Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

17 jarige en genderhype


Jillz schreef op 09-04-2022 om 16:57:

[..]

Ja volledig mee eens dat zie ik om mij heen ook. Ik heb overigens een typisch mannen beroep en heb dan ook nauwelijks vrouwelijke collega's.

Overigens hoor ik ook niet zo vaak dat vrouwen graag mannen beroepen willen hebben. Vaak wordt er toch gedacht te zwaar, te vies etc. Ik vind het wat dat betreft wel leuk dat de NPO nu een aantal series heeft zoals vrouwen die rijden en vrouwen die bouwen waarin je kunt zien dat het wel kan.

Ik heb niet zoveel moeite met vaste verdeling zolang alle partijen blij zijn met die verdeling. Ik heb wel een hekel aan mensen die stelselmatig klagen over een verdeling en er vervolgens niks aan doen. Ook bijvoorbeeld bij programma's als help mijn man is klusser dan denk ik kom op doe het desnoods zelf en als je dat echt niet aan kan huur iemand in of desnoods verkoop het als daar het geld niet voor is.

Met je eens. Ik ben zelf een man, maar niet handig met klussen, dus daar begin ik ook niet aan, mijn echtgenoot is daar een stuk handiger in dan ik, maar stel dat hij een project zou beginnen en na een jaar zou nog steeds het hele huis overhoop staan en er nog steeds geen einde in zicht zijn, dan had ik toch allang een bedrijf gebeld om het te komen afmaken. Sorry hoor, maar dan ga ik echt niet zitten wachten op een man die heel misschien wellicht als hij er zin in heeft één keer in de maand een half uurtje wat spijkers in de muur gaat slaan. No way. Dan staat er morgen een klusploeg op de stoep en is het in een week gefixt.

yette schreef op 09-04-2022 om 17:02:

[..]

Klopt. De taakverdeling is nog steeds scheef. Absoluut niet in 99% van de gevallen, maar wel vaak. Qua 'natuurlijke taakverdeling' kan je dan stellen dat mannen nou eenmaal groter en sterker zijn, maar of je die kwaliteiten nou zo vaak nodig hebt?! We zitten gewoon nog bomvol vooroordelen. Als ik bijvoorbeeld mijn accu vervang of op de steiger sta om het houtwerk te schilderen, krijg ik positieve opmerkingen die mijn man nooit krijgt bij dat soort klussen. Want dat hij het doet, is blijkbaar nog steeds de norm. Als ik het doe, ben ik stoer. Andersom, maar om dezelfde reden, scoren mannen die met een paar kleuters de weekboodschappen doen volgens mij ook beter dan vrouwen die hetzelfde klusje klaren. Voor vrouwen valt daar veel minder eer aan te halen.

Misschien is dat van het autorijden dan ook een ouderwetse erekwestie? Als wij samen ergens naartoe gaan, zorgt mijn man inderdaad dat hij als eerste achter het stuur zit. Oók als we met mijn auto gaan. Hij staat het stuur pas af als ik erom vraag. Maar meestal geef ik hem zijn zin. Ik rij welliswaar graag, maar maak zat kilometers.

(en ik begrijp best dat hij ook eens een keer in een mooie, grote auto wil rijden )

En nogmaals: we dwalen af!

Oh echt??

Ik krijg daar nooit opmerkingen over (of tips van mijn buurman de schilder). Ik heb wel opmerkingen gekregen: meisje meisje, moet je niet wachten tot je man thuis komt? Of: je banden plakken? Laat mijn zoon dat nou doen (van mijn hospita notabene!) 

Mevrouw75 schreef op 09-04-2022 om 18:23:

[..]

Oh echt??

Ik krijg daar nooit opmerkingen over (of tips van mijn buurman de schilder). Ik heb wel opmerkingen gekregen: meisje meisje, moet je niet wachten tot je man thuis komt? Of: je banden plakken? Laat mijn zoon dat nou doen (van mijn hospita notabene!)

Ik heb een caravan gehad en kreeg van echt heel veel mensen complimenten dat ik daarmee durfde te rijden. Terwijl een man met zo’n ding achter de auto gewoon een burgerl*l is, toch? Ik vond dat echt heel opvallend.

Mija schreef op 10-04-2022 om 13:04:

[..]

Ik heb een caravan gehad en kreeg van echt heel veel mensen complimenten dat ik daarmee durfde te rijden. Terwijl een man met zo’n ding achter de auto gewoon een burgerl*l is, toch? Ik vond dat echt heel opvallend.

