Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onderhouden 17 jarige bonuszoon


Duster schreef op 03-11-2021 om 18:13:


Maar ik zit hier overduidelijk op de verkeerde plaats. Jammer.

Dat vind ik nu ook een foute conclusie TO, waarom zou je HIER op de verkeerde plaats zitten? En welke plaats is dan de juiste?

Mijn mening is dat een jongen van 17 vooraleer hij met een bijbaan begint, bepaalde taken moet kunnen en zijn deel (naar verhouding hé, geen uren per dag helpen) in het gezin moet doen.

Maar ik zal misschien ouderwets zijn.

Als stiefouder kan je het volgens de leden van een forum nooit goed doen. Ook al heb je echt de beste bedoelingen. Ik vraag me af waar dat vandaan komt. 

Succes, TO. Gelukkig staat je partner er hetzelfde in.

Duster schreef op 03-11-2021 om 18:13:

Oke jullie zijn duidelijk. Het ligt aan mij en ik ben fout.
Het feit dat ik hem geleerd heb dat douchen normaal is, dat tandenpoetsen normaal is, dat naar school gaan normaal is, dat met een vork (en mes) eten normaal is, gewoon de basis wat een kind van 6 al kent..etc etc etc.
Doet er niet toe en ben ik de foute en de zielige?
Ik had gehoopt op wat tips.
Schema's hebben we gehad heeft hij lak aan. Gesprekken hebben we gehad hij heeft geen zin om kleine klusjes in huis te doen of even mer5te helpen en doet het ook niet.
Bij moeder komt hij amper en dat is niet zonder reden.
Ik ben ziek en steek al mijn energie in hem. Ik ben trots op hem hoe hij zich ontwikkeld heeft en dat krijgt hij vaak te horen.
Nu zitten we op een punt dat we niet verder komen en had gehoopt hier wat tips te krijgen. En ja ik zeg we omdat vader het helemaal met me eens is.
Maar ik zit hier overduidelijk op de verkeerde plaats. Jammer.

letterkoekje schreef op 03-11-2021 om 19:16:

[..]

Dat vind ik nu ook een foute conclusie TO, waarom zou je HIER op de verkeerde plaats zitten? En welke plaats is dan de juiste?

Mijn mening is dat een jongen van 17 vooraleer hij met een bijbaan begint, bepaalde taken moet kunnen en zijn deel (naar verhouding hé, geen uren per dag helpen) in het gezin moet doen.

Maar ik zal misschien ouderwets zijn.

Blijkbaar is de werkgever tevreden.

Hier ook een "luie" puber van 18.
Hij doet niets in huis. Maar doet het goed op school (examenjaar). Heeft een startende onderneming waarin hij best veel geld verdiend. Hij heeft een vriendin en veel sociale contacten. Hij krijgt nog steeds kleedgeld, we betalen zijn telefoon en scooterverzekering. De reden dat we dat nog steeds betalen is omdat we vinden dat school voorop moet staan en hij niet afhankelijk moet zijn van de noodzaak van eigen verdiensten. 

Af en toe leegt hij de vaatwasser als ik het vraag en hij stopt zijn vuile was in zijn eigen wasmand op zijn kamer. Die pak ik één keer per week van zijn kamer.

Ik laat hem vooral jong zijn en genieten. Hij heeft ook recht op chilltijd. Misschien zijn wij wel te makkelijk maar ik woonde al op mijn 17de zelfstandig en moest hard werken voor mijn levensonderhoud. Ik gun mijn kinderen een langere en onbezorgdere jeugd dan ik had. 

Ik zou je concentreren op wat wel goed gaat. Hij doet het blijkbaar goed op school en heeft een bijbaantje. Zet een wasmand op zijn kamer en spreek af dat je enkel wast wat in zijn wasmand ligt. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-11-2021 om 20:32

Duster schreef op 03-11-2021 om 18:13:

