Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstuur door boete


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-07-2022 om 09:32

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 09:23:

[..]

Feitelijk relaas. Het is niet normaal dat een BOA kinderen gaat bedreigen met vrijheidsberoving. Of vind jij van wel?


Mensen in dit soort machtsposities moeten aan bepaalde minimumnormen voldoen.

Het is geen feitelijk relaas. Of was jij erbij?

We kennen maar 1 kant van het verhaal. Namelijk dat wat kind aan TO heeft verteld. Dat is haar herinnering, interpretatie. Misschien heeft de boa in kwestie een andere versie van de gebeurtenis.

Ik denk dat het verstandig is als TO zich vooral richt op de weerbaarheid van dochter. Een gesprek met de boa of politie in het algemeen kan daarbij helpen. Maar simpelweg een klacht omdat dochter dit als intimiderend,bedreigend en vervelend heeft ervaren lijkt me op dit moment nogal overdreven.

Het lijkt me inderdaad goed om te gaan werken aan de assertiviteit en mentale weerbaarheid van dochter. Die boa was echt een hork en die dreigementen slaan nergens op. Dus een klacht, ja. Maar ook: het verschil tussen een overtreding en een misdrijf. Niemand die een kleine overtreding maakt (fietsen op de stoep, paar km te hard rijden, zonder gordel of licht rijden) en zelfs een grote overtreding als rijden met drank op, veel te hard rijden, door rood rijden hoeft daarvoor naar de gevangenis. Voor grote overtredingen alleen bij grote gevolgen of herhaaldelijk gepakt worden. De angst van je dochter is irreëel en daarmee haar reactie ook. Dat mag je haar best duidelijk maken. Kan de beste overkomen, geen ramp, betaal de boete en klaar. Kan iedereen weer door met het leven. 
Bij 1 onvoldoende blijft ze ook niet meteen zitten. 

Wat al meermaals is gezegd; er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal.
Ik ken boa's ook als nogal lomp. Die voelen zich heel wat terwijl hun mogelijkheden (en capaciteiten) beperkt lijken. Dus ik geloof gelijk dat dit ook zo'n variant was. 
Anderzijds lijkt dochter ook wel erg beperkt. Zoals TO over haar schrijft klinkt ze veel jonger dan de 16 jaar die ze is. Tegelijk klinkt treuzelen als iemand je iets vraagt (id) en het teruggrissen wel als echt pubergedrag. Maar ik ben nog nooit een puber tegengekomen die denkt dat ze daarvoor naar de gevangenis kan gaan! 
Ik ben het wel ermee eens dat de politie bellen om dochter uitleg te komen geven meer iets is voor een 6 jarige. Alhoewel het leest alsof dochter qua ontwikkeling nog wel op dat niveau is, dus mss dan wel. Een gesprek met de boa is mss wel nuttig. Als is het maar om zo het hele verhaal te horen. En mss ook naar dochter toe te kunnen relativeren.

Maar ik denl dat ik zou kiezen voor 'ja, die boa was een botte lul. Sommige mensen zijn nu eenmaal niet aardig. Die dingen gebeuren. We betalen de boete en klaar'. En dan er over ophouden. Niet meegaan in drama van dochter. 

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 06:56:

[..]

In deze tijden van personeelstekort en hoge werkdruk? Ik denk dat ze wel wat anders te doen hebben dan onzekere meisjes geruststellen.

Onzin, de wijkagent hier komt voor zoiets. Het gaat om het gedrag van een boa. Ik zou zeker een klacht indienen. 

GeleNarcis schreef op 30-07-2022 om 03:16:

Dochter kon vannacht weer niet slapen en was weer in paniek en moest veel huilen. Ze was bang dat als ze toch in de gevangenis kwam ze elke dag in elkaar geslagen werd. Want dat gebeurde daar met 'stille nerds.' Ze denkt nogal in doemscenario's.

Wij hebben even samen gegoogled. Je komt echt niet zomaar in jeugddetentie , daarvoor moet je een stuk zwaardere delicten gepleegd hebben. Zeker niet zonder voorgeschiedenis. Wat voor mij natuurlijk logisch was en ik al lang wist. Maar voor dochter was het toch een geruststelling om te lezen dat zeker niet naar de gevangenis moest. Een stukje extra bevestiging denk ik.

Ze klaagt wel over hoofdpijn, maar dat is waarschijnlijk spanning. Ze slaapt nu eindelijk.

Had je niet meteen de eerste dag moeten googelen? Dacht dat je dat allang gedaan had!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 11:31

Aiden schreef op 30-07-2022 om 11:29:

[..]

Onzin, de wijkagent hier komt voor zoiets. Het gaat om het gedrag van een boa. Ik zou zeker een klacht indienen.

Maar de boa heeft niks gedaan, waarom dan een klacht indienen? 

Temet schreef op 30-07-2022 om 08:53:

Waar baseren sommigen hier het idee op dat op school aandacht wordt besteed aan het (jeugd)strafrecht? Op onze school was dat niet zo, en vziw ook op de school van mijn kinderen niet. Ik heb nou niet het idee dat zoiets tot het standaard curriculum behoort.

Voor Narcis ondertussen: ik zou bellen om te vragen bij de gemeente wie er over de boa's gaat, en dan ofwel een officiële klacht indienen of een beleefde brief schrijven, de situatie uitleggen, en vragen of er aandacht kan worden besteed aan de bejegening van burgers door boa's. Jouw dochter is wel extreem gevoelig en dat kon die boa natuurlijk niet weten, maar het gaat te ver om iemand die staande gehouden wordt te bejegenen als ee geharde hooligsn

Plus dreigen met sancties die helemaal niet kunnen!

