Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe vaak als gezin op bezoek bij opa en oma


MamaE schreef op 22-01-2024 om 15:08:

De hele tijd in gezelschap op de telefoon zitten tijdens het eten vind ik ook niet netjes.
Maar verwachten dat kleinkinderen kaartjes gaan sturen op papier gaat me ook te ver. Die moeten nog googlen waar een brievenbus staat. Bovendien is post ook regelmatig te laat en dan is daar weer commentaar op.
Als ik vandaag denk 'oh ja, die is jarig' dan stuur ik een appje. Bij een kaart moet dat al dagen van tevoren. Mijn baas stuurt me altijd een kaart voor mijn verjaardag en voor kerst. Vorig jaar kwam de kerstkaart pas oudjaarsdag aan en dit jaar was mijn verjaardagskaart anderhalve week te laat. Mijn ouders hebben ook wel eens rouwpost pas ontvangen toen de uitvaart al geweest was. Zo van 'tante Bep is dood, de crematie was eergisteren'.

Laat ik het zo zeggen; mensen die zo conservatief zijn dat ze niet meebewegen met nieuwe ontwikkelingen, zijn vaak mensen waarbij je het sowieso al niet snel goed doet.

Dit ja. 

Wij hebben thuis ook gewoon regels over mobiel gebruik, niet aan tafel en 's nachts wordt er geslapen en niet geappt. Ze zitten echt niet iedere minuut met dat ding in de hand maar het is wel een deel van hun leven, studie en werk. 

Ik ben momenteel zelf iets teveel online, omdat ik nog te zien ben om te werken maar te fit om echt bed te houden. Ik rommel wat in huis en in de "ik moet op adem komen" pauzes pak ik mijn mobiel erbij. 

Tja, ik heb zelf geleerd en ook doorgegeven aan mijn kinderen:
Als je iemand iets 'geeft' (hoeft niet als in cadeau, maar kan ook aandacht etc zijn), verdiep je dan even in die ander. Dus kies iets/een vorm waar je de ander een plezier mee doet (en niet wat er nou het best in je eigen straatje past). 
Ik zie niet echt wat er nou zo vreselijk veel moeite is aan het schrijven van een kaartje (zo'n kaart kun je bovendien ook vrij eenvoudig zelf maken, dat vraagt niet echt veel ingewikkelder vaardigheden dan het maken van een filmpje). En op zoek naar een postzegel en brievenbus hoeft ook niet als er toch iemand gaat die zo'n kaartje ook even mee kan nemen.

Kleine moeite, groot plezier (ook voor jezelf) 

Mugs schreef op 22-01-2024 om 15:23:

Tja, ik heb zelf geleerd en ook doorgegeven aan mijn kinderen:
Als je iemand iets 'geeft' (hoeft niet als in cadeau, maar kan ook aandacht etc zijn), verdiep je dan even in die ander. Dus kies iets/een vorm waar je de ander een plezier mee doet (en niet wat er nou het best in je eigen straatje past).
Ik zie niet echt wat er nou zo vreselijk veel moeite is aan het schrijven van een kaartje (zo'n kaart kun je bovendien ook vrij eenvoudig zelf maken, dat vraagt niet echt veel ingewikkelder vaardigheden dan het maken van een filmpje). En op zoek naar een postzegel en brievenbus hoeft ook niet als er toch iemand gaat die zo'n kaartje ook even mee kan nemen.

Kleine moeite, groot plezier (ook voor jezelf)

Scheelt misschien dat oma die moeite ook nooit genomen heeft. Een verjaardagscadeau voor de kleindochter kocht wat ze leuk vond om te geven en wat meestal niet aansloot bij de interesse van het kleinkind op dat moment. 

Ja en dus? Ga je dan expres hetzelfde doen of grijp je het aan om dan in ieder geval zelf te laten zien dat het ook anders kan? Waar leert jouw kind het meest van denk je?

 

Mugs schreef op 22-01-2024 om 15:23:

 En op zoek naar een postzegel en brievenbus hoeft ook niet als er toch iemand gaat die zo'n kaartje ook even mee kan nemen.

Tja, ik vind het wel veel moeite. Ik heb niet standaard postzegels (of kaartjes) in huis. Dan moet ik die gaan halen bij een winkel waar ik nooit kom, of bestellen via internet. Daarna opzoeken hoeveel er dit jaar op een kaart of envelop geplakt moet worden. Vervolgens opzoeken waar tegenwoordig nog wél een brievenbus staat, kijken wanneer ik daar langskom en dan niet vergeten de kaart te posten. 

Het is vast heel handig als je altijd postzegels en kaartjes in huis hebt en een brievenbus in de straat, maar wij hebben dat in ieder geval niet meer. Ooit hadden we een brievenbus in de straat....POstkantoor zou ik ook even niet zo snel meer weten waar. Nu is het een veel te omslachtige manier van communiceren geworden.

Mugs schreef op 22-01-2024 om 15:34:

Ja en dus? Ga je dan expres hetzelfde doen of grijp je het aan om dan in ieder geval zelf te laten zien dat het ook anders kan? Waar leert jouw kind het meest van denk je?

Nee niet als standaard maar wat Valeria ook al zegt een kaartje is een hoop extra moeite en dat kost tijd. Tijd die soms schaars is. 

En ja ze wist vorig jaar al dat oma dit jaar weer jarig zou zijn, dus ze had dat kaartje ook kunnen regelen in de kerstvakantie of nog eerder maar toen dacht ze nog dat ze gewoon mee kon naar oma's verjaardag, omdat oma dat altijd laat op de middag viert. Nu werden we verrast met een verjaardagsfeestje om 10.30, want in de middag nog andere bezigheden voor oma. 

Aha, ik ben wel/nog steeds van de kaartjes. Appen doe ik ook hoor, daar niet van, maar met een verjaardag of jubileum, of als iemand een tijdje ziek is of een gedenkdag beleeft, dan stuur ik graag een kaart.
 De laatste jaren maak ik een fotokaart met plaatjes die de vakantievierende familie tijdens de reis via de (familie(app deelde. Ik maak er een collage van en stuur die tijdig via een kaartenwebsite als 'welkom thuis'.  Die kaart hangt later een tijdje aan een touwtje hangen te showen, naast ontvangen geboortekaartjes etc. 

de postzegel heeft al jaren '1' als waarde, Valeria. Wel worden die velletjes bijna jaarlijks duurder. Als je vijf jaar terug een collectie had aangeschaft, had je daar lekker aan verdiend

Tjilp schreef op 22-01-2024 om 15:47:

de postzegel heeft al jaren '1' als waarde, Valeria. Wel worden die velletjes bijna jaarlijks duurder. Als je vijf jaar terug een collectie had aangeschaft, had je daar lekker aan verdiend

Ja, weet ik Maar ik hou dan weer niet bij of het tegenwoordig nog 1 is voor een kaart, of misschien inmiddels al 2x1, of hoeveel er op een wat zwaardere envelop moet. Ik moet dat dus, in het zeldzame geval dat ik iets moet versturen, steeds opzoeken.


Zo'n kaartensite vind ik wat dat betreft veel handiger, maar ouderen vinden dat te onpersoonlijk waarschijnlijk.

Mugs schreef op 22-01-2024 om 15:23:

Tja, ik heb zelf geleerd en ook doorgegeven aan mijn kinderen:
Als je iemand iets 'geeft' (hoeft niet als in cadeau, maar kan ook aandacht etc zijn), verdiep je dan even in die ander. Dus kies iets/een vorm waar je de ander een plezier mee doet (en niet wat er nou het best in je eigen straatje past).
Ik zie niet echt wat er nou zo vreselijk veel moeite is aan het schrijven van een kaartje (zo'n kaart kun je bovendien ook vrij eenvoudig zelf maken, dat vraagt niet echt veel ingewikkelder vaardigheden dan het maken van een filmpje). En op zoek naar een postzegel en brievenbus hoeft ook niet als er toch iemand gaat die zo'n kaartje ook even mee kan nemen.

Kleine moeite, groot plezier (ook voor jezelf)

Op zich mee eens in het verdiepen in elkaar. Tenslotte is iedereen anders en vindt niet iedereen hetzelfde leuk.

Ik vind een kaart wel veel werk en ook erg duur en omslachtig tegenwoordig. Goed, je zou een voorraad kaarten en postzegels in huis kunnen halen, maar ja ik stuur zelden kaarten omdat de meeste mensen in onze omgeving daar niks om geven,  dus dat doe je dan ook niet zo snel voor die enkele kaart die je op jaarbasis stuurt.

En op zoek naar een postzegel en brievenbus hoeft ook niet als er toch iemand gaat die zo'n kaartje ook even mee kan nemen.

Wie zou er moeten gaan? En meenemen waar naartoe? Mijn gezinsleden komen net zo min in de buurt van een brievenbus als ik. En de mensen die ik evt een kaart stuur wonen niet dichtbij. Werkt misschien wel bij jou maar ik zou niet weten wie het hier zou moeten meenemen.



Kaartjes willen laten zien aan de buren begrijp ik niet. Of, ik weet dat zulke acties bestaan, maar wat moeten de buren met het bewijs dat je kleindochter je feliciteert?

Nou... dat is de live versie wat social media vaak tonen. Proosten met een lekker drankje, gereed zitten voor smakelijke maaltijd, mooi uitzicht op je vakantieadres tonen. Daar past de felicitatie oma/kleindochter prima tussen.

Valeria schreef op 22-01-2024 om 16:00:


Zo'n kaartensite vind ik wat dat betreft veel handiger, maar ouderen vinden dat te onpersoonlijk waarschijnlijk.

Nee hoor, dat vinden ze meestal mooi. Vooral als er foto's in verwerkt zijn. Welke grootouder krijgt nog geprinte foto's?

Voor cadedeautjes raadpleeg je www.lijstje.nl. (In de hoop dat de andere familieleden dat ook doen, anders zit je alsnog met dubbele cadeautjes.) Een kleinkind iets geven wat je zelf leuk vindt en wat dat kleinkind niet heeft gevraagd, is een gok. Zou ik met de ouders overleggen. Het is best mogelijk dat een grootouder iets leuks verzint wat kleinkind nog niet kent. 

Valeria schreef op 22-01-2024 om 15:35:

[..]

Tja, ik vind het wel veel moeite. Ik heb niet standaard postzegels (of kaartjes) in huis. Dan moet ik die gaan halen bij een winkel waar ik nooit kom, of bestellen via internet. Daarna opzoeken hoeveel er dit jaar op een kaart of envelop geplakt moet worden. Vervolgens opzoeken waar tegenwoordig nog wél een brievenbus staat, kijken wanneer ik daar langskom en dan niet vergeten de kaart te posten.

Een gemiddelde supermarkt verkoopt beide wel, dus dat hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Of even een kalender maken in een kaarten app, krijg je op tijd bericht om je kaartje te versturen.

Wilgenkatje- schreef op 22-01-2024 om 19:13:

[..]

Nee hoor, dat vinden ze meestal mooi. Vooral als er foto's in verwerkt zijn. Welke grootouder krijgt nog geprinte foto's?

Zoon was de afgelopen 2 jaar op vakantie toen zijn overgrootmoeder jarig was. Beide keren via een site een kaartje verstuurd. Voordeel van zo'n site is dat het handschrift leesbaar is voor opoe 😁. En inderdaad, iedereen moet de kaart zien, want het kind heeft een kaartje gestuurd vanuit zijn vakantieadres.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.