Oke jullie zijn duidelijk. Het ligt aan mij en ik ben fout.
Het feit dat ik hem geleerd heb dat douchen normaal is, dat tandenpoetsen normaal is, dat naar school gaan normaal is, dat met een vork (en mes) eten normaal is, gewoon de basis wat een kind van 6 al kent..etc etc etc.
Doet er niet toe en ben ik de foute en de zielige?
Ik had gehoopt op wat tips.
Schema's hebben we gehad heeft hij lak aan. Gesprekken hebben we gehad hij heeft geen zin om kleine klusjes in huis te doen of even mer5te helpen en doet het ook niet.
Bij moeder komt hij amper en dat is niet zonder reden.
Ik ben ziek en steek al mijn energie in hem. Ik ben trots op hem hoe hij zich ontwikkeld heeft en dat krijgt hij vaak te horen.
Nu zitten we op een punt dat we niet verder komen en had gehoopt hier wat tips te krijgen. En ja ik zeg we omdat vader het helemaal met me eens is.
Maar ik zit hier overduidelijk op de verkeerde plaats. Jammer.

Als hij een baan heeft wat goed betaalt dan zou ik stoppen met benzinegeld. Misschien wel de zorgverzekering, maar de rest is voor hem zelf. Het is geen hotel waar hij woont. Was de niet in de wasmand ligt, niet wassen. 

De commentaren over het over laten aan de ouders slaan nergens op. Dat joch woont al 2 jaar bij jou/jullie. Natuurlijk heb je wat te vertellen en verlangen in je eigen huis. 

bij mij hebben ze (3 kinderen) 1 keer per week ‘dienst’. Dat houdt in dat ze tafeldekken, meehelpen met koken als ik dat vraag, afruimen, vaatwasser inruimen, kookplaat/aanrecht/tafel schoonmaken. 
dit werkt heel goed, vinden ze zelf ook fijner dan allemaal tegelijk moeten helpen afruimen. Verder verantwoordelijk voor eigen kamer en hun was wordt gewassen indien het voor vrijdagochtend in de wasmand zit. 
Dat is t wel. Gelukkig doen ze ook uit zichzelf weleens iets voor mij. 

Tickel schreef op 03-11-2021 om 20:32:

[..]

Als hij een baan heeft wat goed betaalt dan zou ik stoppen met benzinegeld. Misschien wel de zorgverzekering, maar de rest is voor hem zelf. Het is geen hotel waar hij woont. Was de niet in de wasmand ligt, niet wassen.

De commentaren over het over laten aan de ouders slaan nergens op. Dat joch woont al 2 jaar bij jou/jullie. Natuurlijk heb je wat te vertellen en verlangen in je eigen huis.

Ik heb het opgevat als dat de partner van TS een zoon heeft uit een eerdere relatie. Dan vind ik het best normaal om dit met je partner te bespreken, dat je je stoort aan het gedrag van zijn/haar kind.
Blijkbaar heeft TS hem op zijn 15e moeten leren dat hij moet douchen, tanden moet poetsen en met bestek moet eten. Als hij dat op die leeftijd niet kon/wist/deed is er wel ergens iets gigantisch mis gegaan in de opvoeding. En daar heeft de partner van TS dan ook een aandeel in gehad. 
En ja, TS kan zeker wel verwachtingen hebben. Maar uiteindelijk is de ouder van het kind verantwoordelijk.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-11-2021 om 21:35

MamaE schreef op 03-11-2021 om 21:18:

[..]

Ik heb het opgevat als dat de partner van TS een zoon heeft uit een eerdere relatie. Dan vind ik het best normaal om dit met je partner te bespreken, dat je je stoort aan het gedrag van zijn/haar kind.
Blijkbaar heeft TS hem op zijn 15e moeten leren dat hij moet douchen, tanden moet poetsen en met bestek moet eten. Als hij dat op die leeftijd niet kon/wist/deed is er wel ergens iets gigantisch mis gegaan in de opvoeding. En daar heeft de partner van TS dan ook een aandeel in gehad.
En ja, TS kan zeker wel verwachtingen hebben. Maar uiteindelijk is de ouder van het kind verantwoordelijk.

Dat kan, maar weten we niet zeker. De zoon heeft nu nauwelijks contact met z'n moeder en er zal wel een reden zijn dat hij daar nu niet meer woont. Hoe het hiervoor was is nu niet meer zo belangrijk. Hoe het gaat worden wel. En ik vind dat TO echt wel iets daarover te zeggen of eisen heeft. En haar partner staat achter haar, ook heel belangrijk dat zij daardoor geen roepende in de woestijn is.

