Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin


Elpisto schreef op 06-09-2022 om 11:00:

[..]

Het hoeft natuurlijk niet per se om de ervaring te gaan. Ik denk, nu ik daar zo over nadenk, niet dat dat iets is waar je bij voorbaat over na denkt. Maar het zou zeker een issue kunnen zijn als je het een keer mee maakt en dat het heeeeeeel anders is als met meisjes van 15/16 die nog op ontdekking moeten.

Maar alles valt of staat bij wat voor 16-jarige puber het is. Als ik het op mezelf betrek en terug denk aan toen ik 16 was, was ik al vrij sexueel actief. En vond ik het als 16-jarige misschien wel wat lastig dat ik 1. vrij ver voor mijn leeftijd was, vriendengroep die allemaal minimaal 3 jaar ouder waren en 2. het lastig vond om om te gaan met meisjes van mijn leeftijd, die helemaal nog niet in de fase zaten waarin ik zat.


Het volgende klinkt erg pretentieus en wat platvloers, dus excuses alvast daarvoor. Soms schaam ik me ook echt nog wel voor de puber die ik was. Maar bij de oudere meisjes/dames van laten we zeggen 18-22 was de vraag bij het versieren nou niet of er wat zou gebeuren. Je wist als puber dat de kans dat je daar mee in bed belande nou eenmaal een stuk groter was dan met een 16-jarige. En laten we wel zijn: Als 16-jarige puber vol hormonen denk je niet bepaald altijd met je hoofd.

Ik leerde mijn huidige vrouw kennen toen ik 18 was en best wel wat ervaring had, dacht ik. Mijn vrouw was 24. Er ging een complete wereld voor mij open, kan ik je wel vertellen.


Toegegeven: Behoudens een enkele keer op een feest, ben ik nooit in de situatie geweest waarin een oudere vrouw (Laten we zeggen 10+ leeftijdsverschil) een dingetje werd of was op die leeftijd. Eenmaal een situatie gehad, maar ik had destijds een vriendinnetje. Maar als ik dat vriendinnetje niet gehad had, dan weet ik zeker dat ik daar niet rationeel over nagedacht had. Gelet wel, dat zou dan waarschijnlijk bij een enkele ontmoeting gebleven zijn, omdat ik wel echt geen zin had in iemand met kids op die leeftijd.

Maar het is gewoon erg lastig om dit zwart/wit te bekijken. Als ouder moet je in deze situatie heel voorzichtig te werk gaan, terwijl je eigenlijk je kind natuurlijk voor een hele stomme actie wil behoeden. En omdat we allemaal niet weten wat voor puber het is, is het lastig om daar advies over te geven. En laten we wel zijn: Je kunt als ouder dan misschien ook niet helemaal rationeel meer nadenken.

Ik vind 16 met iemand van begin 20 wel nog even iets totaal anders dan 16 met 45. Die ruim 20 jaar extra zie je er meestal wel heel erg aan af. En to gaf al aan dat deze 45 jarige vrouw niet bijzonder knap is. Dus ja. Het zal dan wel puur gaan om de snelle beschikbaarheid van seks en het wat uitgebreidere menu.

En ook als vader sprekend. Zo'n leeftijdsverschil zou ik ook wel prima vinden. Oogje in het zeil natuurlijk (maar goed, dat hou je op die leeftijd altijd wel, of in ieder geval de illusie van een oogje in het zeil). Niet ideaal. Maar ideaal is ook vaak teveel gevraagd.

DS1971 schreef op 06-09-2022 om 13:10:

[..]

Ik vind 16 met iemand van begin 20 wel nog even iets totaal anders dan 16 met 45. Die ruim 20 jaar extra zie je er meestal wel heel erg aan af. En to gaf al aan dat deze 45 jarige vrouw niet bijzonder knap is. Dus ja. Het zal dan wel puur gaan om de snelle beschikbaarheid van seks en het wat uitgebreidere menu.