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 11:31:

[..]

Maar de boa heeft niks gedaan, waarom dan een klacht indienen?

Dreigen met een paar nachten zitten?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 11:38

Aiden schreef op 30-07-2022 om 11:34:

[..]

Dreigen met een paar nachten zitten?

Hij/zij waarschuwt dochter dat haar gedrag verdere consequenties kan hebben ten teken dat dochter in moet binden en vooral niet raar moet doen. Dat is de man/vrouws werk nou eenmaal. En ja geen antwoord geven en agressief gedrag is een reden om het door te zetten naar de politie.

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 11:31:

[..]

Maar de boa heeft niks gedaan, waarom dan een klacht indienen?

Misschien om de BOA een bijscholing aan te bieden? Zoals: ‘herkennen van en omgaan met psychische problematiek’ of ‘de-escalerend optreden’? 

Ik zou er als burgemeester echt niet blij van worden als ik hoorde dat mijn BOA’s op deze manier olie op het vuur gooien bij een angstige jongere/persoon. Die problematiek komt vervolgens bij de afdeling Jeugdzorg van mijn eigen gemeente terecht en/of escaleert als ‘verward gedrag’! Beetje samenwerken tussen die verschillende afdelingen zou niet gek zijn. Het is niet alsof ‘verward gedrag’ totaal onbekend is bij politie en BOA’s. Waarmee ik niet zeg dat deze dochter ‘verward gedrag’ heeft laten zien maar als je een beetje bent bijgeschoold in die richting, herken je ook de lichtere verschijnselen en zorg je dat het niet hoger oploopt dan nodig. 

Ik zou misschien zelfs nog eerder contact opnemen met de afdeling Jeugd en Gezin van de gemeente en daar het verhaal uitleggen. Die hebben ongetwijfeld contact met de BOA’s en kunnen vast wel iets uitleggen aan dochter of als dochter dat wil een gesprek regelen of signaleren dat er een training voor de BOA’s moet komen of iets anders waar ik nu niet aan denk. 


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 11:44

Mija schreef op 30-07-2022 om 11:42:

[..]

Misschien om de BOA een bijscholing aan te bieden? Zoals: ‘herkennen van en omgaan met psychische problematiek’ of ‘de-escalerend optreden’?

Ik zou er als burgemeester echt niet blij van worden als ik hoorde dat mijn BOA’s op deze manier olie op het voor gooien bij een angstige jongere/persoon. Die problematiek komt vervolgens bij de afdeling Jeugdzorg van mijn eigen gemeente terecht en/of escaleert als ‘verward gedrag’! Beetje samenwerken zou niet gek zijn. Het is niet alsof ‘verward gedrag’ totaal onbekend is bij politie en boa’s. Waarmee ik niet zeg dat deze dochter ‘verward gedrag’ heeft laten zien maar als je een beetje bent bijgeschoold in die richting, herken je ook de lichtere verschijnselen.

Ik zou misschien zelfs nog eerder contact opnemen met de afdeling Jeugd en Gezin van de gemeente en daar het verhaal uitleggen. Die hebben ongetwijfeld contact met de BOA’s en kunnen vast wel iets uitleggen aan dochter of als dochter dat wil een gesprek regelen of signaleren dat er een training voor de boa’s moet komen of iets anders waar ik nu niet aan denk.


En dan mensen met psychische problemen een button oid geven waaraan je aan de buitenkant al ziet dat er wat mis is met deze persoon? 

Wij hadden twee imponerende BOA’s aan de deur voor een quarantainecontrole toen mijn dochter hier was uit een (toen nog) risicoland. Ze stelden zich nogal dominant op dus dochter was er erg van onder de indruk. Helaas was ik zelf niet thuis op dat moment. Ik heb wel een klacht ingediend (niet officieel, maar een mail gestuurd) omdat de mannen een kopie hadden gemaakt van haar paspoort. Dat terwijl het alleen maar een controle was en totaal geen strafbaar feit (en zelfs dan mag het niet). Goede reactie gekregen van de gemeente met bijna een soort excuus en de mededeling dat de gegevens vernietigd zouden worden.

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 11:44:

[..]

En dan mensen met psychische problemen een button oid geven waaraan je aan de buitenkant al ziet dat er wat mis is met deze persoon?

Duh, daarom moeten die BOA’s dus ook een training, om dat te leren herkennen. 

Ik zou je dochter dit verhaal laten vertellen aan de huisarts. Dat zij hier zo vreselijk door van slag raakt staat niet in verhouding tot wat er is gebeurd. 

Ik denk dat zij veel kan hebben aan psychische hulp. Ze zal namelijk nog wel eens vaker iets vervelends meemaken in haar leven, dus dit is een goed moment om haar angsten aan te pakken en weerbaarder te worden.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 11:47:

Ik zou je dochter dit verhaal laten vertellen aan de huisarts. Dat zij hier zo vreselijk door van slag raakt staat niet in verhouding tot wat er is gebeurd.

Ik denk dat zij veel kan hebben aan psychische hulp. Ze zal namelijk nog wel eens vaker iets vervelends meemaken in haar leven, dus dit is een goed moment om haar angsten aan te pakken en weerbaarder te worden.

Jeugdhulp valt onder de gemeente. Juist daarom is het ook belangrijk om dit bij de gemeente te melden. De BOA heeft dit natuurlijk niet veroorzaakt maar wel laten escaleren. Dat zou niet moeten. Beter voorkomen of klein houden dan genezen nietwaar? Als afdeling Jeugdhulp zou ik dit dus verhaal wel graag horen zodat ik kan afstemmen met de BOA’s/Veiligheid/Burgemeester. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.