Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Schermtijd en weinig andere interesses

Hallo, ik heb 2 dochters van 10 en 13 jaar en zoals in vele gezinnen is ook hier de schermtijd een groot probleem en voorwerp van dagelijkse discussies. Vooral bij de oudste vind ik het moeilijk omdat zij veel op haar kamer zit (met haar gsm) en het zo moeilijk te controleren is hoe lang ze er effectief op zit. Toen ik gisteren in haar gsm keek zag ik bij de instellingen dat ze er die dag maar liefst 6u op had gezeten. Ik begrijp dat het erbij hoort tegenwoordig, dat ze mee moeten, maar waar ik het dan vooral ook moeilijk mee heb is dat ze precies niet meer geïnteresseerd zijn in de 'gewone dingen van het leven'. Ik probeer veel dingen met hen te doen maar alles is saai... Het liefst blijven ze thuis, en dan liefst voor een scherm natuurlijk. Zo wou ik mijn kinderen niet opvoeden. Bij de start van het nieuwe schooljaar dacht ik dat het het moment was om nieuwe regels op te stellen en het een en ander te veranderen. Wat zijn bij jullie de regels qua gsm/tablet/tv en hoe controleren jullie dit? Hoe gaan jullie om met het feit dat jullie tieners alle gezinsactiviteiten 'saai' vinden?

Hangkous

Hangkous

23-08-2020 om 16:54

Weinig regels

Schermen uit 30 minuten voor bedtijd en als het schoolwerk er onder lijdt komen er strengere regels.
Geen scherm aan tafel tenzij grote nood een vooraf overlegd.

Hoezo saaie gezinsactiviteiten? Daarover pleeg je toch overleg? De tijd dat jij bepaalde dat je met ze naar de speeltuin ging ligt achter je. Als je nu met ze op stap wilt moet je overleggen of die activiteit, dart museum of die kano tocht leuk gevonden wordt.
Hier met een puber van 15 en een jongvolwassene van 18 tijdens de vakantie heel wat activiteiten ondernomen en nooit gehoord dat het saai was.

Guera

Guera

23-08-2020 om 17:16

nou hangkous

Hier vaak overleg over gezinsactiviteit. Ze vinden alles saai. Maar moeten soms gewoon mee waarna ze het altijd leuk vinden. Ik ben weer terug naar de peuterstrategie. We gaan morgen iets doen. Ik dacht aan a of b. ? Of weten jullie iets beters zijnde geen pretpark

Toen mijn kinderen zo jong waren (zijn iets ouder dan die van ts) was de regel: ik zeg wanneer je eraf moet. Als dat je niet aanstaat komen er nog strengere regels. Ik zeg het nu wat ferm. Er mag veel maar als wij als ouders het genoeg vinden dan luister je daarnaar. Sowieso rondombedtijd etc. Gsm ook in nacht niet op de kamer. Verder geen vaste regels. Wat ik ook eens gedaan heb is het voorgelegd: jongens het is teveel jullie schermtijd. Ik maak me zorgen. Het is ongezond want
Hoe kunnen we dit verbeteren?
Toen kwamen ze zelf met de schermloze zondag. Nog best een tijdje volgehouden.

Hier

Een half uur voor bedtijd alles aan de lading beneden. Playstation is lang begrensd geweest op 2 uur per dag, nu stuur ik hem (zus is al uit huis) eraf als hij zich te druk maakt. Zolang hij voetbalt, naar school gaat, met vrienden afspreekt en huiswerk maakt ben ik niet zo streng met wat hij in zijn vrije tijd doet. Hij staat ook nog regelmatig op de trampoline.
Geen schermen aan tafel. Gezinsuitjes in overleg, alles met sport, natuur of beweging is goed. Steden bezoeken niet.

Marga

Marga

23-08-2020 om 18:36

En jullie zelf?