En ook als vader sprekend. Zo'n leeftijdsverschil zou ik ook wel prima vinden. Oogje in het zeil natuurlijk (maar goed, dat hou je op die leeftijd altijd wel, of in ieder geval de illusie van een oogje in het zeil). Niet ideaal. Maar ideaal is ook vaak teveel gevraagd.

Dat is het ook hoor. Absoluut, gaf ik ook wel al aan. 

Het feit is alleen dat het voor ons lastig oordelen is. Je kent je kind, normaal gesproken, het beste. En dan is het lastig om grenzen te stellen in dit geval aan een puber die waarschijnlijk, voor zijn gevoel op dit moment, de leukste tijd van zijn leven heeft. Hij zal er zelf achter moeten komen dat deze vrouw hem voor de rest niks te bieden heeft. Wellicht zou je daar dan nog wel eens het gesprek met hem over aan kunnen gaan als ouder. Niet al te belerend en oordelend, maar open. 

Vragen stellen. Hoe ziet deze jongen het zelf voor zich? Wat wil hij zelf? Is dit leuk? Is dit spannend? Is dit afzetten tegen ouders? Wat trekt hem hier zo in aan. Wat denkt hij dat dit doet voor zijn eigen jeugd. Is hij er klaar voor om, als dit serieus wordt, op een dergelijke leeftijd al geconfronteerd te worden met kinderen? Misschien kun je hem op die manier zelf tot de conclusie laten komen dat dit wellicht wel heel erg geinig is allemaal, maar dat er qua serieuze relatie geen enkele toekomst in zit. 

Ik ben namelijk bang dat met alle andere oplossingen, je je kind heel snel van je afduwt. 

troelahoep schreef op 06-09-2022 om 09:59:

Hee..... dit vind ik toch al een andere toon dan de andere heren hier.

"Maar wie moet je dat aanrekenen? Even terugdenkend aan mijn 16-jarige ik, snap ik die jongen wel. Een ervaren vrouw waarmee het duizend keer zo leuk is waarschijnlijk dan met iemand van je eigen leeftijd."

Elpisto, denk jij serieus dat (sommige) puberjongens een oudere vrouw leuk zouden vinden vanwege haar ervaring op seksgebied??

Troelahoep, ik ben geen man, maar ik weet wel zeker dat ik op mijn 45e leuker in bed was dan op mijn 16e, jij niet? 

(Neemt niet weg dat ik er als ouder ook niet blij mee zou zijn verder) 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-09-2022 om 01:30

Pinokkio schreef op 07-09-2022 om 00:45:

[..]

Troelahoep, ik ben geen man, maar ik weet wel zeker dat ik op mijn 45e leuker in bed was dan op mijn 16e, jij niet?

(Neemt niet weg dat ik er als ouder ook niet blij mee zou zijn verder)

Eens. 
De "oudere" vrouwen waren steevast leuker in bed dan de tieners. 

Ik weet niet of wat ik nu ga schrijven, al aan bod is gekomen. 
Ik vraag mij ook af waar het soort Oedipus-complex in heel dit verhaal zit. 
Ik zou als TO in deze zaak ook mijn rol als moeder onder de loep nemen. Waarmee ik natuurlijk geen enkele steen werp naar Celine.

Nog een opmerkingetje, aan alle mensen (lees: vooral mannen) die beweren dat je op je 16de fantastische sex kan leren van een vrouw van 45.
Toen ik 16 was, waren mensen van 45, mensen die elke dag konden doodgaan. Vanwege hun 'hoge leeftijd'. 

