Ikweethetookniet
23-09-2024 om 01:11
Jongens die vechten
Ik zag vandaag per toeval een filmpje op de tablet van mijn zoon. Er waren twee jongens aan het vechten in de kleedkamer van de gymzaal van zijn school. Het filmpje is waarschijnlijk in het voorjaar gemaakt en ik ken de context niet, maar ben wel geschrokken.
Er zijn een stuk of 10 jongens van verschillende leeftijden te zien ( meerdere klassen hebben op hetzelfde moment gym en maken gebruik van de kleedruimte). Twee vechten en niemand grijpt in. Sommige jongens kijken naar het gevecht, andere filmen, sommige lopen weg en brengen zich in zekerheid.
Er is een wat kleinere jongen te zien die met een gymp/ voetbalschoen op het hoofd van zijn tegenstander inslaat. Ik weet niet of ze dezelfde leeftijd hebben, dat zou kunnen. De grotere jongen werkt de kleine tegen de grond en trapt tegen het bovenlichaam en misschien ook het hoofd, dan stopt het filmpje.
Waarschijnlijk heeft niemand iets aan over gehouden, anders hadden wij misschien wel wat van school gehoord. In de toenmalige brugklas van mijn zoon was in het begin van vorig jaar ook een incident en dat werd door school direct aangepakt en alle ouders uit die klas werden hierover geïnformeerd.
Als een leerkracht in de buurt gewezen was, denk ik dat ze wel heel snel had ingegrepen.
Het geeft mij een onveilig gevoel, ik zou niet graag mijn zoon in zo een situatie willen zien. Mijn zoon zegt "ik heb niet gevochten". Hij heeft het filmpje blijkbaar van de kleinere vechter toegestuurd gekregen, ze zitten nu samen in één klas.
Wat mij stoort is dat niemand ingrijpt of probeert die twee uit elkaar te trekken of een leerkracht te halen (zover ik kan zien). Is het normaal dat jongens zo hardhandig met elkaar omgaan, is het haantjesgedrag, hoort het erbij om de positie in een groep te bepalen? Ben ik gewoon nog geen pubers gewend en te zachtaardig?
absor
23-09-2024 om 01:39
ik vind het zelf niet normaal. Vond ik als kind ook al niet
dat gezegd hebbende herinner ik mij echt nog wel dat vechtende jongens vroeger ook al voorkwam. Als er een docent in de buurt was werden ze uit elkaar getrokken. Maar als de er niet was ging iedereen eromheen staan en de boel opstoken (afh van de vriendschappen wel of niet mee vechten)
Dus het is iets van alle tijden. Dat praat het niet goed hoor, maar ik zie het alleen niet zo snel Veranderen
Anoniemer
23-09-2024 om 05:18
Het verschil is dat er nu filmpjes van worden gemaakt door omstanders die eindeloos rondgaan in allerlei kringen. Van alles wat 'opvalt', niet alleen vechtende jongens. Het is schadelijk en ik zou er zeker melding van maken op school. Het telefoonverbod is een begin (ook in de kleedkamer). Als het een goeie school is weten ze dat ze het niet kunnen uitroeien maar dat er wel aandacht moet worden besteed aan de ethische aspecten.
rionyriony
23-09-2024 om 06:27
Hard vechten vooral onder jongens, is van alle tijden. Iemand voelt zich niet gerespecteerd en die wil voor eens en altijd recht zetten dat er niet met hem te dollen valt. De ander wil hetzelfde, wil het niet over zijn kant laten gaan dus dit urgente probleem moet recht worden gezet. Als je het gevecht onderbreekt blijft het probleem onopgelost.
Niemand van de omstanders wil partij kiezen; veronderstel dat je de verkeerde kiest die verliest, dan heb je zelf geen leven meer in die groep. De filmers kiezen de makkelijkste oplossing: omdat ze filmen onttrekken ze zich aan het kiezen van een partij of het zoeken van hulp. Terwijl ze kunnen shinen met hun video.
Ik denk zelf dat het voor het herstellen van de relatie een opgelegde samenwerking (interessant project o.i.d.) het beste zal werken, terwijl het geen kwaad kan om kinderen te leren waar je allemaal voor aansprakelijk wordt als je je tegenstander ernstig hersenletsel toebrengt. Met vertoon van foto's en behandeling in het ziekenhuis. Hoe je je eigen leven vrijwel zeker kapot maakt: strijd gewonnen; toekomst verloren.
wil40
23-09-2024 om 10:07
Vechten is van alle tijden, kleuters slaan elkaar al met een plastic schep op het hoofd.
