Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hulp: verlengde jeugdzorg

Even los van mijn topic (ik weet het niet) deze vraag.
Mijn dochter woont momenteel uit huis in een groep. Ze wordt volgend jaar 18.
We moeten binnenkort starten met een  WLZ aanvraag, maar volgens de toetsing die we hebben gedaan komt ze hiervoor niet in aanmerking.
Gemeente heeft al geroepen bij plaatsing dat ze geen verlengde jeugzorg gaan doen.

Wie weet waar ik kan aankloppen voor ondersteuning in dit laatste? Want als ik google zie ik dat gemeente hier onderzoek naar moet doen, maar volgens mij is dit niet gedaan.
En van onze gezinsvoogd wordt ik hierin ook niet wijzer.
Dus ik ben eigenlijk op zoek naar bijv een organisatie die is hierin kan helpen/ondersteunen.

Waar we bang voor zijn is dat straks WLZ afgewezen wordt, er geen verlengde jeudzorg is en dochter dan pech heeft en naar huis moet omdat er geen financiën geregeld zijn

Afhankelijk van de klachten en problemen kan je de gemeente vragen om ambulante begeleiding (vanaf 18+), begeleid wonen of beschermd wonen. WLZ krijg je inderdaad niet zomaar op jonge leeftijd. 

Bij mijn dochter ging de jeugdzorg betaald door de gemeente vrij geruisloos over naar de volwassenen GGZ betaald door de ziektekostenverzekering. De andere ondersteuning die ze krijgt wordt nu betaald vanuit de WMO.
Heeft de organisatie die de hulp nu levert ideeën over hoe de financiering bij hun gaat voor volwassenen?
Wellicht kan een clientondersteuner van MEE hierin iets beteken?
Als financiering vanuit een andere wet (dus of de basisverzekering of de WLZ of de WMO) niet mogelijk is dan zou ik toch die aanvraag voor verlengde jeugdzorg gaan doen. Dat dwingt de gemeente in elk geval om er nog eens over na te denken.

Ik denk zelf ook aan hulp en informatie  vragen via stichting  MEE. Die zijn heel goed thuis in alle ins- en outs qua hulpverlening.  Succes  en sterkte Ciska! Wat een  zorgen er weer bij , kan je niet echt gebruiken.

De gemeente/wijkteam of hoe het geregeld is waar jullie wonen hoort te onderzoeken of dochter in aanmerking komt voor verlengde jeugdwet. Hier zijn regels voor en als zij daar niet aan voldoet dan valt zie niet langer onder de Jeugdwet
Afhankelijk van het soort hulp dat je dochter nodig heeft valt zij onder bijvoorbeeld Wmo of zorgverzekeringswet.

Wanneer wordt je dochter 18? Want als dat pas eind volgend jaar is gaan ze daar nu sowieso nog geen onderzoek naar doen.

Voor mij is dit klok-en-klepelmaterie dus ik heb even gekeken en kennelijk is verlengde jeugdhulp alleen maar aan de orde als er geen hulp is op basis van WLZ/WMO/Zorgverzekeringswet (dat zag ik hier:  https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/van-jeugd-naar-18/vanuit-de-jeugdwet).

Ik zou naar MEE stappen om te kijken wat er mogelijk is op basis van die 'volwassen' wetten, en zo nodig een aanvraag indienen. Bij twijfel ook een aanvraag indienen. 

En voor ondersteuning op het punt "verlengde jeugdhulp" zou ik te rade gaan bij Jeugdstem (het vroegere AKJ): https://jeugdstem.nl/ken-je-rechten/wat-is-verlengde-jeugdhulp.

En het volgende advies komt vanuit mijn ervaring in de rechtshulp: ik zou beide dingen naast elkaar laten lopen. Tenzij heel erg duidelijk is dat dochter recht heeft op of het een of het ander zou ik zowel een aanvraag doen op grond van de WMO of WLZ als voor verlengde jeugdhulp. Ook als ze zeggen dat ze het toch gaan afwijzen. Als je namelijk een aanvraag doet en die aanvraag wordt afgewezen, dan staat tegen die afwijzing bezwaar en beroep open (eventueel in combinatie met een spoedprocedure). Laat je je afpoeieren en dien je geen aanvraag in, dan is er ook geen afwijzing, en kan je dus ook geen bezwaar of beroep indienen. Voor zo'n bezwaar/beroepsprocedure is een rechtshulpverlener handig (kan een advocaat zijn, maar dat hoeft niet, als hij/zij maar verstand van zaken heeft). Waarschijnlijk weet men bij MEE en/of Jeugdstem wel iemand, mocht dat nodig zijn.

Als je straks in de situatie komt dat weliswaar evident is dat dochter hulp nodig heeft maar de verschillende instanties naar elkaar gaan wijzen, dan zou ik de rechter de knoop laten doorhakken (eventueel in combinatie met een artikel in de regionale krant, dat wil ook nog wel eens dingen in beweging zetten die eerder vastzaten. Maar goed, dat is ernstig op de zaken vooruit lopen). 

