Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

17 jarige en genderhype


MamaE schreef op 15-04-2022 om 15:55:

[..]

Sterilisatie wordt doorgaans niet moeilijk over gedaan vanaf een bepaalde leeftijd. Volgens mij is het voor je dertigste niet zo heel makkelijk. Het is immers geen vorm van anticonceptie waar je weer mee kunt stoppen.

En toch ken ik mannen die voor hun 25e vrij makkelijk voor elkaar kregen. Als vrouw mag je echter hopen dat ze je voor je 40e serieus nemen.

Dat is overigens voer voor een ander topic. Ik wilde slechts aangeven dat "misschien wil je ooit nog wel kinderen" in mijn ogen geen geldig argument is. Omdat er op andere gebieden ook niet moeilijk ook voor wordt gedaan.

Overigens is voor veel transmannen menstrueren ook behoorlijk naar en confronterend. Elke maand weer opnieuw geconfreerd worden met vrouwelijke ongemakken, die niet horen bij hoe jij je voelt. Ik vind menstruatie al verschrikkelijk, als ik een man was lijkt het me helemaal de hel.

Daardoor kan het belang van de vrouwelijke uit het lichaam ook groter zijn dan een eventuele kinderwens als die er wel is.

Het is zeer complexe materie, waar wij als buitenstaanders nooit echt een idee van zullen kunnen hebben. Daarom horen dit soort besluiten ook bij de mensen waar het over gaat en hun artsen en niet bij ons. Ondanks alle gevoelens die het misschien bij ons los maakt 

Lollypopje schreef op 15-04-2022 om 16:01:

[..]

En toch ken ik mannen die voor hun 25e vrij makkelijk voor elkaar kregen. Als vrouw mag je echter hopen dat ze je voor je 40e serieus nemen.

Dat is overigens voer voor een ander topic. Ik wilde slechts aangeven dat "misschien wil je ooit nog wel kinderen" in mijn ogen geen geldig argument is. Omdat er op andere gebieden ook niet moeilijk ook voor wordt gedaan.

Overigens is voor veel transmannen menstrueren ook behoorlijk naar en confronterend. Elke maand weer opnieuw geconfreerd worden met vrouwelijke ongemakken, die niet horen bij hoe jij je voelt. Ik vind menstruatie al verschrikkelijk, als ik een man was lijkt het me helemaal de hel.

Daardoor kan het belang van de vrouwelijke uit het lichaam ook groter zijn dan een eventuele kinderwens als die er wel is.

Een collega had een baarmoederverzakking en men wilde wachten tot haar 50e. Ze had al vier kinderen van 16-22. Uiteindelijk mocht door de klachten op haar 48 of 49 de baarmoeder er toch uit. 

Ik snap dat menstruatie geen feest is. Zeker als man niet. Maar je komt dan wel in de overgang met alles wat daarbij hoort. Ook geen feestje. 

Ik vind cis mannen heel jong steriliseren ook geen goed idee. Je maakt nogal een keuze.

MamaE schreef op 15-04-2022 om 16:07:

[..]

Een collega had een baarmoederverzakking en men wilde wachten tot haar 50e. Ze had al vier kinderen van 16-22. Uiteindelijk mocht door de klachten op haar 48 of 49 de baarmoeder er toch uit.

Ik snap dat menstruatie geen feest is. Zeker als man niet. Maar je komt dan wel in de overgang met alles wat daarbij hoort. Ook geen feestje.

Ik vind cis mannen heel jong steriliseren ook geen goed idee. Je maakt nogal een keuze.

Ik ga er vanuit dat een arts al die afwegingen met hen zal bespreken, zodat zij op basis daarvan kunnen bepalen wat voor hen het belangrijkste is.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

15-04-2022 om 21:53

MamaE schreef op 15-04-2022 om 16:07:

[..]

Een collega had een baarmoederverzakking en men wilde wachten tot haar 50e. Ze had al vier kinderen van 16-22. Uiteindelijk mocht door de klachten op haar 48 of 49 de baarmoeder er toch uit.

