Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Regels en eigen wil


dan

dan

02-12-2021 om 15:36

Duizendpoot schreef op 02-12-2021 om 15:31:

Ik lees zo weinig mededogen met de dochter. Je gunt je dochter toch een hele leuke eerste verliefdheid met een leuk vriendje? je bent toch blij voor je dochter en je wilt die jongen toch het gevoel geven dat hij welkom is in jullie gezin? En dat je moeite doet om hem te leren kennen, omdat dit nu de belangrijkste persoon in het leven van je dochter is? Ook al weet je als ouder misschien beter of deze relatie wel of niet standhoud, voor je dochter is dit toch niet zo? Wij zijn hier thuis ook nooit zo van de logeerpartijtjes. Maar nu onze dochter van 19 een vriendje heeft is hij welkom wanneer hij wil en mag hij blijven slapen, wanneer hij wil. Het enige wat wij willen weten is of hij mee-eet of niet en de rest zoeken ze zelf maar uit. Het is haar leven en zij is heel blij met hem, dus zijn wij blij voor haar.
Ik geef toe, het zou anders zijn als ik als ouder de betreffende vriend niet leuk zou vinden of iets dergelijks. Dan kan ik me voorstellen dat je het moeilijk vind om hem in huis te hebben. Maar dat geeft TS niet aan, het gaat haar alleen om de privacy.

Ook ik ben iemand die graag op zichzelf is maar er zijn hier toch vrienden van onze zoon blijven slapen na het uitgaan. Verder ook een paar meisjes en de (nu ex) vriendin van onze zoon. 

Duizendpoot schreef op 02-12-2021 om 15:31:

Ik lees zo weinig mededogen met de dochter. Je gunt je dochter toch een hele leuke eerste verliefdheid met een leuk vriendje? je bent toch blij voor je dochter en je wilt die jongen toch het gevoel geven dat hij welkom is in jullie gezin? En dat je moeite doet om hem te leren kennen, omdat dit nu de belangrijkste persoon in het leven van je dochter is? [...]

Maar dit kan toch ook allemaal als ze het ene weekend bij hem en het andere weekend bij haar slapen?

Wednesday schreef op 02-12-2021 om 15:16:

[..]

Jij gelooft daar niets van? Een van mijn oma’s was al met 14 uit huis. Toen zat ze dag en nacht bij een artsengezin als dienstmeid en ging eens in het kwartaal naar huis. Waarom denk je dan dat ik hier dingen verzin? Wat heb ik daar voor baat bij?

MamaE schreef op 02-12-2021 om 15:28:

[..]

Dat gebeurde in die tijd ja, fulltime werken met 13/14 jaar. Gelukkig is dat nu anders en hebben we wetten die kinderarbeid tegen gaan, mogen meisjes naar school en hoeven kinderen niet met 14 het huis uit.

Anderzijds woonden die meisjes dus niet 'op zichzelf' en was het ook niet aan de orde dat er vriendjes kwamen logeren of iets dergelijks.

Mijn oma geboren in de eerste wereldoorlog ging ook met 14 jaar in een dienstje bij welgestelde mensen en woonde daar dan ook.  Dat was thuis een mond minder te voeden en het maakte ruimte op de meidenkamer voor de peuter die nog in het ledikantje lag bij vader en moeder op de kamer en zo dus ook ruimte voor een nieuwe baby. 

Mijn moeder geboren in de tweede wereldoorlog ging ook met 14 jaar werken bij een artsengezin en was daar 4 dagen in de week meisje voor dag en nacht en 3 dagen was ze thuis maar dat was feitelijk ook om meisje voor dag en nacht te zijn. Helaas onbetaald,  dat dan weer wel. 

Beide vrouwen waren "uit huis" maar nog lang niet zelfstandig.  Loon moest thuis afgedragen worden op 10 % na,  dat was zak en kleedgeld en daarvan moest ook na een aantal jaar de uitzet opgespaard worden.

Met een beetje geluk mocht mijn vader (toen de vaste verkering vanaf 15 jaar) met hoogtijdagen eens blijven eten.

Dat is toch totaal niet te vergelijken met hoe 18 jarigen nu soms op kamers gaan?  Die hebben veel meer vrijheden en verantwoordelijkheden en ook eigen financiële verplichtingen. 