Leven jullie als ouders voor dat je ook andere dingen kunt doen dan beeldschermkijken? Ik zie toch ook wel dat kinderen van ouders die veel hobby's hebben zelf ook hobby's blijven oppakken in de puberteit. En kinderen wier ouders eigenlijk zelf hun tijd niet kunnen vullen met passies zie ik ook meer aan het beeldscherm plakken
Het lijkt een waardeoordeel maar is niet zo bedoeld: ik had zelf ook wat beter het goede voorbeeld kunnen geven

bieb63

bieb63

24-08-2020 om 12:43

Toch wel grappig

Toen ik jong was, waren er geen 'schermen' behalve tv en dat was eigenlijk alleen 's avonds. Toch was ook ik niet vaak te bewegen tot gezinsuitjes (saai) een ook vaak sprak ik niet af. Waarom? Omdat ik me uren kon vermaken met een boek (gewone boeken, maar ook heeeeel veel stripboeken). Ook tekenen. Of lego, enz. Verslaafd was ik aan dat allemaal Nou lijkt dat allemaal wel heel verantwoord, maar is dat wel zo?

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 14:49

Boeken inderdaad

Uren zat ik binnen in een hoekje boeken te lezen terwijl de rest in de tuin zat. Zelfs in de zomer las ik liever dan dat ik buiten speelde.

Hier ook

Terwijl de hele familie, tijdens de vakantie, de berg op wandelde, bleef ik beneden met een plekje in de schaduw en mijn zoveelste boek.

Ik heb me bij mijn kinderen dan ook nooit bezig gehouden met regeltjes of verboden. Wel altijd uitgenodigd tot zinvolle andere activiteiten. Gelukkig is dat hier goed uitgepakt.

De kinderen zijn van de weinigen die niet in de metro de hele reis op hun mobiel zitten. Nu gaan ze sowieso fietsen, maar verder doen ze ook gewoon hun huiswerk, hun haar verven, hun kamer opruimen, keertje eten koken, uit met vrienden, roeien, tennissen.

Ja, nu ze niets ouder zijn.

Mijntje

Mijntje

24-08-2020 om 17:52

sociale contacten

Boeken en lego spelen is bewezen erg gezond. Het 'kwalijke' van de schermpjes vind ik juist dat het in plaats komt van normale sociale contacten. Heb toch liever dat mijn puber van 5 omgaat met een echte dan met een virtuele vriend, een puber uit Griekenland of Canada die hij nooit irl zal ontmoeten. Mijn zoon is het bv amper gewend om te telefoneren. Doet hij nooit. Appen wel. De telefoon gaat hier thuis stukken minder dan vroeger toen ik jong was. Hij is verlegen, maar oefenen gaat niet als je het achter je toetsenbord doet.
Eigenlijk zouden we de hele dag de wifi eruit moeten trekken, we hebben al verloren. Maar dat is geen doen want school werkt met grotendeels met ipadjes. Sinds de corona is zoon amper meer achter z'n schermpjes te trekken. Ik snap het wel, zo heeft hij nog iets van sociaal contact.
En over het goede voorbeeld geven, hoe moet je dat doen? Wij werken op computers, zoon gebruikt het alleen voornamelijk als gameconsole en tv (YouTube)

Mijntje

Mijntje

24-08-2020 om 17:53

15 ipv 5

bieb63

bieb63

24-08-2020 om 18:03

Mijntje

"Boeken en lego spelen is bewezen erg gezond. Het 'kwalijke' van de schermpjes vind ik juist dat het in plaats komt van normale sociale contacten. "

Afgezien van het feit dat ik niet weet wat 'gezond' is aan boeken en lego..... (lezen was bij mij toch in eerste instantie gewone meisjesboeken. Dus hooguit dat ik nu vlot lees, leverde dat niet zoveel op), lees en lego je (zeker lezen) toch echt in je eentje..... Dus heeft niets met sociale contacten te maken. Sterker nog, die wimpelde ik af, want ik wilde lezen.....

Hangkous

Hangkous

24-08-2020 om 18:22

Asociaal leesgedrag

Ik las als kind/puber ook heel graag en veel, heel veel. Het erge was dat ik dan totaal opging in dat boek, veilig op mijn zolderkamer met een kussen tegen de verwarming.
Alles in huis ontging mij. Moeder moest 6 keer roepen dat ik moest komen tafel dekken/ eten/ afwassen. Dan kwam ze licht geïrriteerd naar boven stampen o o o Hangkous heeft weer een boek!!
Later draaide mijn vader wil eens de stop van de zolder eruit als het in de winter al donker was.