Ik snap dat menstruatie geen feest is. Zeker als man niet. Maar je komt dan wel in de overgang met alles wat daarbij hoort. Ook geen feestje.

Ik vind cis mannen heel jong steriliseren ook geen goed idee. Je maakt nogal een keuze.

Om in de overgang te komen moeten de eierstokken eruit gehaald worden.

Caramelzeezoutchocola schreef op 15-04-2022 om 21:53:

[..]

Om in de overgang te komen moeten de eierstokken eruit gehaald worden.

Ja klopt. Maar bij die transman die ik ken is alles eruit gehaald.

Die collega zat al zo min of meer half tegen de overgang aan. Toch wilden de artsen aanvankelijk per se wachten totdat ze vijftig was. De achterliggende gedachte daarvan is me nooit helemaal duidelijk geworden.

Over sterilisatie doen artsen wel degelijk heel moeilijk voor een bepaalde leeftijd. (Schrijf jij ook, maar ik wil benadrukken dat het echt geen peace of cake is).
Ik ken iemand die op haar 24 een sterilisatie aankaartte, meermaals. De huisarts wilde hier niet aan meewerken. Verwijzing naar ziekenhuis leverde eveneens geen sterilisatie op. Men vond haar te jong om deze keuze te maken.

Ken daarnaast een jongeman van 29 die zich op zijn 26e liet afbinden, dus niet geknipt. Hij wilde kunnen sexen met diverse vrouwen zonder ongewenste zwangerschappen tot gevolg. Dat was geen enkel probleem.

MamaE schreef op 15-04-2022 om 16:07:

[..]

Een collega had een baarmoederverzakking en men wilde wachten tot haar 50e. Ze had al vier kinderen van 16-22. Uiteindelijk mocht door de klachten op haar 48 of 49 de baarmoeder er toch uit.

Ik snap dat menstruatie geen feest is. Zeker als man niet. Maar je komt dan wel in de overgang met alles wat daarbij hoort. Ook geen feestje.

Ik vind cis mannen heel jong steriliseren ook geen goed idee. Je maakt nogal een keuze.

Een baarmoeder verwijderen is een zware operatie. Dat doen ze niet zomaar. De reden dat je hem niet meer hoeft, dus als een soort anticonceptie, is geen indicatie. Anticonceptie kan je namelijk ook op andere, veiligere manieren aanpakken. Ook in het geval van een verzakking hebben andere behandelingen de voorkeur - leefstijl aanpassen, oefeningen doen, ring plaatsen, baarmoeder operatief vastzetten. Pas als een verzakking zo ernstig is dat het niet op een minder risicovolle manier kan worden aangepakt, gaat men over tot verwijderen. Ik denk dus dat je collega vrij makkelijk dacht over een ingreep waar ze op dat moment nog niet voor in aanmerking kwam. 

yette schreef op 16-04-2022 om 07:58:

[..]

Een baarmoeder verwijderen is een zware operatie. Dat doen ze niet zomaar. De reden dat je hem niet meer hoeft, dus als een soort anticonceptie, is geen indicatie. Anticonceptie kan je namelijk ook op andere, veiligere manieren aanpakken. Ook in het geval van een verzakking hebben andere behandelingen de voorkeur - leefstijl aanpassen, oefeningen doen, ring plaatsen, baarmoeder operatief vastzetten. Pas als een verzakking zo ernstig is dat het niet op een minder risicovolle manier kan worden aangepakt, gaat men over tot verwijderen. Ik denk dus dat je collega vrij makkelijk dacht over een ingreep waar ze op dat moment nog niet voor in aanmerking kwam.

Ze had die verzakking als sinds de geboorte van de middelste twee kinderen (een tweeling). Die waren destijds 19 jaar. Alle andere dingen zijn geprobeerd maar werkten niet goed. Na die operatie kreeg ze ook nog een blaasverzakking wat operatief is verholpen. Al met al geen feest. Ik snap best dat artsen daar, zeker bij hele jonge mensen, terughoudend in zijn.

Diyer

Diyer

18-04-2022 om 18:33 Topicstarter

yette schreef op 09-04-2022 om 09:29:

[..]


