Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

18 en nog steeds puber?

Onze dochter is 18 maar gedraagt zich soms als een puber van 14. Is dit normaal of moet ik me zorgen maken? Ze neemt weinig verantwoordelijkheid en houdt weinig rekening met anderen. Ze komt standaard te laat als we af hebben gesproken dat we ergens heen gaan ( waarbij zij aangeeft mee te willen) en bijvoorbeeld bij het eten. Ze kan mensen met opzet kwetsen, bijvoorbeeld een rot opmerking maken over geloof bij een gelovige, en toen ze een tijd geleden 18 werd pakte ze haar cadeaus uit zei bedankt en ging boven zitten gamen en liet haar oma, tante en kennis bij ons achter. Ze gedraagt zich alsof ons huis haar hotel is. Ze leeft het liefst snachts en gaat dan mensen bellen terwijl de rest van het gezin wil slapen. Als ze eens de kat eten moet geven vergeet ze het of heeft geen tijd of hoofdpijn. Ze kan heel kinderachtig reageren als ze bijvoorbeeld iets niet lust (getsiehie dit eet ik niet). Eerlijk gezegd reageerde ze voor haar puberteit veel volwassener dan nu. Is dit herkenbaar? Kan dit nog goed komen ? 


Met 18 zijn de hersenen nog niet volgroeid. Ik zou wel duidelijk regels maken als gezin.

Due-scimmie schreef op 19-09-2021 om 18:58:

Met 18 zijn de hersenen nog niet volgroeid. Ik zou wel duidelijk regels maken als gezin.

Precies. Ze is meer dan oud genoeg om te snappen dat haar gedrag consequenties heeft. Dus als ze niet op tijd klaar staat vertrekken zonder haar, beginnen met eten als zij er nog niet is en dat soort dingen. Het klinkt alsof haar gedrag nu ook getolereerd wordt waardoor je het mee in stand houdt.

Puberaal of niet, ik zou dit gedrag niet accepteren, ook niet als ze veertien zou zijn trouwens. Je kunt gewoon je fatsoen houden tegenover oma en tante. 

Herfstappeltaart schreef op 19-09-2021 om 19:21:

Puberaal of niet, ik zou dit gedrag niet accepteren, ook niet als ze veertien zou zijn trouwens. Je kunt gewoon je fatsoen houden tegenover oma en tante.

Mijn kinderen hoeven er niet de hele tijd bij te blijven als opa en oma er zijn. Even een drankje en dan mogen ze weer hun eigen ding doen. Opa en oma hebben ook niet echt interesse in hen, dus dan zitten ze er vooral voor de sier bij.

MMcGonagall schreef op 19-09-2021 om 19:46:

[..]

Mijn kinderen hoeven er niet de hele tijd bij te blijven als opa en oma er zijn. Even een drankje en dan mogen ze weer hun eigen ding doen. Opa en oma hebben ook niet echt interesse in hen, dus dan zitten ze er vooral voor de sier bij.

Nee heel de tijd niet, maar cadeautje aannemen en daarna gelijk aan je stutten trekken vind ik echt onbehoorlijk.

Tsdegraaf

Tsdegraaf

19-09-2021 om 19:48 Topicstarter

mbt niet accepteren: ik word ook boos natuurlijk maar ik kan haar niet meer straffen als 18 jarige, bovendien zegt ze dan ‘ ik heb gewoon wat autisme trekjes’ 
Als wij beginnen met eten als zij te laat is kan haar dat niets schelen, als we wegrijden naar een uitje waarbij ze mee wilde en te laat is zal dat zeker wel indruk maken, ik zal dat eens gaan toepassen 

Boos worden is voor een puber niet heel indrukwekkend over het algemeen. En autismetrekjes is totaal irrelevant. Zelfs als ze een autismespectrumstoornis zou hebben dan betekent dat niet dat dit soort gedrag getolereerd moet worden. Als ze daar echt last van heeft kan ze naar de huisarts om hulp te krijgen. Qua eten zou je ook nog als regel in kunnen voeren dat ze voor haar eigen eten moet zorgen als ze te laat is, maar denk niet dat jij daar gelukkig van wordt. Dus wat dat betreft zou ik zeggen pick your battles. 

Misschien is ze er gewoon écht wat later mee dan andere kinderen. Zeker kan het nog goedkomen. Maar grenzen stellen is nu wel even nodig. Niet per se zo hard mogelijk, maar wel duidelijk. 

Vraag het ook eens aan haarzelf: waarom doet ze zo? Misschien kom je wel tot een goed gesprek. 

