Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

De nadelen voor jongvolwassenen in deze dure en slecht-economische tijd.


Lieveheersbeest schreef op 20-01-2023 om 15:52:

[..]

Wij wilden graag een woning kopen met mijn schoonouders, in een mantelzorgwoning constructie. Maar, omdat zij nu nog geen mantelzorg nodig hebben mag dat niet. En wij wilden niet wachten met verhuizen tot ze ziek worden. Dus, nu bewonen we weer beide een huis in plaats van met z'n allen bij elkaar.

Jammer dat er inderdaad niet meer een soort van maatwerk is, maar enkel strakke regels met elk hun nadelen.

Leene

Leene

20-01-2023 om 16:10

Lieveheersbeest schreef op 20-01-2023 om 13:48:

[..]

Je klinkt echt als een wappie nu. De cijfers van burnouts, depressies en zelfdoding nemen de afgelopen 10 jaar toe. Je portretteert het als een verhaal, maar uit onderzoek blijkt dat de jongeren van nu het moeilijker hebben dan de jongeren van 10 jaar geleden. Je ontkent de cijfers.

Ja hoor zet mij maar weg als een wappie. Voel je je nu beter ? Wat is een wappie volgens jou dan? Dit is zo makkelijk om iemand weg te zetten. Waar zeg ik dat jongeren het makkelijk hebben?? Weet je we hebben het over een tekort aan woningen, die zijn er die tekorten Ontken ik nergens. Helemaal nergens. Dat is buitengewoon rot. Als de jeugd het al moeilijker heeft dan generaties hiervoor dan komt dat door een heel complex aan factoren. Social media, het gevoel altijd te moeten presteren, FOMO, je moet zelf je eigen geluk maken, het ligt aan jezelf als je mislukt, de enorme snelheid van het lecdn.etc etc. Het is zo complex. Daar gaan wij niet uitkomen. In de reactie zeg ik ook dat de waarheid wel ergens in het midden ligt. Ik zeg nergens dat het aan verwende jongeren ligt. Alleen maar dat ik niet mee wil gaan in de bewering dat deze tijd perse slechter is dan anderen. Die burnouts depressies en zelfmoorden liggen niet alleen aan het tekort aan woningen of dat het nu economisch zo slecht gaat. Dat is gewoon niet waar. Er zijn slechtere tijden geweest in Nederland. Waar die depressies en zelfmoorden dan vandaan komen is een hele nieuwe discussie. Maar dat was niet de vraag van TO. Lees die maar na. Ik ben bepaald geen wappie ik ontken nergens de cijfers, ik zeg alleen maar dat de omstandigheden ( economische achteruitgang en woning nood) niet perse slechter zijn dan in andere tijden. 

Kersje schreef op 20-01-2023 om 16:05:

[..]

Valt hem natuurlijk ook niet kwalijk te nemen, want hij is daar opgegroeid, maar zegt wel een hoop over de denkwijze van de huidige jeugd. 

Correctie: Het zegt wat over de denkwijze van jouw neefje.

Lieveheersbeest schreef op 20-01-2023 om 15:52:

[..]

Daar zit wel een deel van de oplossing. Als de overheid meer ruimte biedt voor alternatieven, kunnen grote huizen efficiënter bewoond worden.

Mijn ouders hebben drie slaapkamer over. Maar kamertjes verhuren is zo simpel niet (zouden ze wel willen). Dus staan ze leeg.

Wij wilden graag een woning kopen met mijn schoonouders, in een mantelzorgwoning constructie. Maar, omdat zij nu nog geen mantelzorg nodig hebben mag dat niet. En wij wilden niet wachten met verhuizen tot ze ziek worden. Dus, nu bewonen we weer beide een huis in plaats van met z'n allen bij elkaar.

De regels omtrent kamerverhuur verschillen per Gemeente, maar volgens de Rijksoverheid mag je 1 tot 3 kamers verhuren.

Wat moet ik weten als ik een kamer wil verhuren?

U bent van plan om 1 of meer kamers te verhuren. Daarvoor gelden regels. Deze verschillen per gemeente. Er zijn andere regels als u meer dan 3 kamers wilt verhuren. Of als u een hospitakamer verhuurt.
Wat moet ik weten als ik een kamer wil verhuren? | Rijksoverheid.nl

Ik ben voor alternatieven, zoals met meer mensen in 1 grote woning. Met de opmerking dat niet elke woning geschikt is om met meerdere in te wonen

Mijn Gemeente geeft momenteel voorrang aan 55+, bij het verlaten van een woning met meer dan 3 slaapkamers.