Heb ik nu als moeder met een smart phone toch en voordeeltje. Ik app en dan krijgen ze een melding in hun scherm. Zoon vindt dat bijzonder irritant als hij net met de luisterbieb en een boek zijn leesmeters maakt als dyslect.

Dat het vroeger beter was fase ben ik niet van overtuigd. En papieren boek kan net zo asociaal zijn als een mobiel.

Puber 1 is hier vandaag weer begonnen op school en maakt nu braaf huiswerk. Append met een klasgenoot dat wel. De opgegeven sommen zijn nogal onduidelijk.

Mijntje

Mijntje

24-08-2020 om 18:37

ik ben wel overtuigd

Lezen is goed voor je taal, je empathie, je fantasie. Je wordt er intelligenter van. Een muziekinstrument bespelen is ook heel gezond trouwens. Google maar eens, ik heb geen zin om te overtuigen, er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.
Games zijn goed voor je reactievermogen, je Engels, ach ja. Maar daardoor minder tijd om te lezen, en niet goed voor je concentratievermogen en naar mijn mening uiteindelijk minder goed voor je sociale contacten.
Maar het is niet anders. Ik kan mijn puber niet meer weerhouden. Gelukkig heb ik hem toen hij jonger was wel eindeloos voorgelezen, hem mooie films voorgezet en hem een muziekinstrument in handen gegeven. Ik heb m'n best gedaan.

Mijntje

Mijntje

24-08-2020 om 18:40

En lego

is weer goed voor je ruimtelijk inzicht. Ook voor je concentratievermogen, je fantasie, je motoriek.
Jaja vroeger was alles beter, echt waar

Hangkous

Hangkous

24-08-2020 om 19:23

Ja dat muziekinstrument........

Dat was aan mij al niet besteed, verder dan losse nootjes blazen op een blokfluit ben ik niet gekomen. Serieus geprobeerd maar muziek is het nooit geworden.
Kinderen hier hebben van beide kanten de amuzikale genen meegekregen. Dochter heeft serieus iets geprobeerd met een gitaar maar dat werd ook geen muziek.
Luistern nadere muziek doen we dan weer wel. Graag en veel van modern tot klassiek ook de pubers.

Triva

Triva

24-08-2020 om 22:25

Ach

Toen wij boeken lazen, met lego speelden en tv kijken vond men dat vast ook niet gezond. Radio luisteren was beter voor je fantasie, handwerken was tenminste nuttig en lezen bij slecht licht niet goed voor je ogen.

Ik ga mij niet druk maken om sociale contacten. Ze hebben veel meer contacten dan ik vroeger had en hun Engels is echt vele malen beter.

Wat je ook doet, voorkóm dat ze middenin een spel moeten stoppen...

ElenaH

ElenaH

25-08-2020 om 07:14

Triva

'Wat je ook doet, voorkóm dat ze middenin een spel moeten stoppen...'

Hahaha, inderdaad even roepen als ik ga koken, als het eten bijna klaar is én als ik het vuur uitdraai. Zachtjes voorbereiden ☺

Wendelmoed

Wendelmoed

01-09-2020 om 20:34

Hier geen beperking

Al die schermtijd vind ik ook niks, want het vreet stroom en je ziet geen kip in je huis, iedereen zit in de eigen kamer verschanst.

Maar anderzijds hoor ik veel geschreeuw, omdat ze ondertussen met flink wat anderen contact hebben tijdens het spel. En die anderen zitten ook wel eens hier in hun kamer of de huiskamer, dus ik weet zeker dat dat ook jongeren van vlees en bloed zijn. Komt heel wat sociaal gedrag bij kijken (en veel pizza's en frisdrank).
Eigenlijk allemaal veel socialer dan toen ik vroeger uren in mijn boeken en stripboeken verdween.
Het niet lezen stoort me inderdaad wel maar als ik kijk hoeveel mijn kinderen weten van wat er in de wereld speelt, dan kan ik niet mopperen. De meeste goede films hebben ze ook wel gezien. En zodra ik voorstel om naar een museum of een concert te gaan zitten ze al in de auto, dus culturele belangstelling is er ook nog steeds. Ik moet alleen niet met een boek aankomen, jammer genoeg. Het zij zo.
Oja, en topo, dat is ook waardeloos. Ze hebben geen idee waar alles ligt. Als daar nou eens een spel over uitkwam...

