Matz78
20-05-2024 om 00:42
Vriendschapsperikelen dochter
Hai,
Mijn dochter van bijna 13 heeft vanaf haar 7e een beste vriendin. Ze zitten nu samen in de 1e van de middelbare school. Ze spreken ook wel 's af met een oud-klasgenoot uit gr 8. M'n dochter kwam gister huilend bij me...(ze huilt bijna nooit) dat haar beste vriendin zo anders doet als ze met zijn drieën zijn. Ze voelt zich dan wat genegeert door haar beste vriendin; ook in hun groepsapp. Dit maakt haar erg verdrietig. Van zichzelf is ze erg sociaal en empatisch.
Ik heb haar verteld dat het met z'n drieën soms anders kan zijn en dat er misschien ook wel onzekerheden meespelen bij haar beste vriendin. Die laatst nog een superlief filmpje op Instagram had gezet van hun 2. Gezegd dat als haar iets dwarszit ze dit het beste kan zeggen tegen haar...wat natuurlijk wel erg spannend is.
Ik weet dit allemaal ook nog wel van mn eigen jeugd.
Hoe gaan jullie hiermee om en hoe zouden jullie het gedrag van haar beste vriendin interpreteren?
Lizzyliz
21-05-2024 om 15:43
Bij onze dochter begon het ook zo bij de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Haar beste vriendin vanaf groep 1 kreeg een andere beste vriendin. Daarna werd dochter buitengesloten en dat was het dan. Zo verdrietig. We hebben haar zo goed mogelijk opgevangen en hadden ook geen verklaring, behalve dat dit bij pubergedrag past. Op deze leeftijd zijn meiden soms echt gemeen ten koste van anderen, zelfs beste vriendinnen, alleen maar om zelf populair te zijn of zelf niet buitengesloten te worden.
troelahoep
22-05-2024 om 10:04
AliceC schreef op 21-05-2024 om 13:31:
Een vriendengroepje met drie is op die leeftijd heel moeilijk. Het klikt goed tussen de beste vriendin en het oud- klasgenootje maar waarschijnlijk minder goed tussen jouw dochter en het oud- klasgenootje waardoor jouw dochter er tussenuit valt. Als je dochter het niet meer fijn vindt om met drie af te spreken, kan ze dat in de toekomst afbouwen. Ze is niet verplicht om er blijven bij te zitten en zich uitgesloten te voelen. Ze kan gerust nog alleen met haar beste vriendin afspreken en omdat ze samen in de klas zitten, hebben ze nog vaak contact zonder dat andere meisje.
Ik zou aan je dochter de raad geven om de komende tijd te kijken hoe de situatie evolueert en ook om zich blijven open te stellen naar andere meisjes zodat ze niet afhankelijk is van 1 'bestie'.
Volgens mij is dat zelfs op alle leeftijden niet ideaal.
Matz78
08-06-2024 om 02:50
AliceC schreef op 21-05-2024 om 13:31:
Een vriendengroepje met drie is op die leeftijd heel moeilijk. Het klikt goed tussen de beste vriendin en het oud- klasgenootje maar waarschijnlijk minder goed tussen jouw dochter en het oud- klasgenootje waardoor jouw dochter er tussenuit valt. Als je dochter het niet meer fijn vindt om met drie af te spreken, kan ze dat in de toekomst afbouwen. Ze is niet verplicht om er blijven bij te zitten en zich uitgesloten te voelen. Ze kan gerust nog alleen met haar beste vriendin afspreken en omdat ze samen in de klas zitten, hebben ze nog vaak contact zonder dat andere meisje.
Ik zou aan je dochter de raad geven om de komende tijd te kijken hoe de situatie evolueert en ook om zich blijven open te stellen naar andere meisjes zodat ze niet afhankelijk is van 1 'bestie'.
Klopt met z'n drieën is ook lastig. Ze is erg sociaal en heeft in haar klas ook nog andere vriendinnen dus dat komt wel goed
Matz78
08-06-2024 om 02:54
Lizzyliz schreef op 21-05-2024 om 15:43:
Bij onze dochter begon het ook zo bij de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Haar beste vriendin vanaf groep 1 kreeg een andere beste vriendin. Daarna werd dochter buitengesloten en dat was het dan. Zo verdrietig. We hebben haar zo goed mogelijk opgevangen en hadden ook geen verklaring, behalve dat dit bij pubergedrag past. Op deze leeftijd zijn meiden soms echt gemeen ten koste van anderen, zelfs beste vriendinnen, alleen maar om zelf populair te zijn of zelf niet buitengesloten te worden.
Dat zal vast heel pittig geweest zijn voor je dochter!
Lizzyliz
08-06-2024 om 15:39
Ja, ze heeft er heel erg veel verdriet van gehad en begreep het ook toaal niet. Zo sneu. Inmiddels gaat het gelukkig weer goed met haar. Het isnu anderhalf jaar geleden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.