Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Ons kind (geboren als jongen) wil 'ineens' een vrouw worden

Indira_

Indira_

04-02-2025 om 21:43 Topicstarter

Citroengraag schreef op 04-02-2025 om 21:13:

Wat we als ouders vinden is in dit hele proces niet zo belangrijk en kan al snel tegen je gebruikt worden. Dus ik benader kind zo neutraal mogelijk, ondersteun als nodig en hou mijn twijfels voor mezelf. Mijn kind wat MtF wil heeft een bizarre kijk op vrouw zijn, mi vooral fetisj gedreven. Maar het kind ervaart afschuw bij het mannenlichaam, dat doet ook pijn! En de VU zegt ook: eerst meer inzicht over vrouw zijn. Maar niet ondersteunen en liefdevol zijn is ook geen optie, dus ik probeer vooral de focus naar opleiding en hobby's te verplaatsen.Misschien kun je er iets mee.

Zeker, afleiden en andere onderwerpen aansnijden doen wij ook.

Ik snap dat je dit lastig vind en ook dat het erg snel gaat. Ik denk dat je jezelf en je partner en de siblings van dit kind die tijd en ruimte ook mag en zelfs moet gunnen.
Voor iemand die 'uit de kast komt' op welke manier dan ook, is daar vaak ook een periode van twijfel en zoeken en het voor jezelf duidelijk krijgen aan vooraf gegaan. Voor de buitenwereld komt dat op dat moment pas, die lopen daarin dus even 'achter'. Nou ja, soms zien mensen het wel aankomen, maar soms ook niet. 

Het verschil tussen geaardheid en genderidentiteit zit denk ik voor een deel ook in dat geaardheid niets verandert aan wie iemand is en hoe die eruit ziet en zich gedraagt. Bij genderissues gaat iemand zich anders kleden, anders eruit zien, zich anders gedragen dan voorheen. 

Ik snap ook je zorgen over het 'volledig identificeren met de diagnose'. Ik heb er altijd moeite mee als mensen zichzelf of anderen in een hokje plaatsen en daar dan alles aan ophangen en zichzelf en anderen enkel vanuit een diagnose kunnen bekijken. 
Mensen zijn zoveel meer dan een diagnose. 
Ik snap ook wel dat als er in de bubbel van je kind alleen maar queer personen rondlopen, dat het dan ook een soort veiligheid kan bieden om daar ook bij te (willen) horen. Maar dat hoeft niet tegen elke prijs. Zorgvuldigheid lijkt me wel geboden.
Ik vind het ook niet netjes om 'voor te dringen' op wachtlijsten. Op veel plekken zijn de wachtlijsten enorm en moeten mensen vaak twee jaar wachten voordat ze aan de beurt zijn. 

De wachtlijst hier is niet zo lang en ons kind heeft al iets gedaan met een psycholoog om hen op te laten schuiven (ik wil liever niet uitspreken wat) Het kan allemaal maar zo beklonken zijn ook omdat er alternatieve wegen zijn die het allemaal versnellen.
En je hebt het ook over illegale zaken

Wat bedoel je daar precies mee? Dat klinkt zorgelijk zo.

Heeft je kind goed kontakt met een familielid?
Oom, tante, wie dan ook.
Iemand waar die een beetje tegenop kijkt? Wellicht kan die persoon wat doen

Peertjuh schreef op 05-02-2025 om 02:03:

De wachtlijst hier is niet zo lang en ons kind heeft al iets gedaan met een psycholoog om hen op te laten schuiven (ik wil liever niet uitspreken wat) Het kan allemaal maar zo beklonken zijn ook omdat er alternatieve wegen zijn die het allemaal versnellen.
En je hebt het ook over illegale zaken

Wat bedoel je daar precies mee? Dat klinkt zorgelijk zo.

Woon je buiten Nederland? 

ik kan hen niet tegenhouden zeg je 
Is dat zo ? Als het niet volgens de regels gaat ? Als hen de tijd niet neemt ?
Ik zou hen en iedereen die er in mee gaat aangeven. Zijn niet voor niks zorgvuldige protocollen voor .

Roos57 schreef op 05-02-2025 om 07:44:

ik kan hen niet tegenhouden zeg je
Is dat zo ? Als het niet volgens de regels gaat ? Als hen de tijd niet neemt ?
Ik zou hen en iedereen die er in mee gaat aangeven. Zijn niet voor niks zorgvuldige protocollen voor .

Kun je doen, maar wat doet dat met de band met je kind?

IMI-x2 schreef op 05-02-2025 om 08:09:

[..]

Kun je doen, maar wat doet dat met de band met je kind?

Is die band er nu wel ? Volwassen kind . Niet in contact. Ruzie .

Psychische klachten.

En dan straks een vrouw zonder de protocollen gevolgd te hebben.

Dan maar ruzie . Het gaat zorgvuldig of het gaat niet .

Roos57 schreef op 05-02-2025 om 08:14:

[..]

Is die band er nu wel ? Volwassen kind . Niet in contact. Ruzie .

Psychische klachten.

En dan straks een vrouw zonder de protocollen gevolgd te hebben.

Dan maar ruzie . Het gaat zorgvuldig of het gaat niet .

Kind is meerderjarig en bepaalt zelf. Speel je het zo, dan zie je je kind waarschijnlijk nooit meer. 

Dit kind zegt ook niet trans te zijn maar nonbinair. Dan snap ik ook niet zo goed waarom het medische traject nodig zou zijn, maar misschien heeft dit kind dat al duidelijk gemaakt.

