Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vriendinnen tienerdochter

jongste dochter is net 13 geworden en heeft het haar hele leven al niet makkelijk gehad om vrienden te maken. Wanneer ik contact met school opneem kreeg ik vaak te horen : we weten eigenlijk ook niet hoe het komt. Ze ziet er leuk uit is heel lief maar toch kiest niemand voor haar. Dochter heeft zich al heel rot/alleen gevoeld verschillende jaren. Nu had ze eind vorig schooljaar aansluiting gevonden bij een vriendinnengroepje en heeft deze vakantie daar wel wat met afgesproken. Leuk ! Maar nu heeft plots de ‘ leider’ van het groepje besloten dat ze haar gaan buitensluiten en reageert niemand meer op haar berichten. Volgens mijn dochter is er niets gebeurd waardoor er ruzie is. Maandag start school hier in Belgie weer. School had speciaal voor mijn dochter geregeld dat ze met dit groepje in de klas zat. Wat nu ? Hoe moet ze dit aanpakken ?  Ik hoor jullie zeggen : nieuwe vrienden zoeken in de klas. Weet ik maar ervaring leert dat ze niet snel aansluiting vindt. Dus nu vindt ze het wel heel erg. Ze ziet/ hoort dat haar groepje leuke dingen doet zonder haar. Dit kwetst haar heel erg. Jongste dochter is helemaal niet mondig om confrontatie aan te gaan. 


Je zou misschien de wat lager geplaatste meisjes uit die groep uit kunnen nodigen om samen met haar iets leuks te doen? Zodat je ze een beetje los kan weken van de leider. Of met school bespreken of het sowieso niet goed is voor de sfeer om de queen bee naar een andere klas te verhuizen, want voor de andere meisjes is dit ook niet erg goed en voor jouw dochter ook niet.

Anna Pollewop; je denkt toch niet dat de school in de eerste weken van het schooljaar een kind gaat overplaatsen omdat een ouder dat vraagt voor haar dochter? Daar gaat meestal wel meer aan vooraf. En 'lager geplaatste meisjes' ik snap wat je bedoelt maar wat een gekke uitdrukking.

Summertime, het is heel vervelend dat dit gebeurt, maar ik zou toch niet proberen om je hierin te mengen. Probeer je dochter te coachen, met haar te praten over de situatie op zo'n manier dat ze zich niet in de steek gelaten voelt maar dat jij haar toch steunt door het aan te horen en samen te kijken hoe dit zich ontwikkelt, zonder dat je ingrijpt. Alle ingrepen zullen haar het gevoel geven dat ze het niet alleen afkan en dat zien die andere meiden ook. Laat haar liever zelf naar de mentor gaan als de situatie onhoudbaar wordt.
Juist als je dit even op zijn beloop laat, kan het zo maar zijn dat meiden al snel genoeg krijgen van de Queen bee en een uitweg zoeken. Probeer je dochter te laten voelen dat even geen aansluiting hebben niet zo erg is; natuurlijk het is niet leuk, maar je maakt meer stuk als je hier van alles in gaat proberen af te dwingen. Vriendschap kun je niet afdwingen; het moet langzaam groeien.
Maar dat is lastig voor pubers, dat snap ik ook daarom zal ze je nodig hebben komende tijd.

AnnaPollewop schreef op 01-09-2024 om 08:50:

Je zou misschien de wat lager geplaatste meisjes uit die groep uit kunnen nodigen om samen met haar iets leuks te doen? Zodat je ze een beetje los kan weken van de leider. Of met school bespreken of het sowieso niet goed is voor de sfeer om de queen bee naar een andere klas te verhuizen, want voor de andere meisjes is dit ook niet erg goed en voor jouw dochter ook niet.

School gaat nooit een leerling in een andere klas plaatsen omdat de ouder van een andere leerling dat vraagt. Dan zal de oplossing eerder zijn dat TO’s dochter naar een andere klas gaat en het daar probeert zonder een groepje dat haar actief buitensluit. Natuurlijk kun je de situatie wel met school bespreken. Maar ik zou dan neutraal beschrijven wat het probleem is en kijken wat school als oplossing ziet. 
Verder zie ik bij mij op school dat leerlingen die wat moeilijker contact maken vaak hun plek en hun vrienden vinden bij de schoolmusical. Als er zoiets is zou dat ook nog het proberen waard zijn. Wel erg sneu voor je dochter TO! 

