Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Jongvolwassen zoon die mij nooit meer wil zien, hoe ga ik daar mee om (moet hem wel onderhouden)

Due-scimmie schreef op 18-10-2024 om 17:06:

Is er een andere volwassene in je omgeving waar zoon een goede band mee heeft? Kun je die vragen tijdelijk zoon op te vangen?

Of een familielid?

Daglichtlamp schreef op 18-10-2024 om 08:33:

[..]

Hier op dit forum was in elk geval een voorbeeld van een ouderpaar die moest betalen voor een kind dat niet meer thuis wilde wonen. Dat betekent overigens niet dat alle kosten betaald moeten worden, maar wel zeker een bijdrage.

Ik vond dat toen ook al een raar verhaal. Nogmaals: je mag ervan uitgaan dat een jongere studeert of werkt, en als alles niet kan vanwege problematiek, dan kun je een wajong-uitkering aanvragen.

Als iemand studeert geeft DUO een indicatie over de te verwachten ouderbijdrage, dat is gerelateerd aan het inkomen.

Bij alimentatie wordt ook een bedrag bepaalt aan de hand van het inkomen en de vaste lasten van iemand.

Dus nu zou dat alles niet aan de orde zijn? Nogmaals: zorgen voor levensonderhoud kan ook in natura: eten en drinken, onderdak. Als iemand dat niet wil wil dat niet zeggen dat jij er niet voor gezorgd hebt.

Deze informatie is wel lezenswaardig: https://www.ouders.nl/artikelen/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr

Tsjor

Dit topic doet me sterk denken aan een topic van Shareneentje (geloof ik) uit afgelopen mei of juni. Misschien heb je daar iets aan?

Met mijn oudste kind was op die leeftijd geen land mee te bezeilen… 
Wij hebben hem toen een soort van op straat moeten zetten (iom hulpverlening). In die tijd hebben wij ook geen financiële bijdragen gedaan en heeft hij via een stichting voor dakloze jongeren hulp gekregen bij het aanvragen van bijstand ed. 
Nu, 6 jaar later, zegt hij dat dit het beste was wat we op dat moment hebben kunnen doen. 
Dit is natuurlijk maar een kruimeltje van het hele verhaal en daardoor komt het misschien wat koud over, zo was het natuurlijk niet. Hij is ook nooit boos naar mij geweest hierin (wel naar zijn vader). 

Sakmiakdropje

Sakmiakdropje

20-10-2024 om 11:54 Topicstarter

Zoveel reacties. Heel erg bedankt. Ik was echt niet in staat te reageren. Ik zit zo midden in heel veel regeldingen en eigen werk. Ik sta stijf van de stress. Ik zal alles lezen maar ik kan even niet reageren. Mijn hoofd loopt over. Als het rustiger is kom ik terug. Echt bedankt.

Sakmiakdropje

Sakmiakdropje

20-10-2024 om 11:55 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 19-10-2024 om 00:50:

Met mijn oudste kind was op die leeftijd geen land mee te bezeilen…
Wij hebben hem toen een soort van op straat moeten zetten (iom hulpverlening). In die tijd hebben wij ook geen financiële bijdragen gedaan en heeft hij via een stichting voor dakloze jongeren hulp gekregen bij het aanvragen van bijstand ed.
Nu, 6 jaar later, zegt hij dat dit het beste was wat we op dat moment hebben kunnen doen.
Dit is natuurlijk maar een kruimeltje van het hele verhaal en daardoor komt het misschien wat koud over, zo was het natuurlijk niet. Hij is ook nooit boos naar mij geweest hierin (wel naar zijn vader).

toch nog even dit, moeten we niet zelf zijn uitkering betalen? hij is 19 en wij hebben een best goed inkomen. de sociale dienst zegt dat het om 3 honderd nog wat gaat en die volledig bij ons wordt verhaalt omdat we inkomens gegevens moeten onverhandigen.

Sakmiakdropje schreef op 20-10-2024 om 11:55:

[..]

toch nog even dit, moeten we niet zelf zijn uitkering betalen? hij is 19 en wij hebben een best goed inkomen. de sociale dienst zegt dat het om 3 honderd nog wat gaat en die volledig bij ons wordt verhaalt omdat we inkomens gegevens moeten onverhandigen.

Die 300 euro is toch even niet belangrijk lijkt me als je zegt dat je een best goed inkomen hebt , focus je je niet op de verkeerde dingen? Dat geld gaat toch niet voor jullie gezondheid? 

