Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Is dit een overdreven reactie?


Tango schreef op 03-01-2022 om 10:36:

Ik heb inmiddels nog een keer met dochter gesproken, gisteren. Heb haar uitgelegd wat onze beweegredenen waren. Ze wil deze nog steeds niet echt horen. Is nu vooral boos omdat ze door het voorval ruzie heeft met haar vriendin waar ze op het feestje was. Blijkbaar heeft ze tegen haar iets gezegd in de trant van ik ben moe en ga naar huis. Maar eigenlijk vond ze het feestje niet leuk daar. Is dus daarna naar iemand anders gegaan, een jongen die ze blijkbaar leuk vindt, maar ze wil dit nog niet tegen vriendin zeggen. Ook bij die ouders durft ze niet meer over de vloer te komen.
Ik zei tegen haar dat haar vriendin vast ook weleens iets uithaalt en dat ouders dit heus wel zullen begrijpen. Dit erkende ze wel.
Maar goed ze is nog steeds boos dus. Doet kortaf, is veel weg of zit op haar kamer. Zal vast wel weer bijtrekken. Ik weet in ieder geval een beetje wat er achter zit (nieuwe vriend, wil ze nog niet meenemen naar huis wat ik ook begrijp). Maar gezellig is anders..

Ze heeft zich met dat leugentje in een lastige positie gemanoeuvreerd ten op zichte van vriendin, er speelt verliefdheid en dat reageert ze op jou af. Beste is dat rustig laten betijen, dan waait het wel weer over.  Eerlijk gezegd  was ik op die leeftijd ook zo en dochter kon er ook wat van.  Uiteindelijk zijn we allebei als redelijke volwassen opgedroogd.

1+1=2
Ha, ik vond jullie al zo soepel naar dochter. Maar naar je laatste opmerking in draadje lockdown begrijp ik dat ze ook tentamens voor de boeg heeft. Mogelijk dat haar gedrag ongemerkt gevoeld worden door tentamenvrees. Mogelijk dat jullie daarom meer toegeeflijker zijn, gevoed door hoop op een positief verloop van de tentamens, zoals de meeste ouders die stille hoop koesteren en zo vaker over hun hart wrijven.
Succes voor de komende tentamenperiode en dat ze weer snel het zonnetje in huis mag zijn.

Mwoa, natuurlijk ken ik zelf ook het gevoel erg graag te willen weten dat mijn kinderen thuis zijn en leeft dat verantwoordelijkheidsgevoel veel minder als ze elders logeren.
Maar ik weet nog wel dat ik dat als puber nogal hypocriet vond van mijn ouders, en daar vind ik nog steeds wel wat inzitten. 
Enerzijds ben ik blij dat mijn kinderen me erg goed op de hoogte houden. Anderzijds zou ik ze soms ook wel wat meer onbezorgdheid wensen.
Ik zou er zelf dan ook wat meer begrip voor proberen op te brengen. Niet iedereen kan even makkelijk met monitoring overweg. In het geval van een nieuwe prille liefde zou ik het zeker snappen dat aandacht niet echt naar thuisfront uitgaat. 

Als moeder maak je altijd zorgen om de kinderen, hoe oud ze ook zijn. Het is hoe ze het zelf ziet, ervaart en er een punt van maakt. Met 20 jaar is ze voldoende volwassen om dat te begrijpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.