijkt altijd te snel denk ik. Ik schrik er meer van dan ik van mezelf had gedacht. Misschien ook wel omdat de mededeling zo kort volgt op wat we net allemaal hebben meegemaakt.
Het is nog niet zeker of het dit jaar al gaat gebeuren, maar ik hou er nu maar wel rekening mee. Ze is zakelijk genoeg ingesteld om dit allemaal financieel goed rond te breien. Ik durf te wedden dat de oudste dan van de weeromstuit ook gaat zitten rekenen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

10-07-2012 om 06:58

Hmm ja

Ik herken je gevoel Mijn zoon van 18 wil ook wel graag op kamers. Terwijl ik kan voorspellen dat hij het niet gaat redden met zijn pas ontdekte ADD.

En nu zit ik elke keer in een spagaat voor mijn gevoel. Als hotel mama nou maar voldoende service verleent blijft hij wel hier. Als de service onvoldoende is dan vertrekt ie.

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2012 om 15:11

Hmm ja

Hier is de jongste druk bezig een kamer te zoeken. Als dat gelukt is, is het nest leeg. Mogen we elke dag met de bordjes op de knieen voor de TV eten

Tirza

tonny

tonny

10-07-2012 om 17:17

Hmm ja 3

Hier gaat de jongste ook vertrekken. Inmiddels geen 18 meer, maar toch. Zal even wennen zijn.

Kaaskopje, ik weet dat bij jou een rijbewijs niet zo hoog op het verlanglijstje staan, maar het is misschien toch een aardig plan als dochter eerst haar rijbewijs haalt en dán gaat vertrekken. Kosten beetje spreiden Hier is onlangs het laatste rijbewijs gehaald en dat liep toch tegen de 3000 euro

Dat haar besluit je extra raakt na wat jullie allemaal doorleefd hebben - daar kan ik inkomen.

sterkte ermee!

Ach

Die kreet heb ik de laatste jaren ook regelmatig voorbij horen komen, maar als je dan samen gaat zitten rekenen, blijven ze toch nog maar een poosje in hotel mama wonen.
De oudste heeft na zijn studie een baan op 700 km gevonden, hoop toch dat dochter binnenkort een baan ietsjes dichterbij vindt :o) Maar...... ik kan me toch wel verheugen op een "leeg huis", lekker weer met zijn tweetjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2012 om 01:11

Shonagh

Ik denk dat ik er ook wel aan zal kunnen wennen om weer alleen met man te zijn. Het heeft zijn voordelen. Maar ik hou toch ook wel van het leven wat ze in de brouwerij brengen. Dat zal ik missen.
Ik denk dat ze het echt wel redt financieel gezien. Ze krijgt studiefinanciering, heeft een vast contract bij haar werkgever en is er vrij zeker van dat ze de huur en dergelijke in ieder geval kan betalen, de rest gaat ook wel lukken. Het verbaast mij eigenlijk dat er nog redelijk keus is in woonruimte binnen haar budget. Het is natuurlijk wel afwachten of die woonruimte iets voorstelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2012 om 01:21

Tonny

Als ik ogen had gehad waarmee ik veilig de weg op had gemogen, had ik een rijbewijs gehad. Ik zie het voordeel en belang van een rijbewijs echt wel, maar kan persoonlijk goed zonder.
Als mijn dochter ervoor kiest om eerst een eigen plek te zoeken in plaats van een rijbewijs te halen, dan ga ik dat niet ontmoedigen. Ik vind haar redenatie ook heel begrijpelijk. Als zij een rijbewijs heeft moet ze wel ergens haar kunsten in kunnen vertonen. Wij hebben geen auto die ze kan lenen en een eigen auto bezitten is best duur. Zolang ze in onze stad op school zit, haar vereniging heeft en haar vrienden, is een rijbewijs niet zo'n noodzaak. Bovendien maakt ze gebruik van de ov-studentenchipkaart. Daar kun je leuk mee rondreizen. Een rijbewijs halen blijft altijd nog mogelijk.
Ze lijkt er nu voor te kiezen om haar spaargeld te gebruiken voor de inrichting van een eigen woonruimte. Ik vind het wel verstandig klinken.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2012 om 01:23

Tirza

Dat doen wij nu al. Het lijkt mij juist leuk om weer aan tafel te eten als man en ik alleen zijn overgebleven

Maylise

Maylise

11-07-2012 om 15:24

Mijn derde

Mijn derde kind gaat ook binnenkort het huis uit. Nu is hij alleen geen kind meer en ik snap goed dat hij een eigen stekje wil maar ik ga hem wel missen. Hij is al weer 27 jaar dus op zich wordt het ook tijd. Hij heeft vorig jaar een 'huis' gekocht. Huis tussen aanhalingstekens want het was meer een krot dus hij heeft het afgelopen jaar al zijn tijd besteed om het op te knappen. Voor de winter moet het bewoonbaar zijn.