Ik begrijp je dochter wel, ik was ook zo'n kind vroeger dat niet zo veel vriendinnetjes had en niet zo makkelijk aansluiting vond. Ik heb op enig moment in mijn puberteit zelfs besloten dat ik geen vriendinnen hoefde. Beter geen verwachtingen dan telkens afwijzing. Ik vind het achteraf heel verdrietig dat ik zo over mezelf dacht. Uiteindelijk kwam ik in de bovenbouw ook met clusters mensen tegen waarmee het wel klikte en heb ik nog een leuke tijd gehad met een klein groepje meiden die ook niet uitblonken in populariteit. 

Als je dochter het idee heeft dat ze buitengesloten wordt door eigenlijk maar één iemand uit de groep, kan ze ook andere meisjes privé appen om iets af te spreken bijvoorbeeld. 
Daarnaast ga ik heel slecht op negeren, daar ben ik echt allergisch voor. 
De klassen zullen niet nu nog of direct al gewijzigd gaan worden en zeker niet omdat de ouders van kind A vragen of kind B naar een andere klas mag. 
Misschien zitten er in de nieuwe klas ook wel andere kinderen waarmee het klikt.
Soms moeten dingen ook een beetje groeien?

Heeft je dochter wel een sport/clubje/bijbaantje waar ze aansluiting heeft? Dat kan het gemis van vriendinnen op school misschien wel enigszins goed maken.

Ik zou even afwachten hoe de start van het schooljaar loopt want misschien is de dynamiek op school anders dan tijdens de vakantie. Merk je dat het misloopt, neem dan dadelijk contact op met de klastitularis. Met enkele kleine 'ingrepen' kan die ervoor zorgen dat het voor je dochter aangenamer wordt in de klasgroep. Door haar bijvoorbeeld naast een meisje te zetten dat niet tot het vriendengroepje behoort maar wel een karakter heeft waar ze aansluiting mee kan krijgen. Ook kan de klastitularis aan de andere leerkrachten vragen om bij groepswerk de groepjes niet zelf te laten kiezen door de leerlingen maar de bestaande vriendengroepjes te mixen.

Summertime

Summertime

01-09-2024 om 13:22 Topicstarter

dank je. Dit hebben ze vorig jaar ook gedaan omdat het zo erg voor haar was. Ik hoop idd door een kleine verschuiving in de klassamenstelling dat ze bij een tof meisje aansluiting vindt. En laten we duimen dat queen B zich kalm houdt.

Wat rot dat het nu zo loopt. Laat het haar nog een paar dagen aankijken maar als het niet lekker blijft lopen dan kan ze beter de eer aan zichzelf houden dan dat ze aansluiting probeert te blijven zoeken. Het komt krachtiger over als ze op zoek gaat naar andere vrienden. Graag of niet wat haar betreft. Zij is de moeite waard.

AAE

AAE

01-09-2024 om 20:23

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn zoon toen hij 12 was. Hij was extreem jong in vergelijking met zijn vrienden omdat ie een klas had overgeslagen en in augustus jarig is, dus hij was net 12 in de 2e. Zijn vrienden van de basisschool trokken in de brugklas nog wel met hem op, maar in de zomervakantie tussen klas 1en 2 hadden ze kennelijk besloten dat hij er niet meer bij hoorde en zat ie ineens steeds thuis. Hij is een introverte en heel rustige jongen dus hij zei er niets over. Toen zijn verjaardag naderde en ik vroeg wat hij wilde doen qua feestje, wilde hij helemaal niets. Ik vond dat ie toch zijn vrienden moest uitnodigen (had me er natuurlijk niet mee moeten bemoeien maar wist ik veel) en dat heeft ie uiteindelijk gedaan. De een na de ander zegde af, dat was zo sneu. Hij wilde het zelfs nog naar een andere dag verplaatsen maar ik had allang door dat het daar niet aan lag. Een snikkende slungel op schoot…eindelijk kwam alles eruit. Je moederhart breekt.
Gelukkig kwamen er wel een paar meisjes, ook nog van de basisschool, die het gedrag van de jongens belachelijk vonden en we hebben een heel gezellige avond gehad. Een van de moeders, een vriendin van me, belde nog om zich voor haar zoon te verexcuseren, ze vond het heel vervelend. Met die jongens is het nooit meer goedgekomen.
In de loop van klas 2 kreeg mijn zoon andere vrienden waarmee hij een leuke club vormde. Dit zijn zijn vrienden gebleven tot op heden, hij is nu 24. Hij is tijdens zijn studie helemaal opgebloeid en een heel andere jongen geworden. Door stages in het buitenland is hij heel zelfstandig en volwassen.
Mijn tip voor jou is om je er niet teveel mee te bemoeien, tenzij ze gepest wordt want daar moet school wel wat mee. Ze zal zelf haar weg moeten vinden in het leven en uiteindelijk komt ze er sterker uit.

