Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe help ik mijn dochter (19) die slecht voor zichzelf zorgt?


theorie-examen
Hier slaagde de eerste tot tweemaal toe net niet. Kind heeft dyslexie en leest wat slordig over de vragen heen. We hebben kind toen een eendaagse examen training gegeven. Ze behandelen daar de vraagstellingen en geven goede aanwijzingen. Later op de dag wel geslaagd.
Kind twee ( ook dyslexie) ging meteen voor training, naast zelfstudie. Het was een rare dag wegens busrit naar andere plaats voor examen omdat cbr vol zat. Maar ook een geslaagde dag.
Misschien beheerst je dochter de stof wel maar interpreteert ze de vragen verkeerd. Uitstel theorie betekent ook vertraging in rijlessen.
Je kan vragen of ze zo’n trainingsdag ziet zitten.

Dat je het niet leuk vindt dat ze vaker bij haar is dan bij jou, is wel te merken. Waarom vraag je dat eigenlijk aan haar? Denk je dat zij het leuk vindt te vertellen zich daar vrijer te voelen?
Vroeger was ik ook vaker logeren in huis vriend dan hij bij mij. Mijn moeder zal daar ook aan getwijfeld hebben, maar ze heeft mij daar nooit naar gevraagd. Ik zou mij ook opgelaten voelen als hier zo op gelet werd.

ps Hoe oud is die jongen dat je hem vriendje noemt; neem je hun relatie wel serieus terwijl het zo’n vriendelijke persoon is?
Nee, Maria, met een keer op je tong bijten ben je er nog niet. Herstel kost tijd, heb geduld en laat zien dat je idd probeert minder te regelen.

Ik heb geen advies voor je, maar ik wil zeggen dat ik het erg knap vind dat je ondanks deze reacties heel eerlijk blijft posten en iets wil doen met de feedback die je krijgt. 

Het lijkt me als moeder zijnde ook pijnlijk dat je ziet dat je dochter liever bij haar vriend is. Daar mag je ook best door geraakt zijn, ongeacht de reden van haar. Ik lees bij jou ook geen onwil, maar dat je je best doet/hebt gedaan. Is voor jou praten met bijv. psycholoog of een maatschappelijk werker ook niet fijn? 

Het lijkt mij vreselijk benauwend als je na een tegenslag bestookt wordt met pogingen tot contact. Laat haar gewoon even afkoelen. Waarom bel/app je zo vaak, laat je dat haar vader ook doen en benader je daarna haar vriend? Moet je niet verbaasd zijn als ze je volgende keer niet eens vertelt dat ze examen heeft. 

Het lijkt me als moeder ook pijnlijk als mijn dochter liever ergens anders is dan thuis. Maar gezien ze rookt (en daar hoef je ook zeker niet blij mee te zijn en dat mag ze best weten) en die moeder ook, snap ik wel dat het dan makkelijker is om daar te zijn. Dat ze haar bord in de vaatwasser moet zetten bij jou en daar niet lijkt me niet echt een reden om liever daar te zijn. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat daar allemaal voorgedaan moet worden op die leeftijd. Dichter bij werk is dan gewoon een makkelijk excuus.
Feit is wel dat ze niet vaak en niet graag bij jullie is en dat ze bang is dat je boos wordt als er iets niet goed gaat. Dat is zorgelijk, want blijkbaar voelt ze zich niet veilig. Dat is wel iets wat je aan zou kunnen geven. Dat je merkt dat ze liever niet thuis is en zich niet veilig voelt om de niet-successen uit haar leven te delen en dat je dat moeilijk vindt en graag anders zou zien en haar graag wilt helpen om daar samen aan te werken in jullie beider belang.

MamaE schreef op 17-09-2021 om 14:21:

Feit is wel dat ze niet vaak en niet graag bij jullie is en dat ze bang is dat je boos wordt als er iets niet goed gaat. Dat is zorgelijk, want blijkbaar voelt ze zich niet veilig. Dat is wel iets wat je aan zou kunnen geven. Dat je merkt dat ze liever niet thuis is en zich niet veilig voelt om de niet-successen uit haar leven te delen en dat je dat moeilijk vindt en graag anders zou zien en haar graag wilt helpen om daar samen aan te werken in jullie beider belang.

Maar is dat echt in beider belang? Klinkt namelijk alsof dochter haar ei elders wel kwijt kan.

Ik zou dit niet bij dochter neerleggen, maar zelf mee aan de slag gaan. Zonder haar daarmee te belasten. Ga werken aan jezelf, zorg dat het leuker wordt thuis (door minder kritiek te hebben, haar als een volwassenen te behandelen) en geef haar wat tijd en ruimte om haar eigen keuzes te maken...

Nou het creëren van een thuissituatie waarin dochter zich veilig voelt om de minder fijne dingen in haar leven te delen lijkt me wel degelijk ook in het belang van de dochter zelf, ook al kan ze dat elders wel. Een fijne ouder-kindrelatie is voor iedereen wenselijk. 
Stel de relatie gaat ooit uit, waar vindt ze die plek dan wel? Ik vind het argument 'voor dochter is het niet nodig want ze heeft die plek elders al gevonden' niet heel steekhoudend. Het is niet of-of, het kan ook en-en zijn.