Die ook ja   

Het gaat ook vaak om de sufste dingen waarvan nog steeds een deel van de (niet eens zo oude) mensen denkt dat het ene geslacht daar beter in is dan het andere. Vrouwen die willen dat hun man de ruitenwissers of een stekker vervangt. Mannen die zonder schaamte vertellen dat ze niet kunnen koken. Ik begrijp dat niet. Je hebt per slot van rekening ooit al leren lezen. Da's meestal het grootste deel van het werk. 

yette schreef op 10-04-2022 om 14:29:

[..]

Die ook ja

Het gaat het vaak om de sufste dingen waarvan nog steeds een deel van de (niet eens zo oude) mensen denkt dat het ene geslacht daar beter in is dan het andere. Vrouwen die willen dat hun man de ruitenwissers of een stekker vervangt. Mannen die zonder schaamte vertellen dat ze niet kunnen koken. Ik begrijp dat niet. Je hebt per slot van rekening ooit al leren lezen. Da's meestal het grootste deel van het werk.

Die opmerking is briljant! Eigenlijk in combinatie met: je weet toch hoe je op Youtube moet komen!

Ik stond thuis een jaar of drie geleden een paar schroefjes van het keukenkastje vast te draaien. Er was een vriendinnetje van dochter te spelen, destijds vier jaar. Helemaal verbaasd dat vrouwen dat ook kunnen. 
Qua rijden doet mijn man dat wel vaak als we samen grotere stukken rijden. Ik kan het prima, maar ik bevestig alle vooroordelen over vrouwen en inparkeren en ik heb een hekel aan rijden in drukke steden en op onoverzichtelijke plekken. Plus ik krijg vaak pijnlijke steken in mijn been als ik lange stukken snelweg rijdt. Als bijrijder kan ik makkelijker mijn benen tussendoor even bewegen. 
Bij kleinere stukken wisselt het een beetje wie er rijdt. 

Wat me het meest opvalt in de hele discussie is ook hier de tweedeling tussen mensen die vinden dat ze voor anderen mogen bepalen wat normaal is, en de mensen die vinden dat anderen dat vooral zelf uit moeten zoeken.
Mij verbaast het dat iemand zo overtuigd is van het recht om voor anderen te bepalen hoe ze hun leven leiden, maar die persoon zal wel niet kunnen begrijpen waarom ik vind dat ik dat recht niet heb. Of beter gezegd, waarom ik vind dat die persoon dat recht niet heeft.

In het algemeen geldt: oordeel niet voor je een flink eind in iemands schoenen gelopen hebt. Als je een sterke overtuiging hebt over iets, mooi, maar ga er niet vanuit dat alles uit die overtuiging voor anderen moet gelden. Andersom zou je immers ook niet prettig vinden?
Er staat in de Bijbel toch vrij duidelijk "wat gij niet wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet".
O, en ook dit: "Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld wordt".

WendelmoedM schreef op 10-04-2022 om 15:45:

Wat me het meest opvalt in de hele discussie is ook hier de tweedeling tussen mensen die vinden dat ze voor anderen mogen bepalen wat normaal is, en de mensen die vinden dat anderen dat vooral zelf uit moeten zoeken.
Mij verbaast het dat iemand zo overtuigd is van het recht om voor anderen te bepalen hoe ze hun leven leiden, maar die persoon zal wel niet kunnen begrijpen waarom ik vind dat ik dat recht niet heb. Of beter gezegd, waarom ik vind dat die persoon dat recht niet heeft.

In het algemeen geldt: oordeel niet voor je een flink eind in iemands schoenen gelopen hebt. Als je een sterke overtuiging hebt over iets, mooi, maar ga er niet vanuit dat alles uit die overtuiging voor anderen moet gelden. Andersom zou je immers ook niet prettig vinden?
Er staat in de Bijbel toch vrij duidelijk "wat gij niet wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet".
O, en ook dit: "Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld wordt".

Er staat wel meer in de bijbel. Een vrouw zal geen manskleding dragen, bijvoorbeeld. Toch zie ik elke dag talloze vrouwen rondlopen in spijkerbroeken en met mannelijke jacks aan. Maakt niet uit, maar als het om de bijbel gaat, kan iedereen eruit halen wat in zijn eigen straatje past. Niet voor niks zei Shakespeare al in zijn stuk De Koopman van Venetië: Zelfs de duivel kan de bijbel aanhalen om zijn eigen doelen goed te praten.

