Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Huisregels en consequenties


MamaE schreef op 30-06-2023 om 11:55:



Zoals Dymo al zegt; als je graag als volwassene behandeld wil worden, dan moet je zorgen dat je je ook als volwassene gedraagt, met alle verantwoordelijkheden die daarbij horen. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan hand in hand.

Dat werkt hier in huis dus niet helemaal lekker, want ze worden liever als pubers behandeld dan als volwassenen... dan maar wat minder vrijheid, als ze de verantwoordelijkheid ook maar niet hoeven te dragen.

Het is schipperen en geven en nemen en op een gegeven moment vliegen ze uit, denken wij. Hopelijk krijgen we gelijk.

toevallig vanmorgen weer een stevige discussie met dochter. Ik ga altijd op vrijdag boodschappen halen en zij komt dan vandaag met de vraag of ik naar de winkel wil om van alles te halen. Nee, dus. Dat haal je dan gewoon zelf. Natuurlijk allerlei drama eromheen, moe, geen geld etc. Tja ook dat hoort bij het leven als je volwassen bent, zei ik. 

Hier vanmorgen nog met zoon over gehad. Een vriendin van hem had huisarrest gekregen, 19 jaar oud. 5 minuutjes te laat thuis (ze moet in het weekend om 23.45 thuis zijn 🙄). Wij waren het erover eens dat dat toch wel heel streng is. Goed gesprek gehad over het geven en nemen in een huishouden.
Zoals al meer genoemd is, er zijn consequenties. Gooi jij je was niet in de wasmand dan wordt het niet door mij gewassen, dan mag je dat zelf doen.
Roken binnenshuis is een no go, drank drinken we beneden. Nou moet ik zeggen dat er hier door de week geen drank wordt gedronken, hooguit als er een feestje is.
Maar ik zou met ze om de tafel gaan zitten, uitleggen wat jouw probleem is met hun gedrag en ga samen op zoek naar een oplossing. En geef aan dat de oplossing van 2 kanten moet komen.

Tango schreef op 01-07-2023 om 10:36:

toevallig vanmorgen weer een stevige discussie met dochter. Ik ga altijd op vrijdag boodschappen halen en zij komt dan vandaag met de vraag of ik naar de winkel wil om van alles te halen. Nee, dus. Dat haal je dan gewoon zelf. Natuurlijk allerlei drama eromheen, moe, geen geld etc. Tja ook dat hoort bij het leven als je volwassen bent, zei ik.

Haha, ik roep dan altijd: Welkom in MIJN wereld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.