En tot slot, ik zie het zo: je moet niet bij je eerste prestatie al onmiddellijk bij 'de meester' in de leer gaan. Zoek een even ervaren (of onervaren) puber om de eerste stappen mee te ontdekken. Als je dan toch over veel-lekkerdere-sex met een 45-jarige spreekt, dan zeg ik: en waar is het evenwicht? Hoe kun je aan een sportmatch plezier beleven tegen een prof? 

letterkoekje schreef op 07-09-2022 om 08:14:

Ik weet niet of wat ik nu ga schrijven, al aan bod is gekomen.
Ik vraag mij ook af waar het soort Oedipus-complex in heel dit verhaal zit.
Ik zou als TO in deze zaak ook mijn rol als moeder onder de loep nemen. Waarmee ik natuurlijk geen enkele steen werp naar Celine.

Nog een opmerkingetje, aan alle mensen (lees: vooral mannen) die beweren dat je op je 16de fantastische sex kan leren van een vrouw van 45.
Toen ik 16 was, waren mensen van 45, mensen die elke dag konden doodgaan. Vanwege hun 'hoge leeftijd'.

En tot slot, ik zie het zo: je moet niet bij je eerste prestatie al onmiddellijk bij 'de meester' in de leer gaan. Zoek een even ervaren (of onervaren) puber om de eerste stappen mee te ontdekken. Als je dan toch over veel-lekkerdere-sex met een 45-jarige spreekt, dan zeg ik: en waar is het evenwicht? Hoe kun je aan een sportmatch plezier beleven tegen een prof?

Het lag wel iets genuanceerder dan dat. Ik zeg niet dat je op je 16e fantastische sex kan leren van een oudere vrouw. Of laat ik het zo zeggen: Ik heb daar geen ervaring mee. Wel kan ik in zien wat het voor een 16-jarige betekend. Je bent op ontdekking en zo ineens is daar een vrouw die, in tegenstelling tot meisjes van je eigen leeftijd, overal voor in is zonder dat je er "verkering" voor hoeft te hebben, om het maar heel plat te zeggen.

Tis niet dat ik nu als 31-jarige vader daar nog zo over denk he. Maar als ik mezelf een beetje verplaats in mijn 16-jarige ik, denk ik dat als die kans zich voor gedaan had, ik het ook rete interessant had gevonden. Maar wel met de kanttekening dat je als 16-jarige normaal niet echt uitblinkt in hele goede doordachte keuzes. Tenminste, sommige 16-jarigen. 

Elpisto schreef op 07-09-2022 om 08:26:

[..]

Je bent op ontdekking en zo ineens is daar een vrouw die, in tegenstelling tot meisjes van je eigen leeftijd, overal voor in is zonder dat je er "verkering" voor hoeft te hebben, om het maar heel plat te zeggen.

Om het maar heel direct te vragen: is het niet aan die vrouw om te bepalen waar zij zoal voor in is?

RodeKrullenbol schreef op 07-09-2022 om 11:59:

[..]

Om het maar heel direct te vragen: is het niet aan die vrouw om te bepalen waar zij zoal voor in is?

God, hoe haal je nou uit mijn verhaal dat ik dat niet vind dan? Dat is toch niet lezen wat je doet? 

Elpisto schreef op 07-09-2022 om 12:29:

[..]

God, hoe haal je nou uit mijn verhaal dat ik dat niet vind dan? Dat is toch niet lezen wat je doet?

Oh jawel hoor. Ik lees juist heel goed. Uit jouw woorden valt op te maken dat je een generaliserende houding inneemt naar vrouwen. Je roept immers het beeld op dat een vrouw van middelbare leeftijd op seksueel gebied voor alles in is; zonder onderscheid des persoons. Je sluit daarmee overigens naadloos aan op de tamelijk gangbare praktijk om vrouwen te reduceren tot lustobject. Willens en wetens of - zoals je reactie suggereert - onbewust, vanuit een soort van automatisme?


RodeKrullenbol schreef op 07-09-2022 om 13:07:

[..]