Het idee dat kinderen tegenwoordig te makkelijk in een moeilijk hokje terecht komen, of dat het een hype betreft, is volgens mij dan ook een mooi voorbeeld van de hoop door de omgeving dat het een vergissing is. De hoop dat het makkelijke hokje nog best kan. Heel begrijpelijk. Maar niet realistisch. Want iedereen wenst elkaar en zichzelf een makkelijk leven. Niemand ziet een moeilijker hokje als ideaal.


Niet helemaal eens. Tuurlijk wil iedereen een makkelijk hokje. Iedereen wil nl. een gelukkig leven toch?

Desondanks zijn er ontzettend veel pubers die forse problematiek hebben. Worstelen met levensvragen, worstelen met hun identiteit en soms zelfs zelfmoordpogingen doen, ook al hebben ze op papier alles mee. Het idee dat als hetero als de norm wordt gezien, iedereen die hetero is, dat hokje dan als vanzelf aanneemt, is net zo naief dat als je twee werkende benen en armen hebt, je als vanzelfsprekend gelukkig bent.

Ondanks de makkelijke hokjes zijn er nog steeds heel veel mensen die bewust of onbewust moeilijke hokjes adopteren, ook al horen ze er volgens de criteria niet in thuis. Maar als iemand misschien ongelukkig is met zijn/haar lijf, seksualiteit bedreigend vindt, identiteit aan het zoeken is en denkt dit te vinden in een bepaald hokje, dan kan je net zo makkelijk ergens instappen, waar je volgens de criteria (bijv. hokje hetero, terwijl je in ontkenning bent over homoseksualiteit, maar ook andersom) niet in thuishoort.

yette schreef op 16-04-2022 om 07:58:

[..]

Een baarmoeder verwijderen is een zware operatie. Dat doen ze niet zomaar. De reden dat je hem niet meer hoeft, dus als een soort anticonceptie, is geen indicatie. Anticonceptie kan je namelijk ook op andere, veiligere manieren aanpakken. Ook in het geval van een verzakking hebben andere behandelingen de voorkeur - leefstijl aanpassen, oefeningen doen, ring plaatsen, baarmoeder operatief vastzetten. Pas als een verzakking zo ernstig is dat het niet op een minder risicovolle manier kan worden aangepakt, gaat men over tot verwijderen. Ik denk dus dat je collega vrij makkelijk dacht over een ingreep waar ze op dat moment nog niet voor in aanmerking kwam.

Mijn buik voelt echt een stuk beter sinds die baarmoeder er uit is. Die operatie zou juist veel makkelijker en jonger beschikbaar moeten zijn voor vrouwen die geen kind (meer) willen. Eierstokken kunnen ze natuurlijk behouden ivm de overgang. 

redbulletje schreef op 18-04-2022 om 19:58:

[..]

Mijn buik voelt echt een stuk beter sinds die baarmoeder er uit is. Die operatie zou juist veel makkelijker en jonger beschikbaar moeten zijn voor vrouwen die geen kind (meer) willen. Eierstokken kunnen ze natuurlijk behouden ivm de overgang.

Bedoel je opereren zonder medische noodzaak? Vanaf welke leeftijd doen ze dat dan nu? 

yette schreef op 19-04-2022 om 00:22:

[..]

Bedoel je opereren zonder medische noodzaak? Vanaf welke leeftijd doen ze dat dan nu?

Geen idee, denk alleen bij geslachtsombouw en ik weet niet op welke leeftijd dat start. 

Mijn stelling is dat het veel makkelijker beschikbaar zou moeten worden voor vrouwen die er vanaf willen. Overigens had ik het op 40 jaar al gemogen van de gyn als mijn novasure niet goed beviel, maar ik zag onterecht tegen de operatie op. Pas toen ik het advies kreeg mijn eierstokken te verwijderen na borstkanker zei ik dus alleen als ze gelijk die baarmoeder meenemen, want ik moest toen toch al onder 't mes. Die rust in m'n buik is zalig sinds dat ding weg is. Het scheelt ook gewoon een broekmaat. 