Edit: fulltime werken ja met 13-14 jaar tegen een schamel loon, omdat een deel van het loon bestond uit de kost en inwoning. 

Kataravrouw schreef op 02-12-2021 om 13:57:

[..]

Nee tuurlijk niet, maar ik vind het inleveren van privacy coherent aan het hebben van kinderen, ook als ze 18 zijn.

als ik met mijn (volwassen) kinderen alleen thuis ben is privacy geen issue. Serieus ik slaap al slecht als er anderen in mijn huis zijn. Vind ik ook een punt. 

De vergelijking met hoe vroeg (en vaak juist véél te vroeg, want fulltime kinderarbeid) kinderen vroeger uit huis gingen is pijnlijk en irrelevant. Wat maakt het uit hoe het vroeger ging? Met andere woorden: waarom verwacht je dat je kind iets doet wat jij vroeger deed op die leeftijd? 

Weeromstuit schreef op 02-12-2021 om 16:16:

De vergelijking met hoe vroeg (en vaak juist véél te vroeg, want fulltime kinderarbeid) kinderen vroeger uit huis gingen is pijnlijk en irrelevant. Wat maakt het uit hoe het vroeger ging? Met andere woorden: waarom verwacht je dat je kind iets doet wat jij vroeger deed op die leeftijd?

Het is niet zozeer dat ik het verwacht als in ‘anders zet ik je eruit’ maar ik dacht ook toen ik ze kreeg dat 18/19 een mooie leeftijd zou zijn om uit te vliegen. En dat vind ik nog steeds. Woningnood had je vroeger ook en met een beetje creativiteit kom je een heel eind.

Het is hier niet de bedoeling dat ze afgestudeerd en wel, 23+, nog steeds bij mams wonen.

MMcGonagall schreef op 02-12-2021 om 16:20:

[..]

Het is niet zozeer dat ik het verwacht als in ‘anders zet ik je eruit’ maar ik dacht ook toen ik ze kreeg dat 18/19 een mooie leeftijd zou zijn om uit te vliegen. En dat vind ik nog steeds. Woningnood had je vroeger ook en met een beetje creativiteit kom je een heel eind.

Het is hier niet de bedoeling dat ze afgestudeerd en wel, 23+, nog steeds bij mams wonen.

Echt wauw . Wat vreselijk.  Dus als je kind mbo 4 doet en een keer is blijven zitten, waar denk je dat ze geld vandaan moeten halen om een kamer te betalen?

En sws hier is een Hbo in de buurt, moeten die studenten dan lenen voor hun huur????

Kijk mijn zoon moest wel, maar wat als het niet kan/ hoeft??.

MMcGonagall schreef op 02-12-2021 om 16:20:

[..]

Het is niet zozeer dat ik het verwacht als in ‘anders zet ik je eruit’ maar ik dacht ook toen ik ze kreeg dat 18/19 een mooie leeftijd zou zijn om uit te vliegen. En dat vind ik nog steeds. Woningnood had je vroeger ook en met een beetje creativiteit kom je een heel eind.

Het is hier niet de bedoeling dat ze afgestudeerd en wel, 23+, nog steeds bij mams wonen.

Bizar. Had zelf op die leeftijd een vriendin die op d'r 18e uit huis gestuurd werd 'omdat ze volwassen was' en daar sprak heel de omgeving schande van. 

Veel mensen in mijn omgeving bleven juist langer thuiswonen zodat ze konden sparen voor een koophuis. En anno nu met de woningnood is het al helemaal gebruikelijk geworden dat kinderen tot half in de 20 thuis wonen. 

ik vraag me weleens af, zouden die mensen die hun kroost met 18 de deur uit willen hebben,  er weleens aan gedacht hebben dat je ook een kind met ziekte of handicap zou kunnen krijgen?

irmama schreef op 02-12-2021 om 16:29:

[..]

Echt wauw . Wat vreselijk. Dus als je kind mbo 4 doet en een keer is blijven zitten, waar denk je dat ze geld vandaan moeten halen om een kamer te betalen?

