Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Familieruzie: Dochters haten elkaar


Vroeger heetten alle kinderen hetzelfde: de kinderen werden vernoemd, dus bij ons in de familie (vaderskant) heten alle jongens Piet/Pieter/Gerrit en de meisjes Truus.
Gelukkig deden mijn ouders er niet aan mee  Mijn vader is ook wel vernoemd, maar kwam achteraan in de rij, dus is 'willekeurig' vernoemd naar een oom.
Je hebt het dan gewoon over Gerrit van Pieter en Margje of Truus van Gerrit en Dirkje.

En mijn zus heeft dezelfde naam als een kind van de zus van mijn moeder. Puur toeval, omdat ze het een mooie naam vonden. Ik geloof niet dat er ooit over gesproken is

Ik begrijp dat het een teleurstelling is voor oudste dochter, maar het is echt niet nodig om híerover zo lang het contract te verbreken en ook het leven van je ouders hiermee te belasten. Temeer daar het niet een speciale ('verzonnen') naam was.

Gaat het wel om de naam to of speelt er meer en was de naam de druppel?

Jesse_1 schreef op 31-07-2022 om 20:59:

Vroeger heetten alle kinderen hetzelfde: de kinderen werden vernoemd, dus bij ons in de familie (vaderskant) heten alle jongens Piet/Pieter/Gerrit en de meisjes Truus.
Gelukkig deden mijn ouders er niet aan mee Mijn vader is ook wel vernoemd, maar kwam achteraan in de rij, dus is 'willekeurig' vernoemd naar een oom.
Je hebt het dan gewoon over Gerrit van Pieter en Margje of Truus van Gerrit en Dirkje.

En mijn zus heeft dezelfde naam als een kind van de zus van mijn moeder. Puur toeval, omdat ze het mooi vinden. Ik geloof niet dat er ooit over gesproken is

Ik begrijp dat het een teleurstelling is voor oudste dochter, maar het is echt niet nodig om híerover zo lang het contract te verbreken en ook het leven van je ouders hiermee te belasten. Temeer daar het niet een speciale ('verzonnen') naam was.

Je kunt dit echt niet vergelijken met het vernoemen van vroeger. In de familie van mijn moeder heten alle mannen Henk, Jan, Jan-Henk, Henk-Jan etc 

Ik vind het heel dom om de naam te verklappen maar wellicht is het lang geleden geweest dat ze het had gezegd? Wij waren er niet bij maar ik weet wel dat als iemand op zo'n manier mijn naam kaapt dat ik daar ook best lang boos over kan blijven, vooral als de ander ontkent maar goed niemand was er bij. Ik hoop dat er een gesprek kan komen om het toch enigszins goed te maken want dit levert alleen maar verliezers op. Misschien moeten opa en de schoonzonen het maar oplossen? 

absor schreef op 31-07-2022 om 15:58:

je moet volledig uit deze ruzie stappen. Wordt Zwitserland. Laat ze het helemaal zelf wel of niet oplossen. KlaaR

Ja dat is verdrietig maar stop met de illusie dat jij andermans ruzies kan oplossen.

Dat is ook mijn eerste gedachte. Het zijn geen kleutertjes meer. 

Roos55 schreef op 31-07-2022 om 14:25:

[..]

Ik vind oudste niet kinderachtig

Zou ook woest zijn .

Je hebt geen auteursrecht oid op een naam. Jammer, dan moet je de naam maar voor jezelf houden tot de geboorte. 

Het zal wel Mila geworden zijn. 

Index224 schreef op 31-07-2022 om 21:07:

[..]

Je hebt geen auteursrecht oid op een naam. Jammer, dan moet je de naam maar voor jezelf houden tot de geboorte.

Het zal wel Mila geworden zijn.

Of je vertrouwd je zusje 

Roos55 schreef op 31-07-2022 om 22:25:

[..]

Of je vertrouwd je zusje

Het is de vraag of oudste de naam had genoemd aan haar zusje. Ze herinnert zich niet wanneer dat geweest moet zijn, wellicht is dat niet eens gebeurd. 

Leene

Leene

01-08-2022 om 00:52

Roos55 schreef op 31-07-2022 om 22:25:

[..]

Of je vertrouwd je zusje

Wij hebben er geen idee van hoe het een en ander gelopen is.

Feit is iedereen mag een naam kiezen die hij of zij mooi vind. Je hebt nu eenmaal niet het alleenrecht op een naam.