Ik vind het wel heel leuk voor hem want hij heeft er echt wat van gemaakt en de omgeving is ook prachtig. Daarnaast is er nu ook (weer) een speciaal meisje in zijn leven dus wie weet wat allemaal nog op gaat leveren.

Ach ja ze worden groot. Alleen achterblijven zal voorlopig nog niet maar het is altijd weer jammer als er een het huis uit gaat. Hij is de vierde die ons gaat verlaten.

Positief nieuws is dat mijn oudste dochter en haar man een baby verwachten en misschien dichterbij komen wonen (als dochter een bepaalde baan gaat krijgen)

Chippie

Chippie

11-07-2012 om 19:02

Rijbewijs

Financieel gezien zou ik prioriteit leggen bij het rijbewijs. Solliciteren zonder rijbewijs kan lastig zijn. Is dit de dochter die de PABO doet? Solliciteren zonder auto is niet zo'n ramp, een auto is in twee dagen gekocht.
Als je met niet zo'n ruim inkomen op jezelf woont is drieduizend euro een godsvermogen...

Tonny

Tonny

25-07-2012 om 12:59

Bijna

Ne als bij de eerste die vertrok gaat het ook bij de laatste snel, haast tussen de bedrijven door, van vakantiebaan en op vakantiegaan straks zomaar ineens weg. Ik zit met weemoed de agenda te bekijken, de uurtjes dat we hier met ons drieen op dit adres thuis horen zijn niet talrijk meer. Gisteren zat ze met de papieren van haar nieuwe gemeente op schoot, puzzelen onder welke categorie ze straks valt als kamerhuurster. Vanavond contract tekenen.

Het leven vliegt voorbij.
Gisteren stond er iemand voor me op in de trein...

Maylise!

Je wordt oma, wat leuk, gefeliciteerd!

skik

tonny

tonny

04-08-2012 om 19:42

Nou ja zeg, maylise...

... daar las ik helemaal overheen

Weet je al of ze wat dichterbij komen wonen? Wanneer gaat het omaschap beginnen, naar verwachting?

Maylise

Maylise

08-08-2012 om 10:35

Ik word zelfs 2x oma

Mijn dochter en haar man krijgen komende winter een kindje. Ze weten nog niet of ze dichterbij komen wonen. Bureaucratie en zo. Het is overigens nog steeds wel een flink eind weg maar gelukkig vind ik autorijden niet erg.

Mijn zoon en zijn vriendin verwachten in Oktober hun kind. Dat was een onverwachtse verrassing in een complexe situatie (niet getrouwd, geen werk, vriendin met woedende ouders) maar het is min of meer opgelost dus we zullen zien wat de toekomst brengt. Het is trouwens een meisje. De baby dan. De vriendin ook. Maar dat is logisch

Wow!

Tja, als je veel kinderen hebt, heb je ook kans dat je ineens kleinkinderEN krijgt. Dubbel gefeliciteerd! Ik vind je een supermoeder (heb altijd veel bewondering hoe je alles doet), je wordt ook vast een fantastische oma. Geniet ervan!

skik

Tonny

Tonny

08-08-2012 om 17:00

Tjonge, spannend allemaal

jaja, kimderen krijgen, daar ben je zelf bij ( en ook dan zijn er soms bijzonder verrassingen) maar kleinkinderen, dat is een ander verhaal Best lastig joh, voor je zoon en vriendin, en wat verdrietig, woedende ouders. Over die onverwachte baby? Hopelijk draaien ze bij... Alle goeds gewenst!