Sakmiakdropje

Sakmiakdropje

20-10-2024 om 12:47 Topicstarter

ik zeg het verkeerd: en daarna moeten we ook nog aanvullen, dat is tot het minimum inkomen voor iemand van zijn leeftijd, denk ik een 1000 euro pm? we hebben meer studerende kinderen die een bijdrage en collegegeld en rijbewijs krijgen, het is wel eens op zou je denken. nu is elke maand echt onze lopende rekening compleet leeg en straks moeten we hem onderhouden van ons spaargeld, nou dat is dan ook snel einde oefening. Sorry voor mijn toon, ik ben gewoon zo ongelooflijk moe.

Sakmiakdropje schreef op 20-10-2024 om 11:55:

[..]

toch nog even dit, moeten we niet zelf zijn uitkering betalen? hij is 19 en wij hebben een best goed inkomen. de sociale dienst zegt dat het om 3 honderd nog wZat gaat en die volledig bij ons wordt verhaalt omdat we inkomens gegevens moeten onverhandigen.

Zoon heeft dus een bijstandsuitkering aangevraagd en gekregen? Dat is wel heel bijzonder dat hij deze toegekend krijgt, meestal wordt bij jongeren er toch van uitgegaan dat de voorliggende voorzienig òf studiefinanciering is  òf werk.

Een bijstandsuitkering kan inderdaad verhaald worden op degenen die onderhoudsplichtig zijn, maar dat gebeurt naar draagkracht.

Gezien zijn diagnoses, mocht er ooit weer wel contact zijn, en zoon toch weer aan de studie gaan, kun je hem wijzen op deze regeling: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-met-arbeidsbeperking/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-de-studietoeslag-voor-studenten-met-een-medische-beperking

Sakmiakdropje schreef op 20-10-2024 om 12:47:

ik zeg het verkeerd: en daarna moeten we ook nog aanvullen, dat is tot het minimum inkomen voor iemand van zijn leeftijd, denk ik een 1000 euro pm? we hebben meer studerende kinderen die een bijdrage en collegegeld en rijbewijs krijgen, het is wel eens op zou je denken. nu is elke maand echt onze lopende rekening compleet leeg en straks moeten we hem onderhouden ons spaargeld, nou dat is dan ook snel einde oefening. Sorry voor mijn toon, ik ben gewoon zo ongelooflijk moe.

Ipv je druk te maken om je spaarrekening ,richt je op jullie gezondheid , en laat iemand die verstand heeft op dit gebied de situatie uitleggen/ bekijken , je gaat toch niet je hele financiele situatie hier op een forum neerzetten?

ik zeg het verkeerd: en daarna moeten we ook nog aanvullen, dat is tot het minimum inkomen voor iemand van zijn leeftijd, denk ik een 1000 euro pm? we hebben meer studerende kinderen die een bijdrage en collegegeld en rijbewijs krijgen, het is wel eens op zou je denken. nu is elke maand echt onze lopende rekening compleet leeg en straks moeten we hem onderhouden van ons spaargeld, nou dat is dan ook snel einde oefening. Sorry voor mijn toon, ik ben gewoon zo ongelooflijk moe.

Laat iemand met je meekijken 

Maatschappelijk werk ?

Maar eerder heb je het over de sociale dienst. Dan mag je helemaal niet aanvullen, want dat wordt bij zoon dan weer afgetrokken van zijn bijstandsuitkering.  Ik denk dat je inderdaad hulp nodig heb voor dit gedeelte van iemand die weet wat nu precies de situatie is.

MelaS schreef op 18-10-2024 om 18:41:

Dit topic doet me sterk denken aan een topic van Shareneentje (geloof ik) uit afgelopen mei of juni. Misschien heb je daar iets aan?

Dat dacht ik ook en samen met de nieuwe info, over de bijdrage andere kinderen nog meer. To herkent in dat topic vast haar eigen situatie en kan die tips "meenemen"

Daglichtlamp schreef op 20-10-2024 om 13:20:

[..]

Maar eerder heb je het over de sociale dienst. Dan mag je helemaal niet aanvullen, want dat wordt bij zoon dan weer afgetrokken van zijn bijstandsuitkering. Ik denk dat je inderdaad hulp nodig heb voor dit gedeelte van iemand die weet wat nu precies de situatie is.

Voor zover ik het begrijp gaat dat alleen over aanvullende extra bijstand. Nou is de uitkering voor 19-jarigen erg laag, dus hij zal of erbij moeten werken, studiebeurs of inderdaad aanvullende bijstand. Blijkbaar kan de gemeente dat verhalen op ouders (fijn als je zelf daar verder niets over te zeggen hebt), maar je kunt bezwaar maken als de relatie vertroebeld is.

Inderdaad, vraag deskundig (!) advies, wellicht bij het juridisch loket.

Tsjor

Hoe gaat het nu met jou, Sakmiakdropje? En met je zoon? Is hij nu al een paar dagen uit huis? en is de storm een beetje gaan liggen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.