Merel

Merel

02-09-2020 om 09:45

GeoGuessr - Wendelmoed

Hier speelt zoon dit spel wel eens (geoguessr) een spel waarbij je ergens op de aardbol gezet wordt in streetview en er achter moet komen waar je beland bent. Je kunt 5 spelletjes per dag doen, dus verslaafd raken lukt niet op die manier
Verder heb ik mijn zoon een keer verleid om een alle landen van de wereld te kennen (https://www.jetpunk.com/quizzes/how-many-countries-can-you-name) want ik dacht het goed te weten. Nou dat heb ik geweten. We deden het een paar keer samen, waarbij we een hele slechte score hadden en nog geen dag later wist ie ze allemaal. (en ik inmiddels ook, want dat kon ik natuurlijk niet laten gaan zo kan je er toch nog wat educatiefs uit halen (zoon is 20) En los van het vele gamen dat hij doet komt hij ook nog wel met verhalen over de amazone of piramides, dus hij interesseert zich ook nog wel voor andere dingen die voorbij komen.

Monique

Monique

04-09-2020 om 00:11

Merel bedankt voor de link. Zo maak je mij ook schermpjes verslaafd😉

Heb de link meteen doorgestuurd naar kinderen en vriendin.
Ik had er trouwens 56 goed (1x gedaan)

Flavia

Flavia

04-09-2020 om 09:15

leuk die link

maar om nu te beginnen met 'Micronesie' is niet heel fijn

Tango

Tango

06-09-2020 om 15:18

Pff heb net zitten kijken

Maar lastige pagina hoor. Ik dacht ook best veel landen te weten, maar haakte vooral af op de Afrikaanse landen. En ik heb ook nog steeds niet ontdekt hoe ik nou Groenland in het Engels had moeten typen.

Zonnehoed

Zonnehoed

06-09-2020 om 18:18

Leuk

Wel een leuke link, maar inderdaad, de Engelse namen nekten mij ook wel... en Afrika is ook voor mij best een black box, op wat landen aan de randen na. Ik heb mijn kind ook betrokken, die ging enthousiast met Google maps aan de gang. Want ja, waarom zou je nog topo leren als je alles binnen drie seconden hebt opgezocht.... vind ik serieus wel een issue qua onderwijsvernieuwing....

Merel

Merel

07-09-2020 om 09:53

Tango

Groenland valt onder Denemarken, daar kwam ik door deze quiz achter, dus Denmark invullen en je hebt 'm.
Oh en net al zoekend kom ik er tot mijn grote verassing achter dat je hem ook in het nederlands kan doen !! https://www.jetpunk.com/quizzes/landen-van-de-wereld
Maar ja, nu ben ik zelf zo gewend in de spelling in het Engels dat dit nu weer wennen wordt.

Flavia

Flavia

07-09-2020 om 11:38

Groenland

Groenland is geen 'land' maar een territoriaal gebied van Denemarken. Als je Denmark typt kleurt Groenland mee.

Hallo ouders! 🙂

Wij zijn pedagogiek studenten en momenteel zijn wij bezig met het ontwikkelen van een training gericht op ouders die te maken hebben met uitdagingen rond het schermgebruik van hun kinderen. Wij hebben deze forum gelezen en nu lijkt dit ons hele nuttige informatie en willen we graag in ons proces van de training uw inzichten, ervaringen en perspectieven verzamelen om de training zo effectief mogelijk te maken!

In ons account hebben zijn we een topic gestart over schermgebruik van kinderen. Hierin staat een bericht en de enquête die wij hebben ontwikkeld. Deze bestaat uit een reeks vragen over verschillende aspecten van schermgebruik. Wij hopen door de verzamelde informatie de specifieke uitdagingen en behoeften die ouders ervaren met betrekking tot schermgebruik te kunnen signaleren! 

Nu hopen wij dat u ons wilt helpen en deze topic op ons account te bezoeken en de enquête in te vullen. Het is volledig anoniem, en alle antwoorden worden vertrouwelijk behandeld! Alvast bedankt! 😀


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.