Maar als er bij oudere jongens iemand op de grond ligt was het vechten wel klaar dacht ik, nu gaan ze door met trappen en tegen het hoofd schoppen. Soms met meerdere terwijl iemand hulpeloos op de grond ligt. Dat ken ik niet van vroeger.
Ginevra
23-09-2024 om 10:30
rionyriony schreef op 23-09-2024 om 06:27:
Hard vechten vooral onder jongens, is van alle tijden. Iemand voelt zich niet gerespecteerd en die wil voor eens en altijd recht zetten dat er niet met hem te dollen valt. De ander wil hetzelfde, wil het niet over zijn kant laten gaan dus dit urgente probleem moet recht worden gezet. Als je het gevecht onderbreekt blijft het probleem onopgelost.
Niemand van de omstanders wil partij kiezen; veronderstel dat je de verkeerde kiest die verliest, dan heb je zelf geen leven meer in die groep. De filmers kiezen de makkelijkste oplossing: omdat ze filmen onttrekken ze zich aan het kiezen van een partij of het zoeken van hulp.
Dat laatste vind ik wel scherp opgemerkt eigenlijk. Filmen niet zozeer omdat je per se dat filmpje wil hebben, maar omdat het je een excuus geeft om niks te doen.
MamaE
23-09-2024 om 10:53
Ik denk dat het op zich 'normaal' is in de zin van dat het regelmatig voorkomt en dat er in een deel van de jongens een neiging zit tot dit gedrag. Maar het is niet 'normaal' als in dat we het moeten accepteren als gegeven. School dient een veilige omgeving te zijn voor alle leerlingen. Het meest onveilige is mensen die erbij staan en niks doen. Ik snap dat je er niet snel tussen gaat springen (eigen veiligheid), maar wel dat je bijvoorbeeld een docent erbij haalt.
Het is geen sociaal acceptabel gedrag om zo met onenigheid om te gaan. Daar kom je later op je werk ook niet mee weg. Of in het dagelijks leven. Je kunt niet iedereen die je niet aanstaat op zijn bek meppen.
Twinski
23-09-2024 om 11:24
Dat mensen niet ingrijpen is toch logisch. Waarom klappen riskeren? Het schijnt wel zo te zijn dat mensen willen ingrijpen als ze zien dat er meer omstanders zijn die willen helpen.
Eigenlijk zou er een internationaal gebaar moeten komen waarmee omstanders elkaar toe kunnen seinen dat ze mee willen helpen met overmeesteren. Dat zou ik genormaliseerd willen zien. Het ff dimmen signaal. Want in groepsverband iemand aftuigen is zo oud als de weg naar Rome.
yasmijn27
23-09-2024 om 11:36
Dat er gevochten wordt is van alle tijden, dat het gefilmt wordt niet.
Ik zou toch zeker school inlichten dat dit filmpje rond gaat.
Netherfield
23-09-2024 om 11:44
Ooit van een vader van drie zoons gehoord dat hij zijn jongens het af en toe even laat “uitknokken”, omdat dat het beste de rust laat weerkeren. Wel houdt hij dan een oogje in het zeil om te zien of er niet iemand echt gewond raakt. Regel is niet schoppen. Die laatste twee zaken missen in die kleedkamer en dat vind ik vooral verontrustend, het vechten an sich is van alle tijden.
letterkoekje
23-09-2024 om 11:47
Was je zoon erbij toen jij het filmpje keek? Ik lees nergens dat hij commentaar had op wat er te zien was. Hoe staat hij tegenover zulke situaties?
Blauwe_Regen86
23-09-2024 om 12:25
MamaE schreef op 23-09-2024 om 10:53:
Ik denk dat het op zich 'normaal' is in de zin van dat het regelmatig voorkomt (...)
Het is geen sociaal acceptabel gedrag om zo met onenigheid om te gaan. Daar kom je later op je werk ook niet mee weg. Of in het dagelijks leven. Je kunt niet iedereen die je niet aanstaat op zijn bek meppen.
Tja, daarvoor ben je nog kind of puber. Meestal houden beiden er niks aan over. Ik ben ook op de middelbaar wel eens bij een vechtpartij betrokken geweest (met jongens). Dan wordt je geschorts, leer je dat het anders moet en doorrrr. Filmen (en doorsturen) lijkt mij wel heel vervelend. Dan blijft het de betrokkenen nog lang achtervolgen.
