Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

OCD

Een paar jaar geleden was de serie "Levenslang met dwang" op NPO. Wellicht nog te zien op NPO start. Ik denk dat je daar voor nu zelf veel aan hebt.

Het belangrijkste wat ik nog kan herinneren is dat je gedrag niet moet faciliteren. Hoe moeilijk ook als moeder zijnde.

Tuinplant schreef op 11-11-2024 om 09:43:

Een paar jaar geleden was de serie "Levenslang met dwang" op NPO. Wellicht nog te zien op NPO start. Ik denk dat je daar voor nu zelf veel aan hebt.

Het belangrijkste wat ik nog kan herinneren is dat je gedrag niet moet faciliteren. Hoe moeilijk ook als moeder zijnde.

Titel is misleidend hoor want de overgrote ruIme meerderheid geneest van dwang en zit helemaal niet levenslang met dwang

Die titel kan ik niets aan doen , maar de inhoud was wel interessant. Zat ook een jong meisje bij van 17. Maar ook mensen die er wel al heel lang last van hadden.

Kipofei

Kipofei

11-11-2024 om 15:23 Topicstarter

Tuinplant schreef op 11-11-2024 om 09:43:

Ik heb dat programma gezien maar ik wil niet dat dochter denkt dat dat haar voorland is.  Deze mensen werden helemaal beperkt in hun leven door dwang.  Gelukkig is dat hier niet het geval.  Ik weet niet hoe ik het gedrag moet faciliteren of juist niet moet faciliteren.  Voor mij is het gedrag nagenoeg onzichtbaar.  Ze is het de hele dag aan het verbergen.  Dus wat ze precies doet weet ik niet eens.  Ze wil er niet over praten ( ik weet wel handen wassen en voor straf bladzijden opnieuw lezen met school, tredes overslaan en bepaalde getallen vermijden,  maar echt alleen omdat ze dat heeft gezegd,  zelf merk ik er haast niks van)

Kipofei schreef op 11-11-2024 om 15:23:

[..]

Ik heb dat programma gezien maar ik wil niet dat dochter denkt dat dat haar voorland is. Deze mensen werden helemaal beperkt in hun leven door dwang. Gelukkig is dat hier niet het geval. Ik weet niet hoe ik het gedrag moet faciliteren of juist niet moet faciliteren. Voor mij is het gedrag nagenoeg onzichtbaar. Ze is het de hele dag aan het verbergen. Dus wat ze precies doet weet ik niet eens. Ze wil er niet over praten ( ik weet wel handen wassen en voor straf bladzijden opnieuw lezen met school, tredes overslaan en bepaalde getallen vermijden, maar echt alleen omdat ze dat heeft gezegd, zelf merk ik er haast niks van)

Ik heb een paar jaar een meisje met Tourette begeleid op school (zij had het niet met schelden). Zij heeft oa cgt gehad om de dwanghandeling te beperken. Ik vond het wel mooi dag ze accepteerde dat ze het heeft dat maakte ook dat ze makkelijker ervoor kon zorgen dat er niet steeds nieuwe dwanghandelingen bijkwamen. Er ging wel een lange weg aan vooraf. 

Kan je dochter aangegeven wanneer het bij haar begon? 

Kipofei

Kipofei

11-11-2024 om 19:25 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 11-11-2024 om 16:48:

[..]

Ik heb een paar jaar een meisje met Tourette begeleid op school (zij had het niet met schelden). Zij heeft oa cgt gehad om de dwanghandeling te beperken. Ik vond het wel mooi dag ze accepteerde dat ze het heeft dat maakte ook dat ze makkelijker ervoor kon zorgen dat er niet steeds nieuwe dwanghandelingen bijkwamen. Er ging wel een lange weg aan vooraf.

Kan je dochter aangegeven wanneer het bij haar begon?

Ja dat is niet helemaal duidelijk.  Als dreumes trok zij haar haar uit het hoofd en dat is ook al een dwanghandeling. Wat ze iig zeker weet is dat het een jaar of 5 geleden is teruggekomen.  Mijn dochter had toen een pony en daar was ze lekker mee bezig,  toen ze daar te groot voor werd kreeg ze een paard aangeboden ( ze mocht deze rijden voor de stal) en daar presteerde ze zo goed op dat de stal haar en soort project maakte.  Ze moest presteren en ik denk dat er toen te veel druk op haar gelegd is.  Het lastige is dat mijn dochter ook wel een streber is dus we kwamen er pas laat achter.  Toen ik vroeg of ze het eigenijk nog wel leuk vond ipv dat het een must was,  gaf ze aan dat haar plezier weg was.  We zijn toen gestopt met wedstrijden en gewoon weer lol-op-je-knol. Heisa was de stal daar niet zo blij mee en het paard was hier ook eigenijk niet geschikt voor. Het was echt een sportpaard die flink moest werken. Dochter heeft toen besloten te stoppen.  Zelf heeft ze aan dat het toen wel echt erger is geworden.   

Kipofei schreef op 11-11-2024 om 15:23:

[..]

Ik heb dat programma gezien maar ik wil niet dat dochter denkt dat dat haar voorland is. Deze mensen werden helemaal beperkt in hun leven door dwang. Gelukkig is dat hier niet het geval. Ik weet niet hoe ik het gedrag moet faciliteren of juist niet moet faciliteren. Voor mij is het gedrag nagenoeg onzichtbaar. Ze is het de hele dag aan het verbergen. Dus wat ze precies doet weet ik niet eens. Ze wil er niet over praten ( ik weet wel handen wassen en voor straf bladzijden opnieuw lezen met school, tredes overslaan en bepaalde getallen vermijden, maar echt alleen omdat ze dat heeft gezegd, zelf merk ik er haast niks van)

Mijn advies was ook dat jij het ging kijken, niet dochter. Veel te heftig voor haar. Gewoon voor wat handvatten. Maar als je eigenlijk niets merkt van haar gedrag wordt het wel heel lastig. Wel fijn dat ze het uiteindelijk heeft aangedurft het jou te vertellen. Hopelijk vindt ze snel een passende therapie.

TO; er werd gevraagd wanneer het begon. Maar, omdat het nogal gedetailleerd is en privé informatie van je dochter betreft, zou ik je willen aanraden om deze informatie te verwijderen.

Kipofei schreef op 11-11-2024 om 19:25:

[..]

Ja dat is niet helemaal duidelijk. Als dreumes trok zij haar haar uit het hoofd en dat is ook al een dwanghandeling. 

Dat deed mijn dochter ook als dreumes! Je merkt op dat je dochter een streber is. Dat is de mijne ook, maar inmiddels denk ik dat dat onderdeel is van de OCD. Meer gevolg ervan dan een karaktereigenschap, snap je wat ik bedoel? Kan natuurlijk ook een sluimerende eigenschap zijn,die sterker wordt door de OCD. Maar goed, de zichtbare dwanghandelingen blijken meestal het topje van de ijsberg.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.