Duster schreef op 03-11-2021 om 18:13:

Oke jullie zijn duidelijk. Het ligt aan mij en ik ben fout.
Het feit dat ik hem geleerd heb dat douchen normaal is, dat tandenpoetsen normaal is, dat naar school gaan normaal is, dat met een vork (en mes) eten normaal is, gewoon de basis wat een kind van 6 al kent..etc etc etc.
Doet er niet toe en ben ik de foute en de zielige?
Ik had gehoopt op wat tips.
Schema's hebben we gehad heeft hij lak aan. Gesprekken hebben we gehad hij heeft geen zin om kleine klusjes in huis te doen of even mer5te helpen en doet het ook niet.
Bij moeder komt hij amper en dat is niet zonder reden.
Ik ben ziek en steek al mijn energie in hem. Ik ben trots op hem hoe hij zich ontwikkeld heeft en dat krijgt hij vaak te horen.
Nu zitten we op een punt dat we niet verder komen en had gehoopt hier wat tips te krijgen. En ja ik zeg we omdat vader het helemaal met me eens is.
Maar ik zit hier overduidelijk op de verkeerde plaats. Jammer.

calimero-crying-upset-chicken.gif

Tickel schreef op 03-11-2021 om 21:35:

[..]

Dat kan, maar weten we niet zeker. De zoon heeft nu nauwelijks contact met z'n moeder en er zal wel een reden zijn dat hij daar nu niet meer woont. Hoe het hiervoor was is nu niet meer zo belangrijk. Hoe het gaat worden wel. En ik vind dat TO echt wel iets daarover te zeggen of eisen heeft. En haar partner staat achter haar, ook heel belangrijk dat zij daardoor geen roepende in de woestijn is.

Zeker heeft TS hier iets over te zeggen en te vinden. Toch is het de partner die de ouder van het kind is en verantwoordelijk is voor het kind. Daarvan zou ik ook het een en ander verwachten. Namelijk dat je je kind opvoedt. Daar met 17 mee beginnen is rijkelijk laat overigens, maar alsnog beter dan helemaal niet. TS stelt geen rare eisen. 
Er staat dat de zoon gewend is om dingen die hij niet leuk vindt niet te hoeven doen. Die gewenning komt ergens vandaan en moet doorbroken zien te worden. Soms moet je iets doen wat niet leuk is maar er wel bij hoort in het leven.

Heel herkenbaar hoor! Hier ook stiefkinderen, en een eigen kind. ik weet niet of je zelf ook kinderen hebt? 

Paar dingen: ik erger me ook kapot aan het niet deelnemen aan het huishouden van de pubers. De troep, de leeggevreten koelkasten, de vieze was. Het gebrek aan initiatief ook eens een supermarkt te bezoeken en de tekorten aan te vullen enzo.  Het blijkt wel dat ik dat van mijn eigen kind beter kan hebben dan van de kinderen van mijn man. Niet zo gek ook, van eigen kinderen komt toch een soort wederkerigheid die niet van stiefkinderen komt. En dat hoeft ook niet. 


Ik heb een paar dingen geprobeerd. M’n mond houden ten eerste, maar dat bleek geen succes. Kan ik simpelweg niet volhouden. Dan ontplof ik op een gegeven moment toch. Daarna heb ik aan mijn man gecommuniceerd wat me ergerde zodat hij er iets mee kon. Ook geen succes want hij ervaart andere dingen dan ik als hinderlijk en voelde zich er op uitgestuurd. Ging vervolgens met omtrekkende bewegingen iets communiceren wat geen verandering teweeg bracht waardoor ik me niet gehoord voelde. We zijn er op uit gekomen dat we hier met z’n allen wonen en ik dus direct communiceer, naar welke huisgenoot dan ook, als iets mijn grenzen overgaat. Bv een ontploft huis als ik uit m’n werk kom of een leeggegeten koelkast.  

We delen hier alle kosten, dus ook voor de kinderen. Dat is een bewuste keus en prima. Ik ben mezelf wel aan het afleren té goed te zorgen voor de pubers en meer aan hun eigen verantwoordelijkheid over te laten. Omdat ik denk dat ik dan ook minder terug verwacht. Als ik veel zorg zonder tegenprestatie voel ik me de sloof van ons huishouden weet ik inmiddels.
Korten van zakgeld etc doe ik niet. Staat naar mijn beleving los van het dragen en nemen van verantwoordelijkheid. 