Miepjecody
23-09-2024 om 13:16
Blauwe_Regen86 schreef op 23-09-2024 om 12:25:
[..]
Tja, daarvoor ben je nog kind of puber. Meestal houden beiden er niks aan over. Ik ben ook op de middelbaar wel eens bij een vechtpartij betrokken geweest (met jongens). Dan wordt je geschorts, leer je dat het anders moet en doorrrr. Filmen (en doorsturen) lijkt mij wel heel vervelend. Dan blijft het de betrokkenen nog lang achtervolgen.
Oneens. Op mijn lagere school en middelbare echt nooit meegemaakt.
Ook mijn volwassen kinderen hebben dit niet meegemaakt.
Ik vind het gekker dat dit " erbij" zou moeten horen.
Ikweethetookniet
23-09-2024 om 14:50
letterkoekje schreef op 23-09-2024 om 11:47:
Was je zoon erbij toen jij het filmpje keek? Ik lees nergens dat hij commentaar had op wat er te zien was. Hoe staat hij tegenover zulke situaties?
Ik had zijn tablet en wou iets opzoeken en kwam het filmpje toevallig tegen. Ik kan niet in zijn telefoon of tablet zonder hem, want vingerprint, maar hij was op dat moment met iets anders bezig. Eerst wou die het filmpje wegdrukken. Ik dacht eigenlijk in eerste instantie dat het niet op zijn school was, maar op de school van zijn vriend. Pas later begreep ik dat er jongens op te zien waren die sinds dit schooljaar in zijn klas zitten.
Op zich denk ik dat hij geen vechtersbaas is. Maar laatst kwam hij thuis van buiten met een half blauw oog ("heb een voetbal tegen mijn wenkbrauw gekregen"), het kan, maar misschien ook niet, want hij is brildrager en het was onder het glas en zijn bril was niet stuk of verbogen. Hij zit ook op voetbal en daar is het soms ook behoorlijk duwen en trekken.
Hij komt niet uit een vechtsportmileu, waar het physieke contact misschien normaler gevonden wordt en heeft ook geen broers of neven, waarmee die kan stoeien. Volgens mij had die er niet so een probleem mee, maar weet, denk ik, dat die fout bezig is, omdat hij het filmpje heeft. Ik weet niet wat het beleid op school is, ze mogen wel in de pauze hun telefoon hebben, anders moet die in de kluis of in de telefoontas bij elk lokaal.
Ik vind het lastig om er nu nog iets tegen school te zeggen, omdat het waarschijnlijk vorig schooljaar gebeurde in andere klassen en misschien is er toch al actie op ondernomen, maar ik hou het in de gaten, hoe het nu gaat. Want er zijn weer allemaal andere kinderen bij elkaar gekomen en er moet zich eerst weer een groep vormen.
_Anoniem_
23-09-2024 om 15:15
Ik herinner me een vechtpartij van vroeger, toen ik in de zesde klas zat (nu groep 8). Twee meisjes stonden op het schoolplein, eerst krabden ze elkaar, maar al snel ging het over in haren trekken. Het eindigde in een soort patstelling: ze hielden elkaars haar stevig vast. "Laat los!" riep het ene meisje. "Ja, maar jij dan ook!" antwoordde het andere. Toen liet de eerste los, maar de ander trok nog even extra hard aan haar haren. Dat vond ik toen zo schokkend, omdat het zo oneerlijk en gemeen was—dat iemand zich niet aan de afspraak hield. Ik weet nog precies wie de meisjes waren, en wie degene was die zo gemeen was zich niet aan de afspraak te houden.
Tja, en tegenwoordig zou dit misschien wel voor de eeuwigheid vastgelegd zijn op film, nu had iedereen het er na een paar dagen niet meer over.
Mugske
23-09-2024 om 16:15
zulke vechtpartijen zijn zeker niet de norm en zouden ook niet normaal moeten zijn. Omdat het een filmpje van vorig jaar is, is het wellicht niet meer relevant om daar iets specifiek over dit incident mee te doen richting school. Je kunt wel bij school navragen hoe zij zorgen voor veilig schoolklimaat.
Daarnaast is dit een goede aanleiding voor gesprek met je kind. Wat gebeurt daar wat doen de omstanders, wat vind je ervan dat mensen filmen en rondsturen, wat zou jij doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.