Of je geeft het kind dezelfde naam of je zoekt een andere naam. Voor oudste dochter is het iets heel groots geworden. Maar nu begrijp ik dat oudste dochter niet eens meer precies weet wanneer ze die naam genoemd heeft. Dan gaan er wel alarm bellen af. Het is heel goed mogelijk dat ze het ' wel eens' tegen haar zus heeft gezegd. ' als ik ooit een dochter krijg noem ik haar...' 

Dan kan het ook heel goed zijn dat jongste dochter dat gewoon niet heeft opgeslagen. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat als je zus tijdens gezamenlijke zwangerschap zegt dat je een naam zo mooi vind je die naam kaapt om eens lekker je zus te pesten.

En wat als jongste zus nu in de zwangerschap had gezegd..' o wat erg wij wilden die naam ook geven'?

Dan had je ook moeten kiezen.. of dezelfde naam of iets anders kiezen

Of loten.. ook nog een optie.

Wat een voorbeeld geef je je kinderen trouwens met deze ruzie...

Leene

Leene

01-08-2022 om 01:11

Jillz schreef op 31-07-2022 om 20:21:

Ik denk dat je het probleem onderschat. Het gaat niet zomaar om een naam. Een naam is onderdeel van je identiteit dat roept een bepaald gevoel op. Beide dochters hebben met zorg dezelfde naam uitgezocht.

Ik herinner mij nog levendig het moment dat wij kozen voor dochters naam. Ik weet nog waar we waren, wat we aten en wat we dronken. En hoe we beide onze hand op mijn buik legde en haar voor het eerst hardop zo noemde. Vanaf dat moment (14 weken zwanger) was die naam gekoppeld aan mijn dochter. Ik heb bewust tegen niemand de naam genoemd.

Ik zou er heel veel verdriet van hebben gehad als ik die naam nog los had moeten laten vlak voor de geboorte. In al mijn dromen over de toekomst met mijn dochter droeg ze haar naam al. Het was voor mij zoveel meer dan maar een naam.

Je beide dochters kunnen gelijk hebben zoals Mija ook al schreef. Maar in eerste instantie was het alleen voor oudste echt pijnlijk, want zij heeft afstand van die naam moeten nemen. Dat die pijn niet is erkend door jongste (en door jou) zorgt nu waarschijnlijk voor meer wrevel dan de naam zelf. Al begrijp ik jongste ergens in dat moment ook wel. Je bent net bevallen en wil genieten van het moment en dan is het niet leuk als zus haar ruimte voor verdriet op eist. Maar dat moment ligt nu een jaar in het verleden en ik vind daarom dat het aan jongste is om de eerste handreiking te doen. Excuses aanbieden voor het misverstand, erkenning van het verdriet over de naam en dan verwacht ik dat oudste het uiteindelijk wel kan vergeten.

Daarnaast denk ik dat jij als moeder ook het gevoel van oudste dochter moet erkennen zonder het waardeoordeel dat het kinderachtig is en maar om een naam gaat. Wat je zeker niet moet doen is op oudste druk zetten om het goed te maken. Als ik oudste was zou ik dan het gevoel hebben dat het gevoel van moeder en zus belangrijker is dan dat van mij en dat zorgt alleen maar voor meer wrevel.

Weet je wat ook een oplossing is... Gewoon niet meer vragen of het een jongen of meisje is in de zwangerschap. Je hoeft het niet te weten toch? Dan moet je in ieder geval twee namen hebben en maak je het wat minder groot.

Ik vind het soms zo'n gezever. Ik legde mijn hand op mijn buik en noemde haar naam..sorry maar ik word hier wat iebelig van. Allemensen wat maken we er toch een enorm gebeuren van.

Het komt misschien doordat ik bij heel veel bevallingen ben geweest.. er worden miljoenen baby's geboren. Er zijn honderden namen die mensen mooi kunnen vinden. In Groot Brittannië heb je veel meer tijd om je kind bij de burgerlijke stand aan te geven, wel 6 weken.Ik heb daar mensen ontmoet die een paar namen in gedachten hadden en gewoon wilde kijken welke naam het beste zou passen.

Ook in Nederland ouders meegemaakt die na een dag of zo begonnen te twijfelen of de naam die ze hadden uitgekozen wel zo passend was en uiteindelijk de naam toch nog aanpasten.