Leene schreef op 20-01-2023 om 16:10:

[..]

Ja hoor zet mij maar weg als een wappie. Voel je je nu beter ? Wat is een wappie volgens jou dan? Dit is zo makkelijk om iemand weg te zetten. 

Jij doet de huidige situatie af als een verhaal waarin je niet meegaat. Door die woorden te gebruiken ontken je de cijfers. Zulke reacties vallen voor mij in de categorie wappie.

De cijfers omtrent het woningprobleem, burn outs, depressies en zelfdoding tonen aan dat het geen verhaal is, of een discussie waarin je kan kiezen of je het ermee eens bent of niet. Die (alarmerende) cijfers geven een heel duidelijk beeld van de problematiek.

Lieveheersbeest schreef op 20-01-2023 om 16:31:

[..]

Correctie: Het zegt wat over de denkwijze van jouw neefje.

Dat bedoelde ik dus ook met verwend met de jeugd van tegenwoordig, hij is hierin geen uitzondering en dit ging nu even over het huis an-sich. Ik zie het ook bij bijv “kopen zonder kijken”, hebben ze een huis met 2 slaapkamers en 1 baby en zien ze dat als ‘uit hun huis gegroeid’ en geen ‘plaats voor gezinsuitbreiding’.

Leene

Leene

20-01-2023 om 17:04

Lieveheersbeest schreef op 20-01-2023 om 16:38:

[..]

Jij doet de huidige situatie af als een verhaal waarin je niet meegaat. Door die woorden te gebruiken ontken je de cijfers. Zulke reacties vallen voor mij in de categorie wappie.

De cijfers omtrent het woningprobleem, burn outs, depressies en zelfdoding tonen aan dat het geen verhaal is, of een discussie waarin je kan kiezen of je het ermee eens bent of niet. Die (alarmerende) cijfers geven een heel duidelijk beeld van de problematiek.

Nog een keer dan. Ik ontken nergens dat de huidige tijd makkelijk is. Ik ontken nergens de woningnood. Ik ontken nergens de burnout cijfers, ik ontken nergens de suïcide cijfers. Ik ontken nergens cijfers van wat dan ook. Maar als jij je beter voelt door mij een wappie te noemen... Ga je gang..

To heeft het over de nadelen voor jongeren in deze tijd van sociaal economische achteruitgang en woningnood..die nadelen zijn er. Absoluut.

Maar je kunt toch niet met droge ogen beweren dat dit een generatie is die het het allermoeilijksr heeft van alle tijden ..dat is gewoon niet waar. Net zo min als het waar is dat deze generatie het het moeilijkst heeft als je wereldwijd kijkt. Dat betekent niet dat we niet moeten kijken naar de oorzaken van burnouts depressies en de  suïcides. Of die niet serieus nemen omdat mensen in Afrika het slechter hebben. We moeten die cijfers wel degelijk serieus nemen. Maar daar gaat de vraag / opmerking van TO helemaal niet over. Die hoge burnout cijfers zijn gewoon mega complex en dat ligt niet alleen aan de woning nood.

En als jij dan al vindt dat het zo superslecht gaat was is jouw idee dan?

Mijn idee is in ieder geval niet meehuilen met de wolven in het bos en alleen maar roepen ' ach arme wat hebben onze jongeren het toch afschuwelijk moeilijk '  anders stemmen zou helpen. Regels veranderen zodat onderhuur of meer mensen bij een hospita kunnen wonen zou helpen. Tiny houses of weet ik het wat maar elkaar afkraken op een forum gaat ook niet helpen.   En misschien toch deze moeilijke tijd iets in proportie zien. 

Yumi schreef op 20-01-2023 om 16:36:

Mijn Gemeente geeft momenteel voorrang aan 55+, bij het verlaten van een woning met meer dan 3 slaapkamers.

In mijn gemeente kan ik als alleenstaande 55+ nog steeds reageren (en in aanmerking komen!) op een eengezinswoning met 3 slaapkamers 

Kersje schreef op 20-01-2023 om 17:05:

[..]

In mijn gemeente kan ik als alleenstaande 55+ nog steeds reageren (en in aanmerking komen!) op een eengezinswoning met 3 slaapkamers

In welke gemeente is dat? Hier is dat al tig jaar niet (meer) zo.

