Slofje
14-04-2021 om 21:50
Bijna 1 mei en nog geen idee welke HBO-opleiding
Nou, nog dik 2 weken te gaan en mijn 18-jarige die havo-examen (E&M) doet heeft nog steeds geen idee wat hij leuk vindt om het volgende schooljaar te gaan doen.
Zelf gaat ie nauwelijks actief op speurtocht naar HBO-opleidingen en alles wat ik aandraag is eigenlijk stom. Van mij mag hij voor het komende jaar ook met een ander plan komen (werken en een cursus oid) maar ook op dat gebied is het allemaal "mwah" en "meuh". MBO wil hij nooit meer naartoe dus dat is geen optie.
Ik weet wel dat ze hun eigen fouten moeten maken en leren van vallen en opstaan, maar dit schiet niet op zo natuurlijk. Misschien heeft iemand een gouden tip, iets voor jongeren die werkelijk nog geen idee hebben, om ze verder te helpen.
Studiekeuzewijzers doet ie niet want die zijn zinloos zegt hij. Hij praat meestal over het nieuws en politiek en beleggingen maar volgens hem betekent dat niet dat hij dat leuk vindt, want hij moet toch ergens over praten (later als ie een eigen huis heeft met een tuin gaat ie over tuinieren praten zegt ie). Zijn hobby is in zijn bed liggen en gamen. Ik heb het idee dat ie nog lang niet uit zijn puberteit is...
Slofje
17-04-2021 om 16:57
Associate Degree. Is er inderdaad ook voor F&C. Misschien inderdaad behapbaarder. Heb het gelijk doorgestuurd.
EmmaT
17-04-2021 om 17:10
Het is iets tussen mbo 4 en bachelor in. Je krijgt een volwaardig diploma. Het is voor veel jongeren een mooi overzichtelijk tweejarig alternatief.
Fourtyfour
17-04-2021 om 18:36
https://www.kickor.nl/jongeren/kickor-traject/
misschien dat dit nog iets is. Een tma voor studenten om te kijken wat je leuk vind. Ik hoor er positieve dingen over, van jongeren die dit hebben gedaan. Meestal als ze al met een opleiding bezig waren die het toch niet was.
Slofje
28-04-2021 om 09:14
En het is nu echt bijna 1 mei... Er begint zich toch iets af te tekenen qua opleidingssmaak. Gisteren leek het bedrijfskunde te worden. Vandaag er uit proberen te persen welke lokatie. Het moest toch volledige dagopleiding worden en geen AD vond hij.
Ik heb nog diverse testen geopperd maar dat zag hij niet zitten, dus ik heb het dan maar geprobeerd door hem door te zagen en door te vragen.
Tras
28-04-2021 om 12:17
Hij kan zich in studielink inschrijven voor willekeurige studie, hoeft moet per se zo te zijn dat het 1 van die 4 waarvoor je je mag inschrijven, ook hoeft te doen dan. Je mag je bijvoorbeeld nu inschrijven voor studie economie en dan half juli switchen naar wiskunde. Het gaat er namelijk om dát je je inschrijft. Enige is dat de studie waarvoor je je laat aanmeldt, moeilijk kan gaan doen met matching. Overigens kunnen opleidingen je niet weigeren dan (mits je vooropleiding past natuurlijk).
Tras
28-04-2021 om 12:19
En lokatie maakt ook niet uit, dus inschrijven voor Engels in Utrecht kun je over paar maanden inruilen voor studie Biologie in Wageningen.
Slofje
28-04-2021 om 13:04
Tras, ik lees het nu inderdaad. Maar ik ben toch wel blij dat ie nu in elk geval iets heeft bedacht. Dat ie nog kan switchen indien nodig vertel ik wel als hij gaat twijfelen, wat ik overigens niet meer verwacht.
Slofje
30-04-2021 om 20:03
Bedankt voor alle bijdragen.
Hij heeft nu met enige overtuiging gekozen voor Bedrijfskunde. En ontdekt dat hij 2 keer zoveel keuze had gehad als hij natuurkunde had gehouden. 😏
Slofje
30-04-2021 om 21:22
Tsjor, inderdaad, dat heb ik geopperd mocht hij zakken. En gelijk wiskunde B erbij want hij heeft nu ook spijt van wiskunde A. Langzaam... heel langzaam komt de wijsheid.
MeikeT
01-05-2021 om 06:13
Slofje schreef op 30-04-2021 om 20:03:
Bedankt voor alle bijdragen.
Hij heeft nu met enige overtuiging gekozen voor Bedrijfskunde. En ontdekt dat hij 2 keer zoveel keuze had gehad als hij natuurkunde had gehouden. 😏
Maar blijkbaar vond hij natuurkunde niet leuk, of te moeilijk. Dus dan heeft hij toch niets aan al die studies waarbij dat van belangrijk is? Die had hij dan waarschijnlijk ook niet leuk gevonden ...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.