Summertime

Summertime

01-09-2024 om 22:46 Topicstarter

dank jullie. Ik kan me wel vinden in jullie verhalen. Ook de dochter is nog heel jong van mentaliteit.. heel lief, maar heel jong.
Dus ik hoop ook dzr ze haar vriendinnen vindt en open bloeit.  Niet mee bemoeien en van de zijlijn toekijken.. goed advies.. goed dat ik dit hier nog eens bevestigd zie. Echter niet steeds makkelijk.

Zorg dat ze haar aandacht niet alleen richt op dat ene groepje van meelopers. Maar wat doet ze buiten school? Je kunt veel beter aansluiting vinden bij gelijkgestemden van de sportclub, vrijwilligerswerk, de buurt of een bijbaan. Een teamsport is heel geschikt. Maar ook scouting voor kinderen die sociaal wat onhandig zijn. Of bordspellen club etc. Maak haar kring breder. Tegen een Queen Bee (die zelf vaak onzeker is) gaat ze het niet winnen. Als ze voldoende andere leuke contacten heeft maakt dat veel minder uit. 

En zijn er geen andere meisjes die niet bij dit groepje horen? 

Of activiteiten die schoolbreed zijn (helpen bij activiteiten op school, decor van de toneelclub maken, muziek of sportclubs op school etc). Hierdoor komt ze met andere leerlingen in contact. 

summertime; een gesprek op school aanvragen en de huidige situatie vertellen. Je dochter wordt nu buitengesloten en gepest. Dan kan je dochter nog op zo'n leuke sport of hobby zitten, maar 5 dagen in de week moeten voelen als kind dat je bewust buitengesloten en genegeerd wordt en dus gepest, dat maakt je kapot. Dus haar zo snel mogelijk uit deze situatie halen en met school een oplossing bedenken die recht doet aan  je dochter. Niet aankijken  maar zo snel mogelijk handelen. Hier wordt ze namelijk niet sterk of weerbaar van, bescherm haar

en de Queen B dat is een pestkop, dus schorsen die B

Schorsen meteen maar? Schorsen is meestal iets wat gebruikt wordt om duidelijk te maken dat iemand iets gedaan heeft wat echt niet kan: agressie naar anderen bijv. Maar omdat iemand iemand anders buitensluit kun je niet zomaar schorsen. Dan moet er ook een duidelijk voorval zijn.

Pippeltje schreef op 04-09-2024 om 08:08:

Schorsen meteen maar? Schorsen is meestal iets wat gebruikt wordt om duidelijk te maken dat iemand iets gedaan heeft wat echt niet kan: agressie naar anderen bijv. Maar omdat iemand iemand anders buitensluit kun je niet zomaar schorsen. Dan moet er ook een duidelijk voorval zijn.

Eens, dat meisje moet wel aangepakt worden én ruimte krijgen om haar gedrag te verbeteren. Schorsen is direct het eindstation.

BritgetJones007 schreef op 03-09-2024 om 23:07:

en de Queen B dat is een pestkop, dus schorsen die B

Schorsen gebeurt naar aanleiding van veel ernstiger incidenten dan “alleen” het buitensluiten van een vriendin. Neemt niet weg dat er iets mee moet worden gedaan, om de dochter van TO te helpen maar ook om de groep veiliger te maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.