Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-10-2024 om 10:43
Even los van mijn topic (ik weet het niet) deze vraag.
Mijn dochter woont momenteel uit huis in een groep. Ze wordt volgend jaar 18.
We moeten binnenkort starten met een WLZ aanvraag, maar volgens de toetsing die we hebben gedaan komt ze hiervoor niet in aanmerking.
Gemeente heeft al geroepen bij plaatsing dat ze geen verlengde jeugzorg gaan doen.
Wie weet waar ik kan aankloppen voor ondersteuning in dit laatste? Want als ik google zie ik dat gemeente hier onderzoek naar moet doen, maar volgens mij is dit niet gedaan.
En van onze gezinsvoogd wordt ik hierin ook niet wijzer.
Dus ik ben eigenlijk op zoek naar bijv een organisatie die is hierin kan helpen/ondersteunen.
Waar we bang voor zijn is dat straks WLZ afgewezen wordt, er geen verlengde jeudzorg is en dochter dan pech heeft en naar huis moet omdat er geen financiën geregeld zijn
01-10-2024 om 20:32
Ik heb niet alles gelezen maar ik weet beroepsmatig veel van Wlz aanvragen en ik zou die optie niet meteen afschrijven, gezien wat ik over je dochter weet uit jouw berichten.
Je hebt daarvoor alleen een behandelaar nodig die deze denkrichting ondersteunt en die visie ook wil verwoorden in de aanvraag. Is die er?
Dus mijn advies is dit ook te proberen, ook als de kans klein lijkt. Dat zou in mijn ogen wel de beste garantie zijn op langdurige toegang tot zorg.
Dat je er nooit meer uitkomt is niet waar. Zeker jonge mensen die in de Wlz-ggz terechtkomend stromen regelmatig na paar jaar alsnog uit naar de WMO. Dat is niet hoe de Wlz bedoeld is maar wel wat er soms gebeurt, en soms is Wlz gedurende enkele jaren de enige optie om de benodigde zorg te kunnen krijgen.
03-10-2024 om 09:31
ik ben een stille meelezer. Maar wilde hier toch op reageren.
stichting MEE is een onafhankelijke ondersteunende partij. Zij doen dit geregeld en weten de wegen goed te vinden. Ik zou contact met ze opnemen.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.