Ik vraag me af of jongeren met genderissues in veel gevallen niet een ander mentaal probleem hebben. Vooral omdat veelal meisjes zichzelf non-binair verklaren, en ook nog vaak jongeren met ASS. In mijn omgeving ken ik een paar non-binaire meisjes, die letterlijk zeggen dat ze 'geen meisje meer willen zijn, want dan heb je een zwaarder leven dan als je een jongen bent'. Ik vraag mij af of deze kinderen ook nog non-binair zouden zijn als de beeldvorming rond het vrouw-zijn wat positiever was. 

Wat ik mij ook al heb afgevraagd, zou de gender-hype geen reactie zijn op de overbevolking en klimaatproblematiek? Dat er ergens onbewust een knop omgaat die ervoor zorgt dat mensen zich minder gaan voortplanten?
Homoseksualiteit komt ook meer voor bij jongere broers en zussen in grote gezinnen, waarvan gedacht wordt dat het een tactiek van de natuur zou zijn om de hoeveelheid nageslacht te beperken.

troelahoep schreef op 19-04-2022 om 09:00:

Ik vraag me af of jongeren met genderissues in veel gevallen niet een ander mentaal probleem hebben. Vooral omdat veelal meisjes zichzelf non-binair verklaren, en ook nog vaak jongeren met ASS. In mijn omgeving ken ik een paar non-binaire meisjes, die letterlijk zeggen dat ze 'geen meisje meer willen zijn, want dan heb je een zwaarder leven dan als je een jongen bent'. Ik vraag mij af of deze kinderen ook nog non-binair zouden zijn als de beeldvorming rond het vrouw-zijn wat positiever was.

Wat ik mij ook al heb afgevraagd, zou de gender-hype geen reactie zijn op de overbevolking en klimaatproblematiek? Dat er ergens onbewust een knop omgaat die ervoor zorgt dat mensen zich minder gaan voortplanten?
Homoseksualiteit komt ook meer voor bij jongere broers en zussen in grote gezinnen, waarvan gedacht wordt dat het een tactiek van de natuur zou zijn om de hoeveelheid nageslacht te beperken.

Daar kun je toch ook gewoon bewust kindvrij voor blijven en je laten steriliseren.

troelahoep schreef op 19-04-2022 om 09:00:

Ik vraag me af of jongeren met genderissues in veel gevallen niet een ander mentaal probleem hebben. Vooral omdat veelal meisjes zichzelf non-binair verklaren, en ook nog vaak jongeren met ASS. In mijn omgeving ken ik een paar non-binaire meisjes, die letterlijk zeggen dat ze 'geen meisje meer willen zijn, want dan heb je een zwaarder leven dan als je een jongen bent'. Ik vraag mij af of deze kinderen ook nog non-binair zouden zijn als de beeldvorming rond het vrouw-zijn wat positiever was.

Wat ik mij ook al heb afgevraagd, zou de gender-hype geen reactie zijn op de overbevolking en klimaatproblematiek? Dat er ergens onbewust een knop omgaat die ervoor zorgt dat mensen zich minder gaan voortplanten?
Homoseksualiteit komt ook meer voor bij jongere broers en zussen in grote gezinnen, waarvan gedacht wordt dat het een tactiek van de natuur zou zijn om de hoeveelheid nageslacht te beperken.

Zij noemen zich misschien non-binair, maar dit is niet wat non binair zijn is. Dat is niet geen meisje willen zijn, want te moeilijk. Maar je echt geen meisje of jongen voelen (of juist beiden). 

Ik kan me voorstellen dat zeggen dat ze non-binair zijn voor die groep makkelijk is. Zeker als puber, maar zij zullen dat zeer waarschijnlijk vanzelf loslaten als ze merken dat gendernormen en genderexpressie niet altijd zo rigide is als ze nu ervaren. Als ze niet meer het gevoel hebben dat een meisje zijn, zo veel moeilijker is.

Het lijkt me goed om deze groepen wel te scheiden, van mensen die echt non-binair zijn of als puber in elk geval echt twijfelen over hun gender. Die groepen moet je namelijk wel serieus nemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.