Maylise

Maylise

09-08-2012 om 02:03

Ja onverwacht

Het was echt niet echt gepland zeg maar Vriendin van zoon is ook nog jong (19) en ze is net van school. Mijn zoon is iets ouder maar ook nog maar 22. Studeert ook nog. Geen inkomen dus. Meisje komt uit een redelijke conservatieve familie uit het Midden Oosten dus dat viel daar al met al niet echt heel goed. Ze kenden zoon niet eens dus het viel hun ook nogal rauw op het dak. Niet dat wij nu zo blij waren. Dat nou ook zeker niet. Ik ben ook wel even tekeer gegaan maar ja gedane zaken nemen geen keer dus dan moet je er maar het beste van maken. Het heeft natuurlijk ook weinig zin om boos te zijn maar het voelt wel even goed om het te uiten soms.

De situatie met haar ouders is wel wat bijgedraaid. Na vele avonden diplomatie en praten is daar wel een weg in gevonden.Haar ouders hebben nu alles min of meer geaccepteerd op voorwaarde dat ze gaan trouwen. Het is allemaal misschien niet ideaal maar we zullen zien wat de toekomst zal brengen.

En inderdaad zo is het jaren rustig en zo komen er opeens twee Ik vind het wel jammer dat mijn dochter verder woont. Zij zelf trouwens ook want ze heeft helemaal geen familie daar. Ook de familie van haar man woont ver weg. Gelukkig hebben ze wel een hele aardige vriendenkring. Wat dat betreft kunnen ze misschien beter daar blijven want als ze dichterbij gaan wonen dan hebben ze helemaal niemand. Voorlopig is er nog helemaal niks van bekend dus we zullen zien hoe dat gaat.

En ik ben erg benieuwd hoe het zal zijn om oma te zijn. Het lijkt me heel bijzonder.

Yta Chalne

Yta Chalne

09-08-2012 om 15:54

Gefeliciteerd!

Twee kleinkinderen, fantastisch. Ik kan me (met ook een dochter van negentien) de schrik van de ouders goed indenken, maar baby's zijn wel zo leuk, die ouders draaien vast helemaal bij als ze kennismaken met hun kleindochter straks. Wel spannend, twee 'kinderen' en dan een baby, maar ik was jonger dan je zoon toen mijn eerste kwam, en ik vond het een feest. Nog steeds, trouwens.

Maylise

Maylise

09-08-2012 om 21:53

Oh ja

Ik snap haar ouders ook best goed. Het is ook schrikken natuurlijk. Bovendien is hun omgeving ook redelijk behoudend dus dit soort zaken wordt flink over geroddeld en dergelijke. Dus dat is ook heel vervelend. Het is ook precies waar ik mijn zoon altijd voor heb gewaarschuwd. Wees voorzichtig en al helemaal met een meisje uit die kringen want je weet welke gevolgen dat zal hebben; met name voor haar.

Het heeft dus wel wat onderhandelingen gekost voordat we de situatie weer wat genormaliseerd hebben. Ik weet niet hoe het verder zal gaan maar het is nu allemaal wel weer positiever. Het is ook echt een lief meisje. Te lief eigenlijk voor mijn zoon. Ze heeft een heerlijk romantisch beeld bij de baby en hun leven samen. Ik hoop dat de realiteit niet te hard zal zijn.

Vic

Vic

10-08-2012 om 13:49

Maylise

Gefeliciteerd! Dat is toch ook nogal wat, voor je zoon en dat meisje. Moeten ze nu gaan trouwen? Ik moet ineens denken aan mijn oma die altijd roept dat haar oudste zoon een 7-maandskindje was van toch nog 6 pond. Pas twee jaar geleden viel bij mij het kwartje toen ik hun trouwdatum zag

krin

krin

10-08-2012 om 21:20

Maylise

Gefeliciteerd! Wat bijzonder, twee kleinkinderen tegelijk op komst. Ben benieuwd hoe het oma-schap je bevalt.

Maylise

Maylise

11-08-2012 om 13:12

Inderdaad

In mijn jeugd werden in mijn omgeving ook altijd veel zevende maand kindjes geboren. Wonder boven wonder waren ze altijd wel volgroeid

Het trouwen is inderdaad een teer punt. Voor haar ouders was dit de enige voorwaarde waaronder ze dit kunnen accepteren en bovenal het contact met hun dochter willen behouden. Ze zijn overigens nog niet wettelijk getrouwd maar we hebben wel een religieuze ceremonie laten voltrekken. Dit is wettelijk natuurlijk niks waard hier maar voor haar ouders was dit belangrijk.Het wettelijk huwelijk gaat pas plaatsvinden na de geboorte. Dan willen ze ook een feest geven voor hun vrienden en dergelijke. Dit was alleen maar vlug op een namiddag om haar ouders gerust te stellen. Voor hun is dit heel belangrijk. S

De jongelui willen straks nog wel een echt feest geven als ze wettelijk gaan trouwen.

