Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-11-2024 om 15:54
ik heb al eens vaker iets gepost over uitgaan kleding ect waar ik de laatste weken vooral tegenaan loop is wat mag iemand van 16 nu eigenlijk van een andere ouder? Mijn zoon gaat naar school (gaat nog niet top is ook eigenlijk wat te hoog) werkt iedere vrijdag van 6 uur ochtend tot 5 uur in de avond en hangt bij vrienden in het weekend, soms een 16+ plus festival carnaval feestje ect uiteraard ook! Soms is het 2 uur soms 4 uur en ja hij drinkt bier in het weekend.(andere discussie) Nu sport hij 1x per week maar hij wil soms ook door de weeks met vrienden “hangen” is dit oké tot hoe laat welke grens wat doen jullie? ik weet niet wat normaal is ja vroeger toen ik 16 was was het toch anders denk ik dan? Vraag me gewoon af wat is normaal wat is oké?? Hoe denken andere….
13-11-2024 om 08:20
Anne1234! schreef op 12-11-2024 om 22:21:
Hier ook een zoon van 16. Hij gaat naar school. Werkt 2 avonden per week. Voetbalt 2 avonden per week. Op zondag, maandag, dinsdag en woensdag is hij uiterlijk 22 uur thuis. Donderdag 23 uur (vrijdag heeft hij pas om 10 uur school). Vrijdag en zaterdag heeft hij niet echt een tijd en is het regelmatig echt laat, 3 of 4 uur 's nachts. Hij zit gelukkig nog voornamelijk bij vrienden thuis. Soms gaat hij wel naar bijvoorbeeld de kermis of een dorpsfeest maar dat is altijd tot max 1 uur. Hij drinkt helaas ook.
Blij te horen dat niet alleen de mijne hangt en feest en drinkt, maar dat 3-4 uur thuiskomen vind ik wel moeilijk. Kun jij daar goed mee omgaan?
13-11-2024 om 16:44
Lotd schreef op 13-11-2024 om 08:20:
[..]
Blij te horen dat niet alleen de mijne hangt en feest en drinkt, maar dat 3-4 uur thuiskomen vind ik wel moeilijk. Kun jij daar goed mee omgaan?
Het scheelt voor mij wel echt dat ik weet dat hij bij vrienden thuis is en hij ook altijd wel met een paar jongens tegelijk richting huis fietst. Het stukje dat hij alleen fietst is klein en veilig. Ik weet van mijn andere kinderen dat de tijd gaat komen dat ze echt naar feesten of naar de stad gaan. En dat zal dan misschien ook vaker met jongens zijn die niet in de buurt wonen. Dan weet ik van mezelf dat ik wakker lig totdat hij thuis is. Dat doe ik bij de andere 2 ook. Helaas heb ik daar nog geen oplossing voor.
14-11-2024 om 13:05
Hier een 15-jarige en een 19-jarige, die doordeweeks braaf naar school en bijbaantje gaan en op tijd naar bed (voor 23.00). In het weekend is er scouting of een spelletjesavond met vrienden, waar we geen eindtijden voor hebben, maar ze maken het niet heel bont eerlijk gezegd. Uitgaan naar een disco of festivals doen ze niet, wel eens naar een film of poolen, maar dat is ook niet tot diep in de nacht. Nouja, en voor die 19-jarige zijn er sowieso geen eindtijden meer natuurlijk.
Soms halen we een kind op als het verder weg is of slecht weer. Die van 15 fietst altijd met een groep van scouting naar huis en is dan wel ergens tussen 12 en 1 thuis meestal.
Zo lang werken als jouw zoon doet op vrijdag mag een 16-jarige nog niet, en afgezien daarvan zou ik het ook te lang vinden - het is toch nog een kind dat nog groeit e.d. Verder vraag ik me af of hij niet naar school moet die dag?
Maar je vraagt je af of je je zoon moet toestaan om doordeweeks ook te hangen met vrienden. Afgezien van dat ik daar geen fan van ben, zou ik dat laten afhangen van hoe het op school gaat. Sowieso een duidelijke eindtijd - bijvoorbeeld om 22.00 thuis, en zodra je merkt dat er alcohol of andere middelen worden gebruikt ook goed in gesprek gaan of dit nou zo'n goed idee is. Of een hangplek thuis faciliteren, onder een afdakje in de tuin bijvoorbeeld als je die hebt. Dan heb je er een beetje zicht op en kun je lui weer weg sturen als het bedtijd is.