Leene schreef op 20-01-2023 om 17:04:

[..]Maar je kunt toch niet met droge ogen beweren dat dit een generatie is die het het allermoeilijksr heeft van alle tijden ..dat is gewoon niet waar. Net zo min als het waar is dat deze generatie het het moeilijkst heeft als je wereldwijd kijkt. Dat betekent niet dat we niet moeten kijken naar de oorzaken van burnouts depressies en de suïcides. Of die niet serieus nemen omdat mensen in Afrika het slechter hebben. We moeten die cijfers wel degelijk serieus nemen. Maar daar gaat de vraag / opmerking van TO helemaal niet over. Die hoge burnout cijfers zijn gewoon mega complex en dat ligt niet alleen aan de woning nood.


Mijn idee is in ieder geval niet meehuilen met de wolven in het bos en alleen maar roepen ' ach arme wat hebben onze jongeren het toch afschuwelijk moeilijk ' anders stemmen zou helpen. Regels veranderen zodat onderhuur of meer mensen bij een hospita kunnen wonen zou helpen. En misschien toch deze moeilijke tijd iets in proportie zien.

Met bovenstaande ben ik het zeker ook eens!

Poezie schreef op 20-01-2023 om 17:07:

[..]

In welke gemeente is dat? Hier is dat al tig jaar niet (meer) zo.

De gemeente noemen gaat mij iets te ver qua herkenbaarheid, maar het is een aardig grote stad in Brabant!

wil40 schreef op 20-01-2023 om 15:56:

[..]

Dat hoor ik veel om mij heen van jonge woningzoekenden. Ook mijn volwassen zoon werkt niet fulltime. Jij verdient sowieso 25% minder dan je eigenlijk nodig zou hebben. Vooral als single komt er gewoon te weinig geld binnen om alle vaste lasten te kunnen betalen. Mijn zoon vindt het fijn om ook veel vrije tijd te hebben, dat begrijp ik wel, hoor het ook van zijn leeftijdsgenoten, maar puur financieël gezien is het niet praktisch.

Ik wil graag juist meer werken. Maar ik ben momenteel ook bezig met m’n rijbewijs, dus ik hoop daarna wat meer bewegingsvrijheid te hebben en misschien verder zoeken naar een fulltime baan. Hoewel een autootje of scooter ook weer geld kost, natuurlijk. 

Ik heb dan het geluk dat m’n ouders (nog) geen kostgeld vragen, al betaal ik regelmatig mee met de boodschappen, haal ik spontaan wat lekkers voor ze, of vraag of ze wat nodig hebben. Dit weegt natuurlijk niet op tegen wat ze voor mij doen, en ik voel me regelmatig ook wel schuldig erover. En dan krijg ik weet van m’n moeder te horen dat zij het kunnen missen, en ik niet. Dus wat dat betreft heb ik echt wel geluk met m’n ouders. 

SombraOnline schreef op 20-01-2023 om 17:39:

[..]

Ik wil graag juist meer werken. Maar ik ben momenteel ook bezig met m’n rijbewijs, dus ik hoop daarna wat meer bewegingsvrijheid te hebben en misschien verder zoeken naar een fulltime baan. Hoewel een autootje of scooter ook weer geld kost, natuurlijk.

Ik heb dan het geluk dat m’n ouders (nog) geen kostgeld vragen, al betaal ik regelmatig mee met de boodschappen, haal ik spontaan wat lekkers voor ze, of vraag of ze wat nodig hebben. Dit weegt natuurlijk niet op tegen wat ze voor mij doen, en ik voel me regelmatig ook wel schuldig erover. En dan krijg ik weet van m’n moeder te horen dat zij het kunnen missen, en ik niet. Dus wat dat betreft heb ik echt wel geluk met m’n ouders.

Je waardeert het en dat vind ik mooi 😉

Kersje schreef op 20-01-2023 om 17:03:

[..]

Dat bedoelde ik dus ook met verwend met de jeugd van tegenwoordig, hij is hierin geen uitzondering en dit ging nu even over het huis an-sich. Ik zie het ook bij bijv “kopen zonder kijken”, hebben ze een huis met 2 slaapkamers en 1 baby en zien ze dat als ‘uit hun huis gegroeid’ en geen ‘plaats voor gezinsuitbreiding’.

Nu vind ik tv vaak geen goede maatstaf hierin, want veelal moet het programma ook interessant zijn voor de kijkers, een mening kunnen hebben over de deelnemers. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.