Tsdegraaf schreef op 19-09-2021 om 19:48:

mbt niet accepteren: ik word ook boos natuurlijk maar ik kan haar niet meer straffen als 18 jarige, bovendien zegt ze dan ‘ ik heb gewoon wat autisme trekjes’

Prima, toch? Ze zal vanzelf merken dat mensen het niet gezellig met haar vinden, geen moeite meer doen voor haar en zich aanpassen of niet. Misschien is ze inderdaad niet zo sociaal, en dat mag, maar dat heeft wel consequenties. Ze is volwassen. Je kunt haar niet meer straffen, maar je hoeft haar ook geen hand meer boven het hoofd te houden. Als je geen zin hebt op haar te wachten, wacht je niet. Als ze geen leuk gezelschap is aan tafel, ga je niet meer met haar uit eten. Wil je geen was meer voor haar draaien, doe het dan niet. 

Haar gedrag is trouwens heel normaal voor een 18, 19-jarige en trekt naar alle waarschijnlijkheid vanzelf bij.   

Het duurt ongeveer tot je 24e voor je hersens volledig ontwikkeld zijn. 
De mate waarin ze dit gedrag vertoont is wel redelijk passend voor de leeftijd: ze zit gewoon in haar egoïstische fase, dit draait over een paar jaar wel bij. 
Mijn oudsten zijn bijna 22 en 20 en dan 13, 11 en 9. Ik heb huisregels en daar hou je je aan, zo niet dan zijn de consequenties voor jezelf. Te laat voor het eten? Dan vind je de hond in de pot. Visite hoef je van mij dan niet bij te blijven als er ook vrienden zijn (want dat is ook visite) maar je doet wel netjes met met een drankje en taart oid. Even een momentje, niet de hele dag. 
Mijn dochter van 20 is hierin echt veel socialer dan mijn zoon was toen hij 18 was… pff wat een egotripper was hij toen. Maar komt goed 🥳. 

herkenbaar hoor, niks om je druk over te maken. Tips vraag je:  Ik zei half uur voor vertrek dat ik om x uur weg zou rijden. En deed dat ook. Verder belde ik bij belangrijke dingen bijvoorbeeld om te checken of kat eten had gekregen (dag 1 jaha weet ik toch maar dag 2 mooi vergeten toen hoorde ik haar niet meer). Geen strijd voeren, gaat over. 

Tsdegraaf

Tsdegraaf

19-09-2021 om 22:52 Topicstarter

bedankt voor de reacties! Het hoort er blijkbaar bij. Om me heen zie ik 18-jarigen die opeens heel volwassen zijn. Wij hebben altijd een enorm hechte band gehad, misschien dat ze daarom ook wat later pubert, en ik denk idd dat we wat meer zouden kunnen inzetten op het laten ervaren van consequenties…

Het is natuurlijk niet zo dat je op de dag dat je 18 wordt opeens volwassen bent. Maar dit komt wel over als heel erg op haarzelf gericht, asociaal zelfs. 
Als ik ergens op een verjaardag kom en de jarige neemt het cadeau aan en vertrekt linea recta naar boven dan is het voor mij de laatste keer dat ik daar op de verjaardag kom. Ik kom namelijk voor die persoon en als die enkel geïnteresseerd is in cadeaus dan laat maar. Ik zou ook niet eeuwig gaan wachten met eten en ook niet met weggaan. De bus/trein wacht ook niet als zij te laat is. 
Bellen in de nacht? Wie is daar nu van gecharmeerd? Dat zou ik niet accepteren. 
Een kat te eten geven is niet veel werk. Als mijn kind dat zou 'vergeten' zou ik ook een keer 'vergeten' om voor haar te koken. 
Je mag rustig laten weten dat haar houding en gedrag niet normaal zijn en wat je wel van haar verwacht. Gewoon als mededeling. Over basale dingen als fatsoen hoef je geen discussie/dialoog aan te gaan.

MrsLady schreef op 19-09-2021 om 19:56:

Boos worden is voor een puber niet heel indrukwekkend over het algemeen. 

Savonds mobiele telefoon beneden laten, wekker kopen ipv de mobiel op t nachtkastje.

En als ze de huisregels niet respecteert, de wifi eruit flikkeren.... Boos worden, daar zal ze inderdaad niet meer naar luisteren maar daden wel.

Helpt ze wel mee met bijv afwasmachine vullen of leeghalen? Was vouwen, keer boodschappen doen?
Ik woonde op mijn 16 e al op kamers dus wist heel goed dat mijn moeder geen poetsvrouw was maar dat ik e.e.a. zelf moest regelen.

Heb je nog andere kinderen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.