Heel veel sterkte, het is gekmakend dat je naast alle zorgen die je al om je dochter hebt, je hier ook nog mee aan de slag moet. Maar helaas zal het moeten.

Wat een gedoe toch altijd, en inderdaad, dat kun je er nu net niet bij hebben.
Had je al contact met de wethouder? Kan ik je echt aanraden. Die weet namelijk als het goed is ook welke weg je in jouw gemeente moet bewandelen. En die kan nog wel eens zorgen voor een wat creatievere benadering door zijn/haar ambtenaren.
Sterkte Ciska! 

Ciska78

Ciska78

01-10-2024 om 13:43 Topicstarter

ik heb al eens eerder gemaild naar de wethouder jeugd in onze gemeente, echt een lange mail maar nooit wat op terug gehad.
Ik ga alle linkjes even doorlezen, maar snap nog niet hoe een aanvraag verlengde jeugdzorg werkt.

Ciska78 schreef op 01-10-2024 om 13:43:

ik heb al eens eerder gemaild naar de wethouder jeugd in onze gemeente, echt een lange mail maar nooit wat op terug gehad.
Ik ga alle linkjes even doorlezen, maar snap nog niet hoe een aanvraag verlengde jeugdzorg werkt.

Het grote probleem is dat je daar geen goed antwoord op kunt krijgen, volgens mij heeft elke gemeente dat proces weer anders ingericht.

Naar zijn of haar eigen mailadres? En dan helemaal geen reactie? Wat slecht! Ik zou er toch een nieuwe mail aan wagen. Heb je de oude nog? Dan zou ik die in een bijlage meesturen en erbij vermelden dat je daar nooit een reactie op hebt ontvangen en dat je daar erg teleurgesteld door bent. En dan dus een mail met de laatste ontwikkelingen en je zorgen, en de vraag wat de wethouder concreet voor jou kan betekenen. En dit alles in cc naar de burgemeester.
Ik zou niet meteen dreigen met de pers, maar ik zou zeker in je achterhoofd houden dat je die mails daar ook naartoe kunt sturen, met de boodschap dat er geen reactie op is gekomen...

Voor vrijwel alle gemeenten geldt dat ze minder geld voor jeugdzorg krijgen dan dat de jeugdzorg kost. Vandaar dat altijd moeilijk gedaan wordt over verlengde jeugdzorg. Ik geloof niet dat een mail aan de wethouder daar iets aan veranderd.
Ik zou ook vooral met de jeugdhulpaanbieder overleggen of zij ondersteuning kunnen bieden met aanvragen van de hulp na de achttiende verjaardag. Het is ingewikkeld dat dat onder vier verschillende wetten kan vallen, die weer naar elkaar wijzen.

" Ik zou ook vooral met de jeugdhulpaanbieder overleggen of zij ondersteuning kunnen bieden met aanvragen van de hulp na de achttiende verjaardag. Het is ingewikkeld dat dat onder vier verschillende wetten kan vallen, die weer naar elkaar wijzen."

Ook een goede tip. Verder weet ik dat binnen gecertificeerde instellingen soms ook afdelingen zijn die zich hiermee bezighouden. Je zou je gezinsvoogd eens kunnen vragen of haar GI ook van die mensen heeft, en zo ja, of ze daar dan eens haar licht wil opsteken (of misschien willen die mensen zelf wel in contact met jou treden, dat kan je met je gezinsvoogd bespreken).

Clientondersteuning heb ik ook ingeschakeld,  heel prettig om in een keukentafelgesprek de juiste lijntjes te kunnen volgen of de gesprekken laten voeren.

Jonagold schreef op 01-10-2024 om 13:48:

Naar zijn of haar eigen mailadres? En dan helemaal geen reactie? Wat slecht! Ik zou er toch een nieuwe mail aan wagen. Heb je de oude nog? Dan zou ik die in een bijlage meesturen en erbij vermelden dat je daar nooit een reactie op hebt ontvangen en dat je daar erg teleurgesteld door bent. En dan dus een mail met de laatste ontwikkelingen en je zorgen, en de vraag wat de wethouder concreet voor jou kan betekenen. En dit alles in cc naar de burgemeester.
Ik zou niet meteen dreigen met de pers, maar ik zou zeker in je achterhoofd houden dat je die mails daar ook naartoe kunt sturen, met de boodschap dat er geen reactie op is gekomen...

Je kunt ook de raadsfracties mailen als de wethouder niet reageert, die kunnen dan weer vragen gaan stellen aan de wethouder.

RosaMontana schreef op 01-10-2024 om 17:52:

[..]

Je kunt ook de raadsfracties mailen als de wethouder niet reageert, die kunnen dan weer vragen gaan stellen aan de wethouder.

Ja of dreigen naar de pers te stappen. Moet je eens kijken hoe snel je dan een wethouder aan de telefoon hebt!

Is er iemand vanuit de groep / de organisatie waar ze nu zit die kan meedenken? Die moeten toch vaker met dit bijltje hebben gehakt of weten waar je - als de gemeente niet mee wil - terecht kan?

De pers zou ik bij een kwetsbare tiener / jong-adolescent nu niet dadelijk inschakelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.