Ik zou juist naast dit kind gaan staan en zeggen: ik steun je, maar we volgen wel de officiële, legale route, want ik wil niet dat jij of je arts in de problemen komen door illegale praktijken. Dat lijkt nu handig gevonden, maar wat heb je daaraan als je in de cel belandt of een gigaboete krijgt? Dus samen kijken waar die zich inschrijft en samen kijken waar de wachtlijsten het kortst zijn, zo nodig taxi spelen en meegaan naar hulpverleners en artsen (als die dat wil).

Ja precies. Maar kind lijkt gelijk bois te worden. Lijkt niet open te staan voor ouders.

Indira_

Indira_

05-02-2025 om 08:36 Topicstarter

Ons kind is nu nonbinair en is zo uit de kast gekomen vorig jaar, echter is die erachter gekomen dat dit boxje niet geheel diens gevoel omvat en die toch een stap verder wil. Dat nonbinair een veilige tussenoplossing was. Het gaat allemaal legaal verder maar er zijn toko' s die bijv aan loting doen en er zijn psychologen die na je 1x gezien te hebben je de diagnose gendersyforie geven. Dat is een soort van algemeen bekend in die wereld naar ik heb begrepen. Ze wisselen zelfs namen van psychologen uit waar je moet zijn. Daarbij zijn er genoeg wegen die wat shady zijn maar niet perse illegaal waar je aan je hormonen kan komen. Ik raad het ten strengste af maar zolang wij nog in gesprek zijn en in contact wil ik het zo clean mogelijk houden en zo goed mogelijk monitoren waar die mee bezig is. Ik denk nog steeds dat nonbinair prima past en ik snap ook waar die vandaan komt en ik zie ook een paradijsvogel die graag experimenteert met dienst uiterlijk, maar ik zie in helemaal niks een vrouw. In he-le-maal niks. Als ik vraag waar het vandaan komt zegt ie dat het een leegte is waar die nu pas sinds een tijdje handen en voeten aan kan geven, het al diens depressies verklaart uit het verleden en dat ie nu pas kan berusten nu die dit hardop heeft uitgesproken en dat ie all the way wil en dat ik er binnenkort een dochter bij heb. Hen staat al langer op de wachtlijst van de genderpoli dan wij weten, het zal inmiddels niet lang meer duren voor die wordt opgeroepen.

Als je ons kind ziet zie je een alternatieve emo ' jongen': groot, grof, beetje gothic met nagellak en een ooglijntje maar ook met dikke hoge docs en grove broeken met kettingen. Het is een alto een kunstenaar. Geen vrouw....

ik vind hem erg puberig klinken, dat geprovoceer en uitlokken thuis. Ik zou hem stimuleren op zichzelf te gaan wonen en hopen dat over een paar jaar als zijn hersenen zijn uitgegroeid hij weer wat tot bedaren is gekomen. Het klinkt ook als een roep om aandacht bij jullie op negatieve manier. Afstand zou kunnen helpen. De grillen zijn vers, laat het kruid eerst maar verdampen. Geen aandacht aan besteden, neutraal blijven en geen munitie aan hem geven. Dat zou ik doen.

Ik heb geen wijze woorden of advies, maar wil je wel een hart onder de riem steken. Jullie zijn in een nachtmerrie terecht gekomen. Ik hoop dat je zoon/dochter de juiste hulp krijgt en diens keuzes verantwoord maakt. En waarde blijft zien in het contact met jullie en diens best doet om dat te behouden. Sterkte gewenst

Dan is het te hopen dat de genderpoli er door heen prikt en niet gelijk gaat opereren.

Indira_ schreef op 05-02-2025 om 08:36:

Ons kind is nu nonbinair en is zo uit de kast gekomen vorig jaar, echter is die erachter gekomen dat dit boxje niet geheel diens gevoel omvat en die toch een stap verder wil. Dat nonbinair een veilige tussenoplossing was. Het gaat allemaal legaal verder maar er zijn toko' s die bijv aan loting doen en er zijn psychologen die na je 1x gezien te hebben je de diagnose gendersyforie geven. Dat is een soort van algemeen bekend in die wereld naar ik heb begrepen. Ze wisselen zelfs namen van psychologen uit waar je moet zijn. Daarbij zijn er genoeg wegen die wat shady zijn maar niet perse illegaal waar je aan je hormonen kan komen. Ik raad het ten strengste af maar zolang wij nog in gesprek zijn en in contact wil ik het zo clean mogelijk houden en zo goed mogelijk monitoren waar die mee bezig is. Ik denk nog steeds dat nonbinair prima past en ik snap ook waar die vandaan komt en ik zie ook een paradijsvogel die graag experimenteert met dienst uiterlijk, maar ik zie in helemaal niks een vrouw. In he-le-maal niks. Als ik vraag waar het vandaan komt zegt ie dat het een leegte is waar die nu pas sinds een tijdje handen en voeten aan kan geven, het al diens depressies verklaart uit het verleden en dat ie nu pas kan berusten nu die dit hardop heeft uitgesproken en dat ie all the way wil en dat ik er binnenkort een dochter bij heb. Hen staat al langer op de wachtlijst van de genderpoli dan wij weten, het zal inmiddels niet lang meer duren voor die wordt opgeroepen.

Als je ons kind ziet zie je een alternatieve emo ' jongen': groot, grof, beetje gothic met nagellak en een ooglijntje maar ook met dikke hoge docs en grove broeken met kettingen. Het is een alto een kunstenaar. Geen vrouw....

Maar dat is toch juist het probleem, dat hij zich diep vanbinnen wel zo voelt en dat het liefste wil zijn.

Maar ik snap je zorgen, twijfels, verdriet en angst wel.

Hoeveel langer speelt dit al voor hij jullie heeft ingelicht hierover en zijn binnenwereld?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.