Oh jawel hoor. Ik lees juist heel goed. Uit jouw woorden valt op te maken dat je een generaliserende houding inneemt naar vrouwen. Je roept immers het beeld op dat een vrouw van middelbare leeftijd op seksueel gebied voor alles in is; zonder onderscheid des persoons. Je sluit daarmee overigens naadloos aan op de tamelijk gangbare praktijk om vrouwen te reduceren tot lustobject. Willens en wetens of - zoals je reactie suggereert - onbewust, vanuit een soort van automatisme?


Ach welnee. Wat duidelijk bedoeld wordt is dat vrouwen van 45 gemiddeld veel minder terughoudend zijn dan meisjes van 16 dat gemiddeld zijn.


En iemand waarmee je seks hebt is per definitie ook een lustobject op dat moment. Lust is geen zonde.

RodeKrullenbol schreef op 07-09-2022 om 13:07:

[..]

Oh jawel hoor. Ik lees juist heel goed. Uit jouw woorden valt op te maken dat je een generaliserende houding inneemt naar vrouwen. Je roept immers het beeld op dat een vrouw van middelbare leeftijd op seksueel gebied voor alles in is; zonder onderscheid des persoons. Je sluit daarmee overigens naadloos aan op de tamelijk gangbare praktijk om vrouwen te reduceren tot lustobject. Willens en wetens of - zoals je reactie suggereert - onbewust, vanuit een soort van automatisme?


Pfff. Ik snap zijn punt wel hoor. Als onervaren puber, is het gewoon nog ontzettend spannend om iets met iemand te beginnen. Zeker als je beiden (redelijk) onervaren bent. Wie neemt het initiatief? Hoe praat je over wat je wil? Doe je het wel goed? 

Ik kan het mis hebben, maar bij een vrouw van 40+ verwacht ik dat er voor zo'n jongen toch wat minder lef bij nodig is omdat zij meer de leiding neemt. Maar dat denk ik misschien onterecht omdat ik me gewoon niet voor kan stellen dat zo'n jonge knul zomaar op een oudere vrouw afstapt om eens te informeren of ze hem misschien ziet zitten.

RodeKrullenbol schreef op 07-09-2022 om 13:07:

[..]

Oh jawel hoor. Ik lees juist heel goed. Uit jouw woorden valt op te maken dat je een generaliserende houding inneemt naar vrouwen. Je roept immers het beeld op dat een vrouw van middelbare leeftijd op seksueel gebied voor alles in is; zonder onderscheid des persoons. Je sluit daarmee overigens naadloos aan op de tamelijk gangbare praktijk om vrouwen te reduceren tot lustobject. Willens en wetens of - zoals je reactie suggereert - onbewust, vanuit een soort van automatisme?


Misschien zul je dan mijn eerdere posts moeten lezen. Want dit slaat echt kant noch wal. Gelukkig legt de persoon na jou het al uit. Ik reduceer helemaal niks. 

Elpisto schreef op 07-09-2022 om 13:45:

[..]

Misschien zul je dan mijn eerdere posts moeten lezen. Want dit slaat echt kant noch wal. Gelukkig legt de persoon na jou het al uit. Ik reduceer helemaal niks.

Had je - om de indruk weg te nemen vrouwen te reduceren tot seksobject  - niet beter kunnen schrijven: Ik reduceer helemaal niemand?

Ik zie lust overigens ook niet als een zonde. Maar het maken van vrouwen tot lustobject? Dat valt voor mij op z'n minst binnen de categorie 'vrouwonvriendelijk'. 

RodeKrullenbol schreef op 07-09-2022 om 14:50:

Ik zie lust overigens ook niet als een zonde. Maar het maken van vrouwen tot lustobject? Dat valt voor mij op z'n minst binnen de categorie 'vrouwonvriendelijk'.

Offtopic: Misschien moet je het lezen zoals het bedoeld is, of meer lezen van deze forummen. Dan zie je dat je er naast zit, dat geeft niet, maar om iemand van zoiets te beschuldigen en dat overtuigend brengen en herhalen vind ik een stapje te ver gaan

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.