Maar het hoeft niet en-en te zijn Er is ook een kans dat dochter helemaal niet zit te wachten op het verbeteringsproces van haar moeder, dat ze vooral op zoek is naar rust en ruimte en mensen om haar heen die haar accepteren zoals ze is. Àls dat het geval is, is dit wellicht niet het juiste moment om samen te werken aan de niet-veilige situatie thuis, maar kan to beter zelf eerst de boel onder de loep nemen om een verbeterslag te maken.

Lastig! Het valt mij op dat je je dochter meteen adviezen geeft: een training, het nu even laten rusten en focussen op haar studie. In een training gesprekstechnieken leerde ik ooit "Laat OMA (oordelen, meningen en adviezen) thuis!". Dus geen adviezen geven, tenzij iemand daar echt expliciet naar vraagt.

Waarom wilde je trouwens per se dezelfde dag de uitslag horen? Je hebt haar een appje gestuurd, als ze de volgende nog steeds niet heeft geantwoord kun je opnieuw appen. Nu heb je in een paar uur haar nog een keer geappt, gebeld en zelfs contact opgenomen met haar vriend, dat is misschien wel een beetje veel.

@TO als ik je dochter was en jij mij zo vaak zou appen en bellen, omdat ik niet mijn reageer. Zou ik het spaans benauwd krijgen en waarschijnlijk nog meer in mijzelf keren. Ik snap dat je het goed bedoeld, maar hoe harder je aan haar trekt, hoe harder je haar wegduwt.

Als zij er niet meteen aan toe is om de uitslag te delen, geef haar dan ook de ruimte om het te delen wanneer zij dat wil. Een gevoel van veiligheid creeer je niet met woorden, maar met daden. En in dit geval zijn die daden, haar ruimte geven. Dus na één keer appen gewoon laten rusten. Waarschijnlijk moet ze de uitslag zelf ook nog verwerken. De volgende dag is vroeg genoeg om nogmaals contact op te nemen.

Hmm die ADD diagnose is nieuw in het verhaal en verklaart natuurlijk veel van haar gedrag, waar jij haar elke keer weer op terecht wijst. Ik begrijp wel dat ze dat wil ontvluchten, ze zit nou eenmaal zo in elkaar en dan is het natuurlijk vreselijk als jij (en haar vader?) haar steeds afwijst. Het lijkt me echt goed om hier zelf mee aan de gang te gaan om te leren haar te accepteren en te respecteren in hoe zij is. Goed dat je hier blijft posten trouwens, waar een wil is is een weg!

Promethium schreef op 17-09-2021 om 15:31:

Lastig! Het valt mij op dat je je dochter meteen adviezen geeft: een training, het nu even laten rusten en focussen op haar studie. In een training gesprekstechnieken leerde ik ooit "Laat OMA (oordelen, meningen en adviezen) thuis!". Dus geen adviezen geven, tenzij iemand daar echt expliciet naar vraagt.

Waarom wilde je trouwens per se dezelfde dag de uitslag horen? Je hebt haar een appje gestuurd, als ze de volgende nog steeds niet heeft geantwoord kun je opnieuw appen. Nu heb je in een paar uur haar nog een keer geappt, gebeld en zelfs contact opgenomen met haar vriend, dat is misschien wel een beetje veel.

Promethium, ik adviseerde een training. Wel een eendaagse training om zo dat theorie examen te halen, succes te bereiken en er mee klaar te zijn. 
Maar ik ben het wel met OMA eens.

Jemig, ik krijg het Spaans benauwd van je. Één keer informeren is echt genoeg hoor. Als je wil overbrengen dat je haar ook prima vindt als ze zakt, dan moet je dat ook in gedrag laten blijken en er dus niet zo bovenop zitten. 
Wat jij doet is het ene zeggen, en het andere doen. 

Lieveheersbeest schreef op 17-09-2021 om 14:51:

[..]

Maar is dat echt in beider belang? Klinkt namelijk alsof dochter haar ei elders wel kwijt kan.

Ik zou dit niet bij dochter neerleggen, maar zelf mee aan de slag gaan. Zonder haar daarmee te belasten. Ga werken aan jezelf, zorg dat het leuker wordt thuis (door minder kritiek te hebben, haar als een volwassenen te behandelen) en geef haar wat tijd en ruimte om haar eigen keuzes te maken...

Juist!

Maria; als je dit nu ook weer met dochter gaat bespreken, komt dat alleen weer op de grote hoop van 'je bemoeien met'. Laat je dochter een keer.
Dat bellen over haar theorie > je merkte toch al meteen dat ze er niet over wilde praten? Maar dan ook je man laten bellen én haar vriend bellen. Niet doen.
Ga met je zelf aan de slag en belast daar je dochter niet meer mee.
Ga zelf elke dag wandelen, gezond eten en je zelf coachen op je controle-gedrag. Daar is nog genoeg te doen. Je dochter moet haar eigen pad bewandelen en jij staat veel te dicht op haar (mét je eigen issues) om haar nu te begeleiden.

Flanagan schreef op 17-09-2021 om 16:32:

[..]

Promethium, ik adviseerde een training. Wel een eendaagse training om zo dat theorie examen te halen, succes te bereiken en er mee klaar te zijn.
Maar ik ben het wel met OMA eens.

Dochter heeft wat ruimte en lucht nodig. Een examentraining kan hartstikke nuttig zijn, maar moeder heeft nu een veel groter belang dan dat: stoppen met de smother mother te zijn. 
En dat betekent dat ze het adviseren beter achterwege kan laten tenzij dochter om advies vráagt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.