Wendyies
15-01-2025 om 13:33
Tiener met schooluitval, winkeldiefstal en ADD
Zojuist word ik gebeld door school. Hij heeft (voor het eerst) snoep gestolen uit de supermarkt. Mijn zoon is 14 jaar, net ADD vastgesteld en sinds deze week alleen nog 2u per dag naar school ivm overvraagd worden op school, negatieve ervaringen. VMBO-basis leerjaar 3.
het lijkt bijna op geheel schooluitval. Moeilijke situaties, moeilijke prater, maar van harte zo’n lieve sociale jongen. Het lijkt hem allemaal niet te lukken en iedere dag lijkt hij (voor zichzelf) wel meer te mislukken. En wij herkennen zijn problemen daardoor ook niet meer als die bij onze zoon passen.
iemand tips/advies? Alles welkom.
hebben al contact met jeugdzorg van gemeente
Roos57
15-01-2025 om 13:56
Jeugdzorg in de vorm van begeleiding en educatie?
Anders zou ik een goede psycholoog zoeken.
Daglichtlamp
15-01-2025 om 14:08
Wie heeft de ADHD vastgesteld? Gaat daar ook verdere begeleiding en behandeling plaatsvinden?
Wendyies
15-01-2025 om 14:16
alleen cognitieve behandeling voor add (na weer 3 maanden wachtlijst) jeugdzorg komt als het goed is met gezinscoach (ook wachtlijst)
Bellebelle
15-01-2025 om 14:22
Kan de school nog iets betekenen? Of de POHer via de huisarts? Misschien dat er nog iets mogelijk is ter overbrugging van de wachtlijst.
Lizzyliz
15-01-2025 om 16:40
PMT ook een optie? Of iets anders om de tijd te overbruggen.
En is school handelingsverlegen? Want twee uur per dag school is wel erg weinig. Is er geen maatwerk of een werkplek waar hij naartoe kan om toch op school te zijn? Anders kijken of het VSO beter passend is.
Citroengraag
15-01-2025 om 16:49
De praktijkschool overwogen voor de overvraging? Er is op de praktijkschool veel meer persoonlijke aandacht en ze hebben een eigen pedagoog of psycholoog. De regels over van het schoolplein af mogen worden ook strenger gehandhaaft.
Daglichtlamp
15-01-2025 om 17:08
Wendyies schreef op 15-01-2025 om 14:16:
alleen cognitieve behandeling voor add (na weer 3 maanden wachtlijst) jeugdzorg komt als het goed is met gezinscoach (ook wachtlijst)
Cognitieve gedragstherapie? Past dat bij jullie zoon? Is er ook begeleiding mogelijk van een psychiater voor eventuele medicatie?
Heel verstandig om school even op een laag pitje te zetten, als er eenmaal helemaal uitval heeft plaatsgevonden is terugkeer veel lastiger. Eens met andere reageerders dat er ook gekeken moet worden of de huidige school nog passend is en of praktijkschool of speciaal onderwijs wellicht beter aansluit.
BritgetJones007
16-01-2025 om 06:23
krijgt hij wel medicatie? Als dat goed afgesteld is, daarna zal het al beter gaan en voor hem alles beter te behappen.
Maar dat is stap 1
rionyriony
16-01-2025 om 07:40
Stelen is aantrekkelijk. Mag je voor de rest van je leven in alle opzichten falen; dit kan wél lukken. Een kleine overwinning maar even voel je je oppermachtig. Het bewijs is tastbaar: jij hebt de buit! Niet die stomme betweters om je heen, maar jij! Het is een primitief gevoel maar heel krachtig.
Als je merkt dat je daardoor in de problemen komt kan je twee dingen doen: je stopt ermee vanwege de overmacht (want je voelt je in een glazen kooitje) of je wordt er zo goed in dat ze het niet meer opmerken. Word je toch gesnapt, dan weet je waar je beter in moet worden want het is lang wél gelukt! En je krijgt gratis aandacht. Nou ja schijnaandacht: het gaat niet om jou maar om het feit dat je hinderlijk bent.
Ergens mee stoppen omdat een ander het wil werkt meestal niet; een ander bepaalt je gedrag dan. Als je zelf overdenkt dat je er wegens allerlei motieven beter mee kan stoppen heeft het veel meer kans van slagen. Want de motivatie komt dan uit jezelf en je gaat je dan daartoe zetten zoals je op een boot het stuur en de gashendel pakt en je koers volgt. De beslissing past dan in je leven. Dat heb je zelf bepaald.
Ik zou het kind dus allerlei vragen stellen waardoor hij gedwongen wordt over zichzelf na te denken maar ik begrijp dat dat erg moeilijk is als je zo opwindt en er deel van uitmaakt.
Pippeltje
16-01-2025 om 10:25
Citroengraag schreef op 15-01-2025 om 16:49:
De praktijkschool overwogen voor de overvraging? Er is op de praktijkschool veel meer persoonlijke aandacht en ze hebben een eigen pedagoog of psycholoog. De regels over van het schoolplein af mogen worden ook strenger gehandhaaft.
Ja, op het PRO worden die regels strenger gehandhaafd. Maar daar heb je helemaal noppes aan, want buiten school kunnen ze net zo makkelijk naar winkels als ze iets willen jatten.
Ik zou het PRO ook echt niet aanraden als er nog mogelijkheden zijn om met hulp het VMBO af te ronden. Hij zit tenslotte al in de derde, dus als het echt te moeilijk zou zijn, dan was dat er al eerder uitgekomen, lijkt mij. Als er echt sprake is van overvraging en het VMBO is te moeilijk dan is het niet anders. Maar van het VMBO naar de praktijkschool gaan is heel slecht voor je zelfvertrouwen en levert in heel veel gevallen gedragsproblemen op school op. Ik werk zelf op een PRO en zie dit in de praktijk gebeuren.