Wij hadden ook twee namen voor dochter. Toen ze was geboren ( na een zware bevalling) vroegen ze hoe haar naam was..mijn man keek en zei spontaan haar naam. Toen ik haar zag ( had een keizersnede) wist ik dat het de juiste keus was.

Iedereen gaat hier anders mee om.. dat snap ik ook en mag ook. Maar alleen als jongste dochter expres om zus te pesten de naam kaapt kun je boos zijn.

Jongste heeft net zo goed recht om de naam te kiezen die ze mooi vind. En als je werkelijk in een heel emotioneel moment kiest voor een naam zoals jij Jillz, dan kun je die naam toch nog steeds gebruiken? 

Weet je , die draak van een collega of de ex van je man die een kind krijgt kan ook toevallig die naam kiezen en dan moet je ook opnieuw beoordelen wat je wilt..

Maak het ook niet te groot 





mijn collega vertelde me dat ze mij ook 'haar naam' had verteld alleen een andere schrijfwijze. Ik schrok me dood, ik wist dat op dat moment echt niet meer en heb ontkennend gereageerd.  Later vroeg ik me af of ik door haar op een idee werd gebracht want toen herinnerde ik me inderdaad dat we het over namen hadden gehad. Toen het gesprek plaats vond was ik pril zwanger, en was ik nog niet met namen bezig en later natuurlijk heel veel. We horen namen van anderen, krijgen inspiratie door anderen, dus ik durf echt niet te zeggen of ik per ongeluk de naam heb gepikt. Het was geen opzet. Collega heeft kindje van ander geslacht gekregen dus dat scheelde alweer. En van een collega is het minder erg dan van zus maar toch.

MiniJCW schreef op 31-07-2022 om 15:53:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat twee zussen die een goede band hebben en tegelijk zwanger zijn, het niet over namen hebben gehad, juist om dit gezeur te voorkomen.

Dit! Ik was tegelijk met mijn jongere zusje zwanger (ik van de 2e, zij van de 1e) en we hadden allebei een jongensnaam met drie letters. We hebben het er net zolang over gehad tot duidelijk was dat het een andere naam was, zonder de naam prijs te geven. Ik zou het ook afschuwelijk hebben gevonden als we dezelfde naam hadden gehad. 

aan de oudste zeggen dat het je verdrietig maakt en vragen om het bij te leggen ook al heeft ze mischien gelijk maar het is toch haar jonge zus

Index224 schreef op 31-07-2022 om 21:07:

[..]

Je hebt geen auteursrecht oid op een naam. Jammer, dan moet je de naam maar voor jezelf houden tot de geboorte.



Ik kan me voorstellen dat het heel hard overkomt als de jongere zus zoiets zegt. Je hoort bijna de nanananana erachter. In sommige gevallen is dit niet nuchter, maar gewoon onaardig.

En wat betreft het niet meer weten wanneer precies, jeetje. Het kan gewoon dat als er iemand maar zit te drammen "wanneer dan? wanneer precies dan? wanneer heb je dat gezegd dan?" en misschien nog antwoorden afwijst ook, wat moet je dan? Het zegt me dus ook niks dat de oudste het niet meer precies weet. Of volgens moeder niet meer precies weet. Het hele verslag is natuurlijk gekleurd.

Valeria schreef op 01-08-2022 om 07:38:

[..]

Ik kan me voorstellen dat het heel hard overkomt als de jongere zus zoiets zegt. Je hoort bijna de nanananana erachter. In sommige gevallen is dit niet nuchter, maar gewoon onaardig.

En wat betreft het niet meer weten wanneer precies, jeetje. Het kan gewoon dat als er iemand maar zit te drammen "wanneer dan? wanneer precies dan? wanneer heb je dat gezegd dan?" en misschien nog antwoorden afwijst ook, wat moet je dan? Het zegt me dus ook niks dat de oudste het niet meer precies weet. Of volgens moeder niet meer precies weet. Het hele verslag is natuurlijk gekleurd.

Je kunt niet iemand ergens van betichten en een jaar boos blijven, terwijl je niet eens zeker bent van je verhaal. Dat is echt niet ok naar je jongere zus die waarschijnlijk oprecht van niks weet.

Tikki schreef op 01-08-2022 om 03:19:

aan de oudste zeggen dat het je verdrietig maakt en vragen om het bij te leggen ook al heeft ze mischien gelijk maar het is toch haar jonge zus

Whut? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.