Ik zei nog tegen mijn man dat het ergens maar goed is dat door de onrust in Syrië onze vakantie die kant op niet is doorgegaan dit jaar Het geld dat we uitsparen kunnen we een baby uitzet van kopen en dergelijke. Wij hebben zelf helemaal niks meer natuurlijk want mijn jongste is ook al 12. En als ik voor hun alles koop voel ik me weer schuldig naar mijn dochter dus ik wil dan voor haar ook hetzelfde doen. Al zegt mijn dochter dat het niet nodig is omdat zij en haar man allebei een inkomen hebben.

tonny

tonny

11-08-2012 om 13:43

Babyuitzet, maylise

Waarom zou je voor allebei de aanstaande ouderparen een babyuitzet kopen? Het ene stel heeft werk en inkomen, het andere stel niet - die hoef je dan toch niet gelijk te behandelen?
Ik zou me er als stel ongemakkelijk bij voelen hoor, zelf wel kunnen betalen maar toch alles krijgen. Help alleen degenen die dat nu dringend nodig hebben en doe voor de andere aanstaande ouders iets anders.

Je wilt vast wel weer naar Syrie als de situatie daar wat rustiger wordt (en hopelijk komt die rust snel!) en dan kun je je geld goed gebruiken.

Maylise

Maylise

11-08-2012 om 18:19

Tonny

Nodig is het inderdaad niet maar het voelt niet zo leuk. Ik weet ook niet wat mijn dochters ideeën zijn. Ik ga geen kamertjes van 1000 euro betalen of zo. Voor niemand niet Maar mijn dochter kennende gaat ze dat zelf ook niet willen. Het lijkt alleen nu soms alsof alles om zoon en vriendin draait en dat is natuurlijk ook niet leuk. Maar het zit ongetwijfeld meer in mijn hoofd dan in de praktijk.

Je hebt trouwens toch nog weer best veel nodig voor een baby. Dat was ik al weer vergeten. Ik had steeds alles nog maar nu we alles opnieuw moeten komen is het een behoorlijk lijstje geworden.

En naar het Midden Oosten moeten we maar even zien. Ik had op zich wel willen gaan dit jaar maar dan alleen naar Libanon (daar heeft man ook veel familie wonen) maar man vond dat zonde van het geld. Als we gaan dan wil hij ook naar Syrië kunnen. De logistiek is sowieso zo dat als we met het gezin zouden gaan we sowieso pas volgende zomer kunnen gaan. Man kan natuurlijk wel eerder alleen gaan.

Dochter zie ik volgende week weer als ze met ons meegaat naar Nederland dus dan zal ik eens kijken wat haar ideeën zijn over de uitzet.

tonny

tonny

11-08-2012 om 19:27

In je hoofd

'Het lijkt alleen nu soms alsof alles om zoon en vriendin draait en dat is natuurlijk ook niet leuk. Maar het zit ongetwijfeld meer in mijn hoofd dan in de praktijk.'

Zo kan dat gaan.

Voorbeeldje uit mijn omgeving: de getrouwde zoon van mijn vriendin wordt vader. Het gaat het gelukkig goed. Oma (vriendin dus) was bezig met een baby/oppaskamertje bij haar thuis.
En toen... ineens nóg een kindje op komst. Volslagen verrassing, andere zoon, nog niet zolang verkering, nog geen huis. Affijn, je weet er alles van

Ineens is dat kamertje niet meer alleen voor die ene baby.

Zo kan er heel wat in je hoofd afspelen. Je wilt met iedereen in de eigen situatie meeleven, betrokken zijn, en al gauw voelt het 'niet eerlijk'. Dat valt niet mee. Veel wijsheid gewenst ermee, je doet wat je kunt doen, maar er zijn beperkingen.

Spannende tijd!!

Vic

Vic

12-08-2012 om 13:05

Baby-uitzet (o.t.)