Leven in een samengesteld gezin is niet makkelijk. Als “stiefmoeder” geef je vaak veel en ontvang je weinig. Zorg ook goed voor jezelf!

Als het een vraag van een ouder was geweest, had ik dezelfde reactie gegeven. Ik snap wel dat het anders overkomt als je stiefouder bent. Dat is nu eenmaal een rottige positie. Wel de lasten, niet de lusten.
Maar mij moet ook van het hart dat sommige stiefouders wel een erg grote broek aantrekken over hoe en wat kinderen zouden moeten doen. Dat kun je allemaal wel zo voor ogen hebben, maar dan moet je vooral je eigen kind op die manier opvoeden. Ook dat gebash op de ouder waar ze dan niet mee getrouwd zijn is zo voorspelbaar en storend. Het ligt altijd aan de ex. Sure.

MMcGonagall schreef op 03-11-2021 om 23:09:

Als het een vraag van een ouder was geweest, had ik dezelfde reactie gegeven. Ik snap wel dat het anders overkomt als je stiefouder bent. Dat is nu eenmaal een rottige positie. Wel de lasten, niet de lusten.
Maar mij moet ook van het hart dat sommige stiefouders wel een erg grote broek aantrekken over hoe en wat kinderen zouden moeten doen. Dat kun je allemaal wel zo voor ogen hebben, maar dan moet je vooral je eigen kind op die manier opvoeden. Ook dat gebash op de ouder waar ze dan niet mee getrouwd zijn is zo voorspelbaar en storend. Het ligt altijd aan de ex. Sure.

Heb je zelf ervaring als stiefouder?

Poms schreef op 03-11-2021 om 23:11:

[..]

Heb je zelf ervaring als stiefouder?

Ja, kort. Dat was voor ons beide (partner en ik) geen succes, dus we zijn weer apart gaan wonen.

Ik vind dat je best wat van hem kan verwachten als hij bij jullie woont. Maar misschien is het handiger om hem, net als je bij een kleuter doet, opdraagt wat hij moet doen. Zoals de tafel afruimen na het eten. Eerst een gesprek met jullie drieën (en misschien nog andere kinderen?), waarbij een nieuwe werkwijze in jullie huis geïntroduceerd wordt. En dan niet van bovenaf vanuit jou, maar je laat hen zien wat er allemaal moet worden gedaan en dat jullie met allemaal volwassenen zijn en dat het huishoudelijke werk verdeeld moet worden. Sommigen vinden het fijn om steeds taken te krijgen die ze ergens die dag uitvoeren, anderen vinden  het prettiger om te weten dat ze dit, dit en dat moeten doen en dat ze dat zelf kunnen doen wanneer ze ongeveer willen. 
waarschijnlijk heeft hij nog geen overzicht van alle taken die moeten gebeuren om een huis schoon en leefbaar te houden. 
Ons huishouden met 10 mensen (6 kinderen, 4 volwassenen) werd vroeger als een bedrijf gerund. Was weer het andere uiterste, maar voor ons efficiënt.Wij hadden een heel systeem van klussen, steeds moeilijker en meer per leeftijd. Toen ze kleuter waren begon het bijvoorbeeld met alle schoenen netjes neerzetten, helpen tafel dekken, nou ja kleine klusjes. Daarna hadden we wat meer taken waarbij de kinderen hielpen of zelfstandig uitvoerden. Eerst via een roulerend rooster, daarna filterde het een beetje uit. De een wilde graag iedere ochtend het ontbijt maken (doen we nog steeds iedere ochtend om 7.15 met z’n allen), de ander wilde altijd juist voor alles rond de afwasmachines zorgen, en anderen vonden roulerende taken leuker. Nu zijn een paar kinderen al het huis uit en hebben we niet echt afspraken, maar gaat alles organisch. Ze zien nu zelf het werk dat moet gebeuren. Natuurlijk blijven het grote pubers dus ze doen het niet altijd uit zichzelf, maar in deze is jong geleerd oud gedaan. Bij ons heeft dat goed uitgepakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.