En sws hier is een Hbo in de buurt, moeten die studenten dan lenen voor hun huur????

Kijk mijn zoon moest wel, maar wat als het niet kan/ hoeft??.

Ik heb er nog niemand uitgezet. Mijn oudste is uit zichzelf vertrokken en de jongste heeft sowieso vertraging omdat ze na vmbo nog havo doet.

irmama schreef op 02-12-2021 om 16:32:

ik vraag me weleens af, zouden die mensen die hun kroost met 18 de deur uit willen hebben, er weleens aan gedacht hebben dat je ook een kind met ziekte of handicap zou kunnen krijgen?

Dat is een heel andere situatie. Soort van overmacht. 

Nu hoeven mijn kinderen niet de dag dat ze 18 worden uit te vliegen, maar ze hoeven ook niet tot hun 30e bij moeder blijven wonen.

irmama schreef op 02-12-2021 om 16:32:

ik vraag me weleens af, zouden die mensen die hun kroost met 18 de deur uit willen hebben, er weleens aan gedacht hebben dat je ook een kind met ziekte of handicap zou kunnen krijgen?

Nee, en ook als ze gezond geboren worden kan er nog wat mis gaan waardoor je kind op zijn 12e toch ineens een zorgintensief kind wordt. 

Van zeer nabij meegemaakt. Als je de een er op zijn 18e maar misschien ook op zijn 25e nog niet uit kunt zetten is het natuurlijk raar om te veronderstellen dat de oudste dat wel "moet".

MMcGonagall schreef op 02-12-2021 om 16:20:

[..]

Het is niet zozeer dat ik het verwacht als in ‘anders zet ik je eruit’ maar ik dacht ook toen ik ze kreeg dat 18/19 een mooie leeftijd zou zijn om uit te vliegen. En dat vind ik nog steeds. Woningnood had je vroeger ook en met een beetje creativiteit kom je een heel eind.

Het is hier niet de bedoeling dat ze afgestudeerd en wel, 23+, nog steeds bij mams wonen.

Maar het ging om de verwachting dat een kind wel jong zal uitvliegen 'want ik deed dat ook op die leeftijd en mijn moeder ook'. Dat vind ik altijd zulke kul. Wat maakt het uit wat je zelf vroeger deed, of zelfs je moeder? De hele wereld is veranderd! Maar jouw kind moet hetzelfde doen als jij op die leeftijd OMDAT jij dat deed? Dat is toch onzin. (Het was trouwens iemand anders die dat schreef dacht ik, niet jij.)

Weeromstuit schreef op 02-12-2021 om 16:49:

[..]

Maar het ging om de verwachting dat een kind wel jong zal uitvliegen 'want ik deed dat ook op die leeftijd en mijn moeder ook'. Dat vind ik altijd zulke kul. Wat maakt het uit wat je zelf vroeger deed, of zelfs je moeder? De hele wereld is veranderd! Maar jouw kind moet hetzelfde doen als jij op die leeftijd OMDAT jij dat deed? Dat is toch onzin. (Het was trouwens iemand anders die dat schreef dacht ik, niet jij.)

Dit ja. In mijn ouders tijd was 't gebruikelijk pas uit huis te gaan als er getrouwd werd, dus vaak waren ze dan ook al ruim in de 20, want er moest ook eerst wel 'n huis zijn. Bovendien was er toen maar één kostwinner en dat was de man. Anno nu blijven veel mensen ook single/lattend, dus zijn niet meer specifiek gericht op met iemand samenwonen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

02-12-2021 om 17:27

irmama schreef op 02-12-2021 om 16:29:

[..]

Echt wauw . Wat vreselijk. Dus als je kind mbo 4 doet en een keer is blijven zitten, waar denk je dat ze geld vandaan moeten halen om een kamer te betalen?

En sws hier is een Hbo in de buurt, moeten die studenten dan lenen voor hun huur????

Kijk mijn zoon moest wel, maar wat als het niet kan/ hoeft??

Ik vind het nogal wat hoe jij hier oordeelt over andere ouders. Echt heel onsmakelijk dit. Mijn doel is om mijn kinderen in geborgenheid voor te bereiden op zelfstandigheid. Dat daar dit commentaar op komt 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.