Een baby-uitzet hoeft toch helemaal niet zo heel uitgebreid. Mijn nieuwe neefje slaapt momenteel in een curver-bak op het bed van zijn ouders, omdat een wiegje niet in de kamer past Sowieso heb je al voor weinig een leuk bedje en een kast, al is dat laatste nog niet eens echt nodig. Op marktplaats kun je prima kinderwagens kopen en wat kleertjes kosten je ook de kop niet.

Maylise

Maylise

12-08-2012 om 21:51

Vic

Ja, het kan heel goedkoop inderdaad. Maar dat vind ik ergens ook zo sneu. Je gunt zo'n meisje toch wat. Vandaag was ze mee boodschappen doen en toen gingen we even kijken bij zo'n baby winkel en het is ook enig al die spulletjes. Dan merk je toch aan het kind dat ze dat toch wel allemaal heel mooi vindt. Mijn zoon interesseert het niks hoor; al die baby spullen maar haar duidelijk wel. Dus we hebben wat kleertjes gekocht. Het is ook best sneu. Ze heeft echt helemaal geen geld natuurlijk. Geen inkomen, geen spaargeld, ze is volledig afhankelijk van anderen om wat te kopen.

Bedje hebben we redelijk goedkoop bij een postorder bedrijf besteld evenals een commode. Best leuk trouwens. Gewoon neutraal wit. En voor de eerste maanden heb ik de wieg nog van mijn eigen kinderen als ze dat zou willen.

Overigens was ik vooral enorm verbaasd door de prijzen van kinderwagens. De rest vind ik allemaal wel meevallen maar kinderwagens hebben echt een vlucht in prijs gemaakt sinds mijn laatste. Enorm dure dingen.

Maylise

Maylise

12-08-2012 om 21:56

Tonny

Ja, het speelt zich allemaal in mijn hoofd af maar ergens vond ik het zo oneerlijk voor mijn dochter dat alle aandacht nu uitgaat naar mijn zoon en de baby. Want het is natuurlijk een situatie die meer aandacht nodig heeft. Mijn dochter is ouder, getrouwd en ze heeft een eigen inkomen. Bovendien wonen we minder dicht bij elkaar. Zoon en schoondochter krijgen dus automatisch veel meer aandacht. Ik denk echt niet dat dochter dit overigens vervelend vindt maar het zit wel in mijn hoofd.

Gelukkig komt de baby bij haar pas later zodat we dan alle aandacht daar aan kunnen geven. En volgende week gaat ze fijn mee naar Nederland zodat ik ook even wat tijd met haar kan doorbrengen.

Dat is ook wel leuk. Ze is juli een paar weken komen logeren en daarna is ze met haar man op vakantie gegaan. Nu wilde ze toch ook mee naar Nederland. Voordeel van het onderwijs, die lange vakanties

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 02:05

Ach,

laat dit draadje nou even aan mijn aandacht zijn ontsnapt! Slordig van me.
Maylise, dubbel gefeliciteerd met je aanstaande oma-schap. Vooral voor je zoon en zijn jonge vrouw zal het nog moeilijk worden dus ik hoop dat het met de liefde goed zit. Het lijkt mij wel een voordeel dat jullie als ouders, via je man vooral, een redelijk inzicht hebben in hoe zo'n zwangerschap aankomt in een conservatieve familie uit 'die kringen'. Ik hoop dat het allemaal goedkomt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2012 om 02:09

Kamerplan op de lange baan

Mijn dochter heeft het zelfstandig wonen toch op de lange baan geschoven en heeft vrijdag haar eerste rijles gehad. Ze had eens zitten rekenen en concludeerde dat ze toch beter nog even bij ons kon blijven Daar kan ik wel mee leven hoor. Ik ben me er van bewust geworden dat ik het toch moeilijk zal vinden als ze het huis uit gaan. Ik hou wel van een beetje leven in huis.

tonny

tonny

13-08-2012 om 08:03

Kaaskopje

Ha, dat is mooi, zo kun je je mentaal nog een beetje voorbereiden op de komende veranderingen. Want inderdaad, het is dan echt wel anders.

Jongste dochter is nu op vakantie, met twee vriendinnen met de auto naar het Gardameer - spannend- en aansluitend verhuist ze naar de stad.

Wordt een dooie boel thuis - maar daar zullen we wat op verzinnen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.