Pejeka1 schreef op 10-04-2022 om 15:52:

[..]

Er staat wel meer in de bijbel. Een vrouw zal geen manskleding dragen, bijvoorbeeld. Toch zie ik elke dag talloze vrouwen rondlopen in spijkerbroeken en met mannelijke jacks aan. Maakt niet uit, maar als het om de bijbel gaat, kan iedereen eruit halen wat in zijn eigen straatje past. Niet voor niks zei Shakespeare al in zijn stuk De Koopman van Venetië: Zelfs de duivel kan de bijbel aanhalen om zijn eigen doelen goed te praten.

Niet ingaan op de betekenis van wat Wendelmoed zegt maar op de bron ervan. En omdat die bron ook hele rare dingen zegt, is Wenselmoeds inbreng ook onzin. Handig afgeleid Pejeka! Puntje gescoord.


Mija schreef op 10-04-2022 om 16:13:

[..]

Niet ingaan op de betekenis van wat Wendelmoed zegt maar op de bron ervan. En omdat die bron ook hele rare dingen zegt, is Wenselmoeds inbreng ook onzin. Handig afgeleid Pejeka! Puntje gescoord.


Zo had ik het niet opgevat. Pejeka toont hiermee juist goed aan dat wat mensen vinden dat juist is, nogal plaats- en tijd afhankelijk is, en zelfs erg afhangt van de persoon zelf.

Er wordt door bepaalde mensen steeds gesteld dat geslacht en gender in steen gebeiteld zijn (want Biologisch! en Natuur! of soms zelfs Religie! en Cultuur!), maar dat zijn artefacten.

Als mensen precies moeten zijn zoals ze geboren zijn, hoeven we ook geen prothesen, operaties, vaccins of medicijnen. En ook geen kleding of woning of klaargemaakt voedsel. Gewoon leven zoals de dieren, dat is de natuurlijke toestand, Zonder biologieboek dat ze vertelt wat ze mogen zijn.

Leene

Leene

14-04-2022 om 01:21

WendelmoedM schreef op 10-04-2022 om 20:47:

[..]

Zo had ik het niet opgevat. Pejeka toont hiermee juist goed aan dat wat mensen vinden dat juist is, nogal plaats- en tijd afhankelijk is, en zelfs erg afhangt van de persoon zelf.

Er wordt door bepaalde mensen steeds gesteld dat geslacht en gender in steen gebeiteld zijn (want Biologisch! en Natuur! of soms zelfs Religie! en Cultuur!), maar dat zijn artefacten.

Als mensen precies moeten zijn zoals ze geboren zijn, hoeven we ook geen prothesen, operaties, vaccins of medicijnen. En ook geen kleding of woning of klaargemaakt voedsel. Gewoon leven zoals de dieren, dat is de natuurlijke toestand, Zonder biologieboek dat ze vertelt wat ze mogen zijn.

Maar is gender niet de beleving van je geslacht. Je geslacht staat toch vast.... hoe je dat dan ook beleeft??? 

Ik heb soms het idee dat de hele boel door elkaar gehusseld wordt: geslacht, gender sexe ...

Gender is niet in steen gebeiteld. Daar heb je gelijk in, de beleving van je geslacht kan anders zijn. Dat is al lang bekend. Of het op dit moment teveel een  'hot topic' is waardoor misschien meer jongeren denken dat dit bij hen speelt terwijl er eigenlijk andere problemen spelen, zou kunnen daar wil ik me nu niet over uitlaten.

 Ik denk ook niet dat iemand  beweerd dat gender altijd in steen gebeiteld is. Zelfs degelijke christenen niet. Maar je geslacht blijft mannelijk of vrouwelijk ( op een paar uitzonderingen na denk aan intersekse) Maar je kunt je lijf nog zoveel aanpassen maar laat een DNA test op iemand los en daar zal toch echt een XX of een XY uitkomen.
Let wel ik zeg niet dat je niet voor transitie moet gaan of dat ik het allemaal onzin vindt. 

Maar ik vind het ook zo desperate overkomen.. of je nu in de schepping of in de evolutie geloofd. Dieren en mensen zijn nog steeds een mannetje of een vrouwtje al vele duizenden of miljoenen jaren, net waarin je gelooft.   Hoe kun je dat nu een artefact noemen? ik snap er niets van dat je persé wil dat iedereen zegt dat dit geen drol uitmaakt. Ik ken geen onzijdige dieren ( althans niet in grote getalen) 
De tijd dat er kinderen geboren worden  zonder uiterlijke geslachtskenmerken die je dan later naar believen kan uitkiezen is er niet en zal er ook nooit komen.( in ieder geval niet de eerste miljoen jaar)

Wat is er dan toch verkeerd aan om te zeggen dat iemand als vrouw geboren wordt maar dat je psychische beleving anders is ( of andersom) en dat sommige personen geholpen zijn met transitie. 

Ik heb al eerder gezegd dat er in de medische wetenschap nu eindelijk zo ver zijn dat artsen onderkennen dat vrouwen in sommige gevallen anders behandeld moeten worden ( meeste medicijnen zijn op mannen getest, vrouwen met een hartinfarct hebben andere klachten dan mannen met een hartinfarct etc, mannen hebben geen baarmoeder etc) 
waarom wil je dan zo graag dat er gezegd wordt dat biologie er niet toe doet dat dit een artefact is. Is dit niet een beetje "als de feiten niet kloppen met de ideeën dan is het jammer voor de feiten" ( of eh moet je niet zeggen dat kloppen je ideeën misschien niet)

En nog een keer, ik erken heus wel dat er mensen zijn die zich doodongelukkig voelen met hun geslacht. En ik zeg ook niet "jammer dan, deal ermee" echt niet.

Ik begrijp je misschien verkeerd... dat hoop ik dan maar want ik vind  het maar raar gehusseklus wat je nu schrijft.

Eens met jou Leene. Wellicht is het wel interessant om bij kinderen niet alleen hun bloedgroep te testen maar ook hun XY-spectrum zodat degenen die biologisch afwijken van het standaard XX of XY serieus genomen worden als ze genderissues krijgen. 

redbulletje schreef op 14-04-2022 om 08:32:

Eens met jou Leene. Wellicht is het wel interessant om bij kinderen niet alleen hun bloedgroep te testen maar ook hun XY-spectrum zodat degenen die biologisch afwijken van het standaard XX of XY serieus genomen worden als ze genderissues krijgen.

Bloedgroepen worden niet standaard getest bij kinderen. 
En insinueer je nu, dat je mensen met genderissues niet serieus hoeft te nemen als ze “gewoon” XX of XY hebben?

Schemerlampje schreef op 14-04-2022 om 08:52:

[..]

Bloedgroepen worden niet standaard getest bij kinderen.
En insinueer je nu, dat je mensen met genderissues niet serieus hoeft te nemen als ze “gewoon” XX of XY hebben?


Dat lijkt me toch wel een zeer goede reden voor een uitgebreid traject bij de psych in deze tijd. Want dan zijn zowel het geboortegeslacht als de verdere biologische kenmerken man of vrouw. Terwijl in dit (en/of dat ander gendertopic) als reden voor genderissues wordt aangedragen dat sommige mensen niet typisch XX of XY zijn. Dat lijkt me wel een plausibele reden om aan je gender te kunnen gaan twijfelen, dus meten is weten.

En waarom doen ze bloedgroep niet gelijk testen, toch altijd handig dat de bloedgroep bekend is?

redbulletje schreef op 14-04-2022 om 09:00:

[..]


Dat lijkt me toch wel een zeer goede reden voor een uitgebreid traject bij de psych in deze tijd. Want dan zijn zowel het geboortegeslacht als de verdere biologische kenmerken man of vrouw. Terwijl in dit (en/of dat ander gendertopic) als reden voor genderissues wordt aangedragen dat sommige mensen niet typisch XX of XY zijn. Dat lijkt me wel een plausibele reden om aan je gender te kunnen gaan twijfelen, dus meten is weten.

En waarom doen ze bloedgroep niet gelijk testen, toch altijd handig dat de bloedgroep bekend is?

Ik denk zeker dat een traject bij een psycholoog een goed idee kan zijn. Maar dan neem je het toch juist serieus?

En een bloedgroep al bepalen is niet zo zinvol. Het moet toch elke keer opnieuw bepaald worden als je een bloedtransfusie nodig hebt. In verband met eventuele irreguliere antistoffen. Of het zal maar verkeerd in